Editie 5.7 van 15.6.2004
© 2001-2004 VAART!Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige 10 afleveringen
van Het Web:

Vlaams binnenvaartportaal

Oerhollandse scheepsmotoren

Hoe vertellen we het de kinderen?

Wereldwijde promotie Nederlandse maritieme bedrijven onder HME-vlag

PortofRotterdam.com zonder ballast terug naar de basis

Seizoenvaart
boent de dekken

Sleepbootpassie op
Tugspotters.com

Online marktplaatsen:
het nieuwe adverteren

Op KNRM.nl is
de redding nabij

DLD: spin in het web van de innoverende binnenvaart


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie

© 2000-2004
VAART! Info

100ste aflevering van Het Web

Digitale rimpelingen op rij
voor de online binnenvaart

In honderd afleveringen Het Web kwamen hier de afgelopen vier jaar evenzovele websites of online activiteiten voorbij. Allemaal gericht op de binnenvaart en allemaal het bespreken waard. Want dat is wel een voorwaarde: een site moet iets doen of over 'iets maritiems' gaan om voor Het Web in aanmerking te komen. De rubriek heeft de internet-hype doorstaan. Het is nooit de bedoeling geweest hier de digitale revolutie in de binnenvaart te prediken, ook al gaat het er langzamerhand toch van komen. Het Web laat - vissend in een enorme vijver - de rimpelingen zien aan de online binnenvaart.

    Door Dirk van der Meulen
    (ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 15 juni 2004)

    Iedereen kan tegenwoordig een site bouwen. Maar een site neerzetten die bezoekers trekt en ze ook terug laat komen, is niet iedereen gegeven. Het geheim? Geduld. Jezelf wegvlakken en er zijn voor anderen. Hoe meer je gééft op internet, des te meer krijg je ervoor terug. Denk vanuit functionaliteit, vergeet de winst. Aap niet een ander na, je 'concurrent' zit altijd maar één muisklik verder. Neem je bezigheden èn jezelf serieus. Bouw een kring van gebruikers op, een community voor wie je activiteit op internet herkenning geeft. Communitybuilding is de belangrijkste, maar tegelijk de moeilijkste les van internet.

    De breedband-droom
    Internet en binnenvaart is geen vanzelfsprekende combinatie. Breedband is voor de meeste binnenvaarders nog een vage droom. Voorlopig behelpen we ons met GSM of GPRS, vandaar het voortdurend hameren op GSM-vriendelijkheid van websites en online diensten. Het nieuwe Wifi spreekt al meer tot de verbeelding dan de 'oude' satelliet.

    Een (snelle) mobiele internetverbinding blijft een schaars goed, en dus duur. Dat remt het gebruik. Van twee kanten, want natuurlijk is het raar dat snel en goedkoop aan de wal wèl samengaan, maar een dienst voor varenden die z'n geld niet opbrengt heeft op den duur geen bestaan.

    Hulde aan pioniers
    Hulde aan de pioniers, die tijd, energie en geld steken in de ontwikkeling van online diensten voor de binnenvaart. Het zijn er niet eens zoveel. Denk aan het RIS-cluster, ambtelijke diensten en bedrijven verbonden met River Information Services. De elektronische kaartenmakers en routeplanners! De binnenvaart-internetprovider of de e-mail-dokter. Denk aan de vrachtenmarkt Bargelink.com, die er uiteindelijk misschien wel meer vóór dan tégen de bevrachters is. Of kijk naar iidesk.com waar scheepvaartberichten en waterstanden toch van een heel ander kaliber zijn dan Riza's Berichtencentrum ze zelf aanbiedt.

    De meeste diensten plan je of verzin je niet, die ontstaan vanuit een behoefte in de markt of onder gebruikers. In alle bescheidenheid: kijk naar VAART!Vrachtindicator of naar de personeelsrubriek op VAART!Markt, dagelijks VAART!Webnieuws, of het VAART!Forum waar binnenvaarders al acht jaar lang hun hart luchten.

    Veel vanouds bestaande bedrijven, diensten en organisaties in de binnenvaart moeten de omslag naar online dienstverlening nog maken. Moeten - want de online binnenvaarder vraagt in de toekomst meer online dienstverlening direct van boord. Welke binnenvaarder wil er nog terug naar de tijd van vóór e-mail en telebankieren? Het Web informeert over voortgaande ontwikkelingen.



www.bargelink.com winnaar VAART!Site van het Jaar 2004

Vrachtenmarkt www.bargelink.com is gekozen tot VAART!Site van het Jaar 2004. De negen juryleden gaven de site tijdens de 8e VAART!Verjaardag in het KSCC Schipperscentrum in Nijmegen de hoogste waardering met een rapportcijfer 8,8. Vorig jaar moest Bargelink het nog op het nippertje afleggen tegen de site van Koninklijke Schuttevaer, maar bij de revanche bleef de concurrentie deze keer op ruime afstand.

    Op de website Bargelink.com speelt de belangrijkste functionaliteit - het bij elkaar brengen van beschikbare vrachten en schepen - zich achter de schermen af. De jury mocht voor de gelegenheid meekijken over de schouders van directeur-eigenaar Axel Götze-Rohen en raakte overtuigd van het grote nut voor de binnenvaart. Götze kondigde aan dat eerdaags op een nieuwe 'release' van de site ook voor niet-deelnemers meer informatie zichtbaar zal zijn.
    Bargelink scoort op alle aspecten opvallend hoog. De dienst is zo gsm-vriendelijk dat feitelijk al met een telefoontje kan worden volstaan om een schip online als 'beschikbaar' te melden.

    Vijf sites genomineerd
    In de nominatie-ronde, voorafgaand aan de verkiezing, nomineerden 233 site-bezoekers er vijf uit 36 voorgeselecteerde sites. De deels varende gasten op de VAART!Verjaardag kenden het tweewekelijks e-zine SOFA de tweede plaats toe met een waardering van 7,2; als derde eindigde Vlootschouw.NL van de Binnenvaartkrant met 6,2.

    De jury liet het binnenvaartbelang zwaar wegen. Daardoor moest Tugspotters.com, de site van (zee)sleepbootliefhebbers genoegen nemen met een rapportcijfer 4,9 en kwam de site van het Nationaal Sleepvaartmuseum niet verder dan een waardering van 4,3. De VAART!Verjaardagsgasten beoordeelden de sites op de aspecten binnenvaartbelang, actualiteit, informatiewaarde, vormgeving en GSM-vriendelijkheid.

    Bargelink-directeur Axel Götze-Rohen nam vol trots de VAART!vlag in ontvangst. De winnaar krijgt bovendien tot eind dit jaar een prominente link op de openingspagina van VAART! De vier andere genomineerden zijn elk het komend jaar opnieuw een week lang VAART!Site van de Week en kandideren zich daarmee opnieuw voor de 2005-verkiezing.



Ruim op die boel voor het goede doel

Internet-rommelmarkt van e-zine SOFA

Met de actie 'Ruim op die boel voor het goede doel' wil e-zine SOFA in samenwerking met VAART!Info een positieve bijdrage leveren aan het schipperswelzijnswerk in Nederland en Vlaanderen. De bedoeling is om door de online verkoop van eigen overtollige spullen geld in te zamelen voor Het Goede Doel. SOFA is een 14-daagse e-mail nieuwsbrief, samengesteld door varenden.

    Vanaf heden kan iedereen die dit bericht leest en een actief steentje aan het schipperswelzijnswerk in Nederland en Vlaanderen wil bijdragen zijn overtollige spullen gratis adverteren op VAART!Markt - www.vaart.nl/goededoel - in de rubriek Het Goede Doel. De goede doelen rubriek is bij uitzondering ook gratis voor mensen die niet over een vaart.net account beschikken. De enige voorwaarde van adverteren in deze rubriek is dat het geld wordt overgemaakt op de 'goede doelen' rekening. De vraagprijs van het aangebodene mag men zelf bepalen.

    Ook is het mogelijk om sponsorlopen, fancyfairs enz. te organiseren voor dit doel en het geld over te maken. Het is echter niet zo dat de medewerk(st)ers van e-zine SOFA of sponsors van deze actie de organisatie op zich nemen. Verslagen zijn uiteraard welkom bij de SOFA-redactie.

    De actie loopt tot 24 september. Begin oktober wordt het bedrag overgemaakt/overhandigd aan de drie organisaties, daarvan volgt dan een uitgebreid verslag in de SOFA die rond 7 oktober verschijnt. De stand van de rekening zal te volgen zijn in E-zine SOFA, op VAART! en actueel op de mailinglijst vaart-familie.



Binnen 5
minuten online adverteren

Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index