Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com
© 2000-2002
|
Zoeken naar compromis tussen fotografische kwaliteit en laadsnelheid
Scheepsfotografen gaan onlineFotografen zijn zuinig op hun werk. Freelance-fotografen hebben als beroepsgroep hun auteursrechten beter veiliggesteld dan de meeste schrijvende freelance-journalisten. Zolang het gaat om afdrukken van foto’s in kranten, tijdschriften en boeken is hergebruik nog redelijk te traceren. Maar zet je ze op het web dan is de kans groot dat je foto’s op alle mogelijke sites opnieuw opduiken. Ongevraagd, zonder toestemming (laat staan naamsvermelding) en zonder een redelijke vergoeding voor je rechten. Dat beeld hield fotografen lang huiverig voor het Wilde Web. Maar ook onder scheepsfotografen zijn er de laatste tijd die hun vrees voor piraterij laten varen. Het Web zocht voorbeelden.
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 15 januari 2002) Arie Jonkman, Bert Scheijgrond, Rob de Koter en Flying Focus zijn fotografen die je behalve in ‘de bladen’, ook op het web kan tegenkomen. Dat levert mooie verzamelingen op voor wie er oog voor heeft en beschikt over een voldoende snelle verbinding. De meeste fotografen hebben intussen geleerd hun foto’s op het scherm te bekijken. Hetzij van een scan, dan wel rechtstreeks uit een digitale camera. Het maakt de overgang naar het web minder zwaar. Met de opkomst van de digitale fotografie zijn overigens ook de ‘niet-beroeps’ gemakkelijker in staat series foto’s op het web te slijten. Mooie voorbeelden zijn te vinden in de VAART!Galerie, met scheepsfoto’s van Jan van Brussel (Havenbedrijf Amsterdam) en Hans Klop (Volkerak, Hollands Diep).
Kapitein-fotograaf Met de beste wensen voor het nieuwe jaar, gezondheid ‘en veel bytes in de lucht’, laat Arie Jonkman nu weten dat hij op een lage resolutie foto’s uit zijn archief (‘en ook veel nieuwbouw’) online heeft gezet.
Een foto met lage resolutie laadt sneller, soms zelfs ‘GSM-vriendelijk’, en is op een pc-scherm vaak nog heel acceptabel. Maar het heeft ook nadelen, legt Jonkman in zijn korte mailtje uit: ‘Ik heb geprobeerd de kb (kilobytes of bestandsgrootte, DvdM) zo laag mogelijk te houden, maar dat gaat ten koste van de kwaliteit. Ik vind het nu een redelijk compromis met de foto's.’ Een fotograaf die zelfs wandgrote afbeeldingen toch scherp weet af te leveren, voelt op het web zijn tenen nog wel eens kromtrekken vanwege alle beperkingen.
In ‘Actueel nieuws’ krijg je een goed beeld van de
schepen die Jonkman de laatste tijd voor de lens kreeg.
Korte, praktische tekstnotities maken het verhaal
compleet. De foto’s zijn weliswaar klein, maar snel, en
van een kwaliteit (scherpte, compositie) die je van een
professional kan verwachten. Slim om het sitebeheer aan
een andere professional over te laten; samen met Jan
Jelle Klomp vormt Jonkman online een goed koppel.
Fotografische verslagen Veelzijdig maritiem dus! Per rubriek veel kleine foto’s met in het kort de bijzonderheden, een klik op zo’n fotootje levert een groter beeld. Wie een nog grotere digitale afdruk wil kan die tegen betaling bestellen. Scheijgrond heeft ook een aantal artikelen bij de foto’s online gezet, over de reddingboot Bernard van Leer die naar IJsland is verkocht, over de zelfrichtende motorreddingboot Suzanna, de I Ugo die zonk na een urenlange vergeefse strijd van Rotterdamse bergers en het kustwachtschip Arca.
Binnenvaart in beeld De website www.dekoter.nl is nieuw, en werd op de Telematicadag eind december ten doop gehouden. Rob de Koter heeft gekozen voor grotere foto’s, niet schermvullend, maar groot genoeg om de fotografische kwaliteiten tot hun recht te laten komen. Er zijn korte series over ondermeer Frankrijk, de Donauvaart en speciaal de cruisevaart op de Donau, die de moeite van het langere wachten zeker waard zijn.
Vanuit de lucht ‘Een opdracht voor het fotograferen van een schip ontvangen wij bij voorkeur minimaal één dag voor de gewenste fotosessie. Na het noteren van het telefoon- en faxnummer van het schip kunnen wij rechtstreeks met de kapitein een gunstige plaats en tijdstip bepalen. Tevens spreken wij dan een marifoonkanaal af, zodat ook vanuit het vliegtuig contact opgenomen kan worden. Dit laatste kan van belang zijn om ook met slecht weer het schip te kunnen vinden. Ook kunnen wij de kapitein vragen een kleine koersverandering uit te voeren om het schip beter in de zon of de golven te kunnen fotograferen. Indien wij meer schepen op één foto moeten zetten is de marifoon onontbeerlijk om vanuit de lucht een mooie formatie te kunnen samenstellen. Als de opdrachtgever er weinig zicht op heeft waar en wanneer het schip gefotografeerd kan worden, kunnen wij dit zelf uitzoeken via bevrachters, kustwacht of havendiensten.’ De site heeft een schepenlijst met honderden gerubriceerde schepen waar Flying Focus op enig moment foto’s van maakte. Foto’s op bescheiden formaat zijn te vinden onder ‘Foto voorbeelden’. Onder ‘Recent werk’ vertelt Flying Focus wat de laatst gefotografeerde schepen of offshore-installaties zijn. |
of bel +31653-596 496
|