Editie 5.9 van 12.7.2004
© 2001-2004 VAART!Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige 10 afleveringen
van Het Web:

Rooft AIS privacy van binnenvaarders?

100ste aflevering: Digitale rimpelingen

Vlaams binnenvaartportaal

Oerhollandse scheepsmotoren

Hoe vertellen we het de kinderen?

Wereldwijde promotie Nederlandse maritieme bedrijven onder HME-vlag

PortofRotterdam.com zonder ballast terug naar de basis

Seizoenvaart
boent de dekken

Sleepbootpassie op
Tugspotters.com

Online marktplaatsen:
het nieuwe adverteren


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie

© 2000-2004
VAART! Info

BSOS maakt ouders online wegwijs in schoolzaken

Zijn er nog schippersscholen?

Schipperskinderen kunnen in principe naar iedere basisschool gaan. In de praktijk is dat meestal een school in de buurt van een internaat voor schipperskinderen. Deze scholen hebben oog voor de bijzondere leefsituatie van schipperskinderen en ervaring met het lesgeven aan deze kinderen. Daar werkt de BSOS aan, de Beleidsgroep Steunpunt Onderwijs aan Schipperskinderen. Het Web ontdekte hoe, en onderwijst door in vakantietijd.

    Door Dirk van der Meulen
    (ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 13 juli 2004)

    De route naar de BSOS-website loopt via een omweg. Want wie had ooit gehoord van het LISD, het Landelijk Informatie- en steunpunt Specifieke Doelgroepen dat ook voor kinderen van schippers actief is? Op de nieuwe website www.lisd.nl gaan ze de uitdaging aan: 'Goed onderwijs organiseren voor leerlingen, die de omstandigheden tegen hebben. Zoals kinderen met onvoldoende bagage, een problematische voorgeschiedenis, op de vlucht geweest, zonder een veilig gezin of in een wantrouwige omgeving. Kinderen van schippers, van (voormalige) asielzoekers en van woonwagenbewoners, Roma en Sinti.'

    Samenwerkingspartners
    Eén van de samenwerkingspartners binnen het LISD is de BSOS. Maar hoe zit dat nu precies? Organisaties voor onderwijs aan 'specifieke doelgroepen' hebben elkaar gevonden, met het LISD als steun en toeverlaat. Daar zitten de specialisten met zicht op 'het veld'. Zij maken kennis, informatie en expertise rond het onderwijs aan de specifieke doelgroepen toegankelijk en zorgen voor verdere ontwikkelingen. Parallellen tussen de verschillende doelgroepen zijn terug te vinden in de praktijkvoorbeelden op de site, en herkenbare thema's zijn uitgewerkt in 'Dossiers'. Er is ook een documentatiecentrum.

    De openingspagina van de LISD-site heeft duidelijke links naar sites van de samenwerkingspartners. En zo komen we terecht op de BSOS-site: www.bsos.nl waar het onderwijs aan schipperskinderen centraal staat. Bij het Steunpunt BSOS zijn basisscholen met schipperskinderen aangesloten. Op deze basisscholen zitten in de meeste gevallen 10 of meer schipperskinderen. De scholen vormen een netwerk via de BSOS. Directeuren komen bij elkaar in het directieoverleg DOS. Daarnaast is er ook een netwerk van groepsleraren NOS. Driemaal per jaar komen groepsleraren van de netwerkscholen bij elkaar. De knowhow met betrekking tot het schipperskind, van kleuter tot en met groep 8, wordt overgedragen en uitgewisseld, om een veilige en vertrouwde schoolomgeving te creëren voor kinderen die in bijzondere leefomstandigheden verkeren.

    Schoolkeus
    De BSOS-website richt zich niet alleen op leerkrachten, maar geeft vooral ook veel informatie om varende ouders wegwijs te maken in het schoolgebeuren. Belangrijk, want ouders maken voor hun kinderen zowel een internaatskeus als een schoolkeus. Handig dus dat er tenminste een site is met informatie over scholen die ervaring hebben met schipperskinderen. De BSOS-site spreekt ouders aan op hun verantwoordelijkheid: 'Als schipperskinderen naar de basisschool gaan, is de rol van de ouders allerminst uitgespeeld. Ouders hebben wel degelijk invloed op de gang van zaken op school en in het internaat.' In korte teksten wordt verder uitgelegd wat ouders thuis en groepsleiders in het internaat kunnen doen, wat ouders op school kunnen doen, wat medezeggenschap inhoudt en hoe de contacten van ouders over hun kind met de school verlopen.

    Een aparte pagina gaat in op de schoolkeus. Hoe je daar tegenaan kunt kijken, en hoe je je als ouders kunt laten leiden door dat wat je in de opvoeding van je kind belangrijk vindt. Belangrijk is natuurlijk te weten wat kinderen leren op de basisschool, hoe het leerlingvolgsysteem in elkaar steekt en hoe groot de klassen zijn. Maar ook hoe de zorg is voor individuele leerlingen, hoe ze eventueel bijgespijkerd worden, en hoe de alarmering werkt bij leerachterstanden. Uiteraard is er een overzicht van scholen met schipperskinderen, met per school naam- en adresgegevens, de naam van de directeur en het aantal schippersleerlingen. De site-rubriek 'In de klas' vertelt meer over de bijzondere overgang van schipperskinderen naar het reguliere basisonderwijs.

    De BSOS is neutraal over de scholen, zelfs een link naar eventuele schoolsites ontbreekt. Links (met achtergrondinformatie) zijn er wel naar het onderwijs aan varende kleuters (LOVK) en de inmiddels opgeheven Europese Federatie voor de behartiging van het onderwijs aan kinderen van de reizende bevolkingsgroepen, Efecot. De Efecot-website wordt door de Stichting Rijdende School nog steeds in de lucht gehouden.



'Wat voor goedje vaar ik nu weer?'

Een vraag op het VAART!Forum naar risico's van de onbekende ladingsoort Oxiton bracht René de Rooij een paar jaar geleden op het idee van zijn 'Lading Informatie Site (LIS)'. De site legt inmiddels van 77 verschillende stoffen uit wat de risico's zijn. Het zijn allemaal niet-ADNR-stoffen, waarvoor dus geen wettelijke regelingen gelden.
    De Rooij is werkzaam voor TMC Water, de milieu-afdeling van de waterpolitie, maar zijn site is een zuiver privé-initiatief. 'Niemand wist eigenlijk wat voor een goedje dat Oxiton was', vertelt René de Rooij. 'Naar aanleiding hiervan werd gevraagd om een systeem voor het opvragen van stoffeninformatie. Ik ben toen deze eenvoudige site begonnen. Mogelijk dat dit kan bijdragen aan de veiligheid van de scheepvaart en de gezondheid van de opvarenden.'

    Wie zoekt op Oxiton, vindt bij LIS de nieuwe productnaam Serox met ondermeer de volgende stofinformatie: 'Bij zoutslakken, afkomstig uit de secundaire aluminium-industrie, worden achtergebleven metalen, het zout en de ammoniumsulfaat eruit gehaald. Het zout en het aluminiumgranulaat wordt weer ingezet in de aluminium-industrie. Het ammoniumsulfaat wordt gebruikt voor de kunstmestindustrie. Verder blijft een restproduct over dat nog een klein percentage aluminium bevat. Dit restprodukt is Serox / Oxiton genaamd.'



Binnen 5
minuten online adverteren

Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index