Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 1.9 van 19.7.2000
© 2000 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Ontluikende initiatieven voor
tele-pastoraat en digiwelzijn

Inzicht in de markt via Brussels ‘Observatorium’

Scheepspraet als open dagboek voor iedereen

In heel Europa rivierinformatie volgens INDRIS-standaard

‘Nog leuker dan kijken naar sites is zelf een site maken’

Doorklikken in de ring van binnenvaartsites

‘Wat wij doen op de post? Kijk maar op mijn site’

‘Het Web is een visitekaartje voor de binnenvaart’


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 2000
VAART! Info

Op de meeste sites bepaalt de leverancier nu nog steeds de prijs

Bunkeren op het web met
dynamische prijsvorming

Al eens bedacht hoeveel gasolie we samen bunkeren op jaarbasis? Allemaal tegen de laagste prijs natuurlijk. Maar als dromen over Internet & e-commerce uitkomen, kunnen die prijzen nog fors lager. Gezamenlijke inkoop in een andere dimensie: het web als bunkermarkt. Wat begint in de zeevaart sijpelt vanzelf door naar de Rijn- en binnenvaart. Smartbunkers.com - ‘the online bunker trading site’ - ging 11 juli de lucht in met nu al een inkoopbundeling van 15 miljoen ton op jaarbasis. Het Web ging bunkeren...

Bij de lancering van de site sprak Smartbunkers-directeur Karel Peters (v/h OilShipping, Rotterdam), van een ‘fantastische response’. In vijftien havens over de hele wereld kunnen zeeschepen met Smartbunkers hun brandstofvoorraad aanvullen: Singapore, Fujairah, Rotterdam, Houston, New Orleans, New York, Los Angeles, Hong Kong, Tokyo, Pusan, Suez/Port Said, Gibraltar, Algeciras, Amsterdam en Antwerpen. Een ‘significant’ aantal aanbieders heeft zich volgens de initiatiefnemers al op de site gemeld, evenals de ‘most crucially’ inkopers van bunkerolie, onder meer van rederij A.P. Moller. Controleren kunnen we het niet, want ‘members’ melden zich via een formuliertje op de site en worden vervolgens door Smartbunkers benaderd voor toelating. Alleen als lid van Smartbunkers kun je actief zijn, en zien wat er in die markthal gebeurt.

Omgekeerde veiling
Smartbunkers werkt volgens het principe van de elektronische uitbesteding, waarbij een inkoper kenbaar maakt wat hij nodig heeft, en daar aanbieders op laat bieden. Met elk bod gaat de prijs omlaag; anders dus dan bij een veiling, waar elk volgend bod hoger is. Door zoveel mogelijk aanbieders bij Smartbunkers te laten meebieden, realiseert de inkoper absoluut de laagste prijs in de bunkermarkt. Dynamische prijsvorming heet dat. Dit soort uitbestedingen volgens strakke specificaties komt in steeds meer industriële sectoren voor. Concurrenten in de:automobielindustrie, vliegtuigbouw, de metaal- en de chemische industrie kruipen vanwege te behalen schaalvoordelen bij elkaar in ‘inkoop-portals’, als waren ze al jaren de beste maatjes...

Achter Smartbunkers zitten geen Internet-yuppen, maar ervaren ondernemers uit de ‘oude economie’, mensen dus die de bunkermarkt van binnenuit kennen. Behalve oprichter en directeur Karel Peters, voorheen werkzaam bij Oil Shipping in Rotterdam, wordt het ‘team’ gevormd door onder anderen Max van Bochove (ex-directeur kennismanagement bij organisatieadviesbureau KPMG), Choo Hoh Kin (bekend met scheepvaart, bunkeren čn Internet) in Singapore, Darren Waters (ExxonMobil), Jennifer Jolly (Bominflot) en Willem Dekker (P&O Nedlloyd). Smartbunkers heeft bewust gekozen voor een financieel onafhankelijke positie ten opzicht van de marktspelers (bunkerleveranciers, majors op de oliemarkt of inkopers van scheepvaarrbedrijven). Peters: ‘Voor ons en alle betrokkenen is van vitaal belang dat Smartbunkers een volledig onafhankelijke activiteit is, en door de markt ook als zodanig wordt ervaren.’ De Nederlandse venture capitalist Gilde Investment financiert mee en consultants van Arthur D. Little begeleiden het Internet-project.

Grootschalig inkopen
Ligt bij Smartbunkers het accent op bunkering voor de grote zeevaart, bij een organisatie als North Sea Holding kom je al dichter bij visserij en Rijn- en binnenvaart. Met Groningen als uitvalsbasis hebben zestien bunkerorganisaties in Nederland, België, Duitsland, Engeland en Ierland een internationaal netwerk. Van Tankopslag Delfzijl en B@S (Bunkers at Sea vanaf de Noordzee-ankerplaats Westhinder) tot Reinplus van Woerden (met een keten van bunkerstations langs de Rijn). Op veel pagina’s op de site ontbreekt het nog aan informatie en daardoor lijkt het bijvoorbeeld of Reinplus van Woerden alleen z’n naam eraan geleend heeft.

De site van North Sea Holding suggereert prijsvoordeel, maar realiseert die onder aanvoering van de directieleden Cor Brongers en Erwin van Dijk vooral door het zelf grootschalig en op lange termijn inkopen van bunkerolie bij bijna alle Nederlandse raffinaderijen. Klanten mogen rekenen op voldoende voorraad en constante kwaliteit, maar van dynamische prijsvorming zoals bij Smartbunkers is (nog?) geen sprake. Eerder zie je North Sea Holding daar zelf ‘shoppen’.

Inzicht in de wereldoliemarkt
Weten waar je het goedkoopst bunkert begint natuurlijk bij inzicht in de wereldoliemarkt. De site van de OPEC, de grootste olieproducerende landen, kan je vertellen dat van de twaalf partners Saoedi-Arabië de grootste is en dus een sterke stem in het geheel heeft. Dat blijkt ook wel, want wie goed de kranten leest ziet hoe de Arabieren zich even niets aantrekken van de onderlinge afspraken over productiebeperking en op eigen houtje de kraan maar eens flink opendraaien. Een prijs van $ 30 per vat? Da’s te duur vindt olieminister Ali al-Naimi, en hup... daar wordt de meter per dag 500.000 vaten (6%) hoger gezet en vloeit er meer olie uit Saoedi-Arabië over de wereldmarkt. Richting $ 25 per vat, want daarboven worden alternatieve bronnen aantrekkelijk en zou de OPEC wel eens met z’n olie kunnen blijven zitten. Als je aan de prijs bij het bunkerstation ziet dat het werkt, lees je vervolgens dat de andere OPEC-landen weliswaar nog wat tegensputteren, maar toch instemmen met het beleid van Saoedi-Arabië.

De olie-afhankelijke markt kan dat spel op beperkt niveau mee sturen. Beperkt, want met zo’n sterke behoefte bij zoveel vragers maak je niet zo gauw een vuist. Maar met meer inzicht in de markt, wordt die vuist allicht sterker en het Internet helpt daarbij. Kijk naar de ‘latest indication pricelist’ op de site van North Sea Holding voor hun olierichtprijzen in zeehavens, kijk naar het ‘Daily Bunker Price Report’ op de website TransportEdge, kijk naar de ontwikkeling van Brent Crude of Gas Oil futures en opties op de International Petroleum Exchange (IPE) in Londen. Kijk en vergelijk de prijsontwikkelingen en je begrijpt dat de perfect bijgehouden grafiek van gasolieprijzen op de site van Danser Container Line niet zomaar uit de lucht komt vallen. DCL voegt daar ook nog eens de consequenties van bunkertoeslagen in de Rijncontainervaart aan toe. Zo krijgen verladers meer inzicht in de samenstelling van hun eigen prijskaartje.

Bunkerwacht
Een reis langs bunkerlokaties op het Web is niet compleet zonder een bezoek aan de goed verzorgde site van de Stichting VOS (Vignet Olie Scheepvaart), die een kwaliteitskeurmerk biedt voor bunkerolie in de Rijn- en binnenvaart door goede afspraken te maken met alle partijen. Daarom lees je op de site regels als: ‘Het bunkerende binnenvaartschip moet een bunkerwacht aanwijzen. De bunkerwacht is degene die tijdens de bunkering voortdurend toezicht houdt. De bunkerwacht mag aan boord van het binnenschip geen werkzaamheden uitvoeren die niet direct met de bunkering verband houden.’ En over het bunkeren op stroom: ‘Bij het bunkeren op stroom moet het binnenschip zijn snelheid zover verlagen dat zonder gevaar gebunkerd kan worden. De bunkerboot moet op deugelijke wijze zijn vastgemaakt aan het binnenschip. Tijdens de bunkering moet de bunkerboot altijd gereed zijn om op eigen kracht te kunnen manoeuvreren.’

Alle VOS-deelnemers staan vermeld, maar niet gelinkt naar eigen sites. De (minimale) specificaties waaraan gasolie bij aflevering moet voldoen (wettelijk of volgens VOS-afspraak) zijn op de site altijd bij de hand. Belangwekkend is verder het nieuws over ontwikkelingen op de oliemarkt. Op 11 juli lezen we: "OPEC OM? De prijs van ruwe olie is gisteren met bijna 3% gedaald. In een week tijd is olie ongeveer 5% goedkoper geworden. Marktpartijen speculeren op een eventuele productietoename door OPEC in de komende dagen."

Alle links bij dit artikel zijn te vinden onder ‘Olie & Smering’ op http://scheepvaart.pagina.nl en uiteraard ook in de online-versie bij VAART! op http://www.vaart.nl/web/00/09.htm







index