Editie 3.3 van 29.1.2002
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Scheepsfotografen online

Nieuw mantelpakje
voor 't BVB

Bureau Telematica wil
méér schippers online

Met Google zoeken naar
‘schipperskind’ op het web

Aanbevelingen veilige vaart
bij Raad Transportveiligheid

Europort-standhouders
‘vergeten’ eigen website

'Rijnschepenregister' zonder web-inzage

Sociale zekerheid

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht

Motorensites zonder digitale proefstand

Scheepsbouwers zoeken via het web naar internationale markten

INE zet binnenvaart
Europees op het web

Chinavaarders online te volgen

Oneindig veel werk op het web

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...

'Bargelink.com zal werken en in alles betrouwbaar zijn'

Schipperssites
en VAART!Webnieuws

ITB-info èn PortofRotterdam.com

BintraS wijst Duitse verladers de weg

Toernee langs maritieme kunst

Internet verandert organisatiewerk

De e-Binnenvaart komt eraan

Weinig online-promotie voor stands op Rotterdam Maritime

Het web op voor wat je wilt worden

Intern@ten online

Waterland.net: vrijgevochten ‘vogelperspectief’ van RWS


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2002
VAART! Info

Online achtergronden bij het eerste scheepslift-ongeval sinds 1917

La Louvière legt het loodje

Eén van de vier monumentale scheepsliften in het Canal du Centre - L'ascenseur Hydraulique N°1 à Houdeng-Aimeries - ligt eruit. Wat sinds 1917 nooit eerder voorviel, gebeurde vrijdag 18 januari: terwijl de met rollen staal geladen spits Vedette beneden naar buiten voer, schoot de scheepsbak ineens vier tot vijf meter omhoog. Geen persoonlijke ongelukkken. Het schip brak en van de bak is ook weinig meer over. Het economisch belang van de Waalse scheepsliften is gering, maar als industriëel erfgoed met opvallende 19e eeuwse hydrauliek genieten ze sinds 1998 de bescherming van de Unesco. Het Web surft langs de scheepsliftsites, waar de historische én moderne kunstwerken van Wallonië in volle glorie worden getoond en beschreven.

Enige Franstaligheid is meegenomen als je de Waalse webkant opgaat. De meeste Frankrijkvaarders zullen er geen probleem mee hebben. Die spelden online het nieuws de dag na de ramp in Le Soir. Ze vinden ook feilloos hun weg op ‘Les Voies Hydrauliques’, de waterwebsite van het Waalse verkeersministerie, of de OPVN-binnenvaartpromotiesite voor dat Belgisch landsdeel. Het nieuwste bericht voor de scheepvaart (‘Avis à la Batellerie’) stond er de 18e meteen op: ‘En raison d'une avarie grave, toute navigation est interrompue à l'ascenseur n°1 d'Houdeng-Goegnies (cumulée 263) pour une durée indéterminée.’

Half jaar restauratie
Hoe lang de stremming aanhoudt is nog niet te overzien. In de webeditie van de Vlaamse krant De Standaard vertelt Yvo Calcoen van Promotie Binnenvaart Vlaanderen dat restauratie ongeveer een half jaar zal duren. ‘Er moet een volledig nieuwe scheepsbak worden gemaakt. Dat betekent dat de commerciële binnenvaart al die tijd onmogelijk zal zijn via het oude centrumkanaal. De binnenschippers moeten een grote omweg maken om naar Noord-Frankrijk te varen, een vertraging van minstens twee dagen.’

Les Voies
Hydrauliques

Op ‘Les Voies Hydrauliques’ zijn de Waalse vaarwegen keurig weergegeven, inclusief de bedieningstijden van sluizen, de verschuldigde vaartrechten en de betalingsmogelijkheden. Er is een interactieve vaarwegenkaart, en met enige lokale bekendheid plan je online je vaarroute van de ene naar de andere Waalse kade.
De jongste trots van Wallonië op scheepvaartgebied is natuurlijk de schepenlift voor 1350-tonners bij Strépy-Thieu in het nieuwe Centrumkanaal, het zgn Canal du Centre à Grand Gabarit. De lift zelf is november vorig jaar al opgeleverd, maar het wachten is op de voltooiing omstreeks eind juni van het 498 meter lange Sart-aquaduct bij Houdeng-Aimeries en een nieuwe wachthaven.

Graanschuur
Als alles volgens plan verloopt kan dit nieuwe vaarwegproject (kosten bijna 1 miljard euro, de Waalse compensatie voor uitbreiding van de Vlaamse zeehaven Zeebrugge) dus klaar zijn nog voordat de oude scheepslift van La Louvière is hersteld. Of veel schepen de nieuwe lift zullen nemen is zeer de vraag. Yvo Calcoen zegt in de Standaard dat er jaarlijks zo’n 1500 schepen door het Centrumkanaal varen. Vorig jaar ging het om 250.000 ton lading, 0,75% van de hoeveelheid die via de Waalse waterwegen worden getransporteerd. Het betreft vooral graan dat uit de Noord-Franse graanschuur naar Luik wordt vervoerd, en in omgekeerde richting Waals staal en mineralen die worden uitgevoerd.

Patrimoine mondial de l'Humanité

Het oude Canal du Centre is een waterverbinding van ongeveer dertig kilometer tussen het Maas- en het Samberbekken. Het werd in de 19de eeuw gegraven tijdens de glorieperiode van de Waalse staal- en steenkoolindustrie. Om een hoogteverschil van ongeveer 90 meter te overwinnen, werden vier hydraulische scheepsliften gebouwd om binnenschepen tot 300 ton te vertillen. Waterdruk is de enige energiebron die daarvoor nodig is, legt De Standaard haar weblezers uit.

Naar Brits ontwerp

Ontwerp van de 'lift-lock' bij
Anderton

Op een Engelstalige site schrijft Alan Reekie de keus voor liftsluizen in het Centrumkanaal indertijd vooral toe aan het gebrek aan water. De eerste scheepslift werd gebouwd door Cockerill in 1888, op basis van het ontwerp van een ‘lift-lock’ bij Anderton in het Britse Cheshire. De beide bakken van 43 meter lang, 5,80 meter breed en 3,15 meter diep zijn groot genoeg voor een 300 tons spits met een diepgang van 2,10 meter.
Door overstromingen en de Eerste Wereldoorlog duurde het tot 1918 voor de vier scheepsliften operationeel werden. De scheepsbakken worden afgesloten met ‘guillotine-deuren’, Elke bak wordt gedragen door een diepe verticale cylinder die, verbonden met de cylinder onder de andere bak, door regeling van de waterdruk omhoog komt of naar beneden zakt. Op het juiste niveau aangekomen worden de bakken vergrendeld, en met die vergrendeling schijnt op 18 januari iets niet goed gegaan te zijn.

Scheepsliften kom je niet alleen in België en Engeland tegen, maar natuurljk ook Duitsland, Frankrijk en Amerika. Reekie geeft op zijn pagina ‘lift-locks’ een interessante verzameling links. In Duitsland komen we zo terecht bij het Schiffshebewerk Niederfinow (1934) met een gedetailleerde weergave van ‘der Vorgang des Hebens bzw. Senkens’, de scheepslifttechniek en allerlei technische gegevens. In Niederfinow is de scheepslift 24 uur per dag in gebruik. Op jaarbasis passeert er zo’n vijf miljoen ton lading. Veel toeristischer is de informatie over de scheepslift Henrichenburg (1899). Wumpus River Lock World is een site met foto’s en links naar vooral veel Duitse sluizen (ook scheepsliften), en verder tientallen websites van sluizen overal ter wereld.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index