Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com
© 2000-2002
|
Online achtergronden bij het eerste scheepslift-ongeval sinds 1917
La Louvière legt het loodjeEén van de vier monumentale scheepsliften in het Canal du Centre - L'ascenseur Hydraulique N°1 à Houdeng-Aimeries - ligt eruit. Wat sinds 1917 nooit eerder voorviel, gebeurde vrijdag 18 januari: terwijl de met rollen staal geladen spits Vedette beneden naar buiten voer, schoot de scheepsbak ineens vier tot vijf meter omhoog. Geen persoonlijke ongelukkken. Het schip brak en van de bak is ook weinig meer over. Het economisch belang van de Waalse scheepsliften is gering, maar als industriëel erfgoed met opvallende 19e eeuwse hydrauliek genieten ze sinds 1998 de bescherming van de Unesco. Het Web surft langs de scheepsliftsites, waar de historische én moderne kunstwerken van Wallonië in volle glorie worden getoond en beschreven.
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 29 januari 2002) Enige Franstaligheid is meegenomen als je de Waalse webkant opgaat. De meeste Frankrijkvaarders zullen er geen probleem mee hebben. Die spelden online het nieuws de dag na de ramp in Le Soir. Ze vinden ook feilloos hun weg op ‘Les Voies Hydrauliques’, de waterwebsite van het Waalse verkeersministerie, of de OPVN-binnenvaartpromotiesite voor dat Belgisch landsdeel. Het nieuwste bericht voor de scheepvaart (‘Avis à la Batellerie’) stond er de 18e meteen op: ‘En raison d'une avarie grave, toute navigation est interrompue à l'ascenseur n°1 d'Houdeng-Goegnies (cumulée 263) pour une durée indéterminée.’
Half jaar restauratie
Op ‘Les Voies Hydrauliques’ zijn de Waalse vaarwegen
keurig weergegeven, inclusief de bedieningstijden van
sluizen, de verschuldigde vaartrechten en de
betalingsmogelijkheden. Er is een interactieve
vaarwegenkaart, en met enige lokale bekendheid plan je
online je vaarroute van de ene naar de andere Waalse
kade.
Graanschuur Het oude Canal du Centre is een waterverbinding van ongeveer dertig kilometer tussen het Maas- en het Samberbekken. Het werd in de 19de eeuw gegraven tijdens de glorieperiode van de Waalse staal- en steenkoolindustrie. Om een hoogteverschil van ongeveer 90 meter te overwinnen, werden vier hydraulische scheepsliften gebouwd om binnenschepen tot 300 ton te vertillen. Waterdruk is de enige energiebron die daarvoor nodig is, legt De Standaard haar weblezers uit. Naar Brits ontwerp
Door overstromingen en de Eerste Wereldoorlog duurde het tot 1918 voor de vier scheepsliften operationeel werden. De scheepsbakken worden afgesloten met ‘guillotine-deuren’, Elke bak wordt gedragen door een diepe verticale cylinder die, verbonden met de cylinder onder de andere bak, door regeling van de waterdruk omhoog komt of naar beneden zakt. Op het juiste niveau aangekomen worden de bakken vergrendeld, en met die vergrendeling schijnt op 18 januari iets niet goed gegaan te zijn. Scheepsliften kom je niet alleen in België en Engeland tegen, maar natuurljk ook Duitsland, Frankrijk en Amerika. Reekie geeft op zijn pagina ‘lift-locks’ een interessante verzameling links. In Duitsland komen we zo terecht bij het Schiffshebewerk Niederfinow (1934) met een gedetailleerde weergave van ‘der Vorgang des Hebens bzw. Senkens’, de scheepslifttechniek en allerlei technische gegevens. In Niederfinow is de scheepslift 24 uur per dag in gebruik. Op jaarbasis passeert er zo’n vijf miljoen ton lading. Veel toeristischer is de informatie over de scheepslift Henrichenburg (1899). Wumpus River Lock World is een site met foto’s en links naar vooral veel Duitse sluizen (ook scheepsliften), en verder tientallen websites van sluizen overal ter wereld. |
of bel +31653-596 496
|