Duitse reders en particulieren online
Van Elwis tot Copit
Het Duitse Internet voor de binnenvaart laat zich gemakkelijk overzien.
De organisaties van reders - Bundesverband der Deutschen
Binnenschiffahrt (BDB) - en particulieren - Bundesverband der
Selbständigen, Abt. Binnenschiffahrt (BDS) - hebben samen een site.
Elwis is de site van de Duitse vaarwegbeheerder. En verder zijn er
enkele particuliere sites, met die van Bonapart
Binnenschiffahrt-Research als uitschieter. Bonapart is via de
particuliere rederij Bonamare Binnenschiffahrtsgesellschaft ook nauw
betrokken bij het nieuwe telematica-initiatief Copit. Surf met Het Web
naar de oosterburen...
Het vijfjarenprogramma, waarmee de Duitse overheid in 1994 100 miljoen
D-mark extra uittrok voor de binnenvaart, had tegen het eind tenminste
nog een grappig effect: de aartsrivalen BDB en BDS vonden elkaar in een
gezamenlijke website Die Deutsche Binnenschiffahrt, betaald uit het
hulpfonds. De site biedt veel gedeelde achtergrondinformatie, maar
vooral dagelijks nieuws uit beide 'kampen'. Soms nieuws waarbij BDB
reageert op BDS of andersom - zelfs fèl af en toe. Het lijkt merkwaardig
goed te gaan.
Kwijnend forum
Wie surft treft beide organisaties handig op één adres: http://www.binnenschiff.de,
inclusief 'Sonstige Organisationen', en
zou ook zelf kunnen reageren op de suggestie: 'Sagen Sie uns dazu Ihre
Meinung'. Maar die forumfunctie lijdt een kwijnend bestaan. Terwijl het
bij het nieuws op het openingsscherm gaat over de veel te lage vrachten,
de dure gasolie, besteding van de UMTS-opbrengst en de dwaze voorstellen
van de Pällmann-Kommission ('Schiffahrtsgebühren auf Rhein, Donau und
Elbe'), probeert een lezer aandacht te vragen voor de test van een
'Rostschutzmittel'.
De links op 'Die Deutsche Binnenschiffahrt' verwijzen uitsluitend naar
officiële overheidssites. Eén daarvan is Elwis: Elektronisches
Wasserstraßen-Informationssystem, met Nachrichten für die
Binnenschifffahrt, Gewässerkundliche Informationen, Schifffahrtsrecht /
Schiffsuntersuchung, Verkehrswirtschaftliche Informationen, Daten und
Fakten der Binnenwasserstraßen, Verkehrsstatistik, Freizeitschifffahrt,
Adressen und Sonstiges. Een onderdeel waar ook veel Nederlandse
schippers erg op zijn gebrand, betreft de aanvragen van cabotagereizen
waarvoor bij gebrek aan Westerse schepen altijd wel ergens een
Oosteuropees schip klaar ligt. Aktuelle Anträge für Kabotage und Drittlandverträge zijn verscholen
achter Verkehrswirtschaftliche Informationen, maar uiteraard wel als
favoriet of bookmark vast te zetten in een webbrowser.
Sympathie voor particulieren
Elwis lijkt wel wat op het Nederlandse Waterland. Met iets meer gemak
dan op de site van BDB/BDS wordt gelinkt naar andere sites; niet naar
Waterland maar wel bijvoorbeeld naar het Bureau Voorlichting Binnenvaart
in Nederland. En naar Bonapart, het Keulse bureau voor
Binnenschiffahrt-Research (BBR) van dr Kurt Schrömgens, wiens sympathie
duidelijk ligt bij de particuliere binnenvaartondernemer. Dat straalt
hij uit met BRR, als directeur van bonamare Binnenschiffahrts GmbH, als
bestuurslid van de BDS-Abteilung Binnenschiffahrt, de Europese Schippers
Organisatie (ESO) en in het expertenoverleg met de Europese Commissie.
Kennis en inzichten van Schrömgens en zijn team komen tot uiting op de
Bonapart-website, met een zeer uitgebreid 'Surfbrett' en een
maandelijkse nieuwsbrief Bonapartner, waarin bijna on-Duits en
onverbloemd de waarheid wordt gezegd.
Integrierten Transportketten
Het gemis aan logistieke informatiesystemen met directe datacommunicatie
van boord wordt goedgemaakt met COPIT - COmputer in de
Partikulierschiffahrt in Integrierten Transportketten. Bureau Telematica
Binnenvaart noemt het 'een elegant systeem voor uitwisseling van
logistieke informatie tussen schepen en walorganisaties' en hield
inmiddels een demonstratie voor de Nederlandse binnenvaart.
Particulieren willen als deelnemers in de transportketen ook qua
communicatie graag voor vol worden aangezien. Daar is de particuliere
rederij Bonamare, met zes aansloten particuleren, AG der Dillinger
Hüttenwerke en STN Atlas Marine Electronics op ingesprongen. Het systeem
wordt momenteel uitgetest op de Bonamare-schepen Frankenwald,
Bayerischer Wald, Lippischer Wald, Steigerwald en Böhmerwald.
Het logistieke informatiesysteem COPIT is gebaseerd op gangbare
(mobiele) Internetcommunicatie. Het concept loopt vooruit op de
aangekondigde beschikbaarheid van snelle GSM-datacommunicatie, waardoor
de toepassingsmogelijkheden nog aanzienlijk verruimd zullen worden. Het
concept COPIT kan gezien worden gezien als voorbeeld van een vorm waarin
de zich ontwikkelende netwerkeconomie ook in de Rijn- en binnenvaart
door kan dringen. Binnenvaartondernemers binnen een groep kunnen er
onderling mee communiceren, maar de communicatie ook uitbreiden tot alle
partners in de vervoersketen. COPIT-gebruikers kunnen elektronisch
vervoersovereenkomsten sluiten en bevestigen, zich tijdig laad- en
losgereed melden, geladen partijen nauwlettend volgen, nieuwe lading
acquireren, en - bijvoorbeeld binnen een samenwerkingsverband - de inzet
van beschikbare laadruimte optimaliseren.
Belangrijkste kenmerken van Copit zijn:
- De zeggenschap over de informatie ligt aan boord. Hierin wijkt
het systeem af van alle tot nu toe voorgestelde of uitgeteste systemen
om informatie uit te wisselen.
- Er zijn opeenvolgende niveau's van beveiliging en toegang tot de
informatie. Informatie over schepen kan meer of minder transparant via
Internet gecommuniceerd worden.
- Het systeem maakt gebruik van een koppeling tussen bestaande
technieken. Er is sprake van een open architectuur - de
Internet-standaard- en een geaccepteerd communicatieplatform (GSM).
- COPIT maakt gebruik van de voor Internet beschikbare browser en
de overal bereikbare data op de website http://www.copit.de. Slechts een kleine investering in speciale software voor
koppeling tussen GSM en GPS-ontvanger is noodzakelijk.
- Een functie als plaatsbepaling en volgen van schip en lading kan
worden ingesteld naar behoefte. Aan boord wordt bepaald hoe vaak deze
informatie wordt doorgegeven en op welk detailniveau.
- Door de modulaire opzet kunnen meerdere functionaliteiten naar
behoefte gekoppeld worden; het systeem kan gemakkelijk uitgebouwd en
aangepast worden.
- Het informatiesysteem is vanuit de markt ontwikkeld.
- Commercieel op te zetten.
COPIT wil via dataverkeer leegvaren voorkomen en een betere aansluiting
bewerkstelligen met andere schakels in de transportketen. Via betere
informatie moet de planing worden geoptimaliseerd en kunnen
kostenbesparingen worden bereikt. Via dit systeem heeft
Bonamare een flinke besparing op communicatiekosten gerealiseerd. Als
instrument voor informatie uitwisseling kan COPIT een bijdrage leveren
aan de ontwikkeling van managementtools voor varende ondernemers.
Met de overgang van de huidige GSM-netwerken naar het breedbandige GPRS
(eind 2000/begin 2001) en de introduktie binnen enkele jaren van de
derde generatie GSM (UMTS), kunnen systemen als COPIT functionaliteiten
gaan bieden die het aanleggen van een aparte infrastructuur (zoals bij
transpondertechnieken) overbodig maken.