Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com
© 2000-2002
|
Rederijen met honderden duwbakken en de vrees voor natuurbeschermers De Amerikaanse 'River Industry'Op het web steek je in een paar seconden de Atlantische Oceaan over. De Amerikaanse binnenvaart openbaart zich in no time op je scherm. En hoewel er niets gaat boven normaal real life contact met binnenvaarders, voert Het Web je mee naar 'webmensen' die online hun verhaal doen over de binnenvaart, naar duwstellen in de Mississippi-locks, naar de uitgebreide site van het US Army Corps of Engineers, waar 'onze' Rijkswaterstaat nog een puntje aan kan zuigen als het gaat om webgebruik, en naar The American Waterway Operators.
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 7 mei 2002) Veel Amerikaanse binnenvaartbedrijven zijn in grootte niet te vergelijken met de betrekkelijk kleinschalige Europese bedrijven. Om een indruk te geven. Kirby Inland Marine, de grootste tankvaartrederij op de Amerikaanse binnenwateren, exploiteert 858 tankduwbakken (en is bezig ze allemaal van een nieuwe Kirby-naam met nummer te voorzien), 214 duwboten en 5 'fleets'. In de droge lading is een nog grotere rederij actief: Ingram Barge Company, met maar liefst 1800 duwbakken. Kleinere reders zijn er uiteraard ook, maar de particulier met één schip is een zeldzaamheid.
'Communication needs' Van linkvrees, zo typerend voor Duitse websites maar ook veel voorkomend op officiëlere NL-sites, is bij 'Navigation Information Connection' niets te merken. De dienstbaarheid aan een optimale communicatie binnen de bedrijfstak staat voorop. Banners en buttons van adverteerders zie je nog net niet, maar links naar commerciële websites worden door het USACE niet geschuwd. Honderden verwijzingen maken elk binnenvaartonderwerp op het web voor de Amerikaanse binnenvaarders bereikbaar. Mooi hoeven de webpagina's niet te zijn, wel functioneel. Soms lijkt het verband tussen de verschillende pagina's op de USACE-site zelfs helemaal zoek, of opgetuigd in de stijl van weer iemand anders.
Waterways Operators Voor nationale belangen is er nog een iets hoger en breder platform, The National Waterways Conference, een paraplu waar ook boeren, industriële bedrijven en andere econonomische sectoren met vaarweg- en havenbelangen onder vallen. Eén categorie valt er buiten, dat zijn de natuurbeschermers die de Amerikaanse vaarwegen het liefst onbevaren zouden laten. Op elke binnenvaartsite is de vrees voor de natuurfreaks met hun machtige lobby voelbaar.
Locate a vessel Het St Paul District van USACE biedt op de website de complete set vaarwegkaarten aan van de Boven-Mississippi, te downloaden in PDF. Een papieren bestelling doen kan ook, maar dat is duidelijk lastiger en kost geld. Verder kom je alles te weten van sluis- en riviercondities (scheepvaartberichten), en de weerpagina opent met een knallende bliksem. Je kunt er per staat het weer volgen.
Little River Books Opvallend aanwezig op de site is de banner van Little River Books, de uitgeverij van oud-WJ-redacteur Jack Simpson. Zijn eigen site gebruikt hij behalve voor de verkoop van een indrukwekkende boekenreeks, als uitvalsbasis voor een nieuwsbrief die wekelijks stipt op vrijdagavond ook per e-mail de wereld over gaat. Simpson, kritisch en zeer betrokken, heeft met zijn e-gevoel voor wat de internettende binnenvaart bezighoudt, inmiddels vrij aardig vulling gegeven aan het gat dat de redactie van The Waterways Journal duidelijk liet vallen. Hij maakt z'n eigen nieuws of verwijst naar de WJ, publiceert verhalen en foto's van lezers, stroomlijnt discussies en steekt z'n (deskundige) mening niet onder stoelen of banken. |
of bel +31653-596 496
|