Editie 3.8 van 9.4.2002
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Waterstanden op bestelling

Mailinglijst is een 'hit' in digi-communicatie binnenvaardersM/a>

Bedieningstijden ViN op het web

La Louvière legt het loodje

Scheepsfotografen online

Nieuw mantelpakje
voor 't BVB

Bureau Telematica wil
méér schippers online

Met Google zoeken naar
‘schipperskind’ op het web

Aanbevelingen veilige vaart
bij Raad Transportveiligheid

Europort-standhouders
‘vergeten’ eigen website

'Rijnschepenregister' zonder web-inzage

Sociale zekerheid

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht

Motorensites zonder digitale proefstand

Scheepsbouwers zoeken via het web naar internationale markten

INE zet binnenvaart
Europees op het web

Chinavaarders online te volgen

Oneindig veel werk op het web

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...

'Bargelink.com zal werken en in alles betrouwbaar zijn'

Schipperssites
en VAART!Webnieuws

ITB-info èn PortofRotterdam.com

BintraS wijst Duitse verladers de weg

Toernee langs maritieme kunst

Internet verandert organisatiewerk

De e-Binnenvaart komt eraan

Weinig online-promotie voor stands op Rotterdam Maritime

Het web op voor wat je wilt worden

Intern@ten online

Waterland.net: vrijgevochten ‘vogelperspectief’ van RWS


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2002
VAART! Info

Viertalig, met de statigheid
van het Palais du Rhin

Rijnvaartreglementen pluk
je bij CCR van de website

Acte van Mannheim Veel verschil met 1868 is er niet. Er was toen geen internet om de Acte van Mannheim wereldkundig te maken. Het zal dus even geduurd hebben voor de nieuwe vrijheden van de Rijn tot de Rijnvaarders waren doorgedrongen.
Kijk je nu naar de zeer informatieve website van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR), is het maar de vraag hoeveel Rijnvaarders rechtstreeks de vele officiële documenten op de site kunnen raadplegen. Belangrijk is dat ze er zíjn, die digitale vervangers van bestofte boekwerken. En altijd actueel. Het Web ging op reglementenjacht.

De CCR-site - www.ccr-zkr.org - is maar liefst viertalig en dan staat er onder het menublok ook nog een sleuteltje waarmee de leden hùn informatie kunnen bereiken. Zo’n site is een ingewikkelde operatie. Maar ook een schitterend medium om vanaf één plek alle Rijnvaart-belanghebbenden op de hoogte te houden. Uiteraard binnen de formele kaders, want behalve sterk bedrijfstakgericht is de CCR natuurlijk ook een officieel instituut.

Palais du Rhin

De CCR zetelt in Straatsburg, in het Palais du Rhin, dat volgens informatie op de site oorspronkelijk in 1882 werd gebouwd als residentie van de Duitse keizer tijdens zijn bezoeken aan Elzas-Lotharingen. Keizer Wilhelm II verbleef er vijf maal. Vanaf 1920 is het de CCR-residentie.

Statigheid
De site heeft wel iets van de statigheid van het Palais du Rhin. De achtergrond is marineblauw, de binnenkomst Frans - maar een switch naar Engels, Duits of Nederlands is snel gemaakt. De taalkeuzeknop brengt ons meteen bij de informatie over het secretariaat, met taken als: organisatie van vergaderingen, redactie van protocollen en besluiten, griffie van de Kamer van Beroep, vertegenwoordiging van de CCR bij andere internationale organisaties, secretariaat van het Administratief Centrum voor de Sociale Zekerheid van Rijnschippers. Werk voor 18 medewerkers, waarvan 3 internationaal ambtenaar.

De vrijheid van de scheepvaart is waar het om draait in de herziene Rijnscheepvaartakte van 1868 (‘Acte van Mannheim’), waarvan de uitvoering is opgedragen aan de CCR. De principiële vrijheid houdt in dat bestaande of toekomstige belemmeringen van de scheepvaart vermeden of op zijn minst zoveel mogelijk beperkt worden. Denk daarbij aan natuurlijke belemmeringen, aan administratieve, fiscale, douanerechtelijke of economische belemmeringen (heffingen) of aan juridische en reglementaire hindernissen die leiden tot beperkingen in het gebruik van de waterweg en indruisen tegen de herziene Rijnscheepvaartakte.

Uniforme markt
De CCR ontwikkelt en coördineert de regelgeving, die geldt voor alle Rijnvaarders en alle Rijnoeverstaten. Op de site legt de CCR er de nadruk op dat de ‘uniforme markt voor de Rijnscheepvaart’ feitelijk de kern vormt van ‘een grote uniforme binnenvaartmarkt, die in eerste instantie een communautaire en in ruimere zin een Europese markt is’. De CCR heeft aan de formele bevoegdheden nog twee belangrijke eigen doelstellingen vastgeknoopt: de welvaart van de scheepvaart op de Rijn en in Europa bevorderen, en het waarborgen van een hoge veiligheidsnorm voor de scheepvaart en haar omgeving. Daar worden nog zeer behartenswaardige opmerkingen over gemaakt. Zelfs zo dat je je gaat afvragen waarom de scheepvaart naast de CCR als Rijnvaartautoriteit nog een Europese Commissie nodig heeft.

Ook de CCR heeft het over vrije mededinging, liberalisatie, marktobservatie en meer van die termen uit het Brusselse jargon. Maar de EU kan gerust zijn, want: ‘De Centrale Commissie zal met betrekking tot de Europese Unie en de Donaucommissie een bijzonder oogmerk richten op alle toenaderingsmogelijkheden die in aanmerking komen.’ De lidstaten zijn er trouwens zelf bij, via de Rijnvaartcommissarissen. De hele werkwijze met tal van gespecialiseerde comité’s en werkgroepen wordt op de site helder geïllustreerd in schema’s en de gevulde vergaderagenda. Wel wat overdreven trouwens om nu nog het drietalig programma van het laatste CCR-congres (8 en 9 november 2000 in Luik) te presenteren. Per kwartaal publiceert de CCR haar eigen marktobservatie (alleen in het Frans en Duits); de actueelste (‘Die Binnentankschifffahrt erlebte ein turbulentes III. Quartal’) heeft betrekking op het derde kwartaal 2001. De site geeft verder een uitgebreide beschrijving (ook in het Nederlands) van het ‘Verdrag inzake de verzameling, afgifte en inname van afval in de Rijn- en binnenvaart’.

    Download hier de Acrobat Reader Wat is PDF?
    Adobe is uitvinder van het Portable Document Format. Dit PDF is maakt het mogelijk documenten gemakkelijk uit te wisselen en onder alle omstandigheden te kunnen openen. Je hebt er niet de oorspronkelijke programma’s (Word, Excel etc) voor nodig.

    Met de gratis Acrobat Reader lees en bekijk je tekstbestanden, werkbladen en spectaculaire brochures die er exact hetzelfde uitzien als het origineel, inclusief de lay-out, lettertypen, koppelingen en afbeeldingen. PDF-bestanden zijn gecomprimeerd (kleiner dan het origineel) en daardoor sneller binnen te halen of per e-mail te versturen. De CCR maakt op de site gebruik van PDF; VAART! biedt de nieuwste update van Tom Dorsman’s Boordtelefoongids (12.365 mobiele nummers) in hetzelfde formaat aan.

Gratis downloaden
Het valt de CCR zeer te prijzen dat ze regelingen en voorschriften niet alleen bijhoudt, maar die ook via een modern medium als het web voor iedereen gratis toegankelijk maakt. Op de pagina ‘Documenten die gedownload kunnen worden’ staan niet alleen de eigen CCR-statistieken (van 1999), maar - met gevoel voor actualiteit - ook het volledige ‘Hoofdstuk 23 ROSR-Bemanningsvoorschriften’ dat (met scheepsjongens) vanaf 1 juli 2002 van toepassing zal zijn. In het Nederlands zijn ook het afvalstoffenverdrag, de voorwaarden voor inbedrijfstelling van schepen in de Rijnvaart, het complete ADNR (3,5Mb!) en de standaard voor elektronische vaarkaarten Inland ECDIS beschikbaar. Nog uitgebreider is het aanbod Duits- en Franstalige documenten, met ondermeer het Rijnvaartpolitiereglement (RPR), het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn (ROSR), en een reeks kleinere documenten. Wie niet van downloaden en zelf printen houdt heeft de CCR ook een keurige bestelpagina, maar daar hangt wel per document een prijskaartje aan.

downloadpagina CCR

Nog één minpuntje tot slot: onder ‘Links’ toont de CCR zich buitengewoon eenkennig door slechts te verwijzen naar Duitse en Franse binnenvaartsites. Van het rijkgevulde Nederlandse web voor de binnenvaart wordt alleen de IVR-site genoemd, geen VAART!, geen Binnenvaartkrant. In plaats daarvan mogen we surfend verder langs 'Rheintal Online' en 'Schiffer-Berufskolleg Rhein'...



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index