Schippers krijgen internet-toegang via havenkiosken
BintraS wijst Duitse verladers
de weg bij vervoer over water
De beschikbaarheid aantonen van de binnenvaart, als alternatief voor de
dichtslibbende Duitse Autobahnen. Dat is waar de Duisburgse hoogleraar
prof dr Dankwart Danckwerts bij voortduring op hamert. In de week vòòr
kerst tijdens een eigen ‘Workshop Frachtenbörse’, de dag erna op de
Telematicadag in het KSCC Nijmegen. Maar vooral op de BintraS-website,
waar het Binnenschiffahrt Transport System voor iedereen zichtbaar
gestalte moet krijgen. Eigenlijk is het allemaal pure
binnenvaartpromotie, geeft Danckwerts in Nijmegen toe op een vraag van
gespreksleider Henk van Laar. Het Web klikt door naar www.bintras.de.
‘Das Internet auf dem Wasser’, staat er boven de korte introductie van
BintraS. Op de site bestaat het aanbod uit informatie over alle havens
langs bevaarbare rivieren en kanalen; in Duitsland maar voor een deel
ook in Nederland. Uiteraard zijn er links naar andere sites, maar de
kern is toch de informatie over zo’n 660 vervoersknooppunten, verzameld
uit de contacten die het BintraS-team had met meer dan 450 ‘Speditionen’
(expediteurs, bevrachters, overslagbedrijven) en havenbeheerders. Een
belangrijke mijlpaal zal in februari de opening van de ‘Frachtenbörse
für Partikuliere’ zijn. Dat is het naast het informatiesysteem het
‘zweite Bein’, waar vooral door verladers op is aangedrongen.
Wegwijzer
BintraS is geen bemiddelingssite van het type Teleship of - in de
(nabije?) toekomst - Bargelink of iidesk (N.B. Lees hieronder de correctie t.a.v. iidesk). Geen site dus die een directe
koppeling tot stand brengt tussen vraag en aanbod, maar meer een
wegwijzer naar de beschikbare mogelijkheden van vervoer over water. Te
vergelijken met het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) en Promotie
Binnenvaart Vlaanderen (PBV), die in Duitsland verder hun gelijke niet
hebben. Duitse verladers denken bij vervoer het eerst aan wegtransport,
verduidelijkt prof. Danckwerts. Die mentaliteit moet dus veranderen,
want op de Autobahnen loopt alles vast. Het is een motief dat telt bij
de financiers van BintraS, ondermeer de deelstaatregering Nord-Rhein
Westfalen en de Europese Commissie. BintraS is een Europees
ADAPT-project, waarin de Gerhard-Mercator-Universität Duisburg
samenwerkt met Consiglio Nationale Delle Ricerche in Napels (Italië) en
het Scheepvaart en Transport College (STC) in Rotterdam.
Voordat de ‘Frachtenbörse’ gaat draaien moet er nog het nodige gebeuren
om Duitse binnenvaarders in contact te brengen met het Internet. Mobiele
toegang kom je aan boord van Duitse schepen nog nauwelijks tegen,
goedkoop inbellen is er voorlopig niet bij. Daarom plaatst BintraS
kiosken voor internet-toegang in havens, nabij ligplaatsconcentraties.
De eerste kiosk zou volgens informatie op de site nog deze maand
beschikbaar moeten zijn. Verder zal BintraS schippers, die zich het Net
eigen willen maken, zoveel mogelijk gratis ondersteunen met cursussen,
hulp bij het installeren en misschien zelfs bij de aanschaf van
apparatuur aan boord.
Verladers die een transportaanvraag doen, krijgen van BintraS’
innovatieve transportmanagementsysteem automatisch een advies van laad-
tot loshaven over de meest efficiënte mogelijkheden van vervoer over
water. Compleet met adressen en telefoonnummers van gespecialiseerde
bedrijven uit de databank, die door de bedrijven zelf ook weer kan
worden aangevuld. Particulieren die hun scheepsruimte beschikbaar willen
stellen, kunnen zich aanmelden op de site en krijgen van BintraS een
toegangscode en wachtwoord waarmee ze hun informatie bij de tijd kunnen
houden.
Correctie t.a.v. iidesk
Chefren Hagens (iidesk) plaatst te volgende kanttekening:
iidesk richt zich feitelijk op het overnemen van
"alle interne automatisering" van bedrijven, zodat men
alleen aan internetterminals en een aantal iidesk
abonnementen genoeg heeft.
iidesk is nimmer van plan geweest te
bemiddelen. Het is juist opgezet om onze klanten direct en
zelf via internet met hun relaties te laten communiceren.
Zeilschippers samen op zeilklippers.nl
In de wereld van de traditionele zeilvaart met klippers, tjalken en
schoeners laten de meeste collega's hun boekingen exclusief verzorgen
door één van de vijf of zes grotere agentschappen die actief zijn in
Nederland. Al sinds jaar en dag zijn er schippers die zich sterk genoeg
voelen om de markt zelf te benaderen. Zij hebben een eigen aanbod dat
verschilt van dat van veel andere schepen. Hun klanten verkrijgen zij
door middel van traditionele werving en door mond-tot-mond reclame. De
laatste jaren is daarnaast het internet steeds belangrijker geworden.
Zeven van deze schippers zijn bij elkaar gaan zitten en hebben de nieuwe
site "zeilklippers.nl" opgezet.
Ieder hadden zij al langer een aktieve
website, die hoe langer hoe belangrijker werd voor de presentatie van
hun bijzondere toeristische product. Hun voormalige zeilende
vrachtschepen zijn nu te huur als sfeervolle lokatie voor
bedrijfsuitjes, bruiloften en feesten, maar ook voor langere zeiltochten
over IJsselmeer en Waddenzee.
Meerwaarde
De zeven schippers waren het erover eens dat zij moesten blijven zoeken
naar een meerwaarde voor ieders internetdomein. Met een gezamenlijke
toegangspoort naar het internet hopen zij die toegevoegde waarde nu voor
elk van hun zeven schepen te kunnen realiseren. Hoe dan? Bijvoorbeeld
door in dit gemeenschappelijke internetportaal achtergronden op te nemen
over maritieme historie, technische details en algemene toeristische
informatie over de te bevaren wateren.
Middels links naar de site van de respectievelijke schipper kan de
bezoeker als vanouds van alles aantreffen over diens specifiieke aanbod.
Daarbij kan de geïnteresseerde klant zijn wensen rechtstreeks met de
schipper bespreken, zonder dat er meerdere schijven tussen zitten. De
communicatelijnen blijven daardoor kort. Op de zeilklipper-site kan de
websurfer kiezen uit zeven schepen van verschillende grootte en varend
vanuit verschillende afvaarthavens aan het IJsselmeer en de Waddenzee.
Van Harlingen tot Muiden. Van luxe tot minder luxe. Avondtochten,
dagtochten, weekenden of langer. Ook is het mogelijk dat meerdere
schepen samenwerken om zo een complete dag te verzorgen voor max 150
personen.
Al leveren de schippers met dit portaal een stukje van hun kostbare
zelfstandigheid in, toch hebben zij ingezien dat juist het internet de
plek is waar kleinere eenheden door samenwerking een betere impressie
kunnen maken dan de som der samenstellende delen zou doen verwachten.