Editie 4.15 van 1.7.2003
© 2001-2003 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige 10 afleveringen
van Het Web:

Sites van het Vasteland

Chats & Forums voor de 'fun'

Webnavigeren van post naar post

Bunkeren als bijproduct

Maritieme evenementen webben hun schaduw vooruit

Online verladerstests brengen wegkilometers naar het water

AIS 'hausse' in de zeevaart

Keuringen in de binnenvaart

Een webwereld vol wrakken

Varen tussen de overkanten


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

© 2000-2003
VAART! Info

Tegen www.picaro.nl kan geen Franse binnenvaartsite op

Franse ‘batellerie’ met
een zweem van nostalgie

‘La batellerie’ is Frans voor de scheepvaart, maar ligt voor veel lezers achter de taalbarrière. Op het web zijn we dan ook verguld met de aanwezigheid van de site www.picaro.nl, behalve aan de gelijknamige spits vooral gewijd aan de grote liefde van de bemanning: de Franse vaarwegen en hun geschiedenis. Een gids, gewoon in je moerstaal, over de binnenvaart in vakantieland Frankrijk. Maar met één site ben je natuurlijk niet klaar. Met ‘batellerie’ als zoekwoord kwamen we Googlend langs de spreekwoordelijke ‘schoenendozen’ vol mooie ansichten, overtrokken met een zweem van nostalgie. Het Web op de Franse toer.

    Door Dirk van der Meulen
    (ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 1 juli 2003)

    Op ‘Batellerie - Essor et Déclin’ lijk je met de neus in de boter te vallen. De site brengt foto’s en ansichten die volgens samensteller en ex-schipper T.J.P. Severine ‘opkomst en verval van een prachtige bedrijfstak’ illustreren. Een moderne brandstoftanker, schepen die in een onafzienbare rij liggen afgemeerd aan Béthune, en vervallen spitsen op een drooggevallen kanaal. Je kunt je er als plaatjeskijker van alles bij voorstellen.
    Een pagina ‘Bricole’ laat foto’s van mensen ‘in de lijn’ zien, gevolgd door pagina’s ‘Traction Animale’ (trekdieren), ‘Touage’(gemechaniseerd slepen, vooral door tunnels), ‘Remorquage’ (veelal particuliere sleepdiensten), ‘Traction Electrique’ (elektrotractie, ondermeer met locomotieven langs kanalen) en de veel modernere ‘Poussage’ (duwvaart).
    De afbeeldingen zijn allemaal op klein formaat weergegeven en, alsof dat nog niet genoeg is als kopieerbeveiliging, heeft Severine er ook nog maar eens lijnen overheen getrokken. Zo blijf je toch weer aangewezen op de originelen in zijn schoenendoos.

    Verzameling ansichten
    Zoekmacnine Google heeft 6240 webpagina’s met ‘batellerie’. De hoogst genoteerde site, die zich simpel ‘Batellerie’ noemt, is (alweer) een verzameling van maar liefst 500 foto’s en ansichten. Op overzichtspagina’s per thema is geprobeerd de foto’s in (lelijke) lijstjes weer te geven, maar klik je daar op dan komen de oude afbeeldingen als scherp gescande ansichten in hun volle glorie tevoorschijn. Zeer de moeite waard voor wie op zoek is naar historische afbeeldingen van de Franse binnenvaart.

    ‘La Batellerie’ komt ook als pagina-titel voor op de site Je Sers van het Frans kerkelijk schipperswelzijnswerk in Conflans Ste Honorine. De site geeft informatie over het schippersvak en de schipperscultuur in Frankrijk. Van de meeste pagina’s is de datum van verversing al weer enige tijd geleden.
    In het oude schippersdorp aan de rechteroever van de Seine is het in juni drie dagen feest, rondom het ‘Pardon de la Batellerie’. Op de site ‘La France Pas à Pas’ staat een hele pagina foto’s van de 39ste viering. Je hebt er ook het Musée de la Batellerie, zonder een eigen site maar met verwijzingen vanaf tal van toeristische webwijzers.

    In Villeueuve aan de Lot staat een hotel met de naam ‘La Batellerie’; de site heeft een opvallend klassieke uitstraling. ‘Batellerie sur le Loire’ is een pagina geschiedenis over de scheepvaart op deze rivier. Vooral nostalgie, met foto’s van evenementen die de betekenis van de rivier als cultuurdrager onderstrepen. Zoals we er Googlend heel veel tegenkomen: romantische indrukken van hoe het vroeger was met de binnenvaart. Er is weinig hedendaags bij.
    Als we na 120 verwijzingen met ‘batellier’ er één tegenkomen richting Picaro, is dat onze volgende afslag. Er lijkt geen Franse binnenvaartsite te zijn die daar tegenop kan. Behalve in een Nederlandse is de Picaro-site uiteraard ook in een Franstalige versie op het web te vinden.

    www.picaro.nl
    Het Web sprak Thijs Hitters en Annemarie van Oers al in aflevering 4, in de vorm van een e-mail interview over hun leven met internet. Intussen draait de site al weer een poos op het eigen domein www.picaro.nl. De bedoeling van hun webpresentatie is snel duidelijk: ‘Hebt u ook wel eens op een sluis of brug naar een passerend binnenvaartschip staan te kijken? U hebt zich dan misschien wel afgevraagd waar dat schip naar toe onderweg was, of wat het geladen had, of hoe die schipper zijn auto van het schip af kon zetten, of... Als wij een praatje maken met belangstellenden op de wal, valt het ons op dat er bijna altijd dezelfde vragen worden gesteld. Ook blijkt dan vaak dat walbewoners zich geen voorstelling kunnen maken van 'het varend bestaan'. Men denkt meestal dat wij nog onder erg primitieve omstandigheden leven. Op deze site hopen we dat soort misverstanden uit de weg te kunnen ruimen en antwoord te geven op al uw vragen. Behalve over ons schip, ons werk en ons leven vertellen we u ook het een en onder over onze grote liefde: de Franse vaarwegen en hun geschiedenis.’

    Op de site loopt scheepshond Kia je overal achterna. Kia heeft een eigen pagina op de site waar ze op hondse wijze verhaalt over het leven aan boord. Als je een ervaren scheepshond nog een vraag wil stellen, stuur dan gerust een mailtje naar kia@picaro.nl.

    Een andere aardigheid gaat schuil achter de knop ‘Positie’. De pagina toont een kaart met het vaargebied van de Picaro. De site legt uit: ‘Wanneer we aan het varen zijn, wordt onze positie dagelijks bijgewerkt en is deze voor iedereen zichtbaar. Om onze positie te zien als we stilliggen is echter een wachtwoord nodig. Onze coördinaten worden door een GPS-ontvanger berekend en doorgestuurd naar de PC. Via een SMS-bericht of E-mail worden deze coördinaten doorgegeven aan de server. Een PHP-script zorgt ervoor dat deze positie als een stip op de kaart geprojecteerd wordt.’

    Franse ansicht
    De site informeert over ‘Schepen’, met de Picaro als voorbeeld. Fraai geïllustreerd met foto’s en animaties, zoals op alle pagina’s.. Verder gaat het over ‘Lading’, ‘Varen’, ‘Kunstwerken’, ‘Leven aan boord’, en ook wordt uitgebreid ingegaan op de geschiedenis van de Franse binnenvaart en de vaarwegen. Er is een speciale pagina ‘Boordcomputers’ met actuele informatie over navigatie en internet aan boord, en de mogelijkheid om enkele handige hulpprogramma’s te downloaden. Achter de knop ‘Info’ verwijzen de makers naar enkele andere sites die ze inmiddels op hun naam hebben staan. En uiteraard is er een knop ‘Links’, met tientallen verwijzingen naar andere binnenvaartsites, ook in Frankrijk.

    Wie tot slot een mooie Franse ansicht per e-mail naar vrienden of bekenden wil sturen, kan op de Picaro-site terecht achter de knop ‘E-cards’.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index