Editie 2.5 van 13.3.2001
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

'Bargelink.com zal werken en in alles betrouwbaar zijn'

Schipperssites
en VAART!Webnieuws

ITB-info èn PortofRotterdam.com

BintraS wijst Duitse verladers de weg

Toernee langs maritieme kunst

Internet verandert organisatiewerk

De e-Binnenvaart komt eraan

Weinig online-promotie voor stands op Rotterdam Maritime

Het web op voor wat je wilt worden

Intern@ten online

Waterland.net: vrijgevochten ‘vogelperspectief’ van RWS

Van Elwis tot Copit

RhineFreight.com voorspelt revolutie in Rijnvaartmarkt

Varende gastvrijheid op cruise.pagina.nl

Bunkeren op het web met dynamische prijsvorming

Ontluikende initiatieven voor tele-pastoraat en digiwelzijn

Inzicht in de markt via Brussels ‘Observatorium’

Scheepspraet als open dagboek voor iedereen

In heel Europa rivierinformatie volgens INDRIS-standaard

‘Nog leuker dan kijken naar sites is zelf een site maken’

Doorklikken in de ring van binnenvaartsites

‘Wat wij doen op de post? Kijk maar op mijn site’

‘Het Web is een visitekaartje voor de binnenvaart’


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 2000-2001
VAART! Info

Grote vaarwegprojecten volgen op het web

Het Waalproject zoals
het had moeten gaan...

'Het Waalproject - voor verbetering van de vaarweg' werd drie jaar geleden op VAART! aangekondigd als 'Een dijk van 'n site'. De website had alles wat je op dat moment maar kon wensen: een frisse layout, Flash en zelfs streaming video. Belangrijker nog was het inzicht dat de site beloofde te geven in de voortgang van het Waalproject. Van voortgang is weinig sprake meer. Het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) spreekt nu zelfs van 'onnodige vertraging', omdat voor structureel baggerwerk en de aanleg van twee overnachtingshavens (Lobith en Weurt) tot 2005 geen geld beschikbaar is. De Waal Alle goede bedoelingen ten spijt, staat er nu een site die door gebrekkig onderhoud een veel rooskleuriger voorstelling geeft dan er in werkelijkheid van het Waalproject is waargemaakt. 'De planning durf ik eigenlijk niet meer te laten zien', zei ex-projectleider Dirk van der Graaf de eerste vrijdag van maart in het Nijmeegs internetcafé voor varenden. Wat hij aan de hand van de site wel kon laten zien zijn de zeer vernuftige waterbouwkundige technieken, die wellicht nog eens op de Waal worden toegepast. Als er ooit geld voor vrijkomt...

Reacties ontbreken
Het Waalproject bestaat uit drie deelprojecten: verruiming van de vaarweg, de aanleg van uitwijkhavens, en het nemen van verkeersmaatregelen. Verschillende werkzaamheden waren bij de lancering van de site al van start gegaan. De planning liep tot het jaar 2005, dan zou het project zijn voltooid. Met het project was een investering gemoeid van circa 500 miljoen gulden. Stap voor stap doet de site het hele project uit de doeken. Via interne links en een uitgebreide trefwoordenlijst worden onderdelen nader verklaard. Voor het gebruik van de 'moderne' webtechnieken Flash en streaming video zijn de plug-ins met een muisklik binnen te halen. In een gastenboek kun je je reactie kwijt, maar eerdere reacties ontbreken, helaas.

'Rijkswaterstaat Oost-Nederland ging destijds helemaal mee in de vaart der volkeren', vertelde Van der Graaf. 'We waren eigenlijk al heel vroeg begonnen bij Waterland.net. Kijk je nu terug, dan is het een vrij ingewikkelde site, met veel doorverwijzingen. Actualisering had duidelijk niet de hoogste prioriteit. Eigenlijk zou je een site zó moeten maken dat je wel verplìcht bent tot regelmatig verversen, maar daar hadden we als projectbureau dus niet echt goed over nagedacht.' De projectkrant 'Onze Waal' leek toen als medium meer geëigend voor de communicatie met betrokkenen, waaronder de vaarweggebruikers. Maar ook de krant lijkt bij gebruik aan nieuws intussen aan de vergetelheid prijsgegeven.

Bodem verandert
'Er gaat verschrikkelijk veel water door de Waal. Na elk hoogwater ziet de bodem er heel anders uit', schetst Van der Graaf surfend over de site de ultieme uitdaging van waterbouwers. Want hoe zorg je voor een optimaal functioneren van de Waal voor zowel het integraal waterbeheer èn als hoofdas voor het goederenvervoer over water richting Duitsland, ondanks de (sterk) wisselende waterstanden en stroomsnelheden? De Waalproject-site vertelt het grote belang van de rivier voor het scheepvaartverkeer.

Het is dan ook geen luxe dat de vaarweg over de Waal tussen de Pannerdensche Kop en Zaltbommel werd verbreed van 150 naar 170 meter en verdiept van 2,50 naar 2,80 meter bij Overeengekomen Lage Rivierstand (OLR). Het gedeelte Lobith - Pannerdensche Kop en Zaltbommel - Rotterdam was al breed en diep genoeg en hoeft dus niet te worden verruimd. Bij vaarwegverruiming komt heel wat kijken. Dat wordt op de site in detail toegelicht aan de hand van deze vragen:

  • Waarom is vaarwegverruiming nodig?
  • Hoe wordt een vaarweg verruimd?
  • Aan welke randvoorwaarden moet vaarwegverruiming voldoen?
  • Hoe loopt de besluitvorming rond vaarwegverruiming?
De toelichting blijft interessant, ook - of misschien wel vooral - nu nog enkele speciaal voor de Waal ontwikkelde technieken vanwege geldgebrek op uitvoering liggen te wachten. Wie interesse heeft in waterbouwkundige hoogstandjes kan met name bij de vraag naar het 'hoe' z'n hart ophalen. De toepassing van vaste lagen, bodemkribben, bodemschermen, bochtstraalcorrecties, kribverlenging, het verminderen zijdelingse uitwisseling en kribvakafsluiting zijn per slot van rekening niet echt alledaags. En omdat woorden niet alles zeggen, werd de toelichting voorzien van illustratieve video-animaties. Dat zijn geen toepassingen die je via een GSM-verbinding moet willen uitproberen, maar via een redelijke (50kb) modemverbinding zijn ze zelfs zonder breedband-internet goed te bekijken.

Het vermelden waard is de uitvoerige kaart bij het Waalproject, die door het gebruik van Flash-techniek tot in detail kan worden uitvergroot.

Onnodig vertraagd
Een tussenstand van het Waalproject is te vinden op de site van het Centraal Overleg Vaarwegen (COV). Een aantal rivierbochten (Nijmegen, Hulhuizen en St. Andries) in het zomerbed van de rivier is de afgelopen jaren aangepast, waardoor de bevaarbare breedte en diepgang is toegenomen. Binnen het Waalproject dienen nog aanvullende riviermaatregelen te worden genomen, waaronder structureel baggerwerk en de aanleg van twee overnachtingshavens (Lobith en Weurt). Voor beide laatste projecten is vóór 2005 geen geld, waardoor volgens het COV de uitvoering van het project onnodig wordt vertraagd.

Op één van de (langere) filmpjes op de Waalproject-site is te zien hoe gebaggerd zand (zo'n half miljoen kuub per jaar, vooral uit de Waal tussen Nijmegen en Tiel) moet worden teruggestort op diepere plaatsen buiten de vaargeul. 'Vroeger hield Rijkswaterstaat geld over aan het baggerwerk, tegenwoordig betalen we voor zandverplaatsing', vertelde Dirk van der Graaf de Internet'ers in Nijmegen. Naast de speciale waterbouwtechnieken is baggeren een deel van de oplossing. En niet-baggeren werkt dus averechts, legt het COV uit: 'Het betreft een tweeledig probleem. Ten eerste moet zowel de invaart van de vluchthaven IJzendoorn als de gehele vluchthaven van Lobith nodig worden uitgebaggerd. Rijkswaterstaat heeft de noodzaak van het baggeren reeds onderkend. Er is echter geen geld voor beschikbaar. Ten tweede is er een baggerprobleem na hoogwater. Het Waalproject voorziet in een grote baggerronde na hoog water om de rivier op diepgang te brengen. Na het hoogwater in het voorjaar van 1999 is er echter niet gebaggerd.'

Ruimte voor Rijntakken
Politiek interessanter dan baggeren lijkt op dit moment het verlagen van de hoogwaterstanden op de grote rivieren, aan de hand van de vorig jaar uitgebrachte adviezen "Ruimte voor Rijntakken" en "Integrale verkenning Benedenrivieren". De uiteindelijke doelstelling voor de Rijn is om de verwachte verhoging van stroomsnelheden van 15.000 m3/s naar 16.000 m3/s te compenseren door middel van het programma 'Ruimte voor de Rivier'. Naast het Waalproject heeft de RWS-directie Oost-Nederland ook daarvoor een uitgebreide site ingericht.

Maaswerken
Aanzienlijk dynamischer dan de sites 'Waalproject' en 'Ruimte voor de Rivier' is de site van de 'Maaswerken'. Het stroomgebied van de Maas in Limburg, en deels in Noord-Brabant en Gelderland, gaat grondig veranderen. De schades en gevolgen van de hoogwaters in 1993 en 1995 staan iedereen nog vers in het geheugen gegrift. Om dit te voorkomen moeten maatregelen worden genomen, bijvoorbeeld door de Maas te verbreden of te verdiepen. De plannen voor de Maas worden uitgewerkt door projectorganisatie De Maaswerken, een samenwerkingsverband van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de provincie Limburg en het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. De site geeft achtergronden en (onder de knop 'Nieuws') actuele ontwikkelingen.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

VAART!Mobiel



index