Door Dirk van der Meulen
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 1 juni 2004)
Bij eerste aanblik is de PBV-site door pasteltinten minder schreeuwerig
dan voorheen en verleidt de bezoeker slechts met sensuele
golfbewegingen. Géén 'hot news' op de openingspagina. De site lijkt 's
nachts vijf over twaalf al bijgewerkt; lijkt, want de update-datum is
eigenlijk de kijkdatum. Nòg zo'n imponerend grapje is het prominent
tonen van het aantal bezoekers dat oploopt bij elke vernieuwing van de
openingspagina. De bezoeker kan er kiezen uit de toegang 'Nederlands',
'Nederlands draadloos' en 'Extranet'. Die laatste keus is alleen voor
ingewijden, met wachtwoord. 'Draadloos' is zonder afbeeldingen en dus
sneller voor GSM-gebruikers.
De navigatie is opnieuw gestroomlijnd, maar om tot de kern van het
PBV-portaal te komen moet er flink doorgeklikt worden. In alles lijkt de
site zich eerst een beeld van de bezoeker te willen vormen, in plaats
van - andersom - bezoekers snel duidelijk te maken waar de site voor
staat. Dat heeft zeker nut, want eenmaal op z'n plaats krijgt elke
bezoeker 'zijn' informatie pasklaar aangeboden. Binnen mogen we ons
scharen onder één van de doelgroepen: 'Ondernemers', 'Klanten',
'Iedereen', 'Recreanten' en 'Pers', elk met een eigen selectie uit het
brede informatiepakket.
Voor ondernemers
Voor ondernemers (schippers) zijn er waterwegenkaarten met
detailinformatie over Vlaamse en een goed overzicht van de Europese
vaarwegen. In de rubriek 'Reglementering' lijkt het aan niets te
ontbreken. De PBV-site heeft zelf veel specifieke binnenvaartreglementen
in pdf-formaat online staan, en verwijst voor de meer algemene wet- en
regelgeving naar vindplaatsen in het juridisch portaal Juridat.be. Ook
voor waterstandsinformatie en 'Berichten aan de Schipperij' zijn er tal
van verwijzingen naar andere bronnen, met 'deeplinks' die bijvoorbeeld
bij Elwis.de of iidesk.com meteen de juiste pagina in beeld brengen.
De pagina 'Steunmaatregelen' maakt bezoekers wegwijs in de jungle van
steunmaatregelen (subsidies) die er in België bestaan voor de
binnenvaart, variërend van kaaimuren en ecologiesteun tot groeipremies.
Onder het kopje 'Opleiding en tewerkstelling' is alle informatie
gebundeld van afstandsonderwijs voor kleintjes tot PC-cursussen en een
verwijzing naar de maritieme baneninfosite www.areyouwaterproof.be. PBV
biedt zelf een gratis email-service en internettoegangsdienst aan op
www.binnenvaartonline.be om zoveel mogelijk Vlaamse varenden online te
krijgen. Onder 'Privé' staan links naar ondermeer apothekers en
huisartsen van wacht.
Voor klanten
Klanten van de binnenvaart hebben andere informatiewensen. Voor hen
linkt de PBV-site daarom meteen door naar rubrieken als
'Goederenvervoer' en 'Organisatie en logistiek', maar ook naar
'getuigenissen' van grote bedrijven die zich inmiddels hebben bekeerd
tot vervoer over water.
En wat zou 'Iedereen' van de binnenvaart moeten weten? Bijvoorbeeld
informatie over 'Het belang van de binnenvaart' en 'Troeven van de
binnenvaart', en natuurlijk 'Scheepstypen' en 'Marktactoren'.
Bij 'Recreanten' ligt de informatiebehoefte wéér anders, die willen
kennelijk graag folders over 'Varen in Vlaanderen' of toeristische
vaargidsen. En bij 'Pers' horen natuurlijk actuele berichten, 'feiten &
cijfers', studies en foto's.
Niets en niemand belet je overigens over te lopen naar een andere
doelgroep. En daarmee is de doelgroepindeling eerder een suggestie dan
een verplichting. De informatie op de PBV-site is voor iedereen vrij
beschikbaar.
Interactief
Het bijhouden van informatie van derden is altijd lastig. Zulke
informatie is sterk aan verandering onderhevig. Daarom geeft PBV heel
slim aan derden - met name scheepseigenaren - de mogelijkheid hun eigen
informatie op de site te wijzigen. Wie zich wil presenteren in de
Schependatabank kan een paswoord aanvragen en de eigen vermelding
up-to-date houden. De vraag is natuurlijk of paswoordhouders ook die
discipline kunnen opbrengen, of dat PBV ze toch weer regelmatig achter
de broek moet zitten.
Wie een schip nodig heeft kan in de Schependatabank zoeken op tankvaart
of droge lading, en vervolgens op tonnenmaat. Uiteraard kan er ook op
scheepsnaam worden gezocht, maar met 46 schepen in de alfabetische lijst
is een elk schip ook zo wel te vinden. Maar met de hele Vlaamse vloot in
de databank zal dat natuurlijk veranderen. Scheepseigenaren kunnen er
alles kwijt over hun schip, van adresgegevens tot scheepsafmetingen,
vaargebied, ladingsoorten en verdere informatie. Ook het plaatsen van
een foto is mogelijk.
Voor de Contactgids werkt het iets anders. Daar vul je een
standaardformuliertje in voor een nieuwe registratie in de lijst of voor
wijziging van een bestaande registratie.
Meer weten?
Wat valt er over binnenvaart in Vlaanderen nog meer te weten? Voor
resterende vragen is de rubriek 'Meer weten?' met overzichten en
bestelmogelijkheden voor folders en brochures, studies en onderzoek,
foto's en beeldmateriaal, feiten en cijfers, nieuwsberichten en niet te
vergeten rechtstreeks e-mailcontact. En dan wil je natuurlijk weten wat
de PBV is en doet, en welke gezichten er allemaal bij horen. Daarvoor is
er een aparte knop in de bovenbalk, evenals voor de partnersite van SSS
- ShortSea Shipping op www.sssbe.com.
In een persbericht meldt PBV: 'In zijn oude vorm bestaat de website van
PBV thans vijf jaar. Parallel met de toenemende trafiek op de
binnenwateren en de groeiende interesse voor deze milieuvriendelijke
vervoersmodaliteit bij de publieke opinie, stijgt ook het aantal
bezoekers op de PBV-website. In 2003 verwelkomde Promotie Binnenvaart
Vlaanderen gemiddeld 7.700 bezoekers per maand op zijn website. In de
eerste maanden van dit jaar is dit aantal op opgelopen tot 9.400
bezoekers per maand.'