Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 1.10 van 31.7.2000
© 2000 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Bunkeren op het web met dynamische prijsvorming

Ontluikende initiatieven voor tele-pastoraat en digiwelzijn

Inzicht in de markt via Brussels ‘Observatorium’

Scheepspraet als open dagboek voor iedereen

In heel Europa rivierinformatie volgens INDRIS-standaard

‘Nog leuker dan kijken naar sites is zelf een site maken’

Doorklikken in de ring van binnenvaartsites

‘Wat wij doen op de post? Kijk maar op mijn site’

‘Het Web is een visitekaartje voor de binnenvaart’


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 2000
VAART! Info

Startpagina's als uitvalsbasis

Varende gastvrijheid
op cruise.pagina.nl

Daags na de ramp met de Concorde even buiten Parijs geeft de website van de Duitse cruiserederij Peter Deilmann een zwarte achtergrond. In witte letters lezen we: ‘Mit großer Bestürzung haben wir vom Absturz der Concorde Maschine Flug AF 4590 erfahren. Unsere tiefe Anteilnahme gilt den Angehörigen.’ Op de Hudsonrivier bij New York wacht Deilmann’s luxe cruiseschip Deutschland tevergeefs op 96 Duitse passagiers. Kapitein Hajo Janssen reageert ontzet, net als de overige passagiers die het nieuws bij het diner aan boord hoorden. Maar zijn droomschip vertrekt de volgende ochtend op tijd voor de trip naar de Bahama’s, Cuba en Ecuador.

De cruisemarkt is big business, een wereldmarkt en ook één waarmee op de binnenwateren een goede boterham wordt verdiend. Vanuit een onverzettelijk zomergevoel èn omdat schippers - ook op vakantie - toch altijd het water opzoeken, ging Het Web cruisen. Virtueel, aan de hand van http://cruise.pagina.nl, één van de linkrijke VAART!Portal-pagina’s. Ook als je op zoek bent naar varende vakantiebestemming, geef je op Internet vanzelf de voorkeur aan een snel overzicht als uitvalsbasis. De reismogelijkheden zijn legio, maar de kans dat je ze zelf allemaal vindt is gering. Daarom komt zo’n startpagina prima van pas.

Bookmarks of favorieten
Vroeger (!) bewaarden we zelf de adressen van leuke websites als bookmarks (Netscape) of als favorieten (Microsoft Internet Explorer). Of je vertrouwde op zoekmachines die in een bijna ondoordringbare massa heel veel ophoestten van wat je vroeg. Een enkele ‘search engine’, Yahoo bijvoorbeeld, deed het slimmer door geselecteerde webadressen in categorieën aan te bieden, maar die waren meestal erg Amerikaans. De vader van Durk Jan de Bruin vroeg een handzaam rijtje veelgebruikte links, en zo ontwikkelde zoonlief het Startpagina-concept. Veel meer mensen vonden De Bruin’s Startpagina.nl een handig adres. Inmiddels is zijn pagina sinds 28 september 1998 al meer dan 156 miljoen keer opgevraagd, met een topscore van 746.729 pageviews op één dag. Daarmee is het na de zoekmachine Ilse de drukstbezochte webpagina van Nederland.

De Bruin bouwde zijn succes verder uit door die ene pagina te verrijken met dochterpagina’s, simpel omdat de ‘moeder’ niet op elke vraag een antwoord had. Het beheer van die dochters liet hij over aan vrijwilligers, allemaal specialisten op hun eigen terrein. Zo kwamen er bijvoorbeeld de scheepvaart.pagina.nl en de scheepsbouw.pagina.nl, en ook de haven.pagina.nl en de watersport.pagina.nl. Van soortgelijke dochterpagina’s zijn er nu al meer dan 1100, over bijna elk onderwerp dat je maar kunt bedenken: van een achtbaan.pagina.nl en een letselschade.pagina.nl, tot een onverklaarbaar.pagina.nl en een walvis.pagina.nl. En dus ook een cruise.pagina.nl, met honderden links naar rederijen en cruiseschepen, naar cruise-reisbureaus, speciale werven voor passagiersschepen en adressen voor het befaamde reisje langs de Rijn.

De cruise.pagina.nl brengt in een klein blokje links naar het laatste nieuws, vaknieuws en veelal buitenlands: Clarkson signs cruise ship deal, Deutschland cruise will go ahead, Propulsion problem delays Paradise, Indian Ocean Cruise Line under way en Queen Mary 2 confirmation delayed. Er zijn verwijzingen naar cruise-, vaar- en reismedia en naar typische cruiseconsumentensites. Je ervaart daar wat reizigers vinden van die toch flink geprijsde gastvrijheid op zee. Uitstappen of een ommetje maken gaat moeilijk, dus is het prettig van te voren te weten waar je terecht komt. ‘Elke rederij probeert zich, net als hotels, in een bepaald segment te profileren’, legt de bedreven cruisereiziger H. Brink op zijn Nederlandse cruisesite uit. ‘Ook voor cruiseschepen is er een sterren kwalificatie, welke loopt van 3 sterren tot 5+ sterren. Het is overigens een misverstand te denken, dat alle schepen van een bepaalde rederij dezelfde kwalificatie bezitten. Het sterrensysteem is altijd scheepsgebonden.’ Hij heeft veel tips voor cruisereizigers uit eigen ervaring opgedaan tijdens een Alaska cruise met de ss Rotterdam, een Panamakanaal cruise met de ms Maasdam, Europa cruises met ms Splendour of the Seas en Enchantment of the Seas, een Caribische cruise met ms Norwegian Sea, een cruise op de Middellandse Zee met zeilclipper Star Flyer en één naar de Canarische Eilanden met ss SeaBreeze. Genoeg om een site op interessante wijze mee te vullen.

Beter niet te vroeg boeken
Het blok ‘Cruise Boeking & Veiling’ op cruise.pagina.nl geeft een opsomming van sites waar cruises vaak tegen sterk verlaagde prijzen worden aangeboden of geveild. Over prijzen van cruises schrijft Brink op zijn site: ‘Als regel kan men stellen, dat wanneer u niet perse in een bepaalde tijd, naar een speciale bestemming, of schip wilt, u beter niet te vroeg kunt boeken. Ook bij cruises komen er vaak "speciale aanbiedingen", als bv. de belangstelling voor een bepaalde cruise tegen valt. Bij de huidige hoeveelheid beschikbare bedden, alsmede hetgeen momenteel nog in aanbouw is, zal dit zeker toenemen.’
Van cruisevaren je vak maken kan natuurlijk ook. Er is een lijst met vacaturepagina’s bij grote en kleinere cruiserederijen, voor nautisch en technisch personeel, maar ook hotelpersoneel.

Het gevoel van erbij zijn zonder zelf mee te varen doe je op bij Krooz Cams, een site die van alle cruiseschepen met een webcamera bijhoudt waar ze zijn en je door de camera’s mee laat kijken naar - meestal - de vlakke zee voor de boeg of een haven. Bij uitzondering, zoals op de Voyager of the Seas, krijg je ook per satelliet doorgestraalde ‘live’ beelden van de sfeer binnenin het schip. Onvermijdelijk zijn natuurlijk de links naar cruiseschepen in tv-series (Love Boat) en film (Titanic). Voor hun eigen marketing - zes miljoen Amerikanen maakten vorig jaar een cruisereis - kunnen cruiserederijen het zich niet meer permitteren het web links te laten liggen. En per rederij zie je dan ook de weelde aan boord. Op cruise.pagina.nl zijn al die scheepssites terug te vinden, ingedeeld naar het aantal sterren.

Freighter Cruises
Sterren spelen geen rol op de zogenaamde freighter cruises, met vrachtschepen die een beperkte passagiersaccomodatie aan boord hebben, voor twee tot twaalf personen hooguit. Geen mensenmassa’s zoals op de grote cruiseschepen, gewoon meevarend langs de kortste route van a naar b, en hetzelfde eten als de officieren krijgen voorgeschoteld. Ook voor die cruise-sector zijn op het web speciale sites te vinden, van reisbureaus die bemiddelen namens de zeerederijen.

Zo ongeveer is ook de Rijnpassagiersvaart ontstaan, op vrachtschepen waar in de zomermaanden slaapvertrekken werden afgeschot in het ruim. De cruiserederijen van tegenwoordig op de Rijn, de Maas, de Elbe en de Donau vormen een eigen cruisedeelmarkt, die volgens hun sites ook al sterk op Amerikanen is gericht. Cruise.pagina.nl biedt een compleet overzicht, met daarnaast ook links naar veelal kortere cruises op de binnenwateren, ingedeeld naar vaargebied.

Handig aan het Startpagina-concept is het systeem erachter. De inhoud en de kleuren verschillen, maar verder is de vorm van al die pagina’s zeer herkenbaar. Vanuit de Startpagina-organisatie worden de dochterbeheerders continue aangespoord de zaak goed bij te houden. Wekelijks controleert een robot of alle links nog verbinding met een website geven. Beheerders kunnen per link zien hoe vaak er op is geklikt, en zo beter inspelen op de vraag van hun bezoekers. Rubrieken die je zelf niet nodig vindt, klik je weg. Een nieuwe link geef je door met een handig formuliertje, en die staat er dan ook binnen de kortste keren als je een wakkere beheerder treft. Je kun op elke startpagina zelfs je eigen links kwijt, rechtsboven in de rubriek ‘Persoonlijke links’. Die staan er nog steeds als je de volgende dag je pc opnieuw start.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496





index