Editie 2.15 van 17.7.2001
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Oneindig veel werk op het web

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...

'Bargelink.com zal werken en in alles betrouwbaar zijn'

Schipperssites
en VAART!Webnieuws

ITB-info èn PortofRotterdam.com

BintraS wijst Duitse verladers de weg

Toernee langs maritieme kunst

Internet verandert organisatiewerk

De e-Binnenvaart komt eraan

Weinig online-promotie voor stands op Rotterdam Maritime

Het web op voor wat je wilt worden

Intern@ten online

Waterland.net: vrijgevochten ‘vogelperspectief’ van RWS

Van Elwis tot Copit

RhineFreight.com voorspelt revolutie in Rijnvaartmarkt

Varende gastvrijheid op cruise.pagina.nl

Bunkeren op het web met dynamische prijsvorming

Ontluikende initiatieven voor tele-pastoraat en digiwelzijn

Inzicht in de markt via Brussels ‘Observatorium’

Scheepspraet als open dagboek voor iedereen

In heel Europa rivierinformatie volgens INDRIS-standaard

‘Nog leuker dan kijken naar sites is zelf een site maken’

Doorklikken in de ring van binnenvaartsites

‘Wat wij doen op de post? Kijk maar op mijn site’

‘Het Web is een visitekaartje voor de binnenvaart’


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2001
VAART! Info

Eerste groep van in totaal 160 reizigers vertrekt 20 juli

China-vaarders online te volgen

De China-reis van Vereniging De Binnenvaart is een doorslaand succes. Op 20 juli stapt de eerste groep van 43 binnenvaarders op het vliegtuig naar Peking, in de weken daarna gevolgd door nog enkele groepen met bij elkaar zo’n 120 reizigers. Met reisorganisator Tiara Tours heeft Vereniging De Binnenvaart voor deze ‘maritieme studiereis’ een intensief excursieprogramma samengesteld.

Het reisprogramma staat met alle details en veel links op de website VAART! - www.vaart.nl/binnnenvaart/chinareis.htm. Voor reizigers en andere belangstellenden is een mailinglist CHINA-L opgezet, om reiservaringen te delen en elkaar te informeren bij de voorbereidingen. Wie wil meedoen of op de hoogte blijven kan zich gratis inschrijven voor de emaillijst. Journalist Dirk van der Meulen van VAART!Info reist mee met de eerste groep en doet via de mailinglist zo mogelijk dagelijks verslag. Hij was in 1987 en 1998 al in China; en verzorgde tijdens die laatste reis elke dag per e-mail de berichtgeving over de Nederlandse handelsmissie naar Peking, Shanghai en Hongkong.

Three Gorges
Hoogtepunt van de binnenvaartreis is een driedaagse cruise op de Yangtze rivier van Chongqing naar Wuhan, door de Drie Kloven (Three Gorges). Daar zal het water in 2003, na het sluiten van de grootste stuwdam ter wereld, zo’n 175 meter stijgen. Voor de aanleg van de dam en het immense stuwmeer zijn al een paar miljoen Chinezen naar hoger gelegen gebieden verhuisd.

De reis begint in de omgeving van de hoofdstad Peking (Beijing) met bezoeken aan het Zomerpaleis (varend over het Grand Canal terug naar de stad), de Chinese muur, de Ming graven, en de Verboden Stad aan het Plein van de Hemelse Vrede (Tian An Men). Op de vijfde dag van de reis vliegt het gezelschap in ruim twee uur naar Chongqing, waar men voor achtergrondinformatie het Three Gorges Museum bezoekt en ‘s avonds inscheept op het cruiseschip Isabella. Na drie dagen cruisen wordt de bouwput bezichtigd en reizen de binnenvaarders per bus door naar Wuhan. In deze grote Yangtze-havenstad staat ondermeer een bezoek aan de Wuhan Transportation University op het programma.

Schippersstad
De volgende vliegbestemming is de havenstad Shanghai aan de monding van de Yangtze, met bustochten naar de schippersstad Hangzhou (cruise op West Lake), Wuxi (Lake Tai) , Suzhou (boottocht op het Grote Kanaal) en Zhou Zhuang. Een deel van de groep knoopt aan de twee weken nog een derde week vast met bezoeken aan Guilin/Yangshuo, Hong Kong en Guangzhou (v/h Kanton).



GPRS blijft hangen bij gebrek aan apparatuur

Wordt het nog wat met GPRS, de snellere GSM-verbinding voor dataverkeer? Netwerkaanbieder KPN Mobile heeft het al geleverd aan enkele ‘grootzakelijke’ gebruikers (o.a. IBM in Amsterdam en een verzekeraar in Tilburg), maar service-provider Dekatel betwijfelt of het er in de binnenvaart dit jaar nog van komt. Rijkswaterstaat gaat intussen door met de voorbereiding van een proef met BICS via GPRS.

Op de KSCC Telematicadag, in december vorig jaar in Nijmegen, zag KPN nog alle kans de binnenvaart in het tweede kwartaal van 2001 te voorzien van GPRS, General Packet Radio Service. Doordat GPRS bij de gegevensoverdracht gebruik maakt van packet switch in plaats van radio switch kan de verbinding continu open blijven staan. Er wordt afgerekend op basis van 'pakketjes' data, dus niet op tijd zoals bij GSM.

Vooral de varende internetgebruikers keken daar met verlangen naar uit. De mogelijkheid 24 uur per dag online te zijn, biedt de binnenvaart geheel nieuwe perspectieven voor de communicatie via internet. Overigens werd in Nijmegen al gewaarschuwd dat de snelheidsverhoging in eerste instantie gering zal zijn, omdat GPRS dan nog maar van drie (van de acht) kanalen gebruik kan maken: twee binnenkomend (26 kb) en één uitgaand (13 kb). Op den duur, met toestellen die er geschikt voor zijn, kan die snelheid voor dataverkeer worden opgevoerd naar 112 kb.

Geen apparatuur
In een mailing aan haar mobiele telefoonklanten zegt Dekatel dat het op dit moment zo goed als zeker is dat het uitleveren van GPRS in het derde kwartaal niet gaat lukken in Nederland. Dat heeft te maken met de ‘zeer slechte leverbaarheid van juiste GPRS-apparatuur’. Dekatel: ‘In wezen is die op dit moment nog steeds niet beschikbaar en ook de netwerken zijn nog niet volledig klaar met het uitwerken en in de markt zetten van deze dienst. Er wordt op dit moment gesproken over het vierde kwartaal van dit jaar, maar of dit gaat lukken is afwachten.’

Nokia komt pas in januari 2002 met apparatuur. Verder heeft Option de verwachting uitgesproken dat zij ‘als enige dit jaar’ met kleine aantallen GPRS apparatuur op de markt zal komen. Volgens Dekatel verwacht Option dus dat alle andere fabrikanten het dit jaar niet zullen redden. De internet-nieuwsbrief Planet Multi Media kreeg van een dame bij KPN’s 0800 servicenummer te horen: 'Nee hoor, zowel de particuliere- als zakelijke GRPS abonnementen zijn pas eind dit jaar of begin volgend jaar beschikbaar.'

Proef met BICS
De RWS-directie Zeeland, verantwoordelijk voor het communicatiesysteem BICS, probeert een proef op te zetten met GPRS aan boord van een vijftal schepen, kondigde Jos van Splunder (RWS) aan in de Klankbordgroep Nautische Software (KGNS) van Bureau Telematica. De bedoeling is te testen of berichten aan de scheepvaart, waterstanden en BICS-berichten online verstuurd en na ontvangst meteen verwerkt kunnen worden in digitale kaarten. In de KGNS-mailinglist kwamen al snel meldingen binnen van schippers die mee willen doen.



Uniforme nummering in Boordtelefoongids

De Boordtelefoongids, een tweejaarlijkse privé-uitgave van Tom Dorsman (Roodenburg) en Jan Oost (Veka), gaat de schrijfwijze van mobiele telefoonnummers uniform publiceren en het gebruik verder internationaliseren. De vernieuwing verhoogt het gebruiksmak, vooral ook van de Boordtelefoongids online.

De vorig jaar tijdens Rotterdam Maritime verschenen papieren gids telt ruim 11.000 Nederlandse, Duitse, Belgische en Franse nummers van binnenvaarders in evenzovele tekstregels. Feitelijk gaat het om de nummers van zo’n 8000 verschillende schepen.

In de online-versie van de gids op de VAART! website (www.vaart.nl/boordtel) is de informatie inmiddels drastisch vereenvoudigd en overzichtelijker gemaakt. Schepen komen in principe nog maar eenmaal in de gids voor.

De bijbehorende nummers met uiteenlopende schrijfwijzen worden voortaan uniform weergegeven. Bijvoorbeeld +31653-123456 voor een Nederlands nummer, +49171-1234567 voor een Duits nummer, +32477-123456 voor een Belgisch en +33661-123456 voor een Frans mobiel nummer. Beginnend met het landnummer zijn ze beter herkenbaar en vanuit elk land zonder vergissingen meteen te bellen.

De Boordtelefoongids online telt 6628 Nederlandse nummers (waarvan 3717 met een verkort Dekatel-nummer), 3639 Duitse, 1305 Belgische, 391 Franse en 384 overige mobiele nummers. De samenstellers roepen binnenvaarders op de eigen nummers regelmatig te controleren en nieuwe nummers aan te melden. Dat gaat het gemakkelijkst via de Boordtelefoongids op VAART! In de nieuwe structuur van de gids is ook plaats voor e-mailadressen en faxnummers.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

VAART!Mobiel



index