Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com
Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar
type browser.
© 2000-2001
|
VAART!Werk maakt vraag en aanbod voor binnenvaart overzichtelijk
Oneindig veel werk op het webHet wemelt van de vacaturesites op het web, maar hoe vind je als schipper een nieuwe matroos? Dat is zoeken naar een speld in een hooiberg. Het Arbeidsbureau? Als er èrgens wachtlijsten zijn... Dus dan toch maar weer adverteren, je kunt nooit weten en nog een prent voor het ontbreken van een bemanningslid is ook niet mis. Het Web ging op zoek naar online lichtpuntjes op de krappe arbeidsmarkt.
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 19 juni 2001) Vaart.nl/werk is een voor de hand liggend startpunt. De pagina staat met ruim 150 bezoekers per dag vijfde op de bezoekersscore van VAART!pagina’s en heeft een dagelijks veranderend aanbod van 25 werkzoekers èn 25 vacatures. De aantallen varieerden tot twee keer zoveel toen nog de regel gold dat de - gratis - meldingen altijd een maand bleven staan. Behalve functie en type schip wordt in het meldingsformuliertje onderaan de pagina ook gevraagd naar opleiding, werkafspraken, telefoonnummer, naam en e-mailadres. Nieuwe meldingen staan meestal nog dezelfde dag bovenaan in de kolom ‘Sollicitaties’ of ‘Vacatures’, klikklaar gelinkt zoals dat heet naar het e-mailadres van de kandidaat.
Reacties stroomden binnen Voor geen geld kun je gemakkelijk een poging wagen op deze gespecialiseerde werkpagina. De ‘gewone’ vacaturesites kennen scheepvaart niet als specialisme, en in de betaalde advertentiemedia kom je slechts bij hoge uitzondering nog een stuurman of matroos tegen die zichzelf aanbiedt. Ook bij VAART!Werk bestaat het aanbod meestal niet uit doorsnee-matrozen, maar wie iemand ‘woonachtig in het noorden’ of uit de kustvaart ook goed vindt, of een varende die de wal op wil, heeft er regelmatig kans. Mensen die de cruisevaart-horeca in willen of een ‘dynamic positioning officer’ kom je er ook tegen. Aan de vraagkant zijn de verlangens sterker op het bemanningstekort gericht, met vooral vrije plaatsen voor stuurlieden, schippers en matrozen. Wie personeel zoekt via VAART!Werk doet overigens mee op basis van ‘no cure - no pay’, in de veronderstelling dat het vinden van een kracht wel de helft mag kosten van de fl 560,- die men kwijt is bij aanhouding voor een ontbrekend bemanningslid. Fijntjes is er een verwijzing naar de site met de bedragen voor bekeuringen bij overtreding van de Wet Vaartijden en Bemanningssterkte Binnenvaart (WVBB), het Besluit Vaartijden en Bemanningssterkte Binnenvaart (WVBB), het Besluit Rijnvaartpolitie Reglement 1995 en Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn (ROSR). Hoewel je daar als schipper liever niet naar kijkt, is het helaas maar al te vaak realiteit.
Links naar werkinformatie De pagina biedt bovendien doorklikmogelijkheden voor iedereen die zich orienteert op een baan in scheepvaart of scheepsbouw. Er is een compleet overzicht van de sites van opleidingsinstituten waar de nieuwe aanwas wordt klaargestoomd. Maar voor de nog prillere orientatiefase zijn er links naar zo ongeveer alle denkbare functies aan boord en bij scheepvaartbedrijven aan de wal. Deze service van WerkNet informeert over wat iedere functie inhoud, de toekomstmogelijkheden en welke opleiding je daarvoor nodig hebt.
Arbeidsbureau Een service die WerkNet niet heeft, ondanks alle informatie over sociale wet- en regelgeving, sociale verzekeringen, sociale voorzieningen, en andere wet- en regelgeving voor werknemers en werkgevers, heeft VAART!Werk weer wel: links naar alle cao-teksten en salarisafspraken per bedrijfstak. |
of bel 06-53 596 496
|