Editie 2.18 van 28.8.2001
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Scheepsbouwers zoeken via het web naar internationale markten

INE zet binnenvaart
Europees op het web

Chinavaarders online te volgen

Oneindig veel werk op het web

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...

'Bargelink.com zal werken en in alles betrouwbaar zijn'

Schipperssites
en VAART!Webnieuws

ITB-info èn PortofRotterdam.com

BintraS wijst Duitse verladers de weg

Toernee langs maritieme kunst

Internet verandert organisatiewerk

De e-Binnenvaart komt eraan

Weinig online-promotie voor stands op Rotterdam Maritime

Het web op voor wat je wilt worden

Intern@ten online

Waterland.net: vrijgevochten ‘vogelperspectief’ van RWS

Van Elwis tot Copit

RhineFreight.com voorspelt revolutie in Rijnvaartmarkt

Varende gastvrijheid op cruise.pagina.nl

Bunkeren op het web met dynamische prijsvorming

Ontluikende initiatieven voor tele-pastoraat en digiwelzijn

Inzicht in de markt via Brussels ‘Observatorium’

Scheepspraet als open dagboek voor iedereen

In heel Europa rivierinformatie volgens INDRIS-standaard

‘Nog leuker dan kijken naar sites is zelf een site maken’

Doorklikken in de ring van binnenvaartsites

‘Wat wij doen op de post? Kijk maar op mijn site’

‘Het Web is een visitekaartje voor de binnenvaart’


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2001
VAART! Info

Productoverzichten voor binnenvaarders

Motorensites zonder digitale proefstand

‘Je nieuwe motor draait op het Web.’ Dat zou wat zijn: een proefstand simuleren, een net-echte inbouw in je eigen machinekamer, en op je scherm kijken hoe die het doet tijdens de vaart. Intussen de ervaringen van anderen lezen in de webverzameling ‘Horten & Stoten’... Was het maar waar. Wat beloven de motorleveranciers eigenlijk aan monitoring en onderhoud op afstand? Het Web online op zoek naar sites over het kostbaarste bezit van een schipper: zijn motor.

Geloof het of niet, maar er is al een rechtszaak geweest van twee Hollandse ‘motorboeren’ over elkaars webrechten. In 1999 ging het tussen Deutz en reparatiebedrijf (vooral van Deutz-motoren) ADT Van den Heuvel impliciet ook over het gebruik van de merknaam ‘Deutz’ op de ADT-website. Sterker nog, ADT had de domeinnaam deutz.nl geregistreerd. De rechter vond dat alles in strijd met de wet en de belangen van Deutz, en maakte het ongedaan. De uitspraak is op het web terug te lezen.

Uitlaatgassen
Zo raak je via een zoekmachine al snel tot over je oren verstrikt in de online beslommeringen van motorenleveranciers. Tijdens ons bezoek aan de ADT-site is ‘host’ Tiscali juist bezig met de verhuizing naar 'het nieuwe ultra moderne Data Center'. Kan gebeuren. Door dus naar Deutz, ‘Power of the World’. Het oog valt op een nieuwtje ‘Europese wetgeving stelt limiet aan uitlaatgassen’. Of dat ook geldt voor scheepsmotoren? ‘Voor bijvoorbeeld een Deutz motor met een vermogen van 130 kW impliceert de nieuwe situatie een verlaging van de roetdeeltjes emissie (PT) van 0,54 g/kWh naar 0,2 g/kWh. Volgens Rien Vermeer, Projectleider Industriemotoren van Deutz BV, zijn dergelijke milieueisen alleen maar haalbaar met grote technische inspanningen zoals inspuitdrukken verhogen, olieconsumptie verminderen, verbrandingslucht na turbo afkoelen. Dit laatste bijvoorbeeld is alleen te doen door het monteren van een oplaadluchtkoeler.’ De site vertelt dat Deutz scheepsmotoren bouwt van 14 tot 4140 kW, en informeert bezoekers per vermogensklasse over de kwaliteiten en specificaties. De Deutz-historie loopt zelfs terug tot 1864 en de service is natuurlijk goed.

We laten ons niet weerhouden door adverteerdersbelangen en vervolgen de webtour langs de motorensites alfabetisch, zo goed als mogelijk. Op dus naar Anglo Belgian Corporation. Oeps! Voor het laatst bijgewerkt op 4 januari 1999, sommige pagina’s (‘Welcome to our new homepage’) zijn ietsje actueler. Informatief, maar niet meer dan de folderinformatie. Wat doen ze bij Bolier, merkvoerder van MaK? Een flash-filmpje, golfgeluiden en... ‘Bolier staat sinds 1949, voor kracht, voor snelheid en voor vakmanschap in de maritieme techniek. Vanaf 1957 zijn wij bovendien zeer nauw verbonden met de producent van MaK Motoren, Caterpillar Motoren GMBH & Co. KG, in Kiel.’ Voor het echte MaK-programma verwijst Bolier ons door naar mak-global.com

Maar Caterpillar, was dat niet...? Inderdaad, Geveke Motoren. Prachtig vormgegeven site, maar laatste nieuws van 21 maart... Via een van de plaatjes doorklikken naar ‘binnenvaart’, een veelbelovende tekst. Bellen? Eerst even verder kijken. Bij ‘Bijzondere projecten’ een plaatje met tekst van binnenvaartschip Futura. Maar wat daar nou zo bijzonder aan is? Doorklikken werkt niet... ‘Leveringsprogramma’ geeft cijfers, de knop ‘links’ verleidt tot een bezoek aan heel andere sites...

Spare parts
Dan maar naar P.J. Brand, bekend van SKL. De site gaat vooral over ‘spare parts’, reeksen onderdelen uit voormalige Oostblok-productiecentra. Brand heeft heel veel op voorraad, zelfs met informatie per scheepstype van Oosteuropese herkomst. Cornelisse Diesel Spare Parts zoekt het in onderdelen voor de meer gangbare westerse merken. Wat er op voorraad is moet je maar afwachten, de site geeft geen voorraadinformatie. Doet Rob Heijkoop Trading ook niet zoiets? De site geeft een beperkte selectie aan carters, cilinderblokken, krukassen en motoren. De site van VBR Turbine Parts gaat helemaal in op gasturbines. Ook Power Parts Supplies geeft geen actieve online voorraadkoppeling bij de statische beschrijving van leverbare onderdelen.

De onderdelenhandel neemt soms mythische vormen aan, zoals iedereen weet met een motor uit vervlogen tijden. In de jaren ‘40/’50 waren Gardner-motoren populair in de scheepvaart, maar na verloop van tijd werden de onderdelen schaars. Op de Engelse site Gardner Parts zijn ze te vinden, en de echte Gardner liefhebbers kunnen zich daar eventueel aansluiten bij het eerder dit jaar opgerichte Gardner Engine Forum.

Nostalgisch
In Nederland is Ad Langelaar een goede bekende onder eigenaren van Brons-motoren. Hij onderhoudt z’n eigen Bronsmotor.com, een site met nostalgische herinneringen aan het ‘Bronstijdperk’, en registreert gebruikers voor een niet-openbaar register. In Appingedam werden in het 80-jarig bestaan van de fabriek meer dan 4200 motoren gemaakt. En nog steeds, maar nu gasmotoren van Waukesha, al zijn er volgens een melding in de rubriek ‘Vraag en aanbod’ ook nog onderdelen voor de nieuwere types Brons-motoren op voorraad.

Kromhout-motorfanaten zijn te vinden op het welluidende webadres Machinekamer.nl, met informatie over Werfmuseum ‘t Kromhout, Han Mannaert’s Kromhout-archief, historische-motorenspecialist Cees van Dijk (Johanna-C), de ijsbreker Walvis (met motoren van Thomassen uit De Steeg) en de zeer bereisde motorsleepboot Hylke (met GM).

Lister-Petter is ook een naam uit het verleden, maar nog volop in gebruik als voortstuwingsmotor in de kleine vaart. Brinkman & Niemeijer Motoren is al sinds 1910 Nederlands distributeur. De site brengt kort zakelijke informatie.

Zwaardere motoren
Via de onvoltooide Cummins-site (‘under construction’) komen we bij de zwaardere binnenvaartmotoren. Diesel Power Holland is (een andere) Caterpillar-specialist voor zee- en binnenvaart, met een site die op motorengebied weinig te bieden heeft, maar wel een overzicht geeft van de voorraad keerkoppelingen en generatorsets. De nieuwe site van Dolderman (scheepsmotoren van Caterpillar en John Deere, Hatz-generatorsets) houdt rekening met varende GSM-websurfers, maar omdat de site tamelijk snel is, lijkt ook voor GSM’ers doorklikken op de knop ‘Vaste verbinding’ geen probleem. Het nieuws op de openingspagina moet nog op gang komen, maar het overzicht van hermotorisering- en nieuwbouwprojecten is actueel. De leverbare motoren staan overzichtelijk met de belangrijkste specificaties op een rij. De Dolderman Webcam doet het echt, met om de 15 seconden een verse blik op het vaarwater voor de deur. Leuk! Bij ‘Wie is wie’ staan de afdelingscontactpersonen met naam en e-mailadres genoemd. Verder geeft de site antwoord op enkele veelgestelde vragen en informatie over beschikbare vacatures.

Op de site van ‘buurman’ Kemper & Van Twist (lichtere motoren van Perkins-Sabre en Lombardini) vraagt een vriendelijke receptioniste welke afdeling we wensen te bezoeken. Op de ‘nautische’ afdeling zijn we snel klaar. Ook Dordts is MDB-Roodenburg, die de eigen site gebruikt als toegang naar de fabrikantensites van Detroit, MTU en Mercedes-Benz. Klikken we nog snel even naar Veth-Motoren (Veth-Jet boegschroefinstallaties, Z-drive roerpropellers, scheepsmotoren van Scania en MTU), een recht-zo-die-gaat-site met een helder productoverzicht.

De digitale proefstand was helaas nog nergens te vinden...



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

VAART!Mobiel



index