Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com
© 2000-2001
|
Productoverzichten voor binnenvaarders
Motorensites zonder digitale proefstand‘Je nieuwe motor draait op het Web.’ Dat zou wat zijn: een proefstand simuleren, een net-echte inbouw in je eigen machinekamer, en op je scherm kijken hoe die het doet tijdens de vaart. Intussen de ervaringen van anderen lezen in de webverzameling ‘Horten & Stoten’... Was het maar waar. Wat beloven de motorleveranciers eigenlijk aan monitoring en onderhoud op afstand? Het Web online op zoek naar sites over het kostbaarste bezit van een schipper: zijn motor.
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 28 augustus 2001) Geloof het of niet, maar er is al een rechtszaak geweest van twee Hollandse ‘motorboeren’ over elkaars webrechten. In 1999 ging het tussen Deutz en reparatiebedrijf (vooral van Deutz-motoren) ADT Van den Heuvel impliciet ook over het gebruik van de merknaam ‘Deutz’ op de ADT-website. Sterker nog, ADT had de domeinnaam deutz.nl geregistreerd. De rechter vond dat alles in strijd met de wet en de belangen van Deutz, en maakte het ongedaan. De uitspraak is op het web terug te lezen.
Uitlaatgassen We laten ons niet weerhouden door adverteerdersbelangen en vervolgen de webtour langs de motorensites alfabetisch, zo goed als mogelijk. Op dus naar Anglo Belgian Corporation. Oeps! Voor het laatst bijgewerkt op 4 januari 1999, sommige pagina’s (‘Welcome to our new homepage’) zijn ietsje actueler. Informatief, maar niet meer dan de folderinformatie. Wat doen ze bij Bolier, merkvoerder van MaK? Een flash-filmpje, golfgeluiden en... ‘Bolier staat sinds 1949, voor kracht, voor snelheid en voor vakmanschap in de maritieme techniek. Vanaf 1957 zijn wij bovendien zeer nauw verbonden met de producent van MaK Motoren, Caterpillar Motoren GMBH & Co. KG, in Kiel.’ Voor het echte MaK-programma verwijst Bolier ons door naar mak-global.com Maar Caterpillar, was dat niet...? Inderdaad, Geveke Motoren. Prachtig vormgegeven site, maar laatste nieuws van 21 maart... Via een van de plaatjes doorklikken naar ‘binnenvaart’, een veelbelovende tekst. Bellen? Eerst even verder kijken. Bij ‘Bijzondere projecten’ een plaatje met tekst van binnenvaartschip Futura. Maar wat daar nou zo bijzonder aan is? Doorklikken werkt niet... ‘Leveringsprogramma’ geeft cijfers, de knop ‘links’ verleidt tot een bezoek aan heel andere sites...
Spare parts De onderdelenhandel neemt soms mythische vormen aan, zoals iedereen weet met een motor uit vervlogen tijden. In de jaren ‘40/’50 waren Gardner-motoren populair in de scheepvaart, maar na verloop van tijd werden de onderdelen schaars. Op de Engelse site Gardner Parts zijn ze te vinden, en de echte Gardner liefhebbers kunnen zich daar eventueel aansluiten bij het eerder dit jaar opgerichte Gardner Engine Forum.
Nostalgisch Kromhout-motorfanaten zijn te vinden op het welluidende webadres Machinekamer.nl, met informatie over Werfmuseum ‘t Kromhout, Han Mannaert’s Kromhout-archief, historische-motorenspecialist Cees van Dijk (Johanna-C), de ijsbreker Walvis (met motoren van Thomassen uit De Steeg) en de zeer bereisde motorsleepboot Hylke (met GM). Lister-Petter is ook een naam uit het verleden, maar nog volop in gebruik als voortstuwingsmotor in de kleine vaart. Brinkman & Niemeijer Motoren is al sinds 1910 Nederlands distributeur. De site brengt kort zakelijke informatie.
Zwaardere motoren Op de site van ‘buurman’ Kemper & Van Twist (lichtere motoren van Perkins-Sabre en Lombardini) vraagt een vriendelijke receptioniste welke afdeling we wensen te bezoeken. Op de ‘nautische’ afdeling zijn we snel klaar. Ook Dordts is MDB-Roodenburg, die de eigen site gebruikt als toegang naar de fabrikantensites van Detroit, MTU en Mercedes-Benz. Klikken we nog snel even naar Veth-Motoren (Veth-Jet boegschroefinstallaties, Z-drive roerpropellers, scheepsmotoren van Scania en MTU), een recht-zo-die-gaat-site met een helder productoverzicht. De digitale proefstand was helaas nog nergens te vinden... |
of bel 06-53 596 496
|