Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com
© 2000-2002
|
Verantwoord varend ondernemen ontwikkel je samen
Duurzaamschip.nl schoolvoorbeeld van projectmatig werken op internetDruk het stempel 'duurzaam' op wat je doet, en je bent als ondernemer een hele bink. Duurzaam of verantwoord ondernemen, duurzaam goederenvervoer, 'responsible care' of 'sustainability' in het Engels, kwaliteitssystemen, zorg voor milieu en veiligheid zijn populaire begrippen. Met de verse nota 'Naar een duurzame Binnentankvaart' heeft het CBRB de binnenvaart bij de feiten en wensen op het gebied van duurzaamheid bepaald. Om te ontdekken wat het is (en wat niet!), èn waar duurzaamheid aansluit bij varend ondernemen, klikt Het Web naar bronnen die online voor iedereen bereikbaar zijn. Duurzaamschip.nl is daarvan in meer dan één opzicht een schoolvoorbeeld.
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 3 december 2002) Het rapport 'Grenzen aan de groei' van de Club van Rome (1972) en milieurampen als die in Seveso (1976), Sandoz (1987), Lekkerkerk (1980), Bophal (1984), Tsjernobyl (1986) en met de Exxon Valdez (1989) tekenen het begin van de duurzaamheids-beweging. Het roer moet om! De drie P's, van People, Planet en Profit (arbeid/samenleving, milieu en winst/economische groei), zijn bedacht als dimensies in de bedrijfsvoering, 'actoren' die met elkaar in evenwicht horen te zijn. Het Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen op www.duurzaam-ondernemen.nl is hèt Nederlands trefpunt voor achtergrondinformatie en initiatieven. Veel links zijn ook te vinden op duurzaamondernemen.pagina.nl.
Stringenter beleid
Duurzaamheid kent geen uniforme uitleg. Bij duurzaam
goederenvervoer draait het volgens de website van het
Directoraat-Generaal Goederenvervoer bij Verkeer en
Waterstaat vooral om de eigen verantwoordelijkheid van
marktpartijen: 'Eén van de uitdagingen van het
goederenvervoerbeleid is dat bij een verdere
economische groei de huidige kwaliteit van de
leefomgeving op zijn minst gehandhaafd blijft en liefst
verbetert. Niet alleen de overheid, ook verladers,
vervoerders, consumenten en fabrikanten van
vervoermiddelen hebben daarin een
verantwoordelijkheid.'
Duurzaamschip.nl Duurzaamschip.nl heeft een vrij voor publiek toegankelijk deel, maar wie beschikt over een inlognaam en paswoord kan telewerkend aan de slag met de webtoepassing die de samenwerking binnen het tweejarig onderzoeksproject 'Duurzame Short Sea Shipping' (DSSS) ondersteunt. De site is als kenniscentrum opgezet door het Maritiem instituut De Ruyter van de Hogeschool Zeeland in Vlissingen, samen met de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). Docenten begeleiden het project, studenten treden op als projectmanagers. Meerdere opleidingen van de Hogeschool Zeeland zijn bij het project betrokken.
Het kenniscentrum wordt behalve door de KVNR gesteund
door Holland Marine Equipment, Vereniging Nederlandse
Scheepsbouw Industrie, Nederland Maritiem Land,
Ministerie van Verkeer en Waterstaat (DGG en
IVW-Divisie Scheepvaart), Stichting De Noordzee en
TU-Delft.
Voortstuwingsrendement De website Duurzaamschip.nl laat buitenstaanders op een praktische manier zien hoe je vorm kunt geven aan duurzaam ondernemen in de scheepvaart. Achter de knop 'Deze site...' blijkt wat er allemaal nog meer mee kan. Informatie die op verschillende locaties wordt gemaakt, is via het besloten deel van de site bereikbaar voor studenten, docenten, en participerende partijen elders. De site maakt daadwerkelijk telewerken mogelijk, onafhankelijk van waaruit men via het internet met duurzaamschip.nl communiceert. Het e-mailverkeer binnen het project wordt uniform afgehandeld, deelnemers kunnen elkaar online 'zien' en overleggen, een rapportage tool vraagt studenten periodiek hun voortgang en knelpunten te melden. Juist vanwege de structuur van de website is het heel goed mogelijk anderen te laten participeren in het project Duurzaam Schip. De site faciliteert alle gebruikers, per groep of persoonlijk. |
of bel +31653-596 496
|