Digitale rimpelingen op rij
voor de online binnenvaart
In honderd afleveringen Het Web kwamen hier de afgelopen vier jaar
evenzovele websites of online activiteiten voorbij. Allemaal gericht op
de binnenvaart en allemaal het bespreken waard. Want dat is wel een
voorwaarde: een site moet iets doen of over 'iets maritiems' gaan om
voor Het Web in aanmerking te komen. De rubriek heeft de internet-hype
doorstaan. Het is nooit de bedoeling geweest hier de digitale revolutie
in de binnenvaart te prediken, ook al gaat het er langzamerhand toch van
komen. Het Web laat - vissend in een enorme vijver - de rimpelingen zien
aan de online binnenvaart.
Door Dirk van der Meulen (ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 15 juni 2004)
Iedereen kan tegenwoordig een site bouwen. Maar een site neerzetten die
bezoekers trekt en ze ook terug laat komen, is niet iedereen gegeven.
Het geheim? Geduld. Jezelf wegvlakken en er zijn voor anderen. Hoe meer
je gééft op internet, des te meer krijg je ervoor terug. Denk vanuit
functionaliteit, vergeet de winst. Aap niet een ander na, je
'concurrent' zit altijd maar één muisklik verder. Neem je bezigheden èn
jezelf serieus. Bouw een kring van gebruikers op, een community voor wie
je activiteit op internet herkenning geeft. Communitybuilding is de
belangrijkste, maar tegelijk de moeilijkste les van internet.
De breedband-droom
Internet en binnenvaart is geen vanzelfsprekende combinatie. Breedband
is voor de meeste binnenvaarders nog een vage droom. Voorlopig behelpen
we ons met GSM of GPRS, vandaar het voortdurend hameren op
GSM-vriendelijkheid van websites en online diensten. Het nieuwe Wifi
spreekt al meer tot de verbeelding dan de 'oude' satelliet.
Een (snelle) mobiele internetverbinding blijft een schaars goed, en dus
duur. Dat remt het gebruik. Van twee kanten, want natuurlijk is het raar
dat snel en goedkoop aan de wal wèl samengaan, maar een dienst voor
varenden die z'n geld niet opbrengt heeft op den duur geen bestaan.
Hulde aan pioniers
Hulde aan de pioniers, die tijd, energie en geld steken in de
ontwikkeling van online diensten voor de binnenvaart. Het zijn er niet
eens zoveel. Denk aan het RIS-cluster, ambtelijke diensten en bedrijven
verbonden met River Information Services. De elektronische kaartenmakers
en routeplanners! De binnenvaart-internetprovider of de e-mail-dokter.
Denk aan de vrachtenmarkt Bargelink.com, die er uiteindelijk misschien
wel meer vóór dan tégen de bevrachters is. Of kijk naar iidesk.com waar
scheepvaartberichten en waterstanden toch van een heel ander kaliber
zijn dan Riza's Berichtencentrum ze zelf aanbiedt.
De meeste diensten plan je of verzin je niet, die ontstaan vanuit een
behoefte in de markt of onder gebruikers. In alle bescheidenheid: kijk
naar VAART!Vrachtindicator of naar de personeelsrubriek op VAART!Markt,
dagelijks VAART!Webnieuws, of het VAART!Forum waar binnenvaarders al
acht jaar lang hun hart luchten.
Veel vanouds bestaande bedrijven, diensten en organisaties in de
binnenvaart moeten de omslag naar online dienstverlening nog maken.
Moeten - want de online binnenvaarder vraagt in de toekomst meer online
dienstverlening direct van boord. Welke binnenvaarder wil er nog terug
naar de tijd van vóór e-mail en telebankieren? Het Web informeert over
voortgaande ontwikkelingen.
www.bargelink.com winnaar VAART!Site van het Jaar 2004
Vrachtenmarkt www.bargelink.com is gekozen tot VAART!Site van het Jaar
2004. De negen juryleden gaven de site tijdens de 8e VAART!Verjaardag in
het KSCC Schipperscentrum in Nijmegen de hoogste waardering met een
rapportcijfer 8,8. Vorig jaar moest Bargelink het nog op het nippertje
afleggen tegen de site van Koninklijke Schuttevaer, maar bij de revanche
bleef de concurrentie deze keer op ruime afstand.
Op de website Bargelink.com speelt de belangrijkste functionaliteit -
het bij elkaar brengen van beschikbare vrachten en schepen - zich achter
de schermen af. De jury mocht voor de gelegenheid meekijken over de
schouders van directeur-eigenaar Axel Götze-Rohen en raakte overtuigd
van het grote nut voor de binnenvaart. Götze kondigde aan dat eerdaags
op een nieuwe 'release' van de site ook voor niet-deelnemers meer
informatie zichtbaar zal zijn.
Bargelink scoort op alle aspecten
opvallend hoog. De dienst is zo gsm-vriendelijk dat feitelijk al met een
telefoontje kan worden volstaan om een schip online als 'beschikbaar' te
melden.
Vijf sites genomineerd
In de nominatie-ronde, voorafgaand aan de verkiezing, nomineerden 233
site-bezoekers er vijf uit 36 voorgeselecteerde sites. De deels varende
gasten op de VAART!Verjaardag kenden het tweewekelijks e-zine SOFA de
tweede plaats toe met een waardering van 7,2; als derde eindigde
Vlootschouw.NL van de Binnenvaartkrant met 6,2.
De jury liet het binnenvaartbelang zwaar wegen. Daardoor moest
Tugspotters.com, de site van (zee)sleepbootliefhebbers genoegen nemen
met een rapportcijfer 4,9 en kwam de site van het Nationaal
Sleepvaartmuseum niet verder dan een waardering van 4,3. De
VAART!Verjaardagsgasten beoordeelden de sites op de aspecten
binnenvaartbelang, actualiteit, informatiewaarde, vormgeving en
GSM-vriendelijkheid.
Bargelink-directeur Axel Götze-Rohen nam vol trots de VAART!vlag in
ontvangst. De winnaar krijgt bovendien tot eind dit jaar een prominente
link op de openingspagina van VAART! De vier andere genomineerden zijn
elk het komend jaar opnieuw een week lang VAART!Site van de Week en
kandideren zich daarmee opnieuw voor de 2005-verkiezing.
Ruim op die boel voor het goede doel
Internet-rommelmarkt van e-zine SOFA
Met de actie 'Ruim op die boel voor het goede doel' wil e-zine SOFA in
samenwerking met VAART!Info een positieve bijdrage leveren aan het
schipperswelzijnswerk in Nederland en Vlaanderen. De bedoeling is om
door de online verkoop van eigen overtollige spullen geld in te zamelen
voor Het Goede Doel. SOFA is een 14-daagse e-mail nieuwsbrief,
samengesteld door varenden.
Vanaf heden kan iedereen die dit bericht leest en een actief steentje
aan het schipperswelzijnswerk in Nederland en Vlaanderen wil bijdragen
zijn overtollige spullen gratis adverteren op VAART!Markt -
www.vaart.nl/goededoel - in de rubriek Het Goede Doel. De goede doelen
rubriek is bij uitzondering ook gratis voor mensen die niet over een
vaart.net account beschikken. De enige voorwaarde van adverteren in deze
rubriek is dat het geld wordt overgemaakt op de 'goede doelen' rekening.
De vraagprijs van het aangebodene mag men zelf bepalen.
Ook is het mogelijk om sponsorlopen, fancyfairs enz. te organiseren voor
dit doel en het geld over te maken. Het is echter niet zo dat de
medewerk(st)ers van e-zine SOFA of sponsors van deze actie de
organisatie op zich nemen. Verslagen zijn uiteraard welkom bij de
SOFA-redactie.
De actie loopt tot 24 september. Begin oktober wordt het bedrag
overgemaakt/overhandigd aan de drie organisaties, daarvan volgt dan een
uitgebreid verslag in de SOFA die rond 7 oktober verschijnt. De stand
van de rekening zal te volgen zijn in E-zine SOFA, op VAART! en actueel
op de mailinglijst vaart-familie.
Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site!
Meer weten? Mail VAART! of bel
+31653-596 496