Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 1.7 van 18.6.2000
© 2000 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Scheepspraet als open dagboek voor iedereen

In heel Europa rivierinformatie volgens INDRIS-standaard

‘Nog leuker dan kijken naar sites is zelf een site maken’

Doorklikken in de ring van binnenvaartsites

‘Wat wij doen op de post? Kijk maar op mijn site’

‘Het Web is een visitekaartje voor de binnenvaart’


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 2000
VAART! Info

Site met beleidsinformatie als begin van beloofd ‘Inzicht in de markt’

Inzicht in de markt via
Brussels ‘Observatorium’

Klik naar het Observatorium

Bij Observatorium voor de binnenvaart denk je meteen aan iets heel groots. Het is de nieuwe binnenvaartsite van de Europese Commissie. In het Frans heet die Observatoire de la Navigation Intérieure, in het Duits Beobachtungsstelle für die Binnenschiffahrt en in het Engels The Inland Waterways Observatory. Daarmee lijken de grote bedoelingen en ambities wel zo ongeveer aangegeven. Dit moet dé site zijn waar alle lijntjes van heel de Europese binnenvaart samenkomen. De voordeur van het langverwachte marktobservatiesysteem, dat de verhoudingen in de markt transparanter moet maken, met meer perspectief voor iedereen die er actief in is.

Zoiets realiseer je alleen maar op het Web. Waar zouden we zijn zònder het Web? Het adres van het Observatorium onthou je niet maar zo even: http://www.europa.eu.int/comm/transport/iw/nl/site_map_nl.htm - dus klik nog eens langs bij vaart.nl, da’s makkelijker. De site is nog niet echt openbaar; een legertje binnenvaartbobo’s mag er 30 juni in Brussel z’n mening over geven. Het Web heeft dus een primeur!

Niet zo super-cyber
Laten we meteen even opmerken dat het allemaal niet zo super-cyber oogt. Maar bereikbaarheid per GSM is wellicht ook hier het excuus voor gebrek aan vormgeving. Een flink binnenschip doorkruist op BVB-achtige wijze de pagina. Bang als iedereen nog is voor het Wilde Web krijgen we op het Observatorium direct een Belangrijke juridische kennisgeving (vetgedrukt, in hoofdletters) voor onze neus: ‘Op de informatie op deze site is een verklaring van afwijzing van aansprakelijkheid en een verklaring inzake het auteursrecht van toepassing.’ Je kunt een ambtenaar ook nooit helemaal op z’n woord geloven...

Indrukwekkend is intussen de hoeveelheid bij elkaar gebrachte marktinformatie. Dat moet ook, want de site is bedoeld om meer inzicht te bieden in de markt, lezen we. Voor wie het nog niet wist: ‘De binnenvaart blijft tot nu toe sterk onderbenut en beschikt zodoende over zeer ruime groeimogelijkheden.’ En: ‘Deze tak van vervoer is milieuvriendelijk, biedt een hoge mate van veiligheid, verbruikt weinig niet-hernieuwbare energie en draagt bij aan de ontlasting van het overvolle wegennet in Noord-West-Europa.’

Beleidsinstrument
In de inleiding wordt gesteld dat het, vanwege de per 1 januari 2000 volledig geliberaliseerde binnenvaartmarkt, ‘voor de algemene ontwikkeling van de sector meer dan ooit noodzakelijk is dat zowel de gebruikers, als de Europese burgers beter inzicht krijgen in deze vervoerswijze in zijn algemeenheid en over concrete gegevens kunnen beschikken met betrekking tot de economische voorwaarden waaronder deze sector functioneert. Dit is nodig om niet alleen de situatie van deze sector te kunnen analyseren, maar ook de maatregelen te kunnen nemen die in het kader van het vervoersbeleid van de Europese Gemeenschap geboden zijn. Dat is het doel van deze site van de Europese Commissie, die ook voorziet in de behoeften vanuit de beroepsgroep in kwestie, met name waar het gaat om beter inzicht in de markt, op basis waarvan zij de ontwikkelingen in deze sector zou moeten kunnen voorspellen en hierop moet kunnen anticiperen.’

We hebben hier dus te maken met een echt beleidsinstrument, een site waar niemand in en buiten de binnenvaart straks nog omheen kan. De links naar bronnen binnen de Europese Commissie lijken nog wat algemeen. Zo mag je bij Eur-Lex zelf op zoek naar het Witboek waarin de liberalisatie van de vervoersmarkt is geregeld, en is ook de link naar de vervoersstatistieken nog niet op de binnenvaart toegespitst. De Richtlijn 96/75/EG van de Raad van 19 november 1996 houdende voorschriften inzake bevrachting en prijsvorming in de sector nationaal en internationaal goederenvervoer over de binnenwateren in de Gemeenschap’ komt wel met één klik te voorschijn. Ook wordt meteen duidelijk wat onder Inzicht in de markt wordt verstaan: ontwikkeling van kosten- en prijsindices (voor droge lading en tankvaart, per t-km, naar scheepstype en marktsegment), kostenstructuur in euro per 1000 t-km naar de verschillende kostenelementen en naar scheepstype. De cijfers lopen nog maanden achter, maar dat kan met de moderne informatie- en communicatietechnologie alleen maar sneller worden.

Agenda nog leeg
De site is overzichtelijk in rubrieken opgebouwd: de markt, het vervoersnet, wetgeving, de vloot, onderzoek, informatie (adressen, links), evenementen (nu nog lege agenda) en een alfabetische index. Kijken we verder in de rubriek de markt dan zijn daar een overzicht in tabelvorm van vervoerde volumes naar scheepstype, marktsegment en type lading (bijgewerkt tot en met het eerste semester 1999); van wachttijden in het Noord-Zuid vervoer en bezettingsgraad van de laadruimte (ook tot een jaar geleden bijgewerkt); van vooruitzichten van de ontwikkeling van de vraag naar transportwijze en ladingsoort (vooruitblik tot 2020, bijgewerkt tot november vorig jaar); de geldende oud-voor-nieuw verhoudingen (met een link naar de officiële tekst van de regeling) en overige statistische gegevens (uit 1998). Wie z’n bedrijfsvoering door cijfers wil laten aansturen heeft dus qua actualiteit nog wel iets te wensen.

De ontwikkelingen gaan intussen verder, want bij ‘Het vervoersnet’ lezen we dat er gewerkt wordt aan een ‘Observatorium voor het Trans-Europees vervoersnet’ dat een overzicht moet geven van de ontwikkeling van het Trans-Europese net tot 2010 vanuit een multimodale invalshoek. Er is nu al kaartmateriaal te zien met geplande uitbreidingen van het vaarwegennet (Moezel-Rhône, Rijn-Rhône, nieuwe Noordfranse verbindingen). Bij wetgeving gaat het vooral over regeling van de vrije dienstverlening en hoe voorkomen wordt dat die regels (sic!) de vrije vaart op de Rijn (Akte van Mannheim) en Donau (Verdrag van Belgrado) aantasten. Verder zaken als: cabotage, capaciteitsbeleid, toegang tot het beroep, vaarbewijzen, technische voorschriften, gecombineerd vervoer (PACT programma) en vervoer van gevaarlijke stoffen.

Slooprapport
Uiteraard ontbreken ook de vlootcijfers niet, met overzichten per land, scheepstypen, zelfs ‘in aanbouw zijnde of uit derde landen geïmporteerde schepen’ (tot en met 1998), en de resultaten van opeenvolgende sloopacties. Met een extra icoon ‘New’ wordt ons het ‘Slooprapport’ voorgehouden, maar die worst laat zich in pdf nog niet goed downloaden. De rubriek Onderzoek geeft een overzicht met verwijzingen (links) naar wat er in het Vierde en Vijfde Kaderprogramma allemaal voor en over de binnenvaart wordt onderzocht. Ooit gehoord van bijvoorbeeld het onderzoeksprogramma CatRiv (stadsvervoersdiensten over water)? De adressenverzameling kan op den duur alleen maar interessanter worden naarmate meer diensten en organisaties de beschikking krijgen over e-mail en een eigen website. Klik naar het ‘Observatorium’ en je hebt ze te pakken.

Word je wijzer van zo’n site? Ja, echt wel! Het is een muisklik waard om al die, voorheen alleen in druk of digitaal verspreid beschikbare informatie bij elkaar te vinden. Overgoten met een licht officieel sausje. Nu nog afwachten of de ‘brievenbus’ op de site echt werkt en of het geheel nog dynamischer èn actueler wordt.







index