Informatie per vervoertak in containers
Online ‘buurten’ bij de natte overheid:
DGG Binnenvaart en IVW Scheepvaart
Bij het Nederlands ministerie van Verkeer en Waterstaat
is het binnenvaartbeleid ondergebracht bij DG
(directoraat-generaal) Goederenvervoer, DGG dus.
Inspectietaken (voorheen RVI en SI) vinden we bij de
verzelfstandigde Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW,
Divisie Scheepvaart). Het Web ging ‘buurten’ op de
sites van ‘de natte overheid’.
DGG doet het op www.minvenw.nl/dgg/dgg/ met containers.
Slim bekeken van de webdesigner, want containers kom je
tegen in alle vervoerstakken waar DGG zich mee bemoeit:
zeescheepvaart, binnenvaart, wegvervoer, railvervoer,
havens en terminals, en - daar wordt het wat minder
herkenbaar - ondergronds vervoer. Ze staan gestapeld op
de openingspagina, met bovenop nog een container
‘algemeen’. Dat geeft de site een lekker strak
uiterlijk. Het doorklikken naar de verschillende
pagina’s gaat zonder veel oponthoud, en lijkt ook met
GSM goed te doen.
Programmamanagement
Klik je de containers van boven naar beneden aan, dan
komt allereerst de uitleg in beeld van het
‘programmamanagement’ bij DGG. Een ambtelijke term voor
richtingen die de overheid op wil met het
goederenvervoer in Nederland. Op de ‘gespreksagenda’
staan begrijpelijke thema’s als verantwoord ondernemen,
regionaal en lokaal goederenvervoerbeleid, prijsbeleid
goederenvervoer, maatschappelijke betekenis van
goederenvervoer, (inter)nationale agenda milieu,
veiligheid en economie (MVE), bereikbaarheid, en
Nederland innovatieland. Achter elk thema is een korte
uitleg te vinden, en bij wie van DGG je moet zijn voor
meer informatie of ideeën.
Politiek en beleidsmatig van belang is ook het thema
‘Transportbesparing’, oftewel geen goederen vervoeren
als je er zonder kunt of als het ook anders kan. Dat
begint bij het ontwerpen van producten en
productiesystemen. Om dat beter uit leggen is er zelfs
een speciale site voor gemaakt, inclusief rapporten,
praktijkverhalen en subsidies:
www.transportbesparing.nl
Intermodale keten
Elke container in de hoge stapel bevat
beleidsinformatie over vervoerstakken. Ons interesseert
vooral de container ‘binnenvaart’. Kort en goed gaat
het hierom: ‘Het ministerie van Verkeer en Waterstaat
heeft als doel efficiënt vervoer via de binnenvaart te
bevorderen om meer vervoer over water te laten
plaatsvinden (modal shift). Dit gebeurt onder meer door
de vrije marktwerking te bevorderen met daar waar nodig
een gericht flankerend en stimulerend beleid. Hierbij
staat het functioneren van de binnenvaart in de
intermodale keten meer en meer centraal. Tevens wordt
zorggedragen voor de Rijkstaak op het gebied van de
vaarweginfrastructuur. De afdeling Binnenvaart bij het
ministerie van Verkeer en Waterstaat is
verantwoordelijk voor het formuleren van het milieu-,
sociaal- en veiligheidsbeleid voor de sector en
behartigt tevens de Nederlandse binnenvaartbelangen in
internationaal verband.’
Het ‘hoe’ van dat beleid kom je te weten door de folder
‘Vaarwegen in Nederland’ aan te vragen. Om direct te
zien hoe in de binnenvaart alles met alles samenhangt,
kun je natuurlijk ook doorklikken naar site-rubrieken
als ‘infrastructuur’, ‘stimulering vervoer over water’,
‘wet- en regelgeving’, ‘milieu’, ‘veiligheid’. En -
voor wie het zelfs bij DGG niet vindt - de rubriek
‘Links’ naar een serie sites van anderen. Het pronkstuk
van de afdeling Binnenvaart is de Pan-Europese
Binnenvaartconferentie, die vorig jaar september in
Rotterdam werd gehouden op initiatief van minister
Netelenbos. Veel informatie en officiële ‘stukken’ van
de conferentie zijn op de site terug te vinden.
Scheepvaartinspectie
Klik je bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat -
www.ivw.nl - door op de Divisie Scheepvaart, kom je op
een vertrouwd webadres: www.scheepvaartinspectie.nl. Er
is wat kwistiger gestrooid met plaatjes, waardoor de
GSM-vriendelijkheid te wensen over laat. Naast algemene
informatie over wat de SI doet, is er informatie voor
zeevarenden, en voor reders en scheepseigenaren. Over
de binnenvaart kun je hier twee brochures binnenhalen,
over verplichte certificaten en het aanbieden van
schepen voor inspectie (cascokeuringen). De rubriek
‘meest gestelde vragen’ is nog leeg, maar een
formuliertje, plus de adressen en telefoonnummers om
vragen te stellen zijn op de site beschikbaar. Van de
Divisie Vervoer (voorheen Rijksverkeersinspectie) staat
op de IVW-site alleen een adres, zonder verder
informatie.
‘Hattem’ alle dagen met
nieuws en foto’s online
HATTEM - Het thuisfront kon het ‘nieuws’ van het
45ste Nationaal Kamp voor Schipperskinderen in Hattem
dagelijks volgen op internet in de VAART!rubriek
Zandkreek Online.
Kampstafleden Cees van Vugt (tekst) en Anton Korporaal
(foto’s) stuurden in de nachtelijke uurtjes hun ‘oogst’
naar VAART!, waar de impressies gretig aftrek vonden.
Het aantal opgevraagde pagina’s liep elke kampdag in de
honderden en liep op de slotdag op tot 419. De online
veiling van de knalrode baard van de Rijke Reder Ribbe
Radbraker trok overigens maar één echte bieder.
Alle 65 kampfoto’s blijven staan op vaart.nl/zandkreek.
De komende maanden is daar ook de nieuwbouw van de
kampaccomodatie te volgen.
VAART!Site van het Jaar 2002:
Wegwijzer Binnenvaart Rotterdam
NIJMEGEN - De titel ‘VAART!Site van het Jaar 2002’, de
prijs voor de beste binnenvaartsite, gaat naar de
Wegwijzer voor de
Binnenvaart in Rotterdam. Tijdens de
VAART!Verjaardag, vrijdag 7 juni 2002 in het KSCC Schipperscentrum
te Nijmegen, kozen binnenvaarders de site van het
Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam vooral vanwege het
getoonde binnenvaartbelang, de informatiewaarde en de
actualiteit.
De site scoorde een rapportgemiddelde van 7,1. De
winnaar tot het eind van het jaar een prominente link
op de openingspagina van VAART!, hèt platform voor de
binnenvaart op internet. Eervolle vermeldingen waren er
voor de nummers twee en drie: Bronsmotor.com en
LOVK
(onderwijs varende kleuters). De 21 site-jureerders,
voor een groot deel varenden, waren ontstemd over de
slechte GSM-toegankelijkheid van veel genomineerde
sites.