Editie 2.22 van 23.10.2001
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Sociale zekerheid

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht

Motorensites zonder digitale proefstand

Scheepsbouwers zoeken via het web naar internationale markten

INE zet binnenvaart
Europees op het web

Chinavaarders online te volgen

Oneindig veel werk op het web

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...

'Bargelink.com zal werken en in alles betrouwbaar zijn'

Schipperssites
en VAART!Webnieuws

ITB-info èn PortofRotterdam.com

BintraS wijst Duitse verladers de weg

Toernee langs maritieme kunst

Internet verandert organisatiewerk

De e-Binnenvaart komt eraan

Weinig online-promotie voor stands op Rotterdam Maritime

Het web op voor wat je wilt worden

Intern@ten online

Waterland.net: vrijgevochten ‘vogelperspectief’ van RWS

Van Elwis tot Copit

RhineFreight.com voorspelt revolutie in Rijnvaartmarkt


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2001
VAART! Info

Registratie en inspectie van schepen

'Rijnschepenregister'
zonder web-inzage

Op de website van de IVR ontbreken de schepen. Varenden, verladers en verzekeraars kennen 'het Rijnschepenregister', of - volgens de officiële omschrijving: 'Internationale Vereniging voor de behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de binnenvaart en de verzekering en voor het houden van het register van binnenschepen in Europa'. Het aloude Rijnschepenregister is tegen betaling digitaal beschikbaar, en op verzoek ook nog in een gedrukte uitgave. Maar online ontbreekt de mogelijkheid tot raadpleging van het register. Dat is het grootste gemis aan de site, die er verder keurig, viertalig en verzorgd uitziet. Het Web op zoek naar scheepsgegevens.

Naar de IVR-site Even een IVR'tje halen... Met een Certificaat van Degelijkheid weet je als verlader wat je hebt aan het schip dat je kostbare lading van A naar B vervoert. De IVR zorgt ervoor, met haar legertje experts langs de Europese waterwegen. De degelijkheid van het instituut straalt af van de website. Die is betrekkelijk sober opgezet, zonder uitbundig beeldwerk, ondanks de verleiding om de grootsheid van de Rijnvaart juist daar in beeld te brengen. Een viertal wapperende vlaggetjes (Nederlands, Frans, Engels en Duits), een paar knoppen voor site-navigatie, die omschrijvende volzin en 'Welkom bij IVR'. Zelfs via GSM is de site nog redelijk toegankelijk.

Pan-Europees
Wat zou je er zoeken? De keus is beperkt tot 'Organisatie', 'Kerntaken', 'Projecten', 'Publicaties', 'Statistieken', 'Nieuws', 'Links' en 'Informatie'. Wetenswaardig: 'De IVR werd in 1874 opgericht door verzekeringsmaatschappijen uit Duitsland en Zwitserland (Rheinschiffsregisterverband). Daarmede werd beoogd alle te verzekeren binnenschepen boven de wettelijke keuring te inspecteren ten aanzien van hun deugdelijkheid, en de als deugdelijk bevonden schepen op te nemen in een register (1879 verscheen het 1e IVR-Register). Na afloop van de tweede wereldoorlog werd de vereniging in 1947 in Rotterdam nieuw opgericht onder de naam "Internationale Vereniging het Rijnschepenregister (IVR)", waarin zich naast de oorspronkelijke oprichters - de verzekeringsmaatschappijen - ook de binnenvaartorganisaties uit alle Rijnoeverstaten en België hebben verenigd. Teneinde ook overheidsinvloeden in de IVR uit te kunnen oefenen nam de Centrale Rijnvaartcommissie te Straatsburg het beschermheerschap over.'

Intussen reiken de aspiraties verder, verder dan de Rijn. De IVR noemt zich sinds 1 juni dit jaar 'de eerste pan-Europese vereniging die formeel vertegenwoordigers van de binnenvaart, de verzekering, de scheepsbouw en de scheepsexpertise alsmede andere belanghebbenden uit heel Europa als leden toelaat'. De registratie van de gehele internationale Rijn- en binnenvloot is uitgebreid met delen van de Donauvloot, en met 'het streven naar harmonisatie en unificatie van de Europese binnenvaart in de brede zin van het woord'. De kerntaken zijn op de site verder uitgewerkt, en via achtergrondinformatie over 'IVR-Certificaat en voorschriften' kom je ook op de lijst van IVR-experts.

Gegevensuitwisseling
Elektronische gegevensuitwisseling is mogelijk: 'IVR beschikt over een geavanceerd computerprogramma ten behoeve van het registreren van schepenbestanden. Dit programma biedt tal van mogelijkheden ten aanzien van het vervaardigen van standaard en specifieke publicaties op diverse gegevensdragers. Op basis van het geavanceerde computerprogramma en al dan niet met de reeds geregistreerde gegevens kunnen desgewenst elektronische gegevensuitwisselingsprogramma's via internet worden vervaardigd.' Als voorbeeld wordt genoemd: EBIS (European Barge Inspection Scheme), welbekend bij met name de tankvaart.

De IVR-Databank omvat de gegevens van alle ongeveer 20.000 binnenschepen die deel uitmaken van de internationale Rijn- en Binnenvloten van de Rijnoeverstaten, België en Luxemburg. Aan uitbreiding met de vloten van de Donaulanden van de Roemeense en Slowaakse vloten wordt gewerkt. Per schip worden - voor zover bekend - alle gegevens omtrent het casco, de motor, de in het bezit zijnde documenten alsmede naam en het adres van de eigenaar geregistreerd. Voor het complete bestand betalen IVR-leden Euro 320,00 en niet-leden Euro 505,00. Voor niets gaat de zon op... Uit zo'n enorm bestand valt ook voor statistici het nodige te halen, maar achter de knop 'Statistieken' is de pagina nog leeg.

Op de pagina 'Nieuws' meldt IVR het volgende congres (15 en 16 mei 2002 te Maastricht) en wordt ook een 'colloquium' aangekondigd (voorjaar 2002 te Bukarest). Belangrijk voor de Europese binnenvaart is de verklaring van de Pan-Europese binnenvaartconferentie die begin september in Rotterdam werd gehouden. De verklaring zelf is in alle talen via de IVR-site opvraagbaar.

EBIS rapporten
De EBIS-site, waar gewerkt wordt met IVR-gegevens, is een moeilijk geval. 'Zeer traag downloaden en regelmatig een kwartier of halfuur lang niet in te komen', meldde ons een regelmatige gebruiker. Bij binnenkomst krijg je eerst je eigen browsergegevens te zien, terwijl de site wordt geladen. Er vaart een schip voorbij dat sterk aan de scheepsbeweging bij het Bureau Voorlichting Binnenvaart doet denken.

Naar de Ebis-site

'Hoe is de EBIS-site opgezet?' De site heeft een handleiding: 'De EBIS Webpagina's zijn zo gebouwd, dat iedere gebruiker, afhankelijk van zijn/haar achtergrond, snel de informatie kan krijgen die voor hem/haar van belang kan zijn.'
Je kunt er terecht als 'Lichtereigenaren', als 'Inspecteurs' of als 'EBIS leden'. De huidige 18 EBIS-leden zijn Aral, BASF, Bayer, BP, Conoco, DEA, DOW, DSM, EC Erdoelchemie, Esso, Holborn, HPI, Huls, Shell, Statoil, Texaco, TotalFina, en Vorp.

De meeste EBIS internet pagina's zijn vrij toegankelijk, maar sommige pagina's zijn met een wachtwoord beveiligd. Alleen leden en geregistreerde inspecteurs kunnen van EBIS zo'n wachtwoord krijgen, bijvoorbeeld voor toegang tot de database. Lichtereigenaren kunnen op de site de EBIS-procedure lezen, en de vaak bekritiseerde vragenlijst downloaden, waar de inspecteurs van EBIS ieder halfjaar mee langs komen. Volgens het schema 'Inspection Data Flow' sturen inspecteurs hun rapporten elektronisch naar de (IVR-)databanken en per fax naar de 'barge owner', die op zijn beurt een commentaar kan faxen naar de databank voor het wordt vrijgegeven. EBIS-leden kunnen de rapporten lezen, niet voor gewone websurfers toegankelijk.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

VAART!Mobiel


index