Editie 1.15 van 24.10.2000
© 2000 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Intern@ten online

Waterland.net: vrijgevochten ‘vogelperspectief’ van RWS

Van Elwis tot Copit

RhineFreight.com voorspelt revolutie in Rijnvaartmarkt

Varende gastvrijheid op cruise.pagina.nl

Bunkeren op het web met dynamische prijsvorming

Ontluikende initiatieven voor tele-pastoraat en digiwelzijn

Inzicht in de markt via Brussels ‘Observatorium’

Scheepspraet als open dagboek voor iedereen

In heel Europa rivierinformatie volgens INDRIS-standaard

‘Nog leuker dan kijken naar sites is zelf een site maken’

Doorklikken in de ring van binnenvaartsites

‘Wat wij doen op de post? Kijk maar op mijn site’

‘Het Web is een visitekaartje voor de binnenvaart’


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 2000
VAART! Info

Sites over nieuwe èn oude binnenvaartopleidingen

Het web op voor
wat je wilt worden

Wat wil je later worden? De binnenvaart hoopt natuurlijk dat jongeren een uitdaging blijven zien in een bestaan als matroos of stuurman. Werk zat. Maar hoe word je matroos, of liever nog kapitein? Het kiezen van een opleiding voor het ideale beroep begint steeds vaker online. Het Scheepvaart- en Transportcollege en de Vakopleiding Transport en Logistiek proberen op hun websites jongeren het vak binnen te halen. Het Web klikt door naar beroepsopleidingen voor varenden en stuit op een site voor oud-KOF’ers.

Is je keus nog niet bepaald, dan geeft surfen langs Werk.Net van de Arbeidsbureaus wellicht een eerste inspiratie. Van alle denkbare beroepen zijn er profielen en opleidingen te vinden, naast het complete vacature-aanbod van de arbeidsbureaus (144 keer kans bij binnenvaartbedrijven!). VAART!Werk maakte uit dat immense overzicht van denkbare functies een ‘natte’ selectie. Variërend van bakschipper tot hydrograaf en zeilmaker, en natuurlijk ook ‘gewoon’ binnenschipper en matroos.

Klik en je weet al gauw meer: ‘Als binnenschipper vervoer je allerlei vrachten over de Europese binnenwateren. Soms werk je als zelfstandig ondernemer, maar als je (nog) geen eigen schip hebt, kun je ook in loondienst varen voor een rederij. Je houdt je aan de verkeersregels en andere bepalingen voor waterwegen, maar verder heb je een grote vrijheid. Je bepaalt bijvoorbeeld zelf wat er aan boord moet worden gedaan en hoe er wordt geladen en gelost. Je geeft leiding aan enkele matrozen en hulpen. Vaak (zeker als je je eigen schip hebt) werkt je vrouw of partner zo veel mogelijk mee.’ Dat binnenlandse vrachten volgens dit profiel nog steeds worden verdeeld via de schippersbeurs, geeft aan dat ook het Arbeidsbureau het online soms even niet bij kan benen. Het STC in Rotterdam is één van de opleidingen waar Werk.Net naar doorverwijst.

Speelse opzet
Bij het Scheepvaart- en Transport College hoor je na het openen van de site het ruisen van lokkend water. Het vogelgekrijs tussendoor moedigt aan om maar gauw een keus te maken uit het verdere aanbod.

Via de knop VMBO komen we op een speels opgezette pagina met mogelijkheden in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs. ‘Ik ben Stephen en ik word kapitein’, vertelt een wolkje bij ‘Rijn- en binnenvaart’.

Hoe word je kapitein? De toon verandert naar serieus:
‘Uiteraard komen in onze VMBO opleiding Rijn- en binnenvaart vakken als kennis schip, laden en lossen, scheepswerktuigkunde, boeken, kaarten en instrumenten en E.H.B.O. uitgebreid aan de orde. Ook wordt aandacht besteed aan praktische vaardigheden, zoals onderhoudswerkzaamheden, metaalbewerken, E.H.B.O., omgaan met touw en draad, roeien en wrikken. Regelmatig worden vaartochten gemaakt op één van de instructievaartuigen.’ Dus toch... Meer informatie over de Wim Hulsker 2 achter de knop ‘Wij hebben ons eigen schip!’.

En verder? ‘Doorleren is mogelijk via de beroepsbegeleidende opleiding Rijn- en binnenvaart. Een andere mogelijkheid is de dagopleiding Kapitein Rijn- en binnenvaart in het Middelbaar Beroeps Onderwijs. Voor de leerlingen Rijn- en binnenvaart geldt dat een aantal keuringen moet plaatsvinden. Informatie hierover volgt bij aanmelding.’

Met wat zoeken vinden we onderaan de pagina een knop ‘Doorstromen naar MBO’, met ‘Rijn- en binnenvaart’, waar een link ‘Kapitein’ al iets meer vertelt over de ‘beroepsopleidende leerweg’ en wat daarvoor de toelatingseisen zijn. En wat dacht je van ‘Cursussen voor particulieren’? Het Scheepvaart en Transport College verzorgt verschillende cursussen voor particulieren. Speciaal ontwikkeld voor de particuliere markt zijn de watersportcursussen (cursussen vaarbewijzen).
‘Als grootste opleider voor de zeevaart en de Rijn- en binnenvaart beschikken we over veel zeer deskundige docenten. De cursussen zijn ontwikkeld in samenwerking met de A.N.W.B. en het K.N.W.V. Onze watersportcursussen worden afgesloten met de officiële examens.’ Particulieren kunnen tevens gebruik maken van het cursusaanbod dat is ontwikkeld voor bedrijven. Deze cursussen worden zowel overdag als in de avonduren gegeven. Daarbij ook cursussen voor het baggerbedrijf, de binnenvaart, zeevaart en zeevisvaart.

MoveUp
Wat biedt de Vakopleiding Transport en Logistiek op het Web? Veel beweging op de openingspagina, vooral veel wegvervoer: ‘Meer vrouwen op de weg’ en ‘Boter bij de Zalm’ (training Zuinig Rijden). Jongeren worden doorgeleid naar de ‘snelle’ VTenL-site www.moveup.nl. Wie belangstelling heeft voor haven en binnenvaart, moet zich daar eerst voorzien van een tijdelijk certificaat. Onduidelijk is wat er met die informatie (naam, e-mailadres, geboortedatum) wordt gedaan. Ah, toch handig! Bij het lossen van het schip ‘Snuffeldagen’ staan de gegevens meteen in het aanmeldingsformuliertje.

Informatie over de VTenL-opleiding matroos Rijn- en binnenvaart? ‘Matroos zijn betekent werken met ultramoderne apparatuur. Samen met de kapitein en een hecht team van andere matrozen breng je iedere vaart tot een succesvol eind.’ (...) ‘Veertien weken naar school. De rest van de tijd woon en werk je aan boord.’ Bij moveup.nl klik je een aardig eind weg om een beetje opleidingssfeer te proeven.

KOF: 74 jaar binnenvaartonderwijs
De Vakopleiding Transport en Logistiek heeft alle cursorische activiteiten van het vroegere Koninklijk Opleidingsfonds voor de Scheepvaart (KOF) overgenomen. In 1995 kwam een einde aan 74 jaar binnenvaartonderwijs door het KOF. De examens worden nog onder de oude naam voortgezet als onafhankelijk examenbureau binnen de Vakopleiding. Hoofdtaken van het KOFS zijn: verzorgen van vakexamens voor de Rijn- en Binnenvaart en het uitgeven van vaarbewijzen, ADNR certificaten en radarpatenten.

Sjirk Dijkstra, die jarenlang werkzaam was als KOF-docent, nam onlangs het initiatief voor een website over het wel en wee van het "oude" KOF. Dijkstra: ‘Tijdens open dagen op de instructieschepen en andere evenementen ontmoet je regelmatig mensen die in het verleden met het "KOF" te maken hebben gehad. Bijvoorbeeld oud-leerlingen van één van de "Dagnijverheids-scholen", oud-cursisten van één der schriftelijke cursussen of zij die leerling zijn geweest in het Landelijk Leerlingstelsel voor matroos of baggerbedrijf. En tenslotte natuurlijk ook de vele examenkandidaten die ooit hun schippersdiploma hebben behaald via het KOF.’

3e Klas Delfzijl 1965-1968

Dijkstra vertelt hoe hij zelf met computers en het internet in aanraking kwam: ‘Ik was in de jaren 1982 tot en met 1990 docent aan de Baggerschool te Delfzijl, één der scholen destijds van het KOF, toen op een gegeven moment een klas werd ingericht met veertien nieuwe computers. Veertien IBM´s, niet met een harde schijf, maar met twee floppydrives aan de voorkant. De collega van wiskunde ontfermde zich over de kostbaarheden en bracht vele uren door met het installeren van alle machines..

‘Ik vond mijzelf nog niet zo oud (45 jaar), had het idee dat het mijn tijd wel zou duren voordat ik mij bezig moest gaan houden met dit soort apparatuur. Maar niets was minder waar en ik ben tot op de dag van vandaag blij dat ik op een bepaald moment achter "zo’n ding" ben gaan zitten. Al snel werd mijn interesse gewekt en bracht ik net als de wiskundeleraar vele uren door achter het toetsenbord.’

Eigen tempo en niveau leerlingen
Wat fascineerde Sjirk Dijkstra vanaf dat moment in PC´s? ‘Dat was het feit dat je met behulp van de computer leerlingen in hun eigen tempo en op hun eigen niveau kon laten werken. Dat ging toen nog niet vanzelf, software was er nog niet dus alles moest zelf worden bedacht. Al snel stonden proefwerken op de PC en konden klassikaal toetsen worden gemaakt en na het beëindigen van de toets kreeg de leerling gelijk zijn cijfer mee.’

Dit bracht heel wat gepruts met zich mee, tot in de kleine uurtjes, vertelt de vroegere KOF-docent. Van Windows of andere prachtige programma´s had niemand toen nog gehoord en er was veel DOS-kennis vereist.

Jaren later heeft het computervirus hem nog altijd niet losgelaten, integendeel. Dijkstra: ‘In mijn huidige werk houd ik mij bezig met allerlei vormen van onderwijs en lesmateriaalontwikkeling en in mijn omgeving merk ik een grote interesse naar deze vorm van kennisoverdracht. Ik zou mij dan ook kunnen voorstellen dat de binnenvaart een geschikte bedrijfstak is, waar dit uitstekend is toe te passen.. Dat is een duidelijke link naar mijn begintijd. Nu veel schepen inmiddels zijn voorzien, of worden voorzien van computers, is internet voor mij hèt medium om aan kennisoverdracht te doen.’

Virtueel leren
Dijkstra ziet een toenemende interesse in virtueel leren. Dat voorkomt bijvoorbeeld lange omwegen voordat het goede antwoord de cursist heeft bereikt. Het komt direct na de vraag aan de ‘onzichtbare’ maar wel aanwezige docent. En communiceren, heel direct, hoort er ook bij. ‘Dat is dan ook de reden dat ik met enkele bekenden een website over het KOF ben begonnen’, legt hij uit. Hij kreeg de medewerking van (oud-)collega’s die in het verleden werkten als bootslieden van de internaten, docenten en directeuren van de Rijn- en Binnenvaartscholen, bemanningen van de instructieschepen en van examinatoren van zowel de examencommissie matroos, radar en schipper. Met elkaar maken ze een overzicht van bijna 75 jaar KOF-opleidingsactiviteiten in verhalen en foto´s op de website.

‘Het KOF, vanouds hèt onderwijsinstituut in de binnenvaart, is in 1995 opgegaan in een groter verband. Maar er is nog altijd grote belangstelling voor. Nu de website een plaatsje heeft gekregen in de VAART!-site valt mij op hoeveel informatie er inmiddels toegankelijk is als je eenmaal op het web ‘bent’. Ik kan iedereen dan ook van harte aanbevelen om de stap te maken. Er gaat een wereld van informatie voor je open.’ Dijkstra wil het niet bij één website laten. ‘Ik zit nog stikvol met ideeën, en heb inmiddels vergevorderde plannen om meer met dit prachtige medium te gaan doen.’





Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496





index