Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com
© 2000-2002
|
Nieuwe media bieden alternatieve overzichten
Waterstanden op bestellingHet ‘s ochtends vroeg verplicht luisteren naar de radio voor ‘de waterstanden van hedenmorgen’ is niet meer nodig. De waterstandsgevoeligheid van de binnenvaart is er bepaald niet minder op geworden, maar nieuwe media bieden alternatieve overzichten. Het begon al jaren geleden met pagina 720 op Teletekst. De komst van het World Wide Web gaf vanuit Zwitserland de actuele waterstanden om vijf uur in de ochtend. De Duitse scheepvaartinformatiedienst Elwis levert ze nu overzichtelijk en gedetailleerd van Rheinfelden tot Lobith - op meerdere momenten per dag, realtime, grafisch en desgewenst met een zevendaagse terugblik per meetpunt. En vergeet het RIZA niet.
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 26 maart 2002) De omroeper van de radio heeft plaatsgemaakt voor een geautomatiseerd informatiesysteem. De meetinstrumenten van vaarwegbeheerders hebben een bijna rechtstreekse verbinding met het internet. Het Web ging bij Elwis en RIZA na wat er van komt.
Elwis
In perioden van hoogwater zijn het niet alleen meer
binnenvaarders die de waterstanden volgen. Elwis brengt
dan de voorspellingen voor de komende dagen prominent
in beeld. Dat is nu niet nodig, en de
‘Vorhersage’-links zijn geparkeerd op de pagina
‘Gewässerkundliche Nachrichten’.
RIZA Wie geen BICS-gebruiker is kan zich via een VAART!pagina (gratis) abonneren op de waterstandsinformatie van RIZA. Op de Waterland-pagina ‘Waterstand & Astronomisch Getij’ presenteert Rijkswaterstaat alle waterstandsgegevens voor Nederland. De interessante site, met gegevens die per meetpunt drie maal per uur worden ververst, heeft voor GSM-gebruik als nadeel dat er nogal veel grafische elementen op het scherm verschijnen. VaartOnline-workshop 'E-mail & mailinglijst' in NijmegenBureau Telematica Binnenvaart organiseert zaterdag 30 maart 's ochtends van 9.30-12.30 uur in het KSCC Schipperscentrum te Nijmegen een 'e-mail & mailinglijst'-workshop. Deelname aan de bijeenkomst in het kader van de BTB-campagne 'VaartOnline' is gratis. De workshop komt in de plaats van het maandelijks internetcafé dat de eerste vrijdag van april zou worden gehouden.Lijsten zoals het VAART!Forum, SpitsenVAART!, KGNS en VAART!Familie zijn onder e-mailende binnenvaarders erg populair. Vooral omdat je zo op een praktische manier vanaf je varend eilandje contact kunt houden met collega- binnenvaarders. Lijsten hebben een functie in de onderlinge communicatie en in de verspreiding van informatie. Vrijwel onmiddellijk ben je als deelnemer aan lijsten ook op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen op je eigen vakgebied. Je leest er alles over in de Web-rubriek in de Binnenvaartkrant van 12 maart jl. Dat zouden dus méér varenden moeten doen! BTB wil graag het enthousiasme vermeerderen. De workshop is bedoeld om drempels in het gebruik van e-mail te slechten, privé en op lijsten. Ook wordt op een rij gezet wat e-mailen kost, afhankelijk van de gekozen verbinding en provider. Dirk van der Meulen van VAART! legt uit hoe mailinglijsten werken, wat je er wel en niet mee kunt, en hoe je lijsten ook voor de eigen organisatie in kunt zetten. Een goed voorbeeld is de nieuwe 'afdelingslijst' SchuttevaerGelderland, die tijdens de workshop ten doop zal worden gehouden. Ervaren gebruikers vertellen hun verhaal, en er is voldoende deskundigheid aanwezig om brandende vragen van een pasklaar antwoord te voorzien. Familiebedrijven op Internet - AwardDe familiebedrijven-community en de familiebedrijf.pagina.nl organiseren de ‘Familiebedrijven op Internet - Award 2002’. Familiebedrijven met een eigen internetsite worden uitgenodigd om deel te nemen aan deze unieke verkiezing. Andere geinteresseerden worden uitgenodigd om hun stem uit te brengen op de deelnemers. Aan deelneming zijn geen kosten verbonden.‘Familiebedrijven zijn bijzondere bedrijven’, schrijven de initiatiefnemers van de prijsvraag, die uiteraard ook openstaat voor binnenvaartfamilies met een eigen bedrijfswebsite. ‘Het grootste deel van het Nederlandse bedrijfsleven bestaat uit familiebedrijven. Door hun kracht en flexibiliteit vormen zij de hoeksteen van de Nederlandse economie. Familieleden zijn daarom terecht vaak trots op 'hun' familiebedrijf.’ Zoals vele andere bedrijven presenteren familiebedrijven zich ook op het internet. In uiteenlopende mate profileren zij zich daarbij als familiebedrijf. Van internetsites waar veel uiting wordt geven van de genoemde kracht en trots, tot sites waarin helemaal niets is terug te vinden van het feit dat het om een familiebedrijf gaat. De Familiebedrijven op Internet - Award moet duidelijk maken wie zich het beste als familiebedrijf op internet presenteert. Maar de organisatoren hebben nóg een motief:‘Wij vinden dat de bijzondere karakteristieken van het familiebedrijf juist meer tot uiting zouden moeten komen bij de presentatie van het bedrijf in het algemeen en op het internet in het bijzonder. Met dit initiatief hopen we dit te stimuleren. Enerzijds wordt er meer inhoud en gestalte gegeven aan het fenomeen familiebedrijf, terwijl anderzijds aan familiebedrijven de mogelijkheid wordt geboden van een grotere 'exposure'.’ Klik naar http://familiebedrijf.pagina.nl voor inschrijving en het uitbrengen van een stem op de beste familiebedrijfsite. |
of bel +31653-596 496
|