Editie 2.20 van 25.9.2001
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Wind, neerslag en zicht

Motorensites zonder digitale proefstand

Scheepsbouwers zoeken via het web naar internationale markten

INE zet binnenvaart
Europees op het web

Chinavaarders online te volgen

Oneindig veel werk op het web

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...

'Bargelink.com zal werken en in alles betrouwbaar zijn'

Schipperssites
en VAART!Webnieuws

ITB-info èn PortofRotterdam.com

BintraS wijst Duitse verladers de weg

Toernee langs maritieme kunst

Internet verandert organisatiewerk

De e-Binnenvaart komt eraan

Weinig online-promotie voor stands op Rotterdam Maritime

Het web op voor wat je wilt worden

Intern@ten online

Waterland.net: vrijgevochten ‘vogelperspectief’ van RWS

Van Elwis tot Copit

RhineFreight.com voorspelt revolutie in Rijnvaartmarkt

Varende gastvrijheid op cruise.pagina.nl

Bunkeren op het web met dynamische prijsvorming

Ontluikende initiatieven voor tele-pastoraat en digiwelzijn

Inzicht in de markt via Brussels ‘Observatorium’

Scheepspraet als open dagboek voor iedereen

In heel Europa rivierinformatie volgens INDRIS-standaard

‘Nog leuker dan kijken naar sites is zelf een site maken’

Doorklikken in de ring van binnenvaartsites

‘Wat wij doen op de post? Kijk maar op mijn site’

‘Het Web is een visitekaartje voor de binnenvaart’


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2001
VAART! Info

Oranje Verzekeringen gaat het verst met platform verzekerden

Onderlinge verzekeraars missen
gemeenschapszin op het Web

Onderlinge schepenverzekeraars waren de ‘communities’ van hun tijd, ‘virtuele gemeenschappen’ zoals we die nu ook op Internet kennen. De maatschappijen werden indertijd opgericht door groepen schippers die gezamenlijk hun schepen tegen risico's die hen bedreigden wilden verzekeren. De geschiedenis van de ‘onderlinge’s gaat terug tot ver in de 19de eeuw. Zo ontstond EFM Verzekeringen door fusie van maatschappij Eensgezindheid te Hasselt en de Friesche Maatschappij te Heerenveen, opgericht in 1882 en 1837. Ook Schepen Onderlinge Nederland heeft een lange geschiedenis in de Groninger scheepvaart, Oranje Verzekeringen gaat terug tot 1905. Het Web op zoek naar gemeenschapszin tussen onderlinge verzekeraars en verzekerde deelgenoten.

De community-gedachte is nog het minst uitgewerkt op de site van FOV, het overkoepelend orgaan van onderlinge verzekeraars in Nederland. Het domein www.fov.nl bestaat al sinds mei 1998, maar drie jaar was te kort om tot invulling te komen. De site is nog steeds ‘in aanbouw’, wellicht om de onderlinge’s zelf het voortouw te geven.

Eerste onderlinge online
De Schepen Onderling Nederland (SON) was als eerste onderlinge online. De siteteller loopt al vanaf februari 1997, met eenmaal een topdag van 64 pageviews en een gemiddelde van ca. 30 per dag. Grafisch is het beeldmerk van SON voor webgebruik vertaald: draden om een bolder die straalt als een vuurtoren, ‘verzekerd van houvast’.

Belangrijk bij het onderlinge principe is werken zonder winstoogmerk, zo wordt de weblezer meteen duidelijk gemaakt. En ook dat SON een verzekerde vloot heeft van meer dan 6500 vaartuigen, dus niet alleen beroepsvaart. De no-claim regeling voor de watersport gaat nog 5% hoger dan de 25% voor de binnenvaart. De pleziervaarder kan aan de hand van een overzichtelijke tabel zelf op de site z’n premie berekenen, en met een formulier meteen een vrijblijvende offerte aanvragen. De online offertemogelijkheid is er niet voor de binnenvaart. Maar iedereen kan een klacht, probleem, suggestie of compliment kwijt op het reactieformulier.

In de rubriek ‘Logboek’ worden de ‘kleine lettertjes’ goed leesbaar uitgelegd. Bijvoorbeeld het begrip aansprakelijkheid. Er staan ook ‘preventieve’ teksten, zoals ‘Koelwaterbehandeling: noodzakelijk voor behoud!’ en ‘Poging tot oplichting komt verzekerde duur te staan!’ In de uitleg op de vraag ‘Wanneer meldt u een schade?’ houdt SON de verzekerden voor: ‘Liever tien extra schademeldingen, waarvan achteraf blijkt dat er nauwelijks of geen schade is ontstaan, dan één niet-melding, waar later wel een fors bedrag mee gemoeid blijkt te zijn.’ Ter verduidelijking: een eventuele no-claimkorting vervalt niet door alleen de melding van een schade.

Averij Grosse
Specifiek voor de beroepsvaart geeft ‘Logboek’ informatie over ‘Averij Grosse’, ‘Diploma Vakbekwaamheid Ondernemer in de Binnenvaart’, ‘Een reis naar de Donau: mag dat?’ (ja, mits vooraf gemeld, zonder extra premie), ‘Het nieuwe Duitse transportrecht’, ‘Schade tijdens laden of lossen’, ‘Slepen, duwen, gekoppeld langszij meenemen’, ‘Vlakkeuring’, en ‘Zaatschaden in de kustvaart’ (bodemschaden, ontstaan op een droogvallende laad- of losplaats, met name in kusthavens van Engeland, Ierland of Schotland).

Informatie delen met velen, zoals in ‘Logboek’, wekt een lichte suggestie van ‘community’, maar het blijven verhalen van de onderlinge zelf. De leden komen er niet direct aan te pas. Over de oorsprong van de SON (drie gefuseerde Groninger onderlinge’s) maakt de site ons niet wijzer. Aardig zijn de berichten over de stoere roeisloep van de Groninger brandweer, gesponsord door Schepen Onderlinge Nederland.

Oranje’s Forum
We blijven in het noorden, op de site van Oranje Verzekeringen (sinds 1905), met de keus tussen ‘html-versie’ en ‘grafische versie’. De html-versie (Oranje-logootje, verder alleen tekst) is snel maar eenvoudig. In de grafische versie (net zo html maar méér) gebéurt er wat op je scherm. Een zgn. pop-up met een forum-stelling belemmert even het zicht op de hoofdpagina. Maar ververs je de hoofdpagina, komt er telkens een ander verzekerd schip (veelal pleziervaart) in beeld.

Over naar de stelling: ‘Die veelgeroemde vrijheid op het water krijg je pas echt als de waterpolitie eerder en strenger optreedt bij overtredingen. Daarom: Méér blauw op het water!’ Gezagsgetrouw klikken we op ‘Mee eens’, de keus van de meerderheid: 65% van de 153 stemmen. De rest heeft kennelijk maar een hekel aan al die controles. Er is van alles geprobeerd om de bezoeker bij de site te betrekken: je kunt over de stelling mee discussiëren in Oranje’s Forum (enig inzender Herman: ‘Ze zijn er in ieder geval nooit als je ze nodig hebt’), je eigen boot (met Oranje-vlag) in beeld brengen, vertellen waar ‘deze toren’ staat (en als een van de tien prijswinnaars worden vermeld), en meespelen in Oranje’s Zomerpuzzel. Dat zijn evenzovele pogingen om er ‘onze Oranje site’ van te maken, een community van varende verzekerden.

Op de site wordt de historie kort uit de doeken gedaan: ‘Het is begin vorige eeuw. Zes ondernemende tjalkschippers zitten boordevol plannen. Ze willen hun vaargebied uitbreiden tot Denemarken. De risico's kunnen ze op de beurs alleen tegen huizenhoge premies verzekeren. Die drukken het profijt van de hele onderneming. Ze steken de stoere en kostenbewuste koppen bij elkaar en besluiten het risico op onderlinge basis te verzekeren.
'Het beoogde vaargebied Grote en Kleine Belt en de liefde voor het Hollandse vorstenhuis werkt inspirerend. Aan boord van de 'Engelina' richten de zes schippers in 1905 de 'Onderlinge Belt Verzekeringsmaatschappij Oranje' op. Volgens de notulen is er tijdens de oprichtingsvergadering zelfs Oranje Boven gezongen. Enkele jaren later verandert de naam in Vereniging 'Oranje' Onderlinge Verzekering van Schepen U.A.’

Een link nodigt uit de statuten op te vragen. Daar moet je dan wel al je adresgegevens voor achterlaten. Maar, troost: ‘Wij hanteren een privacy-reglement zodat uw privacy bij ons gewaarborgd is.’ Met de speelse knoppen links kun je het slaan van glazen (op verschillende toonhoogten) nabootsen. En natuurlijk klik je daarmee meteen door naar achterliggende informatie over verzekeringen, vragen uit de assurantiepraktijk (‘Mijn bijboot kan sneller varen dan 20 km/uur. Is deze dan nog wel verzekerd?’). Je kunt er afhankelijk van het soort schip een online offerte aanvragen (direct te versturen per e-mail, of per fax of portvrije briefpost). Met een handig formulier kun je eventuele schade melden. Een situatieschets laat zich moeilijk tekenen op het scherm, maar het printklare formulier lijkt daar goed voor te gebruiken.

De rubriek ‘Nieuws’ heeft artikelen uit het Oranje Journaal, korte boekrecensies, een evenementenagenda en de mogelijkheid om een Oranje Screensaver te downloaden. Daarnaast zijn er tips (agenda, preventie, boeken), leerzame schadevoorbeelden, een prikbord (te koop / gevraagd). Kortom, zeer compleet, grafisch goed verzorgd, en er helemaal klaar voor... Toch maar weinig sporen van een levendige community.

Kies wat je bent

Hoe doet EFM Verzekeringen, de combinatie van Eensgezindheid en Friesche Mij, wat zuidelijker in Meppel? Een heldere site, eenvoudige navigatiestructuur. Kies wat je bent (binnenvaart, visserij, chartervaart/passagiersvaart, pleziervaart, woonschepen) en klik door naar informatie over het betreffende verzekeringsaanbod, met voorwaarden en een formulier voor het online aanvragen van een offerte. De oorsprong wordt kort uitgelegd (‘Zo was het toen en zo is het nu nog’) en de nieuws-knop heeft ‘momenteel geen nieuwsberichten’. Zakelijk informatief, maar voor de echte community moet je toch op de jaarlijkse vergadering van deelgenoten zijn...

Meer verzekeringen en experts

  • Het Anker ziektekosten
  • Noord-Ned. P&I Club
  • Ver Schiffs Versicherung 1856
  • Binnenvaartcascoverzekering
  • FEMAS - surveyors/consultants
  • NIVRE - registerexperts
  • NVEP - experts pleziervaart
  • SAMS - marine surveyors
  • VEKRB - expertsvereniging
  • BCE - Marine and Industry
  • Arntz | Van Helden
  • Marinco Survey
  • Touw Experts
  • Transportschade databank
  • The Marine Insurance Megasite
  • Meer verzekeringen...



  • Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
    of bel
    06-53 596 496

    VAART!Mobiel


    index