BVB informeert verladers en ontvangers
Overslagcentra op het web zijn
wegwijzers naar de binnenvaart
Voor het vervoer per schip heeft een verlader een
overslagpunt in de buurt nodig. Waar vind je die? Als
‘hèt adres van de binnenvaart’ heeft het Bureau
Voorlichting Binnenvaart op de site de laad- en
losplaatsen in beeld gebracht, voor stukgoed en
bulklading, en voor containers. Maar hoe zien die
terminals eruit? Welke faciliteiten bieden ze? Het Web
maakt een tour langs online terminals voor de
binnenvaart.
'Goede vaarwegen zijn belangrijk. Maar voor efficiënt
vervoer over water zijn ook de overslagmogelijkheden
erg belangrijk’, legt het BVB uit. ‘Voor het bereiken
van de eindbestemming wordt immers als het nodig is
gebruik gemaakt van gecombineerd vervoer. Als bedrijven
gebruik kunnen maken van een nabijgelegen overslagpunt,
kan het voor- en natransport beperkt worden. Soms is
het zelfs geheel overbodig. Dat heeft een gunstig
effect op de transportkosten. Er zijn vele hoogwaardige
overslagpunten in Nederland voor stukgoed en
containers. Ook de overige landen in Noordwest-Europa
hebben dit soort punten voor stukgoed en containers.
Hier kan als dat nodig is snel en vakkundig worden
overgeschakeld op andere transportvormen.’
Rode stippen
Het kaartje met overslagpunten voor stukgoed en
bulkladingen ziet er rood van. Klikken helpt niet, want
achter de rode stippen hangen (nog) geen websites van
overslagpunten. Je mag aannemen dat het BVB verladers
en ontvangers per e-mail of telefoon een pasklare
oplossing biedt. Minder dicht is het netwerk van
containerterminals in Nederland. Het zijn er net iets
teveel om ze hier allemaal te noemen. Het BVB heeft ze
in een aparte lijst met telefoonnummers (geen e-mail,
geen webadressen) op de site gezet. Om het pdf-bestand
te kunnen lezen, heb je het (gratis) programma Acrobat
Reader nodig. Dat pdf-formaat is een keus; de gegevens
hadden evengoed (en sneller) op een ‘gewone’ webpagina
kunnen staan. Zoals die overigens nog te vinden is op
de ‘oude’ site onder BVB Nieuws.
Bij gebrek aan links - ook in de speciale siterubriek
‘links’ staan geen verwijzingen naar terminals - gaan
we zelf op zoek. Zoekmachine Google geeft 79 ‘hits’ op
het zoekwoord ‘binnenvaartterminal’. Bovenaan staat een
nieuwsbericht van het Amsterdams Havenbedrijf, over de
nieuwe KCS-terminal. Weer geen link, en dat geldt voor
een hele reeks andere zoekresultaten.
Amsterdam - IJmond
Concreter zijn de verwijzingen op haven.pagina.nl,
ingedeeld naar vaargebied of havenregio. Onder
‘Nederlandse havens’ / ‘Amsterdam - IJmond’ is de link
naar KCS Overslag en Transport - www.kcs-
amsterdam.com - snel gevonden. Een aangename site over het
familiebedrijf Kock, dat zich vanuit ‘de cacao’ met een
nieuwe terminal in 2001 ging richten op een veel
bredere inzet van ‘binnenvaart, de vervoersvorm van de
toekomst’. De terminal aan de Suezhaven in het
westelijk havengebied, met 135 meter kadelengte en
32.000 vierkante meter open terrein, is geschikt voor
de overslag van containers, bouwmaterialen, pallets en
stukgoed. De site geeft een prima indruk van wat er
allemaal kan. Dat doet ook de website van Oiltanking
Amsterdam, maar die manifesteert zich nadrukkelijk als
een internationale zeehaventerminal. Met aansluiting op
de Rijnvaart, dat wel.
Richting Rijn is de Container Terminal Utrecht -
www.ctu.net - niet te missen. CTU bedrijft ‘logistiek
vanuit het hart’. De website legt verladers en
ontvangers in midden-Nederland met heldere informatie
in de watten. De site maakt gebruik van Flash-techniek,
is grafisch goed verzorgd, met korte snelle teksten en
een ‘prijsopgave’-formulier voor geïnteresseerden die
tot zaken willen komen.
CTL en MCS
Aan het IJsselmeer ligt de Container Terminal Lelystad
- www.holwerda.com/ctl - in april 2001 geopend op
initiatief van Multimodal Container Services (MCS) uit
Meppel, Holwerda Logistics uit Almere en de NV
Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC). De HVC haalt als
eerste opdrachtgever met vervoer per schip dagelijks 22
afvaltransportritten van de weg. De terminallocatie op
het eiland van de Flevocentrale is tijdelijk; binnen
vijf jaar moet er iets westelijker een nieuwe terminal
liggen. De site licht alle mogelijkheden toe, met
speciale aandacht voor het huisvuiltransport,
transportplanning als het grote voordeel van vervoer
over water, een bredere uiteenzetting over de
binnenvaart, en natuurlijk het formulier voor
offerte-aanvraag.
Op de Holwerda-site klik je snel door naar MCS -
Multimodal Container Services, met terminals in Meppel
en Groningen. Op de MCS-site staan ook de afvaarttijden
van de ‘lichters’. Beide sites brengen op een
overzichtelijke manier zakelijke informatie voor
verladers en ontvangers.
In de buurt ligt het Regionaal Overslag Centrum (ROC)
Kampen - www.roc-kampen.nl. Onder het motto ‘U vraagt
en wij laden of lossen’ biedt deze openbare terminal
aansluitingen op weg- en watervervoer. In de
Haatlandhaven is ruimte om meerdere schepen tegelijk af
te handelen. De terminal verzorgt desgewenst
tussenopslag, het stuffen en strippen van containers,
en voor- en natransport. De site vertelt op een
recht-toe recht-aan manier, geïllustreerd met foto’s,
wat er mogelijk is.
Rotterdam en Brabant
De Waalhaven Groep - www.waalhaven-group.nl - heeft
specifieke binnenvaartterminals in Rotterdam (Barge
Terminal Waalhaven) en Born (Barge Terminal Born) voor
de overslag van containers. De site vertelt op een
Engelstalige pagina per terminal alle specificaties.
Mooi? Dat is hier de vraag niet. Praktisch is zo’n
website wel.
In Zwijndrecht biedt Agro Delta - www.agro-delta.nl -
overslagfaciliteiten met 43.000 vierkante meter
overdekte opslag. Silo Dordrecht, behorend tot dezelfde
groep van bedrijven, heeft 4500 vierkante meter ruimte
voor op- en overslag. Zusterbedrijf Cozo beschikt over
36.000 ton capaciteit geschikt voor een lange termijn
opslag voor granen, zaden, peulvruchten, rijst en
andere consumptieproducten in geconditioneerde ruimten.
COZO heeft eveneens faciliteiten voor het lossen van
bulkcontainers. De site laat foto’s zien waaruit de
mogelijkheden blijken.
Zuidelijker toont Overslag Bedrijf Moerdijk op
www.obm.nl haar mogelijkheden voor bulk-overslag en
meer specifiek de afhandeling en opslag van alle
soorten verontreinigde materialen. Verder in het
Brabantse komen we via www.ooc.nl bij de Osse Overslag
Centrale, met op de site informatie over de overslag
van bulk, stukgoed en containers. Langs
www.bttilburg.nl meren we tenslotte af bij de Barge
Terminal Tilburg, een eenvoudige site met heldere
informatie.
Binnenvaartterminals zijn voor verladers en ontvangers
de punten waar ze direct aansluiting vinden op de
binnenvaart. Het aantal overslagcentra dat zich het web
op waagt is nog gering. Met toenemende verkeersdrukte
op de weg, zijn het wegwijzers naar de binnenvaart.