Editie 2.1 van 8.1.2001
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Toernee langs maritieme kunst

Internet verandert organisatiewerk

De e-Binnenvaart komt eraan

Weinig online-promotie voor stands op Rotterdam Maritime

Het web op voor wat je wilt worden

Intern@ten online

Waterland.net: vrijgevochten ‘vogelperspectief’ van RWS

Van Elwis tot Copit

RhineFreight.com voorspelt revolutie in Rijnvaartmarkt

Varende gastvrijheid op cruise.pagina.nl

Bunkeren op het web met dynamische prijsvorming

Ontluikende initiatieven voor tele-pastoraat en digiwelzijn

Inzicht in de markt via Brussels ‘Observatorium’

Scheepspraet als open dagboek voor iedereen

In heel Europa rivierinformatie volgens INDRIS-standaard

‘Nog leuker dan kijken naar sites is zelf een site maken’

Doorklikken in de ring van binnenvaartsites

‘Wat wij doen op de post? Kijk maar op mijn site’

‘Het Web is een visitekaartje voor de binnenvaart’


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 2000-2001
VAART! Info

Schippers krijgen internet-toegang via havenkiosken

BintraS wijst Duitse verladers
de weg bij vervoer over water

BintraS De beschikbaarheid aantonen van de binnenvaart, als alternatief voor de dichtslibbende Duitse Autobahnen. Dat is waar de Duisburgse hoogleraar prof dr Dankwart Danckwerts bij voortduring op hamert. In de week vòòr kerst tijdens een eigen ‘Workshop Frachtenbörse’, de dag erna op de Telematicadag in het KSCC Nijmegen. Maar vooral op de BintraS-website, waar het Binnenschiffahrt Transport System voor iedereen zichtbaar gestalte moet krijgen. Eigenlijk is het allemaal pure binnenvaartpromotie, geeft Danckwerts in Nijmegen toe op een vraag van gespreksleider Henk van Laar. Het Web klikt door naar www.bintras.de. ‘Das Internet auf dem Wasser’, staat er boven de korte introductie van BintraS. Op de site bestaat het aanbod uit informatie over alle havens langs bevaarbare rivieren en kanalen; in Duitsland maar voor een deel ook in Nederland. Uiteraard zijn er links naar andere sites, maar de kern is toch de informatie over zo’n 660 vervoersknooppunten, verzameld uit de contacten die het BintraS-team had met meer dan 450 ‘Speditionen’ (expediteurs, bevrachters, overslagbedrijven) en havenbeheerders. Een belangrijke mijlpaal zal in februari de opening van de ‘Frachtenbörse für Partikuliere’ zijn. Dat is het naast het informatiesysteem het ‘zweite Bein’, waar vooral door verladers op is aangedrongen.

Wegwijzer
BintraS is geen bemiddelingssite van het type Teleship of - in de (nabije?) toekomst - Bargelink of iidesk (N.B. Lees hieronder de correctie t.a.v. iidesk). Geen site dus die een directe koppeling tot stand brengt tussen vraag en aanbod, maar meer een wegwijzer naar de beschikbare mogelijkheden van vervoer over water. Te vergelijken met het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) en Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV), die in Duitsland verder hun gelijke niet hebben. Duitse verladers denken bij vervoer het eerst aan wegtransport, verduidelijkt prof. Danckwerts. Die mentaliteit moet dus veranderen, want op de Autobahnen loopt alles vast. Het is een motief dat telt bij de financiers van BintraS, ondermeer de deelstaatregering Nord-Rhein Westfalen en de Europese Commissie. BintraS is een Europees ADAPT-project, waarin de Gerhard-Mercator-Universität Duisburg samenwerkt met Consiglio Nationale Delle Ricerche in Napels (Italië) en het Scheepvaart en Transport College (STC) in Rotterdam.

Voordat de ‘Frachtenbörse’ gaat draaien moet er nog het nodige gebeuren om Duitse binnenvaarders in contact te brengen met het Internet. Mobiele toegang kom je aan boord van Duitse schepen nog nauwelijks tegen, goedkoop inbellen is er voorlopig niet bij. Daarom plaatst BintraS kiosken voor internet-toegang in havens, nabij ligplaatsconcentraties. De eerste kiosk zou volgens informatie op de site nog deze maand beschikbaar moeten zijn. Verder zal BintraS schippers, die zich het Net eigen willen maken, zoveel mogelijk gratis ondersteunen met cursussen, hulp bij het installeren en misschien zelfs bij de aanschaf van apparatuur aan boord.

Verladers die een transportaanvraag doen, krijgen van BintraS’ innovatieve transportmanagementsysteem automatisch een advies van laad- tot loshaven over de meest efficiënte mogelijkheden van vervoer over water. Compleet met adressen en telefoonnummers van gespecialiseerde bedrijven uit de databank, die door de bedrijven zelf ook weer kan worden aangevuld. Particulieren die hun scheepsruimte beschikbaar willen stellen, kunnen zich aanmelden op de site en krijgen van BintraS een toegangscode en wachtwoord waarmee ze hun informatie bij de tijd kunnen houden.

    Correctie t.a.v. iidesk
    Chefren Hagens (iidesk) plaatst te volgende kanttekening:
    iidesk richt zich feitelijk op het overnemen van "alle interne automatisering" van bedrijven, zodat men alleen aan internetterminals en een aantal iidesk abonnementen genoeg heeft.
    iidesk is nimmer van plan geweest te bemiddelen. Het is juist opgezet om onze klanten direct en zelf via internet met hun relaties te laten communiceren.



Zeilschippers samen op zeilklippers.nl

Avontuur, Amsterdam, nacht 26, dag 35 passagiers
Anna, Harlingen, nacht 24, dag 36 passagiers
Hoge Wier, Muiden, nacht 24, dag 35 passagiers
Hoop op Zegen, Numansdorp, nacht 14, dag 30 passagiers
Risdam, Lemmer, nacht 28, dag 35 passagiers Twee Gebroeders, Muiden, nacht 20, dag 30 passagiers 
Vriendschap, Monnickendam, dag 50 passagiers 
In de wereld van de traditionele zeilvaart met klippers, tjalken en schoeners laten de meeste collega's hun boekingen exclusief verzorgen door één van de vijf of zes grotere agentschappen die actief zijn in Nederland. Al sinds jaar en dag zijn er schippers die zich sterk genoeg voelen om de markt zelf te benaderen. Zij hebben een eigen aanbod dat verschilt van dat van veel andere schepen. Hun klanten verkrijgen zij door middel van traditionele werving en door mond-tot-mond reclame. De laatste jaren is daarnaast het internet steeds belangrijker geworden.

Zeven van deze schippers zijn bij elkaar gaan zitten en hebben de nieuwe site "zeilklippers.nl" opgezet. Ieder hadden zij al langer een aktieve website, die hoe langer hoe belangrijker werd voor de presentatie van hun bijzondere toeristische product. Hun voormalige zeilende vrachtschepen zijn nu te huur als sfeervolle lokatie voor bedrijfsuitjes, bruiloften en feesten, maar ook voor langere zeiltochten over IJsselmeer en Waddenzee.

Meerwaarde
De zeven schippers waren het erover eens dat zij moesten blijven zoeken naar een meerwaarde voor ieders internetdomein. Met een gezamenlijke toegangspoort naar het internet hopen zij die toegevoegde waarde nu voor elk van hun zeven schepen te kunnen realiseren. Hoe dan? Bijvoorbeeld door in dit gemeenschappelijke internetportaal achtergronden op te nemen over maritieme historie, technische details en algemene toeristische informatie over de te bevaren wateren.

Middels links naar de site van de respectievelijke schipper kan de bezoeker als vanouds van alles aantreffen over diens specifiieke aanbod. Daarbij kan de geïnteresseerde klant zijn wensen rechtstreeks met de schipper bespreken, zonder dat er meerdere schijven tussen zitten. De communicatelijnen blijven daardoor kort. Op de zeilklipper-site kan de websurfer kiezen uit zeven schepen van verschillende grootte en varend vanuit verschillende afvaarthavens aan het IJsselmeer en de Waddenzee. Van Harlingen tot Muiden. Van luxe tot minder luxe. Avondtochten, dagtochten, weekenden of langer. Ook is het mogelijk dat meerdere schepen samenwerken om zo een complete dag te verzorgen voor max 150 personen.

Al leveren de schippers met dit portaal een stukje van hun kostbare zelfstandigheid in, toch hebben zij ingezien dat juist het internet de plek is waar kleinere eenheden door samenwerking een betere impressie kunnen maken dan de som der samenstellende delen zou doen verwachten.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496





index