Site met beleidsinformatie als begin van beloofd ‘Inzicht in de markt’
Inzicht in de markt via
Brussels ‘Observatorium’
Bij Observatorium voor de binnenvaart denk je meteen aan iets heel
groots. Het is de nieuwe binnenvaartsite van de Europese Commissie. In
het Frans heet die Observatoire de la Navigation Intérieure, in het
Duits Beobachtungsstelle für die Binnenschiffahrt en in het Engels
The Inland Waterways Observatory. Daarmee lijken de grote bedoelingen
en ambities wel zo ongeveer aangegeven. Dit moet dé site zijn waar alle
lijntjes van heel de Europese binnenvaart samenkomen. De voordeur van
het langverwachte marktobservatiesysteem, dat de verhoudingen in de
markt transparanter moet maken, met meer perspectief voor iedereen die
er actief in is.
Zoiets realiseer je alleen maar op het Web. Waar zouden we zijn zònder
het Web? Het adres van het Observatorium onthou je niet maar zo even:
http://www.europa.eu.int/comm/transport/iw/nl/site_map_nl.htm - dus klik
nog eens langs bij vaart.nl, da’s makkelijker. De site is nog niet echt
openbaar; een legertje binnenvaartbobo’s mag er 30 juni in Brussel z’n
mening over geven. Het Web heeft dus een primeur!
Niet zo super-cyber
Laten we meteen even opmerken dat het allemaal niet zo super-cyber oogt.
Maar bereikbaarheid per GSM is wellicht ook hier het excuus voor gebrek
aan vormgeving. Een flink binnenschip doorkruist op BVB-achtige wijze de
pagina. Bang als iedereen nog is voor het Wilde Web krijgen we op het
Observatorium direct een Belangrijke juridische kennisgeving
(vetgedrukt, in hoofdletters) voor onze neus: ‘Op de informatie op deze
site is een verklaring van afwijzing van aansprakelijkheid en een
verklaring inzake het auteursrecht van toepassing.’ Je kunt een
ambtenaar ook nooit helemaal op z’n woord geloven...
Indrukwekkend is intussen de hoeveelheid bij elkaar gebrachte
marktinformatie. Dat moet ook, want de site is bedoeld om meer inzicht
te bieden in de markt, lezen we. Voor wie het nog niet wist: ‘De
binnenvaart blijft tot nu toe sterk onderbenut en beschikt zodoende over
zeer ruime groeimogelijkheden.’ En: ‘Deze tak van vervoer is
milieuvriendelijk, biedt een hoge mate van veiligheid, verbruikt weinig
niet-hernieuwbare energie en draagt bij aan de ontlasting van het
overvolle wegennet in Noord-West-Europa.’
Beleidsinstrument
In de inleiding wordt gesteld dat het, vanwege de per 1 januari 2000
volledig geliberaliseerde binnenvaartmarkt, ‘voor de algemene
ontwikkeling van de sector meer dan ooit noodzakelijk is dat zowel de
gebruikers, als de Europese burgers beter inzicht krijgen in deze
vervoerswijze in zijn algemeenheid en over concrete gegevens kunnen
beschikken met betrekking tot de economische voorwaarden waaronder deze
sector functioneert. Dit is nodig om niet alleen de situatie van deze
sector te kunnen analyseren, maar ook de maatregelen te kunnen nemen die
in het kader van het vervoersbeleid van de Europese Gemeenschap geboden
zijn. Dat is het doel van deze site van de Europese Commissie, die ook
voorziet in de behoeften vanuit de beroepsgroep in kwestie, met name
waar het gaat om beter inzicht in de markt, op basis waarvan zij de
ontwikkelingen in deze sector zou moeten kunnen voorspellen en hierop
moet kunnen anticiperen.’
We hebben hier dus te maken met een echt beleidsinstrument, een site
waar niemand in en buiten de binnenvaart straks nog omheen kan. De links
naar bronnen binnen de Europese Commissie lijken nog wat algemeen. Zo
mag je bij Eur-Lex zelf op zoek naar het Witboek waarin de liberalisatie
van de vervoersmarkt is geregeld, en is ook de link naar de
vervoersstatistieken nog niet op de binnenvaart toegespitst. De
‘Richtlijn 96/75/EG van de Raad van 19 november 1996 houdende
voorschriften inzake bevrachting en prijsvorming in de sector nationaal
en internationaal goederenvervoer over de binnenwateren in de
Gemeenschap’ komt wel met één klik te voorschijn. Ook wordt meteen
duidelijk wat onder Inzicht in de markt wordt verstaan: ontwikkeling
van kosten- en prijsindices (voor droge lading en tankvaart, per t-km,
naar scheepstype en marktsegment), kostenstructuur in euro per 1000
t-km naar de verschillende kostenelementen en naar scheepstype. De
cijfers lopen nog maanden achter, maar dat kan met de moderne
informatie- en communicatietechnologie alleen maar sneller worden.
Agenda nog leeg
De site is overzichtelijk in rubrieken opgebouwd: de markt, het
vervoersnet, wetgeving, de vloot, onderzoek, informatie (adressen,
links), evenementen (nu nog lege agenda) en een alfabetische index.
Kijken we verder in de rubriek de markt dan zijn daar een overzicht in
tabelvorm van vervoerde volumes naar scheepstype, marktsegment en type
lading (bijgewerkt tot en met het eerste semester 1999); van wachttijden
in het Noord-Zuid vervoer en bezettingsgraad van de laadruimte (ook tot
een jaar geleden bijgewerkt); van vooruitzichten van de ontwikkeling van
de vraag naar transportwijze en ladingsoort (vooruitblik tot 2020,
bijgewerkt tot november vorig jaar); de geldende oud-voor-nieuw
verhoudingen (met een link naar de officiële tekst van de regeling) en
overige statistische gegevens (uit 1998). Wie z’n bedrijfsvoering door
cijfers wil laten aansturen heeft dus qua actualiteit nog wel iets te
wensen.
De ontwikkelingen gaan intussen verder, want bij ‘Het vervoersnet’ lezen
we dat er gewerkt wordt aan een ‘Observatorium voor het Trans-Europees
vervoersnet’ dat een overzicht moet geven van de ontwikkeling van het
Trans-Europese net tot 2010 vanuit een multimodale invalshoek. Er is nu
al kaartmateriaal te zien met geplande uitbreidingen van het
vaarwegennet (Moezel-Rhône, Rijn-Rhône, nieuwe Noordfranse
verbindingen). Bij wetgeving gaat het vooral over regeling van de vrije
dienstverlening en hoe voorkomen wordt dat die regels (sic!) de vrije
vaart op de Rijn (Akte van Mannheim) en Donau (Verdrag van Belgrado)
aantasten. Verder zaken als: cabotage, capaciteitsbeleid, toegang tot
het beroep, vaarbewijzen, technische voorschriften, gecombineerd vervoer
(PACT programma) en vervoer van gevaarlijke stoffen.
Slooprapport
Uiteraard ontbreken ook de vlootcijfers niet, met overzichten per land,
scheepstypen, zelfs ‘in aanbouw zijnde of uit derde landen geïmporteerde
schepen’ (tot en met 1998), en de resultaten van opeenvolgende
sloopacties. Met een extra icoon ‘New’ wordt ons het ‘Slooprapport’
voorgehouden, maar die worst laat zich in pdf nog niet goed downloaden.
De rubriek Onderzoek geeft een overzicht met verwijzingen (links) naar
wat er in het Vierde en Vijfde Kaderprogramma allemaal voor en over de
binnenvaart wordt onderzocht. Ooit gehoord van bijvoorbeeld het
onderzoeksprogramma CatRiv (stadsvervoersdiensten over water)? De
adressenverzameling kan op den duur alleen maar interessanter worden
naarmate meer diensten en organisaties de beschikking krijgen over
e-mail en een eigen website. Klik naar het ‘Observatorium’ en je hebt ze
te pakken.
Word je wijzer van zo’n site? Ja, echt wel! Het is een muisklik waard om
al die, voorheen alleen in druk of digitaal verspreid beschikbare
informatie bij elkaar te vinden. Overgoten met een licht officieel
sausje. Nu nog afwachten of de ‘brievenbus’ op de site echt werkt en of
het geheel nog dynamischer èn actueler wordt.