Editie 3.7 van 26.3.2002
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Mailinglijst is een 'hit' in digi-communicatie binnenvaardersM/a>

Bedieningstijden ViN op het web

La Louvière legt het loodje

Scheepsfotografen online

Nieuw mantelpakje
voor 't BVB

Bureau Telematica wil
méér schippers online

Met Google zoeken naar
‘schipperskind’ op het web

Aanbevelingen veilige vaart
bij Raad Transportveiligheid

Europort-standhouders
‘vergeten’ eigen website

'Rijnschepenregister' zonder web-inzage

Sociale zekerheid

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht

Motorensites zonder digitale proefstand

Scheepsbouwers zoeken via het web naar internationale markten

INE zet binnenvaart
Europees op het web

Chinavaarders online te volgen

Oneindig veel werk op het web

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...

'Bargelink.com zal werken en in alles betrouwbaar zijn'

Schipperssites
en VAART!Webnieuws

ITB-info èn PortofRotterdam.com

BintraS wijst Duitse verladers de weg

Toernee langs maritieme kunst

Internet verandert organisatiewerk

De e-Binnenvaart komt eraan

Weinig online-promotie voor stands op Rotterdam Maritime

Het web op voor wat je wilt worden

Intern@ten online

Waterland.net: vrijgevochten ‘vogelperspectief’ van RWS


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2002
VAART! Info

Nieuwe media bieden alternatieve overzichten

Waterstanden op bestelling

Het ‘s ochtends vroeg verplicht luisteren naar de radio voor ‘de waterstanden van hedenmorgen’ is niet meer nodig. De waterstandsgevoeligheid van de binnenvaart is er bepaald niet minder op geworden, maar nieuwe media bieden alternatieve overzichten. Het begon al jaren geleden met pagina 720 op Teletekst. De komst van het World Wide Web gaf vanuit Zwitserland de actuele waterstanden om vijf uur in de ochtend. De Duitse scheepvaartinformatiedienst Elwis levert ze nu overzichtelijk en gedetailleerd van Rheinfelden tot Lobith - op meerdere momenten per dag, realtime, grafisch en desgewenst met een zevendaagse terugblik per meetpunt. En vergeet het RIZA niet.

De omroeper van de radio heeft plaatsgemaakt voor een geautomatiseerd informatiesysteem. De meetinstrumenten van vaarwegbeheerders hebben een bijna rechtstreekse verbinding met het internet. Het Web ging bij Elwis en RIZA na wat er van komt.

Elwis
Via www.elwis.de ben je er het snelst met een klik op de knop ‘Pegelübersicht’. Prompt verschijnen de waterstandgegevens in beeld van de Bodensee, Donau, Elbe, Lahn, Main, Mosel, Neckar, Oder, Rhein, Saale en Saar met de diverse meetpunten. Meteen zie je ook de ontwikkeling van de waterstanden, want behalve de stand van ‘heute’ worden er ook kolommen met gegevens van de vier voorgaande dagen gepresenteerd inclusief de + en - waarden per dag. Een klik op een meetpunt of plaatsnaam laat die in een grafiek zien voor de laatste zeven dagen. Ook is een eenvoudig overzicht van de actuele waterstanden per vaarweg opvraagbaar.

In perioden van hoogwater zijn het niet alleen meer binnenvaarders die de waterstanden volgen. Elwis brengt dan de voorspellingen voor de komende dagen prominent in beeld. Dat is nu niet nodig, en de ‘Vorhersage’-links zijn geparkeerd op de pagina ‘Gewässerkundliche Nachrichten’.
Interessant voor varende schippers is dat Elwis per 1 maart de mogelijkheid biedt voor een email-abonnement op waterstanden, scheepvaartberichten, cabotage-aanvragen en (vanaf 1 augustus a.s.) de ‘Fahrrinnen- und Tauchtiefen’ van WSD Ost. Aanmelden kan via de website of eventueel telefonisch via het Telematikbüro der Binnenschifffahrt Duisburg, in Duitsland via het gratis nummer 0800-33 099 33 of buiten Duitsland +49 203-803245.

RIZA
Het RIZA Infocentrum Binnenwateren in Lelystad levert een soortgelijke dienst via BICS, het Binnenvaart Informatie en Communicatie Systeem. Gebruikers van BICS krijgen gratis software waarmee men dagelijks waterstanden en/of de berichten aan de scheepvaart aan boord kan krijgen. Naast de (internationale) berichten aan de scheepvaart heeft de gebruiker de keuze uit waterstanden van enkele Europese stroomgebieden (Rijn, Maas en Donau). Voor Nederlandse schepen is deze dienst overal (ook in het buitenland) gratis. Men maakt via een 800-nummer contact met de BICS-server, waar de berichten zijn opgeslagen. Deze keuze aan te ontvangen berichten is nu nog beperkt, maar in de toekomst zal de Berichten Ontvangst Service steeds meer maatwerk gaan leveren. Het regelmatig ophalen van de BICS/BOS-berichten is aan te raden, anders hopen ze zich op in de mailbox.

Wie geen BICS-gebruiker is kan zich via een VAART!pagina (gratis) abonneren op de waterstandsinformatie van RIZA.

Op de Waterland-pagina ‘Waterstand & Astronomisch Getij’ presenteert Rijkswaterstaat alle waterstandsgegevens voor Nederland. De interessante site, met gegevens die per meetpunt drie maal per uur worden ververst, heeft voor GSM-gebruik als nadeel dat er nogal veel grafische elementen op het scherm verschijnen.



VaartOnline-workshop 'E-mail & mailinglijst' in Nijmegen

Bureau Telematica Binnenvaart organiseert zaterdag 30 maart 's ochtends van 9.30-12.30 uur in het KSCC Schipperscentrum te Nijmegen een 'e-mail & mailinglijst'-workshop. Deelname aan de bijeenkomst in het kader van de BTB-campagne 'VaartOnline' is gratis. De workshop komt in de plaats van het maandelijks internetcafé dat de eerste vrijdag van april zou worden gehouden.

Lijsten zoals het VAART!Forum, SpitsenVAART!, KGNS en VAART!Familie zijn onder e-mailende binnenvaarders erg populair. Vooral omdat je zo op een praktische manier vanaf je varend eilandje contact kunt houden met collega- binnenvaarders. Lijsten hebben een functie in de onderlinge communicatie en in de verspreiding van informatie. Vrijwel onmiddellijk ben je als deelnemer aan lijsten ook op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op je eigen vakgebied. Je leest er alles over in de Web-rubriek in de Binnenvaartkrant van 12 maart jl.

Dat zouden dus méér varenden moeten doen! BTB wil graag het enthousiasme vermeerderen. De workshop is bedoeld om drempels in het gebruik van e-mail te slechten, privé en op lijsten. Ook wordt op een rij gezet wat e-mailen kost, afhankelijk van de gekozen verbinding en provider. Dirk van der Meulen van VAART! legt uit hoe mailinglijsten werken, wat je er wel en niet mee kunt, en hoe je lijsten ook voor de eigen organisatie in kunt zetten. Een goed voorbeeld is de nieuwe 'afdelingslijst' SchuttevaerGelderland, die tijdens de workshop ten doop zal worden gehouden. Ervaren gebruikers vertellen hun verhaal, en er is voldoende deskundigheid aanwezig om brandende vragen van een pasklaar antwoord te voorzien.



Familiebedrijven op Internet - Award

De familiebedrijven-community en de familiebedrijf.pagina.nl organiseren de ‘Familiebedrijven op Internet - Award 2002’. Familiebedrijven met een eigen internetsite worden uitgenodigd om deel te nemen aan deze unieke verkiezing. Andere geinteresseerden worden uitgenodigd om hun stem uit te brengen op de deelnemers. Aan deelneming zijn geen kosten verbonden.

‘Familiebedrijven zijn bijzondere bedrijven’, schrijven de initiatiefnemers van de prijsvraag, die uiteraard ook openstaat voor binnenvaartfamilies met een eigen bedrijfswebsite. ‘Het grootste deel van het Nederlandse bedrijfsleven bestaat uit familiebedrijven. Door hun kracht en flexibiliteit vormen zij de hoeksteen van de Nederlandse economie. Familieleden zijn daarom terecht vaak trots op 'hun' familiebedrijf.’

Zoals vele andere bedrijven presenteren familiebedrijven zich ook op het internet. In uiteenlopende mate profileren zij zich daarbij als familiebedrijf. Van internetsites waar veel uiting wordt geven van de genoemde kracht en trots, tot sites waarin helemaal niets is terug te vinden van het feit dat het om een familiebedrijf gaat.

De Familiebedrijven op Internet - Award moet duidelijk maken wie zich het beste als familiebedrijf op internet presenteert. Maar de organisatoren hebben nóg een motief:‘Wij vinden dat de bijzondere karakteristieken van het familiebedrijf juist meer tot uiting zouden moeten komen bij de presentatie van het bedrijf in het algemeen en op het internet in het bijzonder. Met dit initiatief hopen we dit te stimuleren. Enerzijds wordt er meer inhoud en gestalte gegeven aan het fenomeen familiebedrijf, terwijl anderzijds aan familiebedrijven de mogelijkheid wordt geboden van een grotere 'exposure'.’

Klik naar http://familiebedrijf.pagina.nl voor inschrijving en het uitbrengen van een stem op de beste familiebedrijfsite.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index