Editie 2.26 van 17.12.2001
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Met Google zoeken naar
‘schipperskind’ op het web

Aanbevelingen veilige vaart
bij Raad Transportveiligheid

Europort-standhouders
‘vergeten’ eigen website

'Rijnschepenregister' zonder web-inzage

Sociale zekerheid

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht

Motorensites zonder digitale proefstand

Scheepsbouwers zoeken via het web naar internationale markten

INE zet binnenvaart
Europees op het web

Chinavaarders online te volgen

Oneindig veel werk op het web

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...

'Bargelink.com zal werken en in alles betrouwbaar zijn'

Schipperssites
en VAART!Webnieuws

ITB-info èn PortofRotterdam.com

BintraS wijst Duitse verladers de weg

Toernee langs maritieme kunst

Internet verandert organisatiewerk

De e-Binnenvaart komt eraan

Weinig online-promotie voor stands op Rotterdam Maritime

Het web op voor wat je wilt worden


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2001
VAART! Info

Aftrap campagne op Telematicadag Nijmegen

Bureau Telematica wil
méér schippers online

Een flinke meerderheid van de vloot is inmiddels voorzien van één of meer PC's. Toch maakt volgens Bureau Telematica Binnenvaart (BTB) nog niet eens de helft van de varende computeraars gebruik van de PC als uitermate handig apparaat voor digitale communicatie. ‘Er is al behoorlijk wat digitale activiteit op het water, maar het kan nog veel beter. Dus daar gaan we wat aan doen. Op een leuke manier.’ Tijdens de KSCC Telematicadag, vrijdag 28 december in Nijmegen, zal directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer de aftrap verrichten. Het Web blikt op de dag vooruit.

Veel lopende projecten en ontwikkelingen op het gebied van telematica in de binnenvaart zijn terug te vinden op SICS, het platform voor Scheepvaart Informatie en Communicatie Systemen.

Met een langlopende campagne gaat Bureau Telematica de komende drie jaar het gebruik van de PC voor zinvolle, handige en leuke toepassingen aan boord stimuleren. In het nieuwe jaar worden er verschillende activiteiten op touw gezet. Daar kunnen schippers - vaak digitaal - aan deelnemen. De Vries onthult het campagne-logo en zal tijdens de Telematicadag nog meer tipjes van de sluier oplichten. De bedoeling van de campagne is volgens BTB ‘de binnenvaart aan te zetten tot gebruik van digitale communicatie op grotere schaal en het gemak van de PC in het varende bestaan handen en voeten te geven’. Het projectplan is voor geïnteresseerden te downloaden van de BTB-website.

Informatiemarkt
De Telematicadag aan boord van het KSCC Schipperscentrum in de Waalhaven te Nijmegen is op 28 december van 10.00 tot 17.00 uur vrij toegankelijk voor iedereen met interesse in binnenvaart en boordpc’s, onder het motto ‘Delen van kennis en informatie’. De hele dag is er kinderopvang. Ook aan beginnende boordcomputeraars is gedacht: zij kunnen zich tussen de bedrijven door onder deskundige begeleiding verder bekwamen achter de pc. Er is een uitgebreide informatiemarkt met informatie van Autena Marine, Dekatel, KPN telecom, ABN-AMRO, VAART!, ABRI, CBRB, Rabobank, Kantoor Binnenvaart, Tresco, BICS, de Koter, Holland Nautic, KLPD, Noorderzon software, Bargelink, ADNR, BedrijfsHulpVerlening, Riza, TMS.

‘s Ochtends meteen na de opening door aalmoezenier Bernhard van Welzenes komt de BTB-campagne aan bod in ‘De Vaart Gaat Digitaal!’ In het vervolgverhaal ‘Voor wat hoort wat!’ vertelt Piet Nefkens namens Bureau Telematica wat het wisselgeld voor de binnenvaart zou kunnen zijn tegenover de informatiebehoefte van overheden in een 'Scheepvaart Transport en Informatie Systeem’.

Navigatiesoftware
Dat er in het computergebruik aan boord al flinke vorderingen zijn gemaakt, komt naar voren in ‘Nieuwe Navigatie Software: de integratie van de PC-Navigis ECDIS-kaarten in de PC-Navigo routeplanner met de scheepvaartinformatie van BICS/BOS’. Hans Kouwenhoven van Noorderzon Software en Marc Persoons van het Belgische Tresco Navigation Systems, ontwikkelaars van twee praktische computertoepassingen in de binnenvaart, vertellen in hun presentatie over de eerste resultaten van samenwerking tussen markt en overheid.

De informatie waar zij in hun programma’s gebruik van maken komt voor een deel uit de Berichten Ontvangst Service (BOS) van Rijkswaterstaat. BOS levert scheepvaartberichten en waterstanden rechtstreeks aan de gebruikers van het informatie- en communicatiesysteem BICS. IVS90 (scheepvaartbegeleiding) en BICS zijn te rangschikken onder de soortnaam verkeersmanagementsystemen.

STIS
Managementsystemen bevatten voor hun voornaamste gebruikers zeeën van informatie, van belang voor het totale logistieke proces en daarmee voor de bevordering van het vervoer over water. De laatste jaren groeien projecten op het gebied van vaarweg- en van goederenmanagement naar elkaar toe. Meer en meer vullen ze elkaar aan en ontstaat er onderlinge afstemming.
Om dat te bevorderen werkt de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) in opdracht van Rijkswaterstaat en het ministerie van Verkeer en Waterstaat (DGG) aan een Scheepvaart Transport en Informatie Systeem (STIS). In het STIS worden de belangen van de overheid als vaarweg- en havenbeheerder en van het bedrijfsleven gebundeld. Een uitgebreide projectbeschrijving staat op de AVV-website. Wie door alle afkortingen en begrippen de draad kwijtraakt, kan het hele scala projecten en initiatieven terugvinden op de site van Verkeer en Waterstaat onder SICS, het platform voor Scheepvaart Informatie en Communicatie Systemen.

Shipcheck
Theo Molkenboer, van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (Divisie Scheepvaart) gunt bezoekers aan de Telematicadag ‘s middags een blik achter de schermen van Shipcheck en Basisregistratie. Het zijn voorbeelden van bestaande elektronische bestanden met informatie over schepen, die mogelijk een rol kunnen spelen in een 'Scheepvaart Transport en Informatie Systeem'.

Een jaar geleden vertelde KPN Telecom op de Telematicadag dat GPRS op komst was. De opvolger van GSM, die snellere mobiele communicatie voor de binnenvaart mogelijk maakt, verkeert nog steeds in een testfase. Inmiddels is het tijd voor een update door Harald Workel van KPN.

De meeste boordpc’s draaien op Windows, maar de betrouwbaarheid van dit Microsoft-besturingssysteem staat alom ter discussie. Ook in de binnenvaart, waar het vastlopen van computers ernstige gevolgen kan hebben voor bedrijfskritische systemen. In het onderdeel ‘Linux, een alternatief voor Windows?’ discussieert een panel van experimenterende schippers onder leiding van dagpresentator Nick van Haag (BTB) over de vraag of Linux misschien een vervanger kan zijn.

Varende community
Bijna zes jaar geleden ging het VAART!Forum als eerste ‘community’ of ‘virtuele gemeenschap’ in de binnenvaart van start. Discussiëren en informatie uitwisselen per elektronische post was nieuw, maar is een blijver gebleken op de Europese binnenwateren. E-mail is door de beperkte GSM-snelheid voor varende ondernemers uitgegroeid tot de belangrijkste internet-toepassing. In ‘To mail or not to mail’ gaat initiatiefnemer Dirk van der Meulen van VAART! nader in op de betekenis van e-mail discussielijsten en virtuele gemeenschappen voor de binnenvaart.

Daarop aansluitend en als afsluiting van het dagprogramma geeft Jan Permentier van de Centrale van Don Bosco in Vlaanderen een beschouwing over ‘Vertrouwen in Nieuwe Communicatie’. Hij trad eerder dit jaar op als spreker tijdens het Europees congres over schipperspastoraat en ontvouwde daar een opmerkelijke visie op het gebruik van nieuwe media voor de sociale communicatie in de binnenvaart. Eén van zijn stellingen was: ‘Het lijkt me betreurenswaardig dat de binnenscheepvaart over alle technische snufjes zou beschikken, van een vooruitstrevende GPS tot interactieve elektronische vaarkaarten, terwijl dezelfde techniek zou ontbreken voor zinvolle vooruitstrevende verbindingen met familieleden, vrienden en organisaties aan de wal. Ik vermoed dat de nieuwe technologieën ook in staat moeten zijn om meer ‘menswarme’ en kwalitatieve bindingen te maken tussen het schip en de wal.’



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index