Aftrap campagne op Telematicadag Nijmegen
Bureau Telematica wil
méér schippers online
Een flinke meerderheid van de vloot is inmiddels
voorzien van één of meer PC's. Toch maakt volgens
Bureau Telematica Binnenvaart (BTB) nog niet eens de
helft van de varende computeraars gebruik van de PC als
uitermate handig apparaat voor digitale communicatie.
‘Er is al behoorlijk wat digitale activiteit op het
water, maar het kan nog veel beter. Dus daar gaan we
wat aan doen. Op een leuke manier.’ Tijdens de KSCC
Telematicadag, vrijdag 28 december in Nijmegen, zal
directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer de
aftrap verrichten. Het Web blikt op de dag vooruit.
Met een langlopende campagne gaat Bureau Telematica de
komende drie jaar het gebruik van de PC voor zinvolle,
handige en leuke toepassingen aan boord stimuleren. In
het nieuwe jaar worden er verschillende activiteiten op
touw gezet. Daar kunnen schippers - vaak digitaal - aan
deelnemen. De Vries onthult het campagne-logo en zal
tijdens de Telematicadag nog meer tipjes van de sluier
oplichten. De bedoeling van de campagne is volgens BTB
‘de binnenvaart aan te zetten tot gebruik van digitale
communicatie op grotere schaal en het gemak van de PC
in het varende bestaan handen en voeten te geven’. Het
projectplan is voor geïnteresseerden te downloaden van
de BTB-website.
Informatiemarkt
De Telematicadag aan boord van het KSCC
Schipperscentrum in de Waalhaven te Nijmegen is op 28
december van 10.00 tot 17.00 uur vrij toegankelijk voor
iedereen met interesse in binnenvaart en boordpc’s,
onder het motto ‘Delen van kennis en informatie’. De
hele dag is er kinderopvang. Ook aan beginnende
boordcomputeraars is gedacht: zij kunnen zich tussen de
bedrijven door onder deskundige begeleiding verder
bekwamen achter de pc. Er is een uitgebreide
informatiemarkt met informatie van Autena Marine, Dekatel, KPN telecom, ABN-AMRO, VAART!, ABRI, CBRB, Rabobank, Kantoor Binnenvaart, Tresco, BICS, de Koter, Holland Nautic, KLPD, Noorderzon software, Bargelink, ADNR, BedrijfsHulpVerlening, Riza, TMS.
‘s Ochtends meteen na de opening door aalmoezenier
Bernhard van Welzenes komt de BTB-campagne aan bod in
‘De Vaart Gaat Digitaal!’ In het vervolgverhaal ‘Voor
wat hoort wat!’ vertelt Piet Nefkens namens Bureau
Telematica wat het wisselgeld voor de binnenvaart zou
kunnen zijn tegenover de informatiebehoefte van
overheden in een 'Scheepvaart Transport en Informatie
Systeem’.
Navigatiesoftware
Dat er in het computergebruik aan boord al flinke
vorderingen zijn gemaakt, komt naar voren in ‘Nieuwe
Navigatie Software: de integratie van de PC-Navigis
ECDIS-kaarten in de PC-Navigo routeplanner met de
scheepvaartinformatie van BICS/BOS’. Hans Kouwenhoven
van Noorderzon Software en Marc Persoons van het
Belgische Tresco Navigation Systems, ontwikkelaars van
twee praktische computertoepassingen in de binnenvaart,
vertellen in hun presentatie over de eerste resultaten
van samenwerking tussen markt en overheid.
De informatie waar zij in hun programma’s gebruik van
maken komt voor een deel uit de Berichten Ontvangst
Service (BOS) van Rijkswaterstaat. BOS levert
scheepvaartberichten en waterstanden rechtstreeks aan
de gebruikers van het informatie- en
communicatiesysteem BICS. IVS90
(scheepvaartbegeleiding) en BICS zijn te rangschikken
onder de soortnaam verkeersmanagementsystemen.
STIS
Managementsystemen bevatten voor hun voornaamste
gebruikers zeeën van informatie, van belang voor het
totale logistieke proces en daarmee voor de bevordering
van het vervoer over water. De laatste jaren groeien
projecten op het gebied van vaarweg- en van
goederenmanagement naar elkaar toe. Meer en meer vullen
ze elkaar aan en ontstaat er onderlinge afstemming.
Om
dat te bevorderen werkt de Adviesdienst Verkeer en
Vervoer (AVV) in opdracht van Rijkswaterstaat en het
ministerie van Verkeer en Waterstaat (DGG) aan een
Scheepvaart Transport en Informatie Systeem (STIS). In
het STIS worden de belangen van de overheid als
vaarweg- en havenbeheerder en van het bedrijfsleven
gebundeld. Een uitgebreide projectbeschrijving staat op
de AVV-website. Wie door alle afkortingen en begrippen
de draad kwijtraakt, kan het hele scala projecten en
initiatieven terugvinden op de site van Verkeer en
Waterstaat onder SICS, het platform voor Scheepvaart
Informatie en Communicatie Systemen.
Shipcheck
Theo Molkenboer, van de Inspectie Verkeer en Waterstaat
(Divisie Scheepvaart) gunt bezoekers aan de
Telematicadag ‘s middags een blik achter de schermen
van Shipcheck en Basisregistratie. Het zijn voorbeelden
van bestaande elektronische bestanden met informatie
over schepen, die mogelijk een rol kunnen spelen in een
'Scheepvaart Transport en Informatie Systeem'.
Een jaar geleden vertelde KPN Telecom op de
Telematicadag dat GPRS op komst was. De opvolger van
GSM, die snellere mobiele communicatie voor de
binnenvaart mogelijk maakt, verkeert nog steeds in een
testfase. Inmiddels is het tijd voor een update door
Harald Workel van KPN.
De meeste boordpc’s draaien op Windows, maar de
betrouwbaarheid van dit Microsoft-besturingssysteem
staat alom ter discussie. Ook in de binnenvaart, waar
het vastlopen van computers ernstige gevolgen kan
hebben voor bedrijfskritische systemen. In het
onderdeel ‘Linux, een alternatief voor Windows?’
discussieert een panel van experimenterende schippers
onder leiding van dagpresentator Nick van Haag (BTB)
over de vraag of Linux misschien een vervanger kan
zijn.
Varende community
Bijna zes jaar geleden ging het VAART!Forum als eerste
‘community’ of ‘virtuele gemeenschap’ in de binnenvaart
van start. Discussiëren en informatie uitwisselen per
elektronische post was nieuw, maar is een blijver
gebleken op de Europese binnenwateren. E-mail is door
de beperkte GSM-snelheid voor varende ondernemers
uitgegroeid tot de belangrijkste internet-toepassing.
In ‘To mail or not to mail’ gaat initiatiefnemer Dirk
van der Meulen van VAART! nader in op de betekenis van
e-mail discussielijsten en virtuele gemeenschappen voor
de binnenvaart.
Daarop aansluitend en als afsluiting van het
dagprogramma geeft Jan Permentier van de Centrale van
Don Bosco in Vlaanderen een beschouwing over
‘Vertrouwen in Nieuwe Communicatie’. Hij trad eerder
dit jaar op als spreker tijdens het Europees congres
over schipperspastoraat en ontvouwde daar een
opmerkelijke visie op het gebruik van nieuwe media voor
de sociale communicatie in de binnenvaart. Eén van zijn
stellingen was: ‘Het lijkt me betreurenswaardig dat de
binnenscheepvaart over alle technische snufjes zou
beschikken, van een vooruitstrevende GPS tot
interactieve elektronische vaarkaarten, terwijl
dezelfde techniek zou ontbreken voor zinvolle
vooruitstrevende verbindingen met familieleden,
vrienden en organisaties aan de wal. Ik vermoed dat de
nieuwe technologieën ook in staat moeten zijn om meer
‘menswarme’ en kwalitatieve bindingen te maken tussen
het schip en de wal.’