Editie 3.15 van 16.7.2002
© 2001-2002 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Van VOC en CBRB naar
homepages van rederijen

Online ‘buurten’ bij de natte overheid:
DGG Binnenvaart en IVW Scheepvaart

KOFS.nl: site voor examentijd

PortofRotterdam.com draagt bij aan promotie van binnenvaart

De Amerikaanse 'River Industry'

LOVK-site haalt varende ouders en kleuters de groep binnen

Rijnvaartreglementen pluk je bij CCR van de website

Waterstanden op bestelling

Mailinglijst is een 'hit' in digi-communicatie binnenvaardersM/a>

Bedieningstijden ViN op het web

La Louvière legt het loodje

Scheepsfotografen online

Nieuw mantelpakje
voor 't BVB

Bureau Telematica wil
méér schippers online

Met Google zoeken naar
‘schipperskind’ op het web

Aanbevelingen veilige vaart
bij Raad Transportveiligheid

Europort-standhouders
‘vergeten’ eigen website

'Rijnschepenregister' zonder web-inzage

Sociale zekerheid

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht

Motorensites zonder digitale proefstand

Scheepsbouwers zoeken via het web naar internationale markten

INE zet binnenvaart
Europees op het web

Chinavaarders online te volgen

Oneindig veel werk op het web

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2002
VAART! Info

BVB informeert verladers en ontvangers

Overslagcentra op het web zijn
wegwijzers naar de binnenvaart

Voor het vervoer per schip heeft een verlader een overslagpunt in de buurt nodig. Waar vind je die? Als ‘hèt adres van de binnenvaart’ heeft het Bureau Voorlichting Binnenvaart op de site de laad- en losplaatsen in beeld gebracht, voor stukgoed en bulklading, en voor containers. Maar hoe zien die terminals eruit? Welke faciliteiten bieden ze? Het Web maakt een tour langs online terminals voor de binnenvaart.

KCS

'Goede vaarwegen zijn belangrijk. Maar voor efficiënt vervoer over water zijn ook de overslagmogelijkheden erg belangrijk’, legt het BVB uit. ‘Voor het bereiken van de eindbestemming wordt immers als het nodig is gebruik gemaakt van gecombineerd vervoer. Als bedrijven gebruik kunnen maken van een nabijgelegen overslagpunt, kan het voor- en natransport beperkt worden. Soms is het zelfs geheel overbodig. Dat heeft een gunstig effect op de transportkosten. Er zijn vele hoogwaardige overslagpunten in Nederland voor stukgoed en containers. Ook de overige landen in Noordwest-Europa hebben dit soort punten voor stukgoed en containers. Hier kan als dat nodig is snel en vakkundig worden overgeschakeld op andere transportvormen.’

Rode stippen
Overslagpunten voor bulklading en
stukgoed Het kaartje met overslagpunten voor stukgoed en bulkladingen ziet er rood van. Klikken helpt niet, want achter de rode stippen hangen (nog) geen websites van overslagpunten. Je mag aannemen dat het BVB verladers en ontvangers per e-mail of telefoon een pasklare oplossing biedt. Minder dicht is het netwerk van containerterminals in Nederland. Het zijn er net iets teveel om ze hier allemaal te noemen. Het BVB heeft ze in een aparte lijst met telefoonnummers (geen e-mail, geen webadressen) op de site gezet. Om het pdf-bestand te kunnen lezen, heb je het (gratis) programma Acrobat Reader nodig. Dat pdf-formaat is een keus; de gegevens hadden evengoed (en sneller) op een ‘gewone’ webpagina kunnen staan. Zoals die overigens nog te vinden is op de ‘oude’ site onder BVB Nieuws.

Bij gebrek aan links - ook in de speciale siterubriek ‘links’ staan geen verwijzingen naar terminals - gaan we zelf op zoek. Zoekmachine Google geeft 79 ‘hits’ op het zoekwoord ‘binnenvaartterminal’. Bovenaan staat een nieuwsbericht van het Amsterdams Havenbedrijf, over de nieuwe KCS-terminal. Weer geen link, en dat geldt voor een hele reeks andere zoekresultaten.

Amsterdam - IJmond
Concreter zijn de verwijzingen op haven.pagina.nl, ingedeeld naar vaargebied of havenregio. Onder ‘Nederlandse havens’ / ‘Amsterdam - IJmond’ is de link naar KCS Overslag en Transport - www.kcs- amsterdam.com - snel gevonden. Een aangename site over het familiebedrijf Kock, dat zich vanuit ‘de cacao’ met een nieuwe terminal in 2001 ging richten op een veel bredere inzet van ‘binnenvaart, de vervoersvorm van de toekomst’. De terminal aan de Suezhaven in het westelijk havengebied, met 135 meter kadelengte en 32.000 vierkante meter open terrein, is geschikt voor de overslag van containers, bouwmaterialen, pallets en stukgoed. De site geeft een prima indruk van wat er allemaal kan. Dat doet ook de website van Oiltanking Amsterdam, maar die manifesteert zich nadrukkelijk als een internationale zeehaventerminal. Met aansluiting op de Rijnvaart, dat wel.

Richting Rijn is de Container Terminal Utrecht - www.ctu.net - niet te missen. CTU bedrijft ‘logistiek vanuit het hart’. De website legt verladers en ontvangers in midden-Nederland met heldere informatie in de watten. De site maakt gebruik van Flash-techniek, is grafisch goed verzorgd, met korte snelle teksten en een ‘prijsopgave’-formulier voor geïnteresseerden die tot zaken willen komen.

CTL en MCS
Aan het IJsselmeer ligt de Container Terminal Lelystad - www.holwerda.com/ctl - in april 2001 geopend op initiatief van Multimodal Container Services (MCS) uit Meppel, Holwerda Logistics uit Almere en de NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC). De HVC haalt als eerste opdrachtgever met vervoer per schip dagelijks 22 afvaltransportritten van de weg. De terminallocatie op het eiland van de Flevocentrale is tijdelijk; binnen vijf jaar moet er iets westelijker een nieuwe terminal liggen. De site licht alle mogelijkheden toe, met speciale aandacht voor het huisvuiltransport, transportplanning als het grote voordeel van vervoer over water, een bredere uiteenzetting over de binnenvaart, en natuurlijk het formulier voor offerte-aanvraag.

Op de Holwerda-site klik je snel door naar MCS - Multimodal Container Services, met terminals in Meppel en Groningen. Op de MCS-site staan ook de afvaarttijden van de ‘lichters’. Beide sites brengen op een overzichtelijke manier zakelijke informatie voor verladers en ontvangers.

In de buurt ligt het Regionaal Overslag Centrum (ROC) Kampen - www.roc-kampen.nl. Onder het motto ‘U vraagt en wij laden of lossen’ biedt deze openbare terminal aansluitingen op weg- en watervervoer. In de Haatlandhaven is ruimte om meerdere schepen tegelijk af te handelen. De terminal verzorgt desgewenst tussenopslag, het stuffen en strippen van containers, en voor- en natransport. De site vertelt op een recht-toe recht-aan manier, geïllustreerd met foto’s, wat er mogelijk is.

Rotterdam en Brabant
De Waalhaven Groep - www.waalhaven-group.nl - heeft specifieke binnenvaartterminals in Rotterdam (Barge Terminal Waalhaven) en Born (Barge Terminal Born) voor de overslag van containers. De site vertelt op een Engelstalige pagina per terminal alle specificaties. Mooi? Dat is hier de vraag niet. Praktisch is zo’n website wel.

In Zwijndrecht biedt Agro Delta - www.agro-delta.nl - overslagfaciliteiten met 43.000 vierkante meter overdekte opslag. Silo Dordrecht, behorend tot dezelfde groep van bedrijven, heeft 4500 vierkante meter ruimte voor op- en overslag. Zusterbedrijf Cozo beschikt over 36.000 ton capaciteit geschikt voor een lange termijn opslag voor granen, zaden, peulvruchten, rijst en andere consumptieproducten in geconditioneerde ruimten. COZO heeft eveneens faciliteiten voor het lossen van bulkcontainers. De site laat foto’s zien waaruit de mogelijkheden blijken.

Zuidelijker toont Overslag Bedrijf Moerdijk op www.obm.nl haar mogelijkheden voor bulk-overslag en meer specifiek de afhandeling en opslag van alle soorten verontreinigde materialen. Verder in het Brabantse komen we via www.ooc.nl bij de Osse Overslag Centrale, met op de site informatie over de overslag van bulk, stukgoed en containers. Langs www.bttilburg.nl meren we tenslotte af bij de Barge Terminal Tilburg, een eenvoudige site met heldere informatie.

Binnenvaartterminals zijn voor verladers en ontvangers de punten waar ze direct aansluiting vinden op de binnenvaart. Het aantal overslagcentra dat zich het web op waagt is nog gering. Met toenemende verkeersdrukte op de weg, zijn het wegwijzers naar de binnenvaart.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index