Door Dirk van der Meulen
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 4 november 2003)
Traditioneel start onze rondgang op de beurssite:
www.europort.nl. De Nederlandstalige site is een
pluspunt voor veel binnenschippers, en een winstpunt
ten opzichte van de vorige editie twee jaar geleden
toen alles nog Engels was. Europort is de meest
internationale, maritieme vakbeurs (‘The TOTAL Maritime
Marketing Experience’) in Nederland, maar niettemin nu
dus met óók een Nederlandstalige site. Uiteraard met
een link naar de Engelstalige versie, maar - er valt
altijd wel wat te wensen - Duitsers, Fransen en
anderstaligen moeten zich schikken met Nederlands of
Engels, één van de twee.
Innovatiepotentie
Exposanten, bezoekers en pers hebben elk hun eigen
menu. Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat
heet iedereen welkom op de site. ‘De maritieme sector
heeft een enorme innovatiepotentie. Europort 2003 is
daarvan het levende bewijs. Natuurlijk komen concrete
productinnovaties allereerst uit de sector zelf, maar
dat betekent niet dat de overheid aan de zijllijn kan
blijven staan’, schrijft de minister veelbelovend aan
de vooravond van het Nederlands voorzitterschap (2e
helft 2004) van de Europese Unie.
‘Dat geldt zeker in een land als Nederland, dat een
lange maritieme traditie hoog te houden heeft. Vandaar
ook dat de Nederlandse regering de samenwerking in de
branche en tussen de hoogwaardige kennisinstituten
stimuleert. In een sector waarin de ontwikkeling en
uitwisseling van kennis zó belangrijk zijn, is het
belangrijk dat er platforms zijn waarop maritieme
mensen en organisaties elkaar kunnen ontmoeten. Daar is
een rol voor de overheid weggelegd, ook op Europees
niveau.’
Standhouderslijst
Voor de standhouders is er allerlei praktische
informatie (‘nodig uw klanten uit’). Aan hun
presentatie op de site veranderen ze overigens niets.
Die blijft summier, met op de standhouderslijst
standaard per bedrijf de naam, het standnummer, de
lokatie op de beursplattegrond en eventueel een link
naar de bedrijfssite.
Bezoekers worden met nadruk verwezen naar de -gratis-
voorregistratie, waarmee je 15 euro bespaart en wachten
voor de kassa’s voorkomt. Registreer je vóór 7 november
komt de toegangsbadge met de post, daarna ligt die
klaar bij de ingang Amstelhal op vertoon van de
bevestigings-email met het registratienummer. Dat loont
dus de moeite, desnoods nog snel even voor je van
boord/huis gaat. Het beursprogramma op de Europort-site
geeft uitleg over bijvoorbeeld de speciale
binnenvaartroute (in samenwerking met de
Binnenvaartkrant), en het Internetcafé in de Amstelhal
20 computers voor gratis toegang tot (snel!) internet.
Europort-verwijzingen
Wat bakken standhouders er zelf van op internet? We
doen een greep uit de links op de exposantenlijst, met
een (lichte) voorkeur voor diensten en toeleveranciers
voor de binnenvaart, en vermelden alleen sites met een
Europort-verwijzing.
Aegir Marine (mechanical seals en
schroefasafdichtingen op stand 01.1175) heeft het slim
bekeken: een popup-schermpje nodigt bezoekers van de
site uit zich alvast te registreren voor Europort.
Alphatron Marine (communicatie en navigatie, stand
02.2054) heeft zo’n uitnodiging al sinds september op
de site staan. Autena Marine (nautische automatisering,
Zuidhal 2-2029) zet er goed opvallend het Europort-logo
bij. Bloksma (heat exchangers, stand 07.7050) is
wereldwijd op meerdere beurzen te vinden, en ook op
Europort.
Bij de Dienst der Hydrografie (stand 03.3009) vonden we
na enig zoeken Europort in de evenementenlijst.
Dolderman (Caterpillar-motoren, stand 01.1142) belooft
‘veel nieuws’ op Europort. FG Governors & Engine
Parts
(regulateurs, stand 03.3021) is samen met de KLOSKA-Groep
aanwezig, volgens de tekst bij de Europort-banner. GMS
Instruments (meet-, regel- en controletechniek, stand
01.1163) noemt het eigen standnummer en geeft een link
naar de voorregistratie. Bij Geveke Motoren /
Caterpillar (stands 01.1142 en 07.7099) is onder
‘evenementen’ het Europort-logo verrijkt met het eigen
logo. De Groot Motoren (stand 03.3027) toont helder het
beurslogo met een link naar de voorregistratie.
Op de site van Holland Marine Equipment (stand 07.7050,
exportkoepel) presenteert een enkele deelnemer (Imtech)
zijn beursaanbod in de nieuwsrubriek. Bij Johnson
Pump
(stand 07.7050 bij HME) rolt een reeks vakbeurzen op de
openingspagina voobij, met een klik kom je bij de
Europort-verwijzing. Net terug van Kormarine (Korea)
presenteert Loggers (stand 07.7050, tegen schokken en
trillen) zich ook op Europort. De Maritieme
Vacaturebank (stand 07.7105) gaat tijdens de beurs
speciaal op zoek naar personeel voor bedrijven op
Europort. MTU Friedrichshafen (stand 07.7080,
scheepsmotoren) heeft onder de knop ‘Shows’ een
uitgebreide beurslijst, mèt Europort.
Skip intro
Alle standhouders langsgaan zou dagen duren, we houden
het beperkt. Duidelijk is dat veruit de meeste
beursdeelnemers ook op het web terug te vinden zijn.
Opvallend veel bedrijven geven bij het aanklikken van
de site een hele show weg, meestal in flash, die we
zonder uitzondering bruut onderbroken hebben (‘skip
intro’) om bij ‘nieuws’ of ‘evenementen’ op zoek te
gaan naar een Europort-vermelding. Zulke intro’s zijn
nutteloze voorpresentaties die qua ontwerp vaak duurder
zijn dan de site zelf, maar je weghouden van de
informatie waar het toch eigenlijk om gaat...
Standhouders waar we langssurfend helemaal niets
tegenkwamen over Europort zijn: ADS Van Stigt, Ahoy’,
Ajax, Alewijnse, Uitgeverij De Alk, AMW-Marine, ABC
Motoren, Anker Advies Bureau, AMW, Baars Confloat, Van
Beest, de Binnenvaartkrant (oeps!), Boogaard
Sliedrecht, P.J. Brand, Brinkmann en Niemeijer, Croon,
CT Systems, Cummins, Damen Shipyards, Datema, DeGreuns,
Decam, Dekatel, Discom, Elcee, Erato, Esco
Aandrijvingen, Eurocable, Flender Bruinhof Marine,
Flying Focus, Furuno, Germanischer Lloyd, Getronics,
Van de Giessen, Hatenboer-Water, Heinen & Hopman,
Hertel Marine Services, HITT, Hobart Foster, Holland
Nautic, Tradewinds, Kalkman, Maprom, Maritiem
Nederland, Mennens, NRF, Oranje Verzekeringen, P.
Hoenderop, Pols Aggregaten.
Afgezien van al deze gemiste kansen om de geachte
cliëntèle naar de Europort te lokken, krijgen we bij
het aanklikken van een bedrijfsnaam in de
standhouderslijst ook meermalen de melding ‘This record
does not exist in the database (anymore)’. Dat was dan
jammer, geen site waarschijnlijk. Zulke bedrijven zijn
er ook nog.