Editie 5.8 van 29.6.2004
© 2001-2004 VAART!Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige 10 afleveringen
van Het Web:

100ste aflevering: Digitale rimpelingen

Vlaams binnenvaartportaal

Oerhollandse scheepsmotoren

Hoe vertellen we het de kinderen?

Wereldwijde promotie Nederlandse maritieme bedrijven onder HME-vlag

PortofRotterdam.com zonder ballast terug naar de basis

Seizoenvaart
boent de dekken

Sleepbootpassie op
Tugspotters.com

Online marktplaatsen:
het nieuwe adverteren

Op KNRM.nl is
de redding nabij


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie

© 2000-2004
VAART! Info

Experts buigen zich over Europese standaard

Rooft AIS de privacy
van binnenvaarders?

Op AISlive.com is te zien welke schepen waar precies in de Nederlandse zeehavens liggen. De demo-website van walradarbouwer Hitt is ongekend populair en verdrong inmiddels de Teletekst-pagina 'Posities zeeschepen' van de eerste plaats in de top 5 van populairste links op scheepvaart.pagina.nl. Dat zullen niet allemaal ladingontvangers zijn met interesse in tracking & tracing. De labels geven op AISlive alleen de scheepsnamen, maar voor nautische, logistieke en security-toepassingen kan er nog meer informatie aangehangen worden.
Binnenvaarders zien het er van komen dat zij ook binnen afzienbare tijd in de kijker staan, zichtbaar voor verlader, vriend en vijand dankzij een automatisch identificatie systeem (AIS) aan boord. Waar blijft dan je privacy, wie zal dat betalen en wordt het de zeevaart-AIS of doet de binnenvaart het met een AI-GPRS/IP?
Het Web scant online de actuele positie van AIS voor de binnenvaart.

    Door Dirk van der Meulen
    (ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 29 juni 2004)

    AIS is in beweging. Bij Compris, het Europese project voor ontwikkeling van River Information Services (RIS), staat de eindrapportage over 'Vessel Traffic Management and Tracking and Tracing' vòòr 1 oktober 2004 in de planning. Een groep binnenvaartexperts van CCR en Donaucommissie buigt zich de komende maanden nog over een 'Standard für Vessel Tracking and Tracing'. De Centrale Commissie voor de Rijnvaart publiceerde dit voorjaar haar 'RIS-Richtlinien 2004' in het Duits, Frans en Engels, waarin 'Inland AIS (Transponder)' als een mogelijk volgsysteem voor de binnenvaart in een bijlage wordt beschreven. Voor bepaalde categorieën zeeschepen zijn automatische identificatiesystemen sinds vorig jaar verplicht (zie Het Web van 25 maart 2003: ''AIS-hausse' in de zeevaart laat binnenvaart nog met rust').

    Transponder
    Zeeschepen hebben voor AIS een automatische transponder (zender) aan boord. AIS wisselt met grote snelheid (tot 2000 rapportjes per minuut) positie- en verwante gegevens uit tussen schepen onderling en van schepen naar satellieten of rechtstreeks naar de wal. Het systeem is ontworpen om op de brug van het schip informatie te verstrekken om aanvaringen te voorkomen en informatie van verkeersbegeleidingssystemen te verrijken.
    Schepen hebben een zender aan boord waarmee de identiteit, positie, snelheid, koers en andere van belang zijnde informatie naar alle andere AIS-gebruikers binnen het VHF-radiobereik (marifoon) wordt uitgezonden. Met de ECDIS-standaard worden gegevens op elektronische kaarten geprojecteerd. AISlive.com laat zien dat informatie met een AIS-ontvanger ook online kan worden gebracht.

    Een transponder kost rond de 3500 euro, maar de communicatie via marifoonkanalen is gratis. Vissersschepen hebben zo'n kastje tegenwoordig verplicht aan boord, vanwege de controle op visquota. Het ministerie van Landbouw en Visserij subsidieert een deel van de investering. Volgens de subsidiebeschikking (in pdf) van 7 juli 2003 trok minister Veerman er in totaal 350.000 euro voor uit om de kosten van een verplicht ´Vessel Monitoring System´ VMS grotendeels aan de vissers te vergoeden: 100% over de eerste 2450 euro en 50% voor de meerkosten tot 3225 euro. In de zeevaart betalen scheepeigenaren de aanschaf zelf, en of binnenvaarders bij een eventuele AIS-verplichting de kosten vergoed krijgen valt nog te bezien.

    Mening vormen
    Zo'n zeevaart-AIS is niet heilig, legt nautisch consultant Peter Kluytenaar - die lid is van de Europese expertgroep - uit in het VAART!Forum. Maar intussen begint voor binnenvaarders de tijd wel te dringen. Kluytenaar: 'Er worden op dit moment systemen aan de wal bedacht (en in Oostenrijk al ingevoerd) die veronderstellen dat er een AIS aan boord is. Als zulke systemen gemeen goed worden is een verplichting van AIS een volgende stap. Kortom het is erg noodzakelijk dat de binnenvaart zich een mening vormt en die luid en duidelijk naar buiten laat komen. Ik kan dat niet in m'n eentje. Het gaat uiteindelijk om jullie portemonnee, jullie veiligheid en jullie privacy.'

    Kluytenaar onderkent een zekere marktbehoefte aan 'tracking & tracing', het volgen van scheepsladingen door ladingbelanghebbenden. Bij de systemen die hij tot nu toe tegenkwam is de toegang beperkt. 'De informatie daarvan is niet zomaar voor iedereen toegankelijk. Ik denk dat daar de crux zit. Is het niet zo dat maar weinig mensen problemen hebben met tracking en tracing als ze zelf kunnen bepalen wie de informatie te zien krijgt en ook wanneer?', vraagt Kluytenaar zich in het VAART!Forum af.

    Daarentegen zijn tracking en tracing systemen die op de markt zijn, doorgaans niet berekend op een eventueel gebruik bij de navigatie, waar AIS voor bedoeld is. Daarom is volgens Kluytenaar in samenwerking met onder andere Bureau Telematica (BTB) en Rijkswaterstaat Zeeland een op GPRS, UMTS of satelliet gebaseerde oplossing verzonnen die dat wel kan, maar desondanks volledig rekening houdt met privacy- en security-wensen. Dat systeem is bekend als AI-GPRS, maar intussen ook als AI-IP, omdat het ook met UMTS of satelliet werkt en gebruik maakt van het IP protocol.

    Ongeneeslijk
    Expert Kluytenaar wordt in het VAART!Forum op zijn wenken bediend. Dagen achtereen flitsen de meningen over AIS in de mailinglijst voorbij. Alsof een ongeneeslijke ziekte zich van de sector heeft meester gemaakt. Sommigen vinden het geen punt zo'n kastje aan boord te nemen mits de overheid de AIS-transponder betaalt, zoals dat ook in de zeevisserij is gebeurd. Voor anderen weegt het privacy-aspect zwaar, want 'ze' hoeven niet alles te weten.

    En wie die 'ze' zijn laat zich raden. Vaarwegbeheerders, maar ook iedereen met een AIS-ontvanger. Of, bij risicovolle lading, kwaadwillenden en terroristen. Natuurlijk kan een verlader er baat bij hebben de positie van 'zijn' schip te kennen, maar daar zijn ook andere middelen voor zoals de telefoon of e-mail. De nautische aspecten blijven in de discussie onderbelicht. Terwijl AIS daar toch vooral voor bedoeld was. Om koers- en snelheidsinformatie uit te wisselen tussen (zee)schepen, bijvoorbeeld ter voorkoming van aanvaringen.

    In VAART!Peiling, www.vaart.nl/peiling waar meningen over AIS tot 4 juli welkom zijn, schrijft een schipper: 'Ik word al gevolgd, door zwermen satellieten en ben overal traceerbaar omdat ik toevallig een GSM heb. Ik word gevolgd en gelabeld op radarschermen van verkeersposten, op het moment dat ik me durf te melden over marifoon of via Bics. Sluismeesters weten soms nog beter te vertellen om hoe laat ik aan de volgende sluis arriveer dan ik zelf. Ben je je horloge vergeten, geen nood: op sommige containerdiensten of duweenheden kan je de klok gelijkzetten.
    'Wat moet ik met AIS? Wordt de wereld daarvan beter, verhoogt dat mijn vrachttarieven, verbetert dat de levensomstandigheden? En mijn privacy, wat er tenminste nog van overschiet. Alleen maar een woord wat toevallig in de woordenboeken geslopen is? AIS, misschien leuk om gestolen auto'tjes mee op te sporen. Maar nuttig en een meerwaarde voor de binnenvaart... nee! Het is alleen maar een oplossing voor problemen die er niet zijn en daarom hangen we het gewoon op aan de binnenvaart, zo lijkt het.'



Binnen 5
minuten online adverteren

Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index