Startpagina's als uitvalsbasis
Varende gastvrijheid
op cruise.pagina.nl
Daags na de ramp met de Concorde even buiten Parijs geeft de website van
de Duitse cruiserederij Peter Deilmann een zwarte achtergrond. In witte
letters lezen we: ‘Mit großer Bestürzung haben wir vom Absturz der
Concorde Maschine Flug AF 4590 erfahren. Unsere tiefe Anteilnahme gilt
den Angehörigen.’ Op de Hudsonrivier bij New York wacht Deilmann’s luxe
cruiseschip Deutschland tevergeefs op 96 Duitse passagiers. Kapitein
Hajo Janssen reageert ontzet, net als de overige passagiers die het
nieuws bij het diner aan boord hoorden. Maar zijn droomschip vertrekt de
volgende ochtend op tijd voor de trip naar de Bahama’s, Cuba en Ecuador.
De cruisemarkt is big business, een wereldmarkt en ook één waarmee op de
binnenwateren een goede boterham wordt verdiend. Vanuit een
onverzettelijk zomergevoel èn omdat schippers - ook op vakantie - toch
altijd het water opzoeken, ging Het Web cruisen. Virtueel, aan de hand
van http://cruise.pagina.nl, één van de linkrijke VAART!Portal-pagina’s.
Ook als je op zoek bent naar varende vakantiebestemming, geef je op
Internet vanzelf de voorkeur aan een snel overzicht als uitvalsbasis. De
reismogelijkheden zijn legio, maar de kans dat je ze zelf allemaal vindt
is gering. Daarom komt zo’n startpagina prima van pas.
Bookmarks of favorieten
Vroeger (!) bewaarden we zelf de adressen van leuke websites als
bookmarks (Netscape) of als favorieten (Microsoft Internet Explorer). Of
je vertrouwde op zoekmachines die in een bijna ondoordringbare massa
heel veel ophoestten van wat je vroeg. Een enkele ‘search engine’, Yahoo
bijvoorbeeld, deed het slimmer door geselecteerde webadressen in
categorieën aan te bieden, maar die waren meestal erg Amerikaans. De
vader van Durk Jan de Bruin vroeg een handzaam rijtje veelgebruikte
links, en zo ontwikkelde zoonlief het Startpagina-concept. Veel meer
mensen vonden De Bruin’s Startpagina.nl een handig adres. Inmiddels is
zijn pagina sinds 28 september 1998 al meer dan 156 miljoen keer
opgevraagd, met een topscore van 746.729 pageviews op één dag. Daarmee
is het na de zoekmachine Ilse de drukstbezochte webpagina van Nederland.
De Bruin bouwde zijn succes verder uit door die ene pagina te verrijken
met dochterpagina’s, simpel omdat de ‘moeder’ niet op elke vraag een
antwoord had. Het beheer van die dochters liet hij over aan
vrijwilligers, allemaal specialisten op hun eigen terrein. Zo kwamen er
bijvoorbeeld de scheepvaart.pagina.nl en de scheepsbouw.pagina.nl, en
ook de haven.pagina.nl en de watersport.pagina.nl. Van soortgelijke
dochterpagina’s zijn er nu al meer dan 1100, over bijna elk onderwerp
dat je maar kunt bedenken: van een achtbaan.pagina.nl en een
letselschade.pagina.nl, tot een onverklaarbaar.pagina.nl en een
walvis.pagina.nl. En dus ook een cruise.pagina.nl, met honderden links
naar rederijen en cruiseschepen, naar cruise-reisbureaus, speciale
werven voor passagiersschepen en adressen voor het befaamde reisje langs
de Rijn.
De cruise.pagina.nl brengt in een klein blokje links naar het laatste
nieuws, vaknieuws en veelal buitenlands: Clarkson signs cruise ship
deal, Deutschland cruise will go ahead, Propulsion problem delays
Paradise, Indian Ocean Cruise Line under way en Queen Mary 2
confirmation delayed. Er zijn verwijzingen naar cruise-, vaar- en
reismedia en naar typische cruiseconsumentensites. Je ervaart daar wat
reizigers vinden van die toch flink geprijsde gastvrijheid op zee.
Uitstappen of een ommetje maken gaat moeilijk, dus is het prettig van te
voren te weten waar je terecht komt. ‘Elke rederij probeert zich, net
als hotels, in een bepaald segment te profileren’, legt de bedreven
cruisereiziger H. Brink op zijn Nederlandse cruisesite uit. ‘Ook voor
cruiseschepen is er een sterren kwalificatie, welke loopt van 3 sterren
tot 5+ sterren. Het is overigens een misverstand te denken, dat alle
schepen van een bepaalde rederij dezelfde kwalificatie bezitten. Het
sterrensysteem is altijd scheepsgebonden.’ Hij heeft veel tips voor
cruisereizigers uit eigen ervaring opgedaan tijdens een Alaska cruise
met de ss Rotterdam, een Panamakanaal cruise met de ms Maasdam, Europa
cruises met ms Splendour of the Seas en Enchantment of the Seas, een
Caribische cruise met ms Norwegian Sea, een cruise op de Middellandse
Zee met zeilclipper Star Flyer en één naar de Canarische Eilanden met ss
SeaBreeze. Genoeg om een site op interessante wijze mee te vullen.
Beter niet te vroeg boeken
Het blok ‘Cruise Boeking & Veiling’ op cruise.pagina.nl geeft een
opsomming van sites waar cruises vaak tegen sterk verlaagde prijzen
worden aangeboden of geveild. Over prijzen van cruises schrijft Brink op
zijn site: ‘Als regel kan men stellen, dat wanneer u niet perse in een
bepaalde tijd, naar een speciale bestemming, of schip wilt, u beter niet
te vroeg kunt boeken. Ook bij cruises komen er vaak "speciale
aanbiedingen", als bv. de belangstelling voor een bepaalde cruise tegen
valt. Bij de huidige hoeveelheid beschikbare bedden, alsmede hetgeen
momenteel nog in aanbouw is, zal dit zeker toenemen.’
Van cruisevaren je
vak maken kan natuurlijk ook. Er is een lijst met vacaturepagina’s bij
grote en kleinere cruiserederijen, voor nautisch en technisch personeel,
maar ook hotelpersoneel.
Het gevoel van erbij zijn zonder zelf mee te varen doe je op bij Krooz
Cams, een site die van alle cruiseschepen met een webcamera bijhoudt
waar ze zijn en je door de camera’s mee laat kijken naar - meestal - de
vlakke zee voor de boeg of een haven. Bij uitzondering, zoals op de
Voyager of the Seas, krijg je ook per satelliet doorgestraalde ‘live’
beelden van de sfeer binnenin het schip. Onvermijdelijk zijn natuurlijk
de links naar cruiseschepen in tv-series (Love Boat) en film (Titanic).
Voor hun eigen marketing - zes miljoen Amerikanen maakten vorig jaar een
cruisereis - kunnen cruiserederijen het zich niet meer permitteren het
web links te laten liggen. En per rederij zie je dan ook de weelde aan
boord. Op cruise.pagina.nl zijn al die scheepssites terug te vinden,
ingedeeld naar het aantal sterren.
Freighter Cruises
Sterren spelen geen rol op de zogenaamde freighter cruises, met
vrachtschepen die een beperkte passagiersaccomodatie aan boord hebben,
voor twee tot twaalf personen hooguit. Geen mensenmassa’s zoals op de
grote cruiseschepen, gewoon meevarend langs de kortste route van a naar
b, en hetzelfde eten als de officieren krijgen voorgeschoteld. Ook voor
die cruise-sector zijn op het web speciale sites te vinden, van
reisbureaus die bemiddelen namens de zeerederijen.
Zo ongeveer is ook de Rijnpassagiersvaart ontstaan, op vrachtschepen
waar in de zomermaanden slaapvertrekken werden afgeschot in het ruim. De
cruiserederijen van tegenwoordig op de Rijn, de Maas, de Elbe en de
Donau vormen een eigen cruisedeelmarkt, die volgens hun sites ook al
sterk op Amerikanen is gericht. Cruise.pagina.nl biedt een compleet
overzicht, met daarnaast ook links naar veelal kortere cruises op de
binnenwateren, ingedeeld naar vaargebied.
Handig aan het Startpagina-concept is het systeem erachter. De inhoud en
de kleuren verschillen, maar verder is de vorm van al die pagina’s zeer
herkenbaar. Vanuit de Startpagina-organisatie worden de
dochterbeheerders continue aangespoord de zaak goed bij te houden.
Wekelijks controleert een robot of alle links nog verbinding met een
website geven. Beheerders kunnen per link zien hoe vaak er op is
geklikt, en zo beter inspelen op de vraag van hun bezoekers. Rubrieken
die je zelf niet nodig vindt, klik je weg. Een nieuwe link geef je door
met een handig formuliertje, en die staat er dan ook binnen de kortste
keren als je een wakkere beheerder treft. Je kun op elke startpagina
zelfs je eigen links kwijt, rechtsboven in de rubriek ‘Persoonlijke
links’. Die staan er nog steeds als je de volgende dag je pc opnieuw
start.