Editie 2.13 van 18.6.2001
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...

'Bargelink.com zal werken en in alles betrouwbaar zijn'

Schipperssites
en VAART!Webnieuws

ITB-info èn PortofRotterdam.com

BintraS wijst Duitse verladers de weg

Toernee langs maritieme kunst

Internet verandert organisatiewerk

De e-Binnenvaart komt eraan

Weinig online-promotie voor stands op Rotterdam Maritime

Het web op voor wat je wilt worden

Intern@ten online

Waterland.net: vrijgevochten ‘vogelperspectief’ van RWS

Van Elwis tot Copit

RhineFreight.com voorspelt revolutie in Rijnvaartmarkt

Varende gastvrijheid op cruise.pagina.nl

Bunkeren op het web met dynamische prijsvorming

Ontluikende initiatieven voor tele-pastoraat en digiwelzijn

Inzicht in de markt via Brussels ‘Observatorium’

Scheepspraet als open dagboek voor iedereen

In heel Europa rivierinformatie volgens INDRIS-standaard

‘Nog leuker dan kijken naar sites is zelf een site maken’

Doorklikken in de ring van binnenvaartsites

‘Wat wij doen op de post? Kijk maar op mijn site’

‘Het Web is een visitekaartje voor de binnenvaart’


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 2000-2001
VAART! Info

VAART!Werk maakt vraag en aanbod voor binnenvaart overzichtelijk

Oneindig veel werk op het web

Het wemelt van de vacaturesites op het web, maar hoe vind je als schipper een nieuwe matroos? Dat is zoeken naar een speld in een hooiberg. Het Arbeidsbureau? Als er èrgens wachtlijsten zijn... Dus dan toch maar weer adverteren, je kunt nooit weten en nog een prent voor het ontbreken van een bemanningslid is ook niet mis. Het Web ging op zoek naar online lichtpuntjes op de krappe arbeidsmarkt.

Vaart.nl/werk is een voor de hand liggend startpunt. De pagina staat met ruim 150 bezoekers per dag vijfde op de bezoekersscore van VAART!pagina’s en heeft een dagelijks veranderend aanbod van 25 werkzoekers èn 25 vacatures. De aantallen varieerden tot twee keer zoveel toen nog de regel gold dat de - gratis - meldingen altijd een maand bleven staan. Behalve functie en type schip wordt in het meldingsformuliertje onderaan de pagina ook gevraagd naar opleiding, werkafspraken, telefoonnummer, naam en e-mailadres. Nieuwe meldingen staan meestal nog dezelfde dag bovenaan in de kolom ‘Sollicitaties’ of ‘Vacatures’, klikklaar gelinkt zoals dat heet naar het e-mailadres van de kandidaat.

Reacties stroomden binnen
Of het vaak tot een werkrelatie komt is niet duidelijk, maar enkele reacties op de pagina spreken voor zich: "Wij hebben voor veel geld personeelsadvertenties geplaatst in scheepvaartbladen en diverse regionale kranten door het land, maar na adverteren op de vaart.werk site stroomden de reacties binnen. Met onze welgemeende dank en graag tot schrijfs." "Bedankt namens onze bemanning dat wij via jullie site nu een nieuwe collega en bemanningslid aan ons team kunnen toevoegen. Zijn tevreden over de snelle reactie die bij ons is binnengekomen op onze advertentie." en: "Voor vrienden van ons hadden wij het oproepje voor werk geplaatst. Twee mensen (schepen) hebben er gereageerd, en zoals het er nu naar uitziet, is de kans van slagen erg groot dat die mensen een goed stel personeel in dienst gaan nemen!"

Voor geen geld kun je gemakkelijk een poging wagen op deze gespecialiseerde werkpagina. De ‘gewone’ vacaturesites kennen scheepvaart niet als specialisme, en in de betaalde advertentiemedia kom je slechts bij hoge uitzondering nog een stuurman of matroos tegen die zichzelf aanbiedt. Ook bij VAART!Werk bestaat het aanbod meestal niet uit doorsnee-matrozen, maar wie iemand ‘woonachtig in het noorden’ of uit de kustvaart ook goed vindt, of een varende die de wal op wil, heeft er regelmatig kans. Mensen die de cruisevaart-horeca in willen of een ‘dynamic positioning officer’ kom je er ook tegen. Aan de vraagkant zijn de verlangens sterker op het bemanningstekort gericht, met vooral vrije plaatsen voor stuurlieden, schippers en matrozen.

Wie personeel zoekt via VAART!Werk doet overigens mee op basis van ‘no cure - no pay’, in de veronderstelling dat het vinden van een kracht wel de helft mag kosten van de fl 560,- die men kwijt is bij aanhouding voor een ontbrekend bemanningslid. Fijntjes is er een verwijzing naar de site met de bedragen voor bekeuringen bij overtreding van de Wet Vaartijden en Bemanningssterkte Binnenvaart (WVBB), het Besluit Vaartijden en Bemanningssterkte Binnenvaart (WVBB), het Besluit Rijnvaartpolitie Reglement 1995 en Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn (ROSR). Hoewel je daar als schipper liever niet naar kijkt, is het helaas maar al te vaak realiteit.

Links naar werkinformatie
Op de vervolgpagina VAART!Werkinfo zijn veel links naar informatie rondom het werken in de scheepvaart opgenomen. Uiteraard ook naar andere vacaturesites. Zo kan er rechtstreeks gezocht worden in het vacature-aanbod van Weekblad Schuttevaer, of naar vacatures in scheepsbouw, visserij, watersport en waterbouw. De grote vacaturesites staan vermeld (oa. Jobnews), maar ook meer gespecialiseerde (ondermeer bij branche-organisaties als VNSI en VBKO). Er zijn enkele tientallen links naar de vacaturepagina’s op sites van rederijen en andere bedrijven in de maritieme sector. Onmisbaar, juist in tijden van acute personeelsbehoefte, zijn de links naar de gespecialiseerde uitzendbureaus en afloscentrales.

De pagina biedt bovendien doorklikmogelijkheden voor iedereen die zich orienteert op een baan in scheepvaart of scheepsbouw. Er is een compleet overzicht van de sites van opleidingsinstituten waar de nieuwe aanwas wordt klaargestoomd. Maar voor de nog prillere orientatiefase zijn er links naar zo ongeveer alle denkbare functies aan boord en bij scheepvaartbedrijven aan de wal. Deze service van WerkNet informeert over wat iedere functie inhoud, de toekomstmogelijkheden en welke opleiding je daarvoor nodig hebt.

Arbeidsbureau
En het Arbeidsbureau? WerkNet (www.werk.net) is de site van de arbeidsbureau’s in Nederland. VAART! heeft daar niet alleen de pagina’s voor specifieke functies aan ontleend, maar ook bijvoorbeeld het vacature-aanbod per werksoort. Klik naar WerkNet binnenvaart en je ziet de aantallen meteen staan: veerdienst/passagiervaart (30), sleepvaart(binnenvaart) (11), tankvaart(binnenvaart) (21), binnenvaartbedrijf (overige) (71) , laad/los/overslag tbv binnenvaart (2) , loods/seinwezen binnenvaart (0), sluis/havenwezen binnenvaart (2) en binnenvaartverwante bedrijven(overige) (16). Bij het doorklikken op zo’n functiegroep komen alle afzonderlijke vacatures op een pagina in beeld, en vandaar kan vrijwel direct in de kaartenbak van het Arbeidsbureau worden gekeken, inclusief het vacaturenummer en het telefoonnummer van de medewerker die meer weet van een functie.

Een service die WerkNet niet heeft, ondanks alle informatie over sociale wet- en regelgeving, sociale verzekeringen, sociale voorzieningen, en andere wet- en regelgeving voor werknemers en werkgevers, heeft VAART!Werk weer wel: links naar alle cao-teksten en salarisafspraken per bedrijfstak.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

VAART!Mobiel



index