Editie 1.12 van 12.9.2000
© 2000 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

RhineFreight.com voorspelt revolutie in Rijnvaartmarkt

Varende gastvrijheid op cruise.pagina.nl

Bunkeren op het web met dynamische prijsvorming

Ontluikende initiatieven voor tele-pastoraat en digiwelzijn

Inzicht in de markt via Brussels ‘Observatorium’

Scheepspraet als open dagboek voor iedereen

In heel Europa rivierinformatie volgens INDRIS-standaard

‘Nog leuker dan kijken naar sites is zelf een site maken’

Doorklikken in de ring van binnenvaartsites

‘Wat wij doen op de post? Kijk maar op mijn site’

‘Het Web is een visitekaartje voor de binnenvaart’


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 2000
VAART! Info

Duitse reders en particulieren online

Van Elwis tot Copit

Het Duitse Internet voor de binnenvaart laat zich gemakkelijk overzien. De organisaties van reders - Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt (BDB) - en particulieren - Bundesverband der Selbständigen, Abt. Binnenschiffahrt (BDS) - hebben samen een site. Elwis is de site van de Duitse vaarwegbeheerder. En verder zijn er enkele particuliere sites, met die van Bonapart Binnenschiffahrt-Research als uitschieter. Bonapart is via de particuliere rederij Bonamare Binnenschiffahrtsgesellschaft ook nauw betrokken bij het nieuwe telematica-initiatief Copit. Surf met Het Web naar de oosterburen...

Het vijfjarenprogramma, waarmee de Duitse overheid in 1994 100 miljoen D-mark extra uittrok voor de binnenvaart, had tegen het eind tenminste nog een grappig effect: de aartsrivalen BDB en BDS vonden elkaar in een gezamenlijke website Die Deutsche Binnenschiffahrt, betaald uit het hulpfonds. De site biedt veel gedeelde achtergrondinformatie, maar vooral dagelijks nieuws uit beide 'kampen'. Soms nieuws waarbij BDB reageert op BDS of andersom - zelfs fèl af en toe. Het lijkt merkwaardig goed te gaan.

Kwijnend forum
Wie surft treft beide organisaties handig op één adres: http://www.binnenschiff.de, inclusief 'Sonstige Organisationen', en zou ook zelf kunnen reageren op de suggestie: 'Sagen Sie uns dazu Ihre Meinung'. Maar die forumfunctie lijdt een kwijnend bestaan. Terwijl het bij het nieuws op het openingsscherm gaat over de veel te lage vrachten, de dure gasolie, besteding van de UMTS-opbrengst en de dwaze voorstellen van de Pällmann-Kommission ('Schiffahrtsgebühren auf Rhein, Donau und Elbe'), probeert een lezer aandacht te vragen voor de test van een 'Rostschutzmittel'.

De links op 'Die Deutsche Binnenschiffahrt' verwijzen uitsluitend naar officiële overheidssites. Eén daarvan is Elwis: Elektronisches Wasserstraßen-Informationssystem, met Nachrichten für die Binnenschifffahrt, Gewässerkundliche Informationen, Schifffahrtsrecht / Schiffsuntersuchung, Verkehrswirtschaftliche Informationen, Daten und Fakten der Binnenwasserstraßen, Verkehrsstatistik, Freizeitschifffahrt, Adressen und Sonstiges. Een onderdeel waar ook veel Nederlandse schippers erg op zijn gebrand, betreft de aanvragen van cabotagereizen waarvoor bij gebrek aan Westerse schepen altijd wel ergens een Oosteuropees schip klaar ligt. Aktuelle Anträge für Kabotage und Drittlandverträge zijn verscholen achter Verkehrswirtschaftliche Informationen, maar uiteraard wel als favoriet of bookmark vast te zetten in een webbrowser.

Sympathie voor particulieren
Elwis lijkt wel wat op het Nederlandse Waterland. Met iets meer gemak dan op de site van BDB/BDS wordt gelinkt naar andere sites; niet naar Waterland maar wel bijvoorbeeld naar het Bureau Voorlichting Binnenvaart in Nederland. En naar Bonapart, het Keulse bureau voor Binnenschiffahrt-Research (BBR) van dr Kurt Schrömgens, wiens sympathie duidelijk ligt bij de particuliere binnenvaartondernemer. Dat straalt hij uit met BRR, als directeur van bonamare Binnenschiffahrts GmbH, als bestuurslid van de BDS-Abteilung Binnenschiffahrt, de Europese Schippers Organisatie (ESO) en in het expertenoverleg met de Europese Commissie.
Kennis en inzichten van Schrömgens en zijn team komen tot uiting op de Bonapart-website, met een zeer uitgebreid 'Surfbrett' en een maandelijkse nieuwsbrief Bonapartner, waarin bijna on-Duits en onverbloemd de waarheid wordt gezegd.

Integrierten Transportketten
Het gemis aan logistieke informatiesystemen met directe datacommunicatie van boord wordt goedgemaakt met COPIT - COmputer in de Partikulierschiffahrt in Integrierten Transportketten. Bureau Telematica Binnenvaart noemt het 'een elegant systeem voor uitwisseling van logistieke informatie tussen schepen en walorganisaties' en hield inmiddels een demonstratie voor de Nederlandse binnenvaart. Particulieren willen als deelnemers in de transportketen ook qua communicatie graag voor vol worden aangezien. Daar is de particuliere rederij Bonamare, met zes aansloten particuleren, AG der Dillinger Hüttenwerke en STN Atlas Marine Electronics op ingesprongen. Het systeem wordt momenteel uitgetest op de Bonamare-schepen Frankenwald, Bayerischer Wald, Lippischer Wald, Steigerwald en Böhmerwald.

Het logistieke informatiesysteem COPIT is gebaseerd op gangbare (mobiele) Internetcommunicatie. Het concept loopt vooruit op de aangekondigde beschikbaarheid van snelle GSM-datacommunicatie, waardoor de toepassingsmogelijkheden nog aanzienlijk verruimd zullen worden. Het concept COPIT kan gezien worden gezien als voorbeeld van een vorm waarin de zich ontwikkelende netwerkeconomie ook in de Rijn- en binnenvaart door kan dringen. Binnenvaartondernemers binnen een groep kunnen er onderling mee communiceren, maar de communicatie ook uitbreiden tot alle partners in de vervoersketen. COPIT-gebruikers kunnen elektronisch vervoersovereenkomsten sluiten en bevestigen, zich tijdig laad- en losgereed melden, geladen partijen nauwlettend volgen, nieuwe lading acquireren, en - bijvoorbeeld binnen een samenwerkingsverband - de inzet van beschikbare laadruimte optimaliseren.

Belangrijkste kenmerken van Copit zijn:

  • De zeggenschap over de informatie ligt aan boord. Hierin wijkt het systeem af van alle tot nu toe voorgestelde of uitgeteste systemen om informatie uit te wisselen.
  • Er zijn opeenvolgende niveau's van beveiliging en toegang tot de informatie. Informatie over schepen kan meer of minder transparant via Internet gecommuniceerd worden.
  • Het systeem maakt gebruik van een koppeling tussen bestaande technieken. Er is sprake van een open architectuur - de Internet-standaard- en een geaccepteerd communicatieplatform (GSM).
  • COPIT maakt gebruik van de voor Internet beschikbare browser en de overal bereikbare data op de website http://www.copit.de. Slechts een kleine investering in speciale software voor koppeling tussen GSM en GPS-ontvanger is noodzakelijk.
  • Een functie als plaatsbepaling en volgen van schip en lading kan worden ingesteld naar behoefte. Aan boord wordt bepaald hoe vaak deze informatie wordt doorgegeven en op welk detailniveau.
  • Door de modulaire opzet kunnen meerdere functionaliteiten naar behoefte gekoppeld worden; het systeem kan gemakkelijk uitgebouwd en aangepast worden.
  • Het informatiesysteem is vanuit de markt ontwikkeld.
  • Commercieel op te zetten.
COPIT wil via dataverkeer leegvaren voorkomen en een betere aansluiting bewerkstelligen met andere schakels in de transportketen. Via betere informatie moet de planing worden geoptimaliseerd en kunnen kostenbesparingen worden bereikt. Via dit systeem heeft Bonamare een flinke besparing op communicatiekosten gerealiseerd. Als instrument voor informatie uitwisseling kan COPIT een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van managementtools voor varende ondernemers.

Met de overgang van de huidige GSM-netwerken naar het breedbandige GPRS (eind 2000/begin 2001) en de introduktie binnen enkele jaren van de derde generatie GSM (UMTS), kunnen systemen als COPIT functionaliteiten gaan bieden die het aanleggen van een aparte infrastructuur (zoals bij transpondertechnieken) overbodig maken.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496





index