Door Dirk van der Meulen
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 9 september 2003)
De beurssite van Duisburger SchiffahrtsMesse was na de
vorige editie lang uit de lucht, en kan bij de werving
van exposanten nauwelijks een rol hebben gespeeld. De
site straalt weinig dynamiek uit. Dat is jammer, want
het web leent zich bij uitstek voor grootse
presentaties, zelfs voor de kleinste onder de maritieme
vakbeurzen. De 60 DSM-standhouders hebben een simpele
vermelding met nummer; je weet welke bedrijven en
organisaties je waar in de tijdelijke beurshalen kunt
aantreffen, maar daar blijft het bij. Geen adressen,
telefoonnummers, zelfs geen links naar hun sites.
Zentrum der Binnenschifffahrt
Onder ‘Pressemitteilungen’ wordt Duisburg als ‘Zentrum
der Binnenschifffahrt’ neergezet. Dat behoeft volgens
de beursorganisatie geen nadere uitleg, want iedereen
begrijpt (natuurlijk) wel waarom... Dinsdag 16 september
opent de beurs op de Mühlenweide (kmr 781,00), aan de
poort naar Europa’s grootste binnenhaven, en duurt tot
en met de 19de.
De Mühlenweide geniet bij veel Duisburgers en
WDR-luisteraars bekendheid als locatie voor het
Duisburger Hafenkonzerte met Hafentrödelmarkte in april
en mei. Over wat er in Duisburg nog meer te vinden en
te doen is, kan www.duisburg.de alles vertellen.
DuisPortal
De haven van Duisburg heeft zich onder de handelsnaam
‘DuisPort’ online ontwikkeld tot een heuse
‘DuisPortal’. De site op www.duisport.de laat de surfer
bij binnenkomst vrij zich al dan niet te laten
overweldigen door een flitsende presentatie in flash.
Regelmatig bezoekers van deze site (of van welke andere
site ook) hebben zo’n ‘shot’ niet telkens opnieuw
nodig.
Het gaat om de actuele informatie, en die komt
snel in beeld in de vorm van ‘DuisPort Highlights’ op
de openingspagina. Daarbij valt al snel op dat het hier
gaat om meer dan alleen maar ‘natte’ havenzaken.
Duisburg is behalve ‘Zentrum der Binnenschifffahrt’ ook
een ‘international bedeutender Logistikstandort’.
Binnen een straal van 150 km (Duisburg ziet het ruim...)
wonen maar liefst 30 miljoen mensen en zijn 300.000
bedrijven actief. In ‘DuisPort’ houden zo’n 200
bedrijven zich dagelijks bezig met transport en
logistiek.
Het web speelt daarin een centrale rol. Bij de jongste
restyling in mei dit jaar werd ‘DuisPort’ online
omgetoverd in ‘DuisPortal’. Daar is over nagedacht:
‘Der Name "duisportal" ist Programm: Hier geht es um
die Präsentation des gesamten Hafen- und
Logistikstandortes duisport; die Website ist weit mehr
als eine Internetseite der Hafengruppe. Das Portal ist
Anlaufpunkt und Wegweiser für alle Arten von
Anfragen.’
In de nieuwe rubriek ‘Unternehmen und ihre Angebote’
worden de bedrijven nadrukkelijk bij de invulling van
de site betrokken. Zij kunnen de algemene beschrijving
in hun bedrijfsprofiel zelf actueel houden en aanvullen
met bijvoorbeeld contactpersonen, nieuwe diensten en
producten, bedrijfsnieuws of vacaturemeldingen.
Proef op de som
Blijft natuurlijk de vraag of bedrijven van die nieuwe
mogelijkheden ook regelmatig gebruik maken. We nemen de
proef op de som, klikken naar de bedrijvenindex en
laten ons bedrijven voorschotelen uit de
transportsector (direct op naam zoeken kan ook), en wel
specifiek de binnenvaart. Daar kunnen we kiezen uit
‘Charter’ of ‘Linie’. De eerste keus levert zes ‘hits’
op van bedrijven met korte beschrijvingen. Een klik op
de bedrijfsnaam - in dit geval VTG-Lehnkering - brengt
een ‘eigen’ pagina in beeld, met een logo, foto,
uitvoeriger beschrijving van het product- en
dienstaanbod, contactinformatie (met een link naar de
bedrijfswebsite en klikklare e-mailadressen plus
telefoonnummers van contactpersonen) en een
bedrijfsnieuwsbericht (‘Gastankschiff der
VTG-Lehnkering Reederei getauft’).
Een volgende klik op ‘Lageplan’ opent een apart scherm
waarop duidelijk de bedrijfslocatie in de kaart van
Duisburg staat aangegeven. Achter ‘Anfrage’ is een
formulier te vinden voor het rechtstreeks stellen van
een vraag aan het bedrijf.
Het geheel ziet er zeer gelikt uit, maar het gebruik is
nog niet optimaal. Dat valt af te leiden uit het
geringe aanbod van bedrijfsnieuwsberichten en
vacatures. Beide kun je ook als verzameling op één
pagina opvragen. Zes nieuwsberichtjes sinds begin dit
jaar (het laatste van 16 juli) en twee vacatures (nota
bene bij één bedrijf) zouden gemakkelijk doen vermoeden
dat er bij de 200 Duisburgse haven- en
transportbedrijven maar weinig aan de hand is...
Eigen webcam
Twee andere hoofdrubrieken kent duisport.de nog:
‘Logistik und Transport’ en ‘duisport-Gruppe’. Voor
algemene informatie over de haven van Duisburg is de
eerste zeer aan te bevelen. Er zijn drie vervolgkeuzes:
‘Allgemeines’, ‘Transport’ en ‘Logistik’. ‘Allgemeines’
geeft de grote getallen waar onze oosterburen zo gek op
zijn, maar bijvoorbeeld ook informatie over de historie
van de Duisburger haven en een link naar een nieuwe
webcam, die van minuut tot minuut laat de schepen aan
en langs de haveningang laat zien met zicht op de
Schifferbörse en het Vinckekanal. Het ‘Hafenplan’ in
deze rubriek straalt multimodaliteit uit, want voorziet
in havenkaarten specifiek voor scheepvaart, spoor- en
wegvervoer.
Ook onder ‘Transport’ is uitgebreide informatie over de
verschillende vervoersmodaliteiten terug te vinden.
Over Duisburg en de binnenvaart (‘Umweltverträglich -
Effizient - Preiswert’) is alles met een paar kliks
binnen bereik. Schippers die de haven aandoen kunnen op
een slimme webpagina uitrekenen hoeveel havengeld ze in
Duisburg kwijt zullen zijn.
Via ‘duisport-Gruppe’ wordt de uitgebreide
havenorganisatie inzichtelijk gemaakt, tot en met het
Konferenzschiff Karl Jarres en ‘Telematikberatung’ met
een verwijzing naar het speciale ‘Telematikbüro der
Binnenschifffahrt’ op www.tbbschiff.de