Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com
© 2000-2001
|
Eerste groep van in totaal 160 reizigers vertrekt 20 juli
China-vaarders online te volgenDe China-reis van Vereniging De Binnenvaart is een doorslaand succes. Op 20 juli stapt de eerste groep van 43 binnenvaarders op het vliegtuig naar Peking, in de weken daarna gevolgd door nog enkele groepen met bij elkaar zo’n 120 reizigers. Met reisorganisator Tiara Tours heeft Vereniging De Binnenvaart voor deze ‘maritieme studiereis’ een intensief excursieprogramma samengesteld.
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 17 juli 2001) Het reisprogramma staat met alle details en veel links op de website VAART! - www.vaart.nl/binnnenvaart/chinareis.htm. Voor reizigers en andere belangstellenden is een mailinglist CHINA-L opgezet, om reiservaringen te delen en elkaar te informeren bij de voorbereidingen. Wie wil meedoen of op de hoogte blijven kan zich gratis inschrijven voor de emaillijst. Journalist Dirk van der Meulen van VAART!Info reist mee met de eerste groep en doet via de mailinglist zo mogelijk dagelijks verslag. Hij was in 1987 en 1998 al in China; en verzorgde tijdens die laatste reis elke dag per e-mail de berichtgeving over de Nederlandse handelsmissie naar Peking, Shanghai en Hongkong.
Three Gorges De reis begint in de omgeving van de hoofdstad Peking (Beijing) met bezoeken aan het Zomerpaleis (varend over het Grand Canal terug naar de stad), de Chinese muur, de Ming graven, en de Verboden Stad aan het Plein van de Hemelse Vrede (Tian An Men). Op de vijfde dag van de reis vliegt het gezelschap in ruim twee uur naar Chongqing, waar men voor achtergrondinformatie het Three Gorges Museum bezoekt en ‘s avonds inscheept op het cruiseschip Isabella. Na drie dagen cruisen wordt de bouwput bezichtigd en reizen de binnenvaarders per bus door naar Wuhan. In deze grote Yangtze-havenstad staat ondermeer een bezoek aan de Wuhan Transportation University op het programma.
Schippersstad GPRS blijft hangen bij gebrek aan apparatuurWordt het nog wat met GPRS, de snellere GSM-verbinding voor dataverkeer? Netwerkaanbieder KPN Mobile heeft het al geleverd aan enkele ‘grootzakelijke’ gebruikers (o.a. IBM in Amsterdam en een verzekeraar in Tilburg), maar service-provider Dekatel betwijfelt of het er in de binnenvaart dit jaar nog van komt. Rijkswaterstaat gaat intussen door met de voorbereiding van een proef met BICS via GPRS.Op de KSCC Telematicadag, in december vorig jaar in Nijmegen, zag KPN nog alle kans de binnenvaart in het tweede kwartaal van 2001 te voorzien van GPRS, General Packet Radio Service. Doordat GPRS bij de gegevensoverdracht gebruik maakt van packet switch in plaats van radio switch kan de verbinding continu open blijven staan. Er wordt afgerekend op basis van 'pakketjes' data, dus niet op tijd zoals bij GSM. Vooral de varende internetgebruikers keken daar met verlangen naar uit. De mogelijkheid 24 uur per dag online te zijn, biedt de binnenvaart geheel nieuwe perspectieven voor de communicatie via internet. Overigens werd in Nijmegen al gewaarschuwd dat de snelheidsverhoging in eerste instantie gering zal zijn, omdat GPRS dan nog maar van drie (van de acht) kanalen gebruik kan maken: twee binnenkomend (26 kb) en één uitgaand (13 kb). Op den duur, met toestellen die er geschikt voor zijn, kan die snelheid voor dataverkeer worden opgevoerd naar 112 kb.
Geen apparatuur Nokia komt pas in januari 2002 met apparatuur. Verder heeft Option de verwachting uitgesproken dat zij ‘als enige dit jaar’ met kleine aantallen GPRS apparatuur op de markt zal komen. Volgens Dekatel verwacht Option dus dat alle andere fabrikanten het dit jaar niet zullen redden. De internet-nieuwsbrief Planet Multi Media kreeg van een dame bij KPN’s 0800 servicenummer te horen: 'Nee hoor, zowel de particuliere- als zakelijke GRPS abonnementen zijn pas eind dit jaar of begin volgend jaar beschikbaar.'
Proef met BICS Uniforme nummering in BoordtelefoongidsDe Boordtelefoongids, een tweejaarlijkse privé-uitgave van Tom Dorsman (Roodenburg) en Jan Oost (Veka), gaat de schrijfwijze van mobiele telefoonnummers uniform publiceren en het gebruik verder internationaliseren. De vernieuwing verhoogt het gebruiksmak, vooral ook van de Boordtelefoongids online.De vorig jaar tijdens Rotterdam Maritime verschenen papieren gids telt ruim 11.000 Nederlandse, Duitse, Belgische en Franse nummers van binnenvaarders in evenzovele tekstregels. Feitelijk gaat het om de nummers van zo’n 8000 verschillende schepen. In de online-versie van de gids op de VAART! website (www.vaart.nl/boordtel) is de informatie inmiddels drastisch vereenvoudigd en overzichtelijker gemaakt. Schepen komen in principe nog maar eenmaal in de gids voor. De bijbehorende nummers met uiteenlopende schrijfwijzen worden voortaan uniform weergegeven. Bijvoorbeeld +31653-123456 voor een Nederlands nummer, +49171-1234567 voor een Duits nummer, +32477-123456 voor een Belgisch en +33661-123456 voor een Frans mobiel nummer. Beginnend met het landnummer zijn ze beter herkenbaar en vanuit elk land zonder vergissingen meteen te bellen. De Boordtelefoongids online telt 6628 Nederlandse nummers (waarvan 3717 met een verkort Dekatel-nummer), 3639 Duitse, 1305 Belgische, 391 Franse en 384 overige mobiele nummers. De samenstellers roepen binnenvaarders op de eigen nummers regelmatig te controleren en nieuwe nummers aan te melden. Dat gaat het gemakkelijkst via de Boordtelefoongids op VAART! In de nieuwe structuur van de gids is ook plaats voor e-mailadressen en faxnummers. |
of bel 06-53 596 496
|