Editie 2.4 van 26.2.2001
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Schipperssites
en VAART!Webnieuws

ITB-info èn PortofRotterdam.com

BintraS wijst Duitse verladers de weg

Toernee langs maritieme kunst

Internet verandert organisatiewerk

De e-Binnenvaart komt eraan

Weinig online-promotie voor stands op Rotterdam Maritime

Het web op voor wat je wilt worden

Intern@ten online

Waterland.net: vrijgevochten ‘vogelperspectief’ van RWS

Van Elwis tot Copit

RhineFreight.com voorspelt revolutie in Rijnvaartmarkt

Varende gastvrijheid op cruise.pagina.nl

Bunkeren op het web met dynamische prijsvorming

Ontluikende initiatieven voor tele-pastoraat en digiwelzijn

Inzicht in de markt via Brussels ‘Observatorium’

Scheepspraet als open dagboek voor iedereen

In heel Europa rivierinformatie volgens INDRIS-standaard

‘Nog leuker dan kijken naar sites is zelf een site maken’

Doorklikken in de ring van binnenvaartsites

‘Wat wij doen op de post? Kijk maar op mijn site’

‘Het Web is een visitekaartje voor de binnenvaart’


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 2000-2001
VAART! Info

Directeur Axel Götze-Rohen allereerst verkoper van vrachtenmarkt

‘Bargelink.com zal werken
en in alles betrouwbaar zijn’

‘Als wij niet dé site voor de binnenvaart worden, dan toch in elk geval een heel belangrijke’, zegt Axel Götze-Rohen, de in Xanten wonende Duitse directeur van Bargelink.com in Rotterdam. Götze heeft vele jaren ervaring opgedaan als bevrachter in droge lading, tankvaart en internet zijn voor hem minder bekende terreinen. In januari is hij begonnen aan de nieuwe klus als 'Managing Director / Vorstand' van een internetbedrijf in de binnenvaart, nuchter: ‘Bargelink is een zaak! Niet zo’n start-up van: hier heb je vijf miljoen, maak maar wat moois. Onze vrachtenmarkt moet werken, in alles betrouwbaar zijn. Neutraal. Hier moet de binnenvaart aan verdienen.’ Axel Götze-Rohen: ‘Kijk nu eens hoe we bij Bargelink bezig zijn het
toekomstscenario maart 2005 al bijna in de praktijk te brengen.’
Axel Götze-Rohen: ‘Kijk nu eens hoe we bij Bargelink bezig zijn het toekomstscenario maart 2005 al bijna in de praktijk te brengen.’









Een kamer op de tweede verdieping in het Stork-gebouw aan de Corkstraat (ergens bij vliegveld Zestienhoven). Drie mensen, drie bureaus, drie beeldschermen. ‘Het is spannend’, vertelt Axel Götze, die de ruimte deelt met een webmaster en een administratieve collega. De Oostenrijker Robert Svec, die nu nog als ‘CEO’ voor Bargelink actief is, gaat eind april terug naar BP. ‘Starten op 1 januari was achteraf erg optimistisch, in maart moet het lukken’, meent Götze. ‘We hebben nu ongeveer 95% van de functionaliteit die nodig is. Ik ben niet zo naïef te denken dat het ooit 100% kan worden, je blijft sleutelen. Zeker voor de gebruikers is alles geregeld, op een enkele vertaling na. De Amerikaanse programmeurs hadden daar moeite mee; je merkt dat hun begrip voor vreemde talen buiten het Engels maar heel beperkt is. Zelf heb ik in korte tijd zeer veel Engels bijgeleerd’, zegt hij lachend en in goed verstaanbaar Nederlands.

Klinkende namen
Bargelink.com werd vorig jaar juli met veel tamtam aangekondigd als ‘een nieuwe Internet portal en een online handelsbeurs die tot een revolutie zullen leiden in het traditionele vrachtvervoer over de Rijn’. Aandeelhouders met klinkende namen, zoals Petroplus International N.V., BP, Koninklijke Vopak N.V. en Marquard & Bahls AG (Mabanaft en Oiltanking), stonden daarvoor garant. Grote spelers, vooral in de Rijntankvaart actief als ladingaanbieders en tankopslagbedrijven. Een chique PR-bureau met relaties in de internationale petrochemische industrie bracht het initiatief met veel ‘Schwung’ naar buiten.
Götze heeft er wel iets van meegekregen, maar wat hem betreft moet er vooral flink aan getrokken worden. ‘Ik voel me in de eerste plaats verkoper. We zijn en blijven klein, of we nu 10 of 100 duizend ton lading bevrachten, of misschien zelfs een miljoen ton - dat zijn alleen maar cijfers in systemen. Wat we buiten de vrachtenmarkt nog aan Bargelink toevoegen hangt af van wat het kost en wat het oplevert.’

Hij kent de binnenvaart goed genoeg om te weten dat je met allerlei poespas weinig voor elkaar krijgt. Zijn bevrachtersjaren bij Rheinische Lloyd, rederij Dettmer, bevrachtingskantoor Tromp in Bazel (waar hij Nederlands leerde spreken), Main-Donau Schiffahrts Gesellschaft en de Deutsche Binnenreederei in Berlijn en Duisburg waren ook in dàt opzicht buitengewoon leerzaam. Tenslotte kwam daar nog de merkwaardige ervaring van werken op de binnenvaartafdeling van DB Cargo bij. ‘Daar begrepen ze er echt niets van. Als een schipper belde kwam het voor dat hem gevraagd werd naar het wagonnummer van zijn schip!’

Neutraliteit voorop
Voor Götze, die zelf gepokt en gemazeld is in de droge ladingvaart, is de tankvaart, waarmee Bargelink van start gaat, betrekkelijk nieuw. ‘Dat maakt tegelijk duidelijk hoe neutraal we zijn’, zegt hij. ‘In het vrij kleine tankvaartwereldje heb je het met 20 grote players wel gehad. De aandeelhouders hebben vanwege de neutraliteit bewust gekozen voor iemand van buiten hun eigen gelederen.’ Hij geeft bovendien de verzekering dat aandeelhouders binnen het systeem geen andere rechten hebben dan iedere andere deelnemer. ‘Ze kunnen totalen zien, maar geen details van transacties, zoals wie waar voor hoeveel geld naartoe vaart. Dat weten uiteindelijk alleen de vervoerder en de verlader van elkaar.’

Bargelink draait intussen al sinds 5 februari op bescheiden schaal proef. Er wordt daadwerkelijk in reizen gehandeld tussen verladers en rederijen. Behalve de aandeelhouders heeft ook Haniel zich inmiddels bij het initiatief aangesloten. In de pc-presentatie voor nog een andere potentiële klant, worden schermen achter de password-toegang getoond voor het invullen van de meest uiteenlopende lading- en scheepsgegevens. Duidelijk is dat er al daadwerkelijk iets te kiezen valt voor verladers en vervoerders. ‘Van alle initiatieven die er tot nu toe waren voor elektronische vrachtenmarkten, is Bargelink het eerste waar je ook echt mag rekenen op een behoorlijk aanbodvolume’, zegt Götze.

Spotvrachten
De aandeelhouders zullen vanwege langlopende contracten niet al hun werk op Bargelink.com aanbieden, maar wel een groot gedeelte van hun spotmarkt. Anderen sluiten zich daarbij aan, is zijn overtuiging. ‘We waren nog maar een paar dagen online bezig, toen de eerste registraties van grote scheepvaartbedrijven al binnenkwamen.’ Voorlopig verwacht Götze dat er zich nog weinig particulieren zullen aansluiten. ‘Dat komt pas als we in de zomer ook de droge ladingmarkt online gaan brengen. We kijken dan ook zeker naar een snellere tekstversie van het systeem voor GSM-communicatie.’ Wie zich nu al wil registreren is welkom, maar in de sfeer van ‘matching’ tussen vraag en aanbod van vervoerscapaciteit zal er voorlopig voor individuele schepen nog niet veel te beleven zijn, verwacht Götze.

Een jaar geleden werkte hij mee aan de brochure ‘Mit dem Computer auf Zukunftskurs!’ over telematica in de binnenvaart. Götze’s ‘toekomstscenario voor maart 2005’ werd door de mede-samenstellers aanvankelijk nogal sceptisch bekeken. ‘Dat kun je niet menen, zeiden ze. Maar kijk nu eens hoe we hier bezig zijn dat al bijna in de praktijk te brengen.’

    ‘Zukunftsszenario März 2005’

    Ein strahlender, aber kalter Märzmorgen - Axel Koch blickt aus seinem Ruderhaus in Richtung Ruhrorter Hafenmund. Nach einem freien Wochenende zu Hause ist er am frühen Morgen an Bord seiner "Anja" zurückgekehrt. Das Schiff war am Freitag in Duisburg leergestellt worden. Axel hatte noch keine neue Reise angenommen, da er die Entwicklung des Marktes über das Wochenende abwarten wollte.

    [...]

    Nach dem nächsten Mausklick öffnet sich die aktuelle Seite der elektronischen Frachtenbörse. Schon seit Jahren nutzen Verlader und Reedereien das Integrierte-Schiffahrts-Informations-System ISIS. Unterteilt nach flüssigen und trockenen Gütern werden zahlreiche Transporte sortiert nach Gutart, Menge, Relation und Terminen angeboten. Zur schnelleren Durchsicht hatte Axel sich schon vor geraumer Zeit das Filterprogramm aktiviert. Hierdurch werden nu die für ihn und sein Schiff interessanten und relevanten Reisen herausgefiltert.
    Nach kurzer Zeit hat Axel eine Liste von sechs Reisen vor sich liegen, die ihn interessieren würden. Per Mausklick hat er diese Reisen markiert und somit sein Interesse hierfür bekundet. Auf elektronischem Wege gehen seine Daten über ISIS an die Anbieter. Einige der Anbieter sind ihm bereits bekannt, da sie bei den jeweiligen Angeboten mit genannt waren. Andere haben es vorgezogen, anonym zu bleiben. Hier wird Axel abwarten müssen, wer sich gegebenenfalls meldet.

    Uit: "Ruhrort, März 2005 - Ein Zukunftsszenario für die Binnenschiffahrt" in ‘Mit dem Computer auf Zukunftskurs!’ Ein gemeinsame Aktion des Bundesverbandes der Deutschen Binnenschiffahrt e.V. (BDB) und des Bundesverbandes der Selbständigen, Abteilung Binnenschiffahrt e.V. (BDS), mit Unterstützung des Bundesministers für Verkehr-, Bau- und Wöhnungswesen; Frühjahr 2000.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

VAART!Mobiel


index