Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl
© 2000-2003
|
Van ‘Ausbaustopp’ tot ‘Betuwe-route’
Actiebloemen bloeien op 't webSnel en goedkoop anderen voor je ideeën winnen - actie, actie, actie! Dat is waar het internet als communicatiemedium ook sterk in is. De politiek kort gehouden binnenvaarders van de Elbe en de Oder hebben het nieuwe actiemiddel ontdekt. Hun ‘Forum Binnenschifffahrt Elbe / Oder’ op www.fbeo.de verenigt nu ‘Förderer’, vrienden en voorvechters van een binnenvaartvriendelijker politiek in het oosten van Duitsland: Aktion Pro Binnenschifffahrt. Het Web vond meer voorbeelden van actiesites, die net iets verder gaan dan sites voor binnenvaartpromotie. Voer voor actievoerders.
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 23 september 2003) De ‘Verein zur Hebung der Saaleschifffahrt e.V.’ wond zich online al langer op over de ‘Ausbaustopp’, de verbetering van de Elbe waar na de overstromingen in de zomer van 2002 door ingrijpen van de (groene) politiek plotseling een einde aan kwam. Voor de deelstaat Sachsen-Anhalt zijn de economische gevolgen groot, want een betere aan- en afvoer over water betekent versterking van de industrie en dus werkgelegenheid. Die ontwikkeling stagneert. Op de verenigingssite www.vhds.de ontbreekt het dus niet aan actie, nieuws over een ‘Allianz für Schifffahrt auf Elbe und Saale’ (met Bondsdagleden van CDU, SPD en FDP), een heldere stellingname van verkeersminister Dr. Karl-Heinz Daehre van Sachsen-Anhalt, meningsvormende artikelen, een fotoverslag van de Schifffahrtstag 2002 in Alsleben met expositie over 1000 jaar scheepvaart op de Saale, en de toekenning van het Gouden Anker door de Schifferbrüderschaft Tangermünde von 1883 e. V.
Initiatief verbreed Iedereen die achter de doelstellingen van het Forum staat kan zich op de site melden als ‘Förderer’ ter ondersteuning van het initiatief. De lijst op de site telt inmiddels tientallen namen van bedrijven en organisaties waar je zoiets gezien de zakelijke belangen wel min of meer van verwacht, maar ook van privépersonen en politici die zich uitgesproken voorstander tonen van het opheffen van de ‘Ausbaustopp’. Recente uitspraken van de nieuwe Duitse Bondsregering geven evenwel weinig hoop.
Donaustuwen De actiegeest waart hier al zo lang rond dat het inmiddels vanzelfsprekend lijkt. In het nieuws blijkt de actie zich niettemin te vernieuwen. Eén van de koppen luidt kort en krachtig: ‘Fataler Fehler’. In een ander artikel wordt de Duitse weigering iets te doen aan 70 km Donau getrokken in Europees perspectief, en roept dan een beeld op van dwarsliggerij. Citaten uit interviews met de Beierse Werner Schnappauf zijn gebundeld onder de titel ‘Klare Dementis zum 'Kurswechsel'’. Schnappauf moet duidelijk niets hebben van de milieuridders in Berlijn.
Provoideau Op de website staat een open brief aan regeringsverantwoordelijken, die door iedere bezoeker van de site getekend kan worden en/of doorgestuurd naar de president, de minister-president, de minister van verkeer of leden van het parlement, door het aanvinken van het vakje naar keuze en het invullen van naam- en adresgegevens. In relatie tot de binnenvaart in Frankrijk is hier ook een vermelding van de Nederlands/Frans-talige mailinglijst SpitsenVAART! op www.vaart.nl/spitsenvaart (nogmaals) op z’n plaats. Thijs Hitters (ms Picaro) en Jos Evens (ms Daevenos) namen 2 januari 2002 het initiatief tot de lijst, uit onvrede over de beperking van de openingstijden van sluizen en bruggen in Frankrijk. Er is veel informatie uitgewisseld en gebroed op acties richting vaarwegbeheerders, er zijn ook succesjes geboekt. De mailinglijst heeft intussen een bredere functie gekregen als communicatiemedium voor Frankrijkvaarders.
Betuwe-route
|
of bel +31653-596 496
|