Web-prijs online beurspresentatie
voor P.J. Brand en Bakker Sliedrecht
Europort-standhouders
‘vergeten’ eigen website
De beurswebsite Europort2001.com is volledig
Engelstalig, de .nl-versie ook, en daardoor meteen minder
schippersvriendelijk. Het is de site van de ‘30th
International Maritime Exhibition & 12th International
Inland Shipping Exhibition’. Dat ‘inland
shipping’ duidt dus ook op binnenvaart en het logo met link naar
de Binnenvaartkrant wekt allicht vertrouwen. Wat kun je
als binnenvaarder op de Europort-site, en wat doen
toeleveranciers van de binnenvaart om varende
ondernemers naar hun stand te lokken? Het Web verkent
de digitale beursvloer.
De openingspagina is een pláátje: de boeg van het
zeeschip doet vanzelf aan iets maritiems denken, alle
keuzeknoppen staan overzichtelijk in beeld. ‘General
information’ geeft een helder overzicht van de
mogelijkheden en activiteiten in de beursweek. Over
binnenvaart:
"INLAND WATERWAY WORLD - SPECIAL TO
EUROPORT.
With its widespread network of canals and
rivers, particularly the Rhine, the Netherlands
possesses a vigorous inland waterway fleet and an
important tug, barge and ferry construction industry.
Tug, barge and ferry builders and operators home in to
EUROPORT to see the latest equipment, instruments,
systems and services for successful inland
voyaging."
Raken we al een beetje in hogere sferen? U leest geen
Engels? Tja, de Europort-organisatie heeft op de
website het Engels tot enige taal verheven...
Tips for Participants
In 1999 waren er 30.038 bezoekers uit 88 landen.
Europort begon in 1963(!) in Rotterdam en verhuisde in
het begin van de jaren ’80 naar Amsterdam, leert de
geschiedschrijving op de site. De entreeprijs is fl
35,- en standhouders betalen fl 165,- per vierkante
meter. Bij ‘Participants information’ is de
beursplattegrond met standnummers redelijk leesbaar op
het scherm, een registratieformulier is te downloaden
in pdf-formaat (Acrobat) en standhouders krijgen
uitgebreide ‘Tips for Participants’. Eén van die tips
(‘Use digital communication’) benadrukt het belang van
Internet (vrij vertaald): ‘Het zal geen verrassing zijn
dat duizenden mensen deze site bezoeken voor, tijdens
en na de beurs.’
Bij ‘Visitors Information’ lezen we onder ‘Visitors
Registration’ zowaar Nederlands: ‘Na het (volledig)
doorlopen van deze aanmelding krijgt u automatisch een
toegangsbadge opgestuurd naar het adres dat u hier
heeft opgegeven.’
De voorregistratie via de website is
nieuw. Van twee jaar geleden herinneren we ons lange
wachtrijen; dat moet nu beter gaan. ‘Heeft u een
uitnodiging?’ Altijd, voor die fl 35,- doen we liever
wat anders. Invullen van je naam en postcode is
voldoende om straatnaam en plaats op te roepen. Nog
even het huisnummer toevoegen, antwoorden op de vraag
of commercieel gebruik van je gegevens is toegestaan,
en klaar is je inschrijving. Wie er voor 31 oktober bij
was, krijgt de toegangsbadge thuisgestuurd; wie later
is kan de laatste pagina uitprinten en krijgt op
vertoon van het password een versgeprinte badge aan de
beursbalie.
Evenementen en links
Tegelijk met de beurs worden in de RAI allerlei
evenementen georganiseerd. Een zeevaart- en een
baggerconferentie bijvoorbeeld, maar ook vergaderingen
van branche-organisaties (o.a. VNSI en IRO). Op de site
is niet een speciaal evenement voor de binnenvaart te
vinden.
‘Impression Europort 99’ laat foto’s zien van
de vorige beurs. Journalisten hebben met een wachtwoord
toegang tot een elektronisch archief van de originele
foto’s en een overzicht van evenementen en
persconferenties. De lijst met standhouders is
uiteraard voor iedereen van belang.
Van de 546 zijn er 157 (29%) niet gelinkt naar een
eigen site. Een gemiste kans op extra promotie
(‘eyeballs’, zoals Amerikanen zeggen). Zonder een eigen
webstek doe je daar natuurlijk weinig aan. Opvallend is
wel dat zelfs van standhouders mèt een eigen site de
link ontbreekt in de lijst. Je vraagt je af of Ahoy’
Beurzen (van Rotterdam
Maritime), Bureau Voorlichting
Binnenvaart (!), Det Norske Veritas, Georg Duncker,
Kamar, Kustwacht, Lekko, Niehuis & Van den Berg,
Ravestein Container Pontoon, Scheepvaartkrant,
Schottel, Weekblad Schuttevaer en Vereniging De
Binnenvaart bij inschrijving hun eigen site waren
vergeten of die niet het vermelden waard vonden...
Inzet bedrijfssites
Maar àls je gelinkt staat, doe je als standhouder dan
omgekeerd ook wat om bezoekers van je site in levenden
lijve uit te nodigen naar je Europort-stand? Dat
hoogtepunt in de bedrijfspromotie zou toch op z’n minst
op de openingspagina of achter een nieuwsknop zichtbaar
moeten zijn, en met vermelding van het standnummer. Hoe
creatief zetten bedrijven hun site in voor hun
beursdeelname?
Als eerste in de alfabetische lijst heeft Autena
Marine, standnummer 01.1103, een link naar Europort.
Bakker Sliedrecht (energie + techniek) nodigt in de
rubriek ‘Nieuws’ bezoekers uit naar stand 02.2013. Met
een extra klik krijg je een beschrijving van Bakker’s
beursaanbod. Motorenleverancier P.J. Brand doet het
heel fraai: via een link op de openingspagina kom je op
een speciale Europort-pagina, waar het beursaanbod uit
de doeken wordt gedaan, de namen worden genoemd van
medewerkers die op de beurs in de Westhal op stand
03.3011 aanwezig zijn, en het e-mailadres van de
secretaresse die je graag een toegangskaart toestuurt.
Geveke Motoren nodigt bezoekers in een nieuwsbericht
uit op de beurs naar stand 01.1098 te komen. De Groot
Nijkerk Dredging Equipment neemt haar gebruikelijke
plek weer in in de Europahal, met standnummer 01.1100.
Op de site is te lezen dat dit jaar de nadruk zal
liggen op het grote maatverschil van de leverbare
componenten en zuigers. Op stand 01.1064 (Europahal)
presenteert GTI een totaalpakket voor de maritieme
industrie. Recent was GTI betrokken bij de technische
installaties voor het bergingsponton Giant 4 voor de
berging van de Kursk, de elektrische- en
besturingsinstallaties en pijpleidingsystemen voor de
Balder (Heerema), de nieuwe baggerschepen van Boskalis
en DEME (Dredging International) en diverse gas- en
chemicaliëntankers. IHC Holland (stand 01.1068) heeft
een speciale rubriek ‘Event participation’ gelinkt
vanaf de openingspagina. Na de Europort manifesteert de
baggerwerf zich ook Marine Indonesia in Djakarta en de
toeleveranciersvakbeurs ESEF in Utrecht. Kooren
Shipbuilding & Trading doet volgens een bericht op de
site - met uitnodiging, zonder standnummer - zelfs nog
een paar beurzen méér.
Als leverancier van buizen, buiscomponenten en
afsluiters aan afnemers in de maritieme wereld, is Van
Leeuwen Buizen ook dit keer weer van de partij, stand
07.7023. Via een e-maillink is van tevoren al een
afspraak te maken met één van de verkopers. Loggers
Rubbertechniek heeft er de knop ‘Fairs 2001’ voor:
‘feel free’ langs te komen op stand 07.7069. Machine
Support verwijst bezoekers nog steeds naar Rotterdam
Maritime, en is sindsdien niet aan updaten toegekomen.
Maprom Engineering nodigt sitebezoekers bij eerste
oogopslag uit op stand 01.1034. Met een paar kliks is
ook op de site van Nicoverken
Shiprepair
beursinformatie en standnummer 07.7070 te vinden.
Baggeraar Van Oord ACZ verwelkomt onder ‘Nieuws &
Agenda’ iedereen op stand 05.5053. Profiltra meldt dat
er nog gratis toegangskaarten zijn voor wie er een
mailtje aan waagt. Het standnummer in de Europahal is
01.1080. Radio Holland Marine viert het 85 jaar
jubileum op Europort 2001, stand 01.1059, met focus op
innovatie, nieuwe producten en 'virtuele link met het
schip'. Ridderinkhof (lieren) meldt zich met stand A
7069 onder de vlag van de HME (Holland Marine
Equipment). SARC (naval architectural software and
engineering center) nodigt via de site bezoekers uit op
stand 07.7051. Vector Aandrijftechniek beschrijft
uitgebreid de producten die het bedrijf op stand
04.4001 in de Europahal presenteert.
Dat bijna driekwart van de standhouders een eigen
website heeft helpt beursbezoekers al op voorhand. Van
beursorganisaties verwacht je tegenwoordig al niet
anders dan dat er naar bedrijfssites wordt gelinkt.
Opmerkelijk is dat Europort op de site behalve die link
alleen naam en standnummer geeft. Een rondje surfen
leidt al snel tot de conclusie dat weinig
beursdeelnemers er op hun eigen site iets van maken. De
Web-prijs voor de beste online beurspresentatie gaat
wat ons betreft naar P.J. Brand en Bakker Sliedrecht.