Editie 4.20 van 9.9.2003
© 2001-2003 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige 10 afleveringen
van Het Web:

Hoe ‘schön und blau’ is de Donau op het web?

Wat doet Pegel Kaub overmorgen?

Betaald de ijsbergen van Alaska bekijken

Recreatief met veren

Franse batellerie

Sites van het Vasteland

Chats & Forums voor de 'fun'

Webnavigeren van post naar post

Bunkeren als bijproduct

Maritieme evenementen webben hun schaduw vooruit


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

© 2000-2003
VAART! Info

Karige webpresentatie van Duisburger SchiffahrtsMesse

‘DuisPortal’ activeert bedrijven
Europa’s grootste binnenhaven

Met de Duisburger SchifffahrtsMesse in zicht zet Het Web koers naar Duisburg, de grootste binnenhaven van Europa en centrum van de Duitse binnenvaart. De nieuwe ‘DuisPortal’ is een inspirerend voorbeeld van een havenplatform online, waarin de 200 betrokken Duisburgse bedrijven hun eigen rol vervullen. Maar eerst naar de Duisburger SchiffahrtsMesse op de Mühlenweide...

    Door Dirk van der Meulen
    (ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 9 september 2003)

    De beurssite van Duisburger SchiffahrtsMesse was na de vorige editie lang uit de lucht, en kan bij de werving van exposanten nauwelijks een rol hebben gespeeld. De site straalt weinig dynamiek uit. Dat is jammer, want het web leent zich bij uitstek voor grootse presentaties, zelfs voor de kleinste onder de maritieme vakbeurzen. De 60 DSM-standhouders hebben een simpele vermelding met nummer; je weet welke bedrijven en organisaties je waar in de tijdelijke beurshalen kunt aantreffen, maar daar blijft het bij. Geen adressen, telefoonnummers, zelfs geen links naar hun sites.

    Zentrum der Binnenschifffahrt
    Onder ‘Pressemitteilungen’ wordt Duisburg als ‘Zentrum der Binnenschifffahrt’ neergezet. Dat behoeft volgens de beursorganisatie geen nadere uitleg, want iedereen begrijpt (natuurlijk) wel waarom... Dinsdag 16 september opent de beurs op de Mühlenweide (kmr 781,00), aan de poort naar Europa’s grootste binnenhaven, en duurt tot en met de 19de.

    De Mühlenweide geniet bij veel Duisburgers en WDR-luisteraars bekendheid als locatie voor het Duisburger Hafenkonzerte met Hafentrödelmarkte in april en mei. Over wat er in Duisburg nog meer te vinden en te doen is, kan www.duisburg.de alles vertellen.

    DuisPortal
    De haven van Duisburg heeft zich onder de handelsnaam ‘DuisPort’ online ontwikkeld tot een heuse ‘DuisPortal’. De site op www.duisport.de laat de surfer bij binnenkomst vrij zich al dan niet te laten overweldigen door een flitsende presentatie in flash. Regelmatig bezoekers van deze site (of van welke andere site ook) hebben zo’n ‘shot’ niet telkens opnieuw nodig.
    Het gaat om de actuele informatie, en die komt snel in beeld in de vorm van ‘DuisPort Highlights’ op de openingspagina. Daarbij valt al snel op dat het hier gaat om meer dan alleen maar ‘natte’ havenzaken. Duisburg is behalve ‘Zentrum der Binnenschifffahrt’ ook een ‘international bedeutender Logistikstandort’. Binnen een straal van 150 km (Duisburg ziet het ruim...) wonen maar liefst 30 miljoen mensen en zijn 300.000 bedrijven actief. In ‘DuisPort’ houden zo’n 200 bedrijven zich dagelijks bezig met transport en logistiek.

    Het web speelt daarin een centrale rol. Bij de jongste restyling in mei dit jaar werd ‘DuisPort’ online omgetoverd in ‘DuisPortal’. Daar is over nagedacht: ‘Der Name "duisportal" ist Programm: Hier geht es um die Präsentation des gesamten Hafen- und Logistikstandortes duisport; die Website ist weit mehr als eine Internetseite der Hafengruppe. Das Portal ist Anlaufpunkt und Wegweiser für alle Arten von Anfragen.’
    In de nieuwe rubriek ‘Unternehmen und ihre Angebote’ worden de bedrijven nadrukkelijk bij de invulling van de site betrokken. Zij kunnen de algemene beschrijving in hun bedrijfsprofiel zelf actueel houden en aanvullen met bijvoorbeeld contactpersonen, nieuwe diensten en producten, bedrijfsnieuws of vacaturemeldingen.

    Proef op de som
    Blijft natuurlijk de vraag of bedrijven van die nieuwe mogelijkheden ook regelmatig gebruik maken. We nemen de proef op de som, klikken naar de bedrijvenindex en laten ons bedrijven voorschotelen uit de transportsector (direct op naam zoeken kan ook), en wel specifiek de binnenvaart. Daar kunnen we kiezen uit ‘Charter’ of ‘Linie’. De eerste keus levert zes ‘hits’ op van bedrijven met korte beschrijvingen. Een klik op de bedrijfsnaam - in dit geval VTG-Lehnkering - brengt een ‘eigen’ pagina in beeld, met een logo, foto, uitvoeriger beschrijving van het product- en dienstaanbod, contactinformatie (met een link naar de bedrijfswebsite en klikklare e-mailadressen plus telefoonnummers van contactpersonen) en een bedrijfsnieuwsbericht (‘Gastankschiff der VTG-Lehnkering Reederei getauft’).

    Een volgende klik op ‘Lageplan’ opent een apart scherm waarop duidelijk de bedrijfslocatie in de kaart van Duisburg staat aangegeven. Achter ‘Anfrage’ is een formulier te vinden voor het rechtstreeks stellen van een vraag aan het bedrijf.

    Het geheel ziet er zeer gelikt uit, maar het gebruik is nog niet optimaal. Dat valt af te leiden uit het geringe aanbod van bedrijfsnieuwsberichten en vacatures. Beide kun je ook als verzameling op één pagina opvragen. Zes nieuwsberichtjes sinds begin dit jaar (het laatste van 16 juli) en twee vacatures (nota bene bij één bedrijf) zouden gemakkelijk doen vermoeden dat er bij de 200 Duisburgse haven- en transportbedrijven maar weinig aan de hand is...

    Klik naar de webcam-pagina

    Eigen webcam
    Twee andere hoofdrubrieken kent duisport.de nog: ‘Logistik und Transport’ en ‘duisport-Gruppe’. Voor algemene informatie over de haven van Duisburg is de eerste zeer aan te bevelen. Er zijn drie vervolgkeuzes: ‘Allgemeines’, ‘Transport’ en ‘Logistik’. ‘Allgemeines’ geeft de grote getallen waar onze oosterburen zo gek op zijn, maar bijvoorbeeld ook informatie over de historie van de Duisburger haven en een link naar een nieuwe webcam, die van minuut tot minuut laat de schepen aan en langs de haveningang laat zien met zicht op de Schifferbörse en het Vinckekanal. Het ‘Hafenplan’ in deze rubriek straalt multimodaliteit uit, want voorziet in havenkaarten specifiek voor scheepvaart, spoor- en wegvervoer.

    Ook onder ‘Transport’ is uitgebreide informatie over de verschillende vervoersmodaliteiten terug te vinden. Over Duisburg en de binnenvaart (‘Umweltverträglich - Effizient - Preiswert’) is alles met een paar kliks binnen bereik. Schippers die de haven aandoen kunnen op een slimme webpagina uitrekenen hoeveel havengeld ze in Duisburg kwijt zullen zijn.

    Via ‘duisport-Gruppe’ wordt de uitgebreide havenorganisatie inzichtelijk gemaakt, tot en met het Konferenzschiff Karl Jarres en ‘Telematikberatung’ met een verwijzing naar het speciale ‘Telematikbüro der Binnenschifffahrt’ op www.tbbschiff.de

Webcam ziet schepen schutten in Rothensee

Het Wasserstraßenkreuz Magdeburg, een belangrijke fase in de vaarwegverbetering tussen Hannover en Berlijn, wordt 10 oktober officieel in gebruik gesteld.
    Aan het project is zes jaar gewerkt, de kosten bedragen € 510 miljoen. Daar kon dus ook nog wel een goede website af: www.wna-magdeburg.de. Op de site van het Wasserstraßen Neubauamt Magdeburg wordt het Elbe-aquaduct uitvoerig toegelicht, als deel van het veel omvangrijker ‘Project 17’, met voor het hele traject Hannover-Berlijn een verbeteringsbudget van maar liefst € 2,3 miljard. Een ander deelproject is de sluis Rothensee, die al in mei 2001 voor de scheepvaart werd vrijgegeven en waar je nu via een webcam de schepen diep in de kolk weg ziet zakken. In 2010 moet ook het Elbe-Havel-Kanal

    Klik naar de webcam-
pagina



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index