Editie 2.23 van 6.11.2001
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

'Rijnschepenregister' zonder web-inzage

Sociale zekerheid

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht

Motorensites zonder digitale proefstand

Scheepsbouwers zoeken via het web naar internationale markten

INE zet binnenvaart
Europees op het web

Chinavaarders online te volgen

Oneindig veel werk op het web

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...

'Bargelink.com zal werken en in alles betrouwbaar zijn'

Schipperssites
en VAART!Webnieuws

ITB-info èn PortofRotterdam.com

BintraS wijst Duitse verladers de weg

Toernee langs maritieme kunst

Internet verandert organisatiewerk

De e-Binnenvaart komt eraan

Weinig online-promotie voor stands op Rotterdam Maritime

Het web op voor wat je wilt worden

Intern@ten online

Waterland.net: vrijgevochten ‘vogelperspectief’ van RWS

Van Elwis tot Copit

RhineFreight.com voorspelt revolutie in Rijnvaartmarkt

Varende gastvrijheid op cruise.pagina.nl

Bunkeren op het web met dynamische prijsvorming

Ontluikende initiatieven voor tele-pastoraat en digiwelzijn

Inzicht in de markt via Brussels ‘Observatorium’

Scheepspraet als open dagboek voor iedereen

In heel Europa rivierinformatie volgens INDRIS-standaard

‘Nog leuker dan kijken naar sites is zelf een site maken’

Doorklikken in de ring van binnenvaartsites

‘Wat wij doen op de post? Kijk maar op mijn site’

‘Het Web is een visitekaartje voor de binnenvaart’


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2001
VAART! Info

Web-prijs online beurspresentatie
voor P.J. Brand en Bakker Sliedrecht

Europort-standhouders
‘vergeten’ eigen website

De beurswebsite Europort2001.com is volledig Engelstalig, de .nl-versie ook, en daardoor meteen minder schippersvriendelijk. Het is de site van de ‘30th International Maritime Exhibition & 12th International Inland Shipping Exhibition’. Dat ‘inland shipping’ duidt dus ook op binnenvaart en het logo met link naar de Binnenvaartkrant wekt allicht vertrouwen. Wat kun je als binnenvaarder op de Europort-site, en wat doen toeleveranciers van de binnenvaart om varende ondernemers naar hun stand te lokken? Het Web verkent de digitale beursvloer.

Europort
2001

De openingspagina is een pláátje: de boeg van het zeeschip doet vanzelf aan iets maritiems denken, alle keuzeknoppen staan overzichtelijk in beeld. ‘General information’ geeft een helder overzicht van de mogelijkheden en activiteiten in de beursweek. Over binnenvaart:

    "INLAND WATERWAY WORLD - SPECIAL TO EUROPORT.
    With its widespread network of canals and rivers, particularly the Rhine, the Netherlands possesses a vigorous inland waterway fleet and an important tug, barge and ferry construction industry. Tug, barge and ferry builders and operators home in to EUROPORT to see the latest equipment, instruments, systems and services for successful inland voyaging."
Raken we al een beetje in hogere sferen? U leest geen Engels? Tja, de Europort-organisatie heeft op de website het Engels tot enige taal verheven...

Tips for Participants
In 1999 waren er 30.038 bezoekers uit 88 landen. Europort begon in 1963(!) in Rotterdam en verhuisde in het begin van de jaren ’80 naar Amsterdam, leert de geschiedschrijving op de site. De entreeprijs is fl 35,- en standhouders betalen fl 165,- per vierkante meter. Bij ‘Participants information’ is de beursplattegrond met standnummers redelijk leesbaar op het scherm, een registratieformulier is te downloaden in pdf-formaat (Acrobat) en standhouders krijgen uitgebreide ‘Tips for Participants’. Eén van die tips (‘Use digital communication’) benadrukt het belang van Internet (vrij vertaald): ‘Het zal geen verrassing zijn dat duizenden mensen deze site bezoeken voor, tijdens en na de beurs.’

Bij ‘Visitors Information’ lezen we onder ‘Visitors Registration’ zowaar Nederlands: ‘Na het (volledig) doorlopen van deze aanmelding krijgt u automatisch een toegangsbadge opgestuurd naar het adres dat u hier heeft opgegeven.’
De voorregistratie via de website is nieuw. Van twee jaar geleden herinneren we ons lange wachtrijen; dat moet nu beter gaan. ‘Heeft u een uitnodiging?’ Altijd, voor die fl 35,- doen we liever wat anders. Invullen van je naam en postcode is voldoende om straatnaam en plaats op te roepen. Nog even het huisnummer toevoegen, antwoorden op de vraag of commercieel gebruik van je gegevens is toegestaan, en klaar is je inschrijving. Wie er voor 31 oktober bij was, krijgt de toegangsbadge thuisgestuurd; wie later is kan de laatste pagina uitprinten en krijgt op vertoon van het password een versgeprinte badge aan de beursbalie.

Evenementen en links
Tegelijk met de beurs worden in de RAI allerlei evenementen georganiseerd. Een zeevaart- en een baggerconferentie bijvoorbeeld, maar ook vergaderingen van branche-organisaties (o.a. VNSI en IRO). Op de site is niet een speciaal evenement voor de binnenvaart te vinden.
Impression Europort 99’ laat foto’s zien van de vorige beurs. Journalisten hebben met een wachtwoord toegang tot een elektronisch archief van de originele foto’s en een overzicht van evenementen en persconferenties. De lijst met standhouders is uiteraard voor iedereen van belang.

Van de 546 zijn er 157 (29%) niet gelinkt naar een eigen site. Een gemiste kans op extra promotie (‘eyeballs’, zoals Amerikanen zeggen). Zonder een eigen webstek doe je daar natuurlijk weinig aan. Opvallend is wel dat zelfs van standhouders mèt een eigen site de link ontbreekt in de lijst. Je vraagt je af of Ahoy’ Beurzen (van Rotterdam Maritime), Bureau Voorlichting Binnenvaart (!), Det Norske Veritas, Georg Duncker, Kamar, Kustwacht, Lekko, Niehuis & Van den Berg, Ravestein Container Pontoon, Scheepvaartkrant, Schottel, Weekblad Schuttevaer en Vereniging De Binnenvaart bij inschrijving hun eigen site waren vergeten of die niet het vermelden waard vonden...

Inzet bedrijfssites
Maar àls je gelinkt staat, doe je als standhouder dan omgekeerd ook wat om bezoekers van je site in levenden lijve uit te nodigen naar je Europort-stand? Dat hoogtepunt in de bedrijfspromotie zou toch op z’n minst op de openingspagina of achter een nieuwsknop zichtbaar moeten zijn, en met vermelding van het standnummer. Hoe creatief zetten bedrijven hun site in voor hun beursdeelname?

Laat je
uitnodigen door Bakker Sliedrecht Als eerste in de alfabetische lijst heeft Autena Marine, standnummer 01.1103, een link naar Europort. Bakker Sliedrecht (energie + techniek) nodigt in de rubriek ‘Nieuws’ bezoekers uit naar stand 02.2013. Met een extra klik krijg je een beschrijving van Bakker’s beursaanbod. Motorenleverancier P.J. Brand doet het heel fraai: via een link op de openingspagina kom je op een speciale Europort-pagina, waar het beursaanbod uit de doeken wordt gedaan, de namen worden genoemd van medewerkers die op de beurs in de Westhal op stand 03.3011 aanwezig zijn, en het e-mailadres van de secretaresse die je graag een toegangskaart toestuurt. Geveke Motoren nodigt bezoekers in een nieuwsbericht uit op de beurs naar stand 01.1098 te komen. De Groot Nijkerk Dredging Equipment neemt haar gebruikelijke plek weer in in de Europahal, met standnummer 01.1100. Op de site is te lezen dat dit jaar de nadruk zal liggen op het grote maatverschil van de leverbare componenten en zuigers. Op stand 01.1064 (Europahal) presenteert GTI een totaalpakket voor de maritieme industrie. Recent was GTI betrokken bij de technische installaties voor het bergingsponton Giant 4 voor de berging van de Kursk, de elektrische- en besturingsinstallaties en pijpleidingsystemen voor de Balder (Heerema), de nieuwe baggerschepen van Boskalis en DEME (Dredging International) en diverse gas- en chemicaliëntankers. IHC Holland (stand 01.1068) heeft een speciale rubriek ‘Event participation’ gelinkt vanaf de openingspagina. Na de Europort manifesteert de baggerwerf zich ook Marine Indonesia in Djakarta en de toeleveranciersvakbeurs ESEF in Utrecht. Kooren Shipbuilding & Trading doet volgens een bericht op de site - met uitnodiging, zonder standnummer - zelfs nog een paar beurzen méér.

Als leverancier van buizen, buiscomponenten en afsluiters aan afnemers in de maritieme wereld, is Van Leeuwen Buizen ook dit keer weer van de partij, stand 07.7023. Via een e-maillink is van tevoren al een afspraak te maken met één van de verkopers. Loggers Rubbertechniek heeft er de knop ‘Fairs 2001’ voor: ‘feel free’ langs te komen op stand 07.7069. Machine Support verwijst bezoekers nog steeds naar Rotterdam Maritime, en is sindsdien niet aan updaten toegekomen. Maprom Engineering nodigt sitebezoekers bij eerste oogopslag uit op stand 01.1034. Met een paar kliks is ook op de site van Nicoverken Shiprepair beursinformatie en standnummer 07.7070 te vinden. Baggeraar Van Oord ACZ verwelkomt onder ‘Nieuws & Agenda’ iedereen op stand 05.5053. Profiltra meldt dat er nog gratis toegangskaarten zijn voor wie er een mailtje aan waagt. Het standnummer in de Europahal is 01.1080. Radio Holland Marine viert het 85 jaar jubileum op Europort 2001, stand 01.1059, met focus op innovatie, nieuwe producten en 'virtuele link met het schip'. Ridderinkhof (lieren) meldt zich met stand A 7069 onder de vlag van de HME (Holland Marine Equipment). SARC (naval architectural software and engineering center) nodigt via de site bezoekers uit op stand 07.7051. Vector Aandrijftechniek beschrijft uitgebreid de producten die het bedrijf op stand 04.4001 in de Europahal presenteert.

Dat bijna driekwart van de standhouders een eigen website heeft helpt beursbezoekers al op voorhand. Van beursorganisaties verwacht je tegenwoordig al niet anders dan dat er naar bedrijfssites wordt gelinkt. Opmerkelijk is dat Europort op de site behalve die link alleen naam en standnummer geeft. Een rondje surfen leidt al snel tot de conclusie dat weinig beursdeelnemers er op hun eigen site iets van maken. De Web-prijs voor de beste online beurspresentatie gaat wat ons betreft naar P.J. Brand en Bakker Sliedrecht.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

VAART!Mobiel


index