Editie 3.13 van 18.6.2002
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

KOFS.nl: site voor examentijd

PortofRotterdam.com draagt bij aan promotie van binnenvaart

De Amerikaanse 'River Industry'

LOVK-site haalt varende ouders en kleuters de groep binnen

Rijnvaartreglementen pluk je bij CCR van de website

Waterstanden op bestelling

Mailinglijst is een 'hit' in digi-communicatie binnenvaardersM/a>

Bedieningstijden ViN op het web

La Louvière legt het loodje

Scheepsfotografen online

Nieuw mantelpakje
voor 't BVB

Bureau Telematica wil
méér schippers online

Met Google zoeken naar
‘schipperskind’ op het web

Aanbevelingen veilige vaart
bij Raad Transportveiligheid

Europort-standhouders
‘vergeten’ eigen website

'Rijnschepenregister' zonder web-inzage

Sociale zekerheid

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht

Motorensites zonder digitale proefstand

Scheepsbouwers zoeken via het web naar internationale markten

INE zet binnenvaart
Europees op het web

Chinavaarders online te volgen

Oneindig veel werk op het web

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2002
VAART! Info

Informatie per vervoertak in containers

Online ‘buurten’ bij de natte overheid:
DGG Binnenvaart en IVW Scheepvaart

Bij het Nederlands ministerie van Verkeer en Waterstaat is het binnenvaartbeleid ondergebracht bij DG (directoraat-generaal) Goederenvervoer, DGG dus. Inspectietaken (voorheen RVI en SI) vinden we bij de verzelfstandigde Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW, Divisie Scheepvaart). Het Web ging ‘buurten’ op de sites van ‘de natte overheid’.

DGG Binnenvaart

DGG doet het op www.minvenw.nl/dgg/dgg/ met containers. Slim bekeken van de webdesigner, want containers kom je tegen in alle vervoerstakken waar DGG zich mee bemoeit: zeescheepvaart, binnenvaart, wegvervoer, railvervoer, havens en terminals, en - daar wordt het wat minder herkenbaar - ondergronds vervoer. Ze staan gestapeld op de openingspagina, met bovenop nog een container ‘algemeen’. Dat geeft de site een lekker strak uiterlijk. Het doorklikken naar de verschillende pagina’s gaat zonder veel oponthoud, en lijkt ook met GSM goed te doen.

Programmamanagement
Klik je de containers van boven naar beneden aan, dan komt allereerst de uitleg in beeld van het ‘programmamanagement’ bij DGG. Een ambtelijke term voor richtingen die de overheid op wil met het goederenvervoer in Nederland. Op de ‘gespreksagenda’ staan begrijpelijke thema’s als verantwoord ondernemen, regionaal en lokaal goederenvervoerbeleid, prijsbeleid goederenvervoer, maatschappelijke betekenis van goederenvervoer, (inter)nationale agenda milieu, veiligheid en economie (MVE), bereikbaarheid, en Nederland innovatieland. Achter elk thema is een korte uitleg te vinden, en bij wie van DGG je moet zijn voor meer informatie of ideeën.

Politiek en beleidsmatig van belang is ook het thema ‘Transportbesparing’, oftewel geen goederen vervoeren als je er zonder kunt of als het ook anders kan. Dat begint bij het ontwerpen van producten en productiesystemen. Om dat beter uit leggen is er zelfs een speciale site voor gemaakt, inclusief rapporten, praktijkverhalen en subsidies: www.transportbesparing.nl

Intermodale keten
Elke container in de hoge stapel bevat beleidsinformatie over vervoerstakken. Ons interesseert vooral de container ‘binnenvaart’. Kort en goed gaat het hierom: ‘Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft als doel efficiënt vervoer via de binnenvaart te bevorderen om meer vervoer over water te laten plaatsvinden (modal shift). Dit gebeurt onder meer door de vrije marktwerking te bevorderen met daar waar nodig een gericht flankerend en stimulerend beleid. Hierbij staat het functioneren van de binnenvaart in de intermodale keten meer en meer centraal. Tevens wordt zorggedragen voor de Rijkstaak op het gebied van de vaarweginfrastructuur. De afdeling Binnenvaart bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat is verantwoordelijk voor het formuleren van het milieu-, sociaal- en veiligheidsbeleid voor de sector en behartigt tevens de Nederlandse binnenvaartbelangen in internationaal verband.’

Het ‘hoe’ van dat beleid kom je te weten door de folder ‘Vaarwegen in Nederland’ aan te vragen. Om direct te zien hoe in de binnenvaart alles met alles samenhangt, kun je natuurlijk ook doorklikken naar site-rubrieken als ‘infrastructuur’, ‘stimulering vervoer over water’, ‘wet- en regelgeving’, ‘milieu’, ‘veiligheid’. En - voor wie het zelfs bij DGG niet vindt - de rubriek ‘Links’ naar een serie sites van anderen. Het pronkstuk van de afdeling Binnenvaart is de Pan-Europese Binnenvaartconferentie, die vorig jaar september in Rotterdam werd gehouden op initiatief van minister Netelenbos. Veel informatie en officiële ‘stukken’ van de conferentie zijn op de site terug te vinden.

Scheepvaartinspectie
Klik je bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat - www.ivw.nl - door op de Divisie Scheepvaart, kom je op een vertrouwd webadres: www.scheepvaartinspectie.nl. Er is wat kwistiger gestrooid met plaatjes, waardoor de GSM-vriendelijkheid te wensen over laat. Naast algemene informatie over wat de SI doet, is er informatie voor zeevarenden, en voor reders en scheepseigenaren. Over de binnenvaart kun je hier twee brochures binnenhalen, over verplichte certificaten en het aanbieden van schepen voor inspectie (cascokeuringen). De rubriek ‘meest gestelde vragen’ is nog leeg, maar een formuliertje, plus de adressen en telefoonnummers om vragen te stellen zijn op de site beschikbaar. Van de Divisie Vervoer (voorheen Rijksverkeersinspectie) staat op de IVW-site alleen een adres, zonder verder informatie.


    ‘Hattem’ alle dagen met
    nieuws en foto’s online

    HATTEM - Het thuisfront kon het ‘nieuws’ van het 45ste Nationaal Kamp voor Schipperskinderen in Hattem dagelijks volgen op internet in de VAART!rubriek Zandkreek Online.

    Kampstafleden Cees van Vugt (tekst) en Anton Korporaal (foto’s) stuurden in de nachtelijke uurtjes hun ‘oogst’ naar VAART!, waar de impressies gretig aftrek vonden. Het aantal opgevraagde pagina’s liep elke kampdag in de De baard van Radbraker honderden en liep op de slotdag op tot 419. De online veiling van de knalrode baard van de Rijke Reder Ribbe Radbraker trok overigens maar één echte bieder.

    Alle 65 kampfoto’s blijven staan op vaart.nl/zandkreek. De komende maanden is daar ook de nieuwbouw van de kampaccomodatie te volgen.


    VAART!Site van het Jaar 2002:
    Wegwijzer Binnenvaart Rotterdam

    NIJMEGEN - De titel ‘VAART!Site van het Jaar 2002’, de prijs voor de beste binnenvaartsite, gaat naar de Wegwijzer voor de Binnenvaart in Rotterdam. Tijdens de VAART!Verjaardag, vrijdag 7 juni 2002 in het KSCC Schipperscentrum te Nijmegen, kozen binnenvaarders de site van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam vooral vanwege het getoonde binnenvaartbelang, de informatiewaarde en de actualiteit.

    De site scoorde een rapportgemiddelde van 7,1. De winnaar tot het eind van het jaar een prominente link op de openingspagina van VAART!, hèt platform voor de binnenvaart op internet. Eervolle vermeldingen waren er voor de nummers twee en drie: Bronsmotor.com en LOVK (onderwijs varende kleuters). De 21 site-jureerders, voor een groot deel varenden, waren ontstemd over de slechte GSM-toegankelijkheid van veel genomineerde sites.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index