Door Dirk van der Meulen
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 1 juli 2003)
Op ‘Batellerie - Essor et Déclin’ lijk je met de neus
in de boter te vallen. De site brengt foto’s en
ansichten die volgens samensteller en ex-schipper
T.J.P. Severine ‘opkomst en verval van een prachtige
bedrijfstak’ illustreren. Een moderne brandstoftanker,
schepen die in een onafzienbare rij liggen afgemeerd
aan Béthune, en vervallen spitsen op een drooggevallen
kanaal. Je kunt je er als plaatjeskijker van alles bij
voorstellen.
Een pagina ‘Bricole’ laat foto’s van
mensen ‘in de lijn’ zien, gevolgd door pagina’s
‘Traction Animale’ (trekdieren),
‘Touage’(gemechaniseerd slepen, vooral door tunnels),
‘Remorquage’ (veelal particuliere sleepdiensten),
‘Traction Electrique’ (elektrotractie, ondermeer met
locomotieven langs kanalen) en de veel modernere
‘Poussage’ (duwvaart).
De afbeeldingen zijn allemaal op
klein formaat weergegeven en, alsof dat nog niet genoeg
is als kopieerbeveiliging, heeft Severine er ook nog
maar eens lijnen overheen getrokken. Zo blijf je toch
weer aangewezen op de originelen in zijn schoenendoos.
Verzameling ansichten
Zoekmacnine Google heeft 6240 webpagina’s met
‘batellerie’. De hoogst genoteerde site, die zich
simpel ‘Batellerie’ noemt, is (alweer) een verzameling
van maar liefst 500 foto’s en ansichten. Op
overzichtspagina’s per thema is geprobeerd de foto’s in
(lelijke) lijstjes weer te geven, maar klik je daar op
dan komen de oude afbeeldingen als scherp gescande
ansichten in hun volle glorie tevoorschijn. Zeer de
moeite waard voor wie op zoek is naar historische
afbeeldingen van de Franse binnenvaart.
‘La Batellerie’ komt ook als pagina-titel voor op de
site Je Sers van het Frans kerkelijk
schipperswelzijnswerk in Conflans Ste Honorine. De site
geeft informatie over het schippersvak en de
schipperscultuur in Frankrijk. Van de meeste pagina’s
is de datum van verversing al weer enige tijd geleden.
In het oude schippersdorp aan de rechteroever van de
Seine is het in juni drie dagen feest, rondom het
‘Pardon de la Batellerie’. Op de site ‘La France Pas à
Pas’ staat een hele pagina foto’s van de 39ste viering.
Je hebt er ook het Musée de la Batellerie, zonder een
eigen site maar met verwijzingen vanaf tal van
toeristische webwijzers.
In Villeueuve aan de Lot staat een hotel met de naam
‘La Batellerie’; de site heeft een opvallend klassieke
uitstraling. ‘Batellerie sur le Loire’ is een pagina
geschiedenis over de scheepvaart op deze rivier. Vooral
nostalgie, met foto’s van evenementen die de betekenis
van de rivier als cultuurdrager onderstrepen. Zoals we
er Googlend heel veel tegenkomen: romantische indrukken
van hoe het vroeger was met de binnenvaart. Er is
weinig hedendaags bij.
Als we na 120 verwijzingen met
‘batellier’ er één tegenkomen richting Picaro, is dat
onze volgende afslag. Er lijkt geen Franse
binnenvaartsite te zijn die daar tegenop kan. Behalve
in een Nederlandse is de Picaro-site uiteraard ook in
een Franstalige versie op het web te vinden.
www.picaro.nl
Het Web sprak Thijs Hitters en Annemarie van Oers al in
aflevering 4, in de vorm van een e-mail interview over
hun leven met internet. Intussen draait de site al weer
een poos op het eigen domein www.picaro.nl. De
bedoeling van hun webpresentatie is snel duidelijk:
‘Hebt u ook wel eens op een sluis of brug naar een
passerend binnenvaartschip staan te kijken? U hebt zich
dan misschien wel afgevraagd waar dat schip naar toe
onderweg was, of wat het geladen had, of hoe die
schipper zijn auto van het schip af kon zetten, of...
Als wij een praatje maken met belangstellenden op de
wal, valt het ons op dat er bijna altijd dezelfde
vragen worden gesteld. Ook blijkt dan vaak dat
walbewoners zich geen voorstelling kunnen maken van
'het varend bestaan'. Men denkt meestal dat wij nog
onder erg primitieve omstandigheden leven. Op deze site
hopen we dat soort misverstanden uit de weg te kunnen
ruimen en antwoord te geven op al uw vragen. Behalve
over ons schip, ons werk en ons leven vertellen we u
ook het een en onder over onze grote liefde: de Franse
vaarwegen en hun geschiedenis.’
Op de site loopt scheepshond Kia je overal achterna.
Kia heeft een eigen pagina op de site waar ze op hondse
wijze verhaalt over het leven aan boord. Als je een
ervaren scheepshond nog een vraag wil stellen, stuur
dan gerust een mailtje naar kia@picaro.nl.
Een andere aardigheid gaat schuil achter de knop
‘Positie’. De pagina toont een kaart met het vaargebied
van de Picaro. De site legt uit: ‘Wanneer we aan het
varen zijn, wordt onze positie dagelijks bijgewerkt en
is deze voor iedereen zichtbaar. Om onze positie te
zien als we stilliggen is echter een wachtwoord nodig.
Onze coördinaten worden door een GPS-ontvanger berekend
en doorgestuurd naar de PC. Via een SMS-bericht of
E-mail worden deze coördinaten doorgegeven aan de
server. Een PHP-script zorgt ervoor dat deze positie
als een stip op de kaart geprojecteerd wordt.’
Franse ansicht
De site informeert over ‘Schepen’, met de Picaro als
voorbeeld. Fraai geïllustreerd met foto’s en animaties,
zoals op alle pagina’s.. Verder gaat het over ‘Lading’,
‘Varen’, ‘Kunstwerken’, ‘Leven aan boord’, en ook wordt
uitgebreid ingegaan op de geschiedenis van de Franse
binnenvaart en de vaarwegen. Er is een speciale pagina
‘Boordcomputers’ met actuele informatie over navigatie
en internet aan boord, en de mogelijkheid om enkele
handige hulpprogramma’s te downloaden. Achter de knop
‘Info’ verwijzen de makers naar enkele andere sites die
ze inmiddels op hun naam hebben staan. En uiteraard is
er een knop ‘Links’, met tientallen verwijzingen naar
andere binnenvaartsites, ook in Frankrijk.
Wie tot slot een mooie Franse ansicht per e-mail naar
vrienden of bekenden wil sturen, kan op de Picaro-site
terecht achter de knop ‘E-cards’.