Open lijsten naast besloten lijsten van organisaties
Mailinglijst is een 'hit' in digi-communicatie binnenvaarders
Van het moeizame in de relatie tussen binnenvaart en
internet is onder gebruikers van mailinglijsten weinig
te merken. E-mail via GSM gaat goed, dus ook de massale
e-mailzendingen waar je in 'lijsten' als het
VAART!Forum, KGNS en SpitsenVAART! mee te maken krijgt.
Eén bericht wordt automatisch doorgestuurd naar
honderden deelnemers aan zo'n lijst. Die wisselen
informatie uit, leggen hun ei, en discussiëren met
elkaar. Zoals het zou kunnen in een drukbezochte
vergadering, maar dan niet aan tijd of plaats gebonden,
Europa- en wereldwijd, vanuit je eigen pc-omgeving. Je
hoeft er je schip niet eens voor stil te leggen. Welke
lijsten zijn er, en hoe overleef je ze? Het Web zet de
mogelijkheden op een rij.
Eenvoudig gezegd werkt een mailinglijst als volgt: je
meldt je aan op een centraal (computer)adres, ontvangt
berichten die door andere deelnemers aan de lijst
worden ingestuurd, en kunt zelf ook reageren of eigen
berichten insturen. De computer (listserver)
controleert of iemand deelnemer is en berichten mag
insturen, of berichten voldoen aan het standaardformaat
(tekst zonder opmaak, géén html), en of er geen
ongepaste woorden (taboewoorden) in voorkomen. De
lijstbeheerder leest mee, stuurt en stimuleert
eventueel de discussie, en grijpt in wanneer dat nodig
mocht zijn.
VAART!Forum
Oudste, bestaande mailinglijst in de binnenvaart, ging
als 'vaart-l' (van 'lijst') van start in de zomer van
1996. De experimentele jaren van Waternet zijn dan
voorbij, aan de wal doet het World Wide Web z'n
intrede. De pc-dichtheid op de Nederlandse binnenvloot
is gering, en de meeste binnenvaarders hebben nog geen
idee wat internet is. In één van de eerste column's in
het VAART!Forum worden twee automatiseringsdeskundigen
aangehaald uit de Schuttevaer: "Bovendien is de
maximum snelheid van een modem via het dure GSM maar
9600 bps. Dat is langzaam. Ik zie daarom niets in
websurfen als je vaart. Dat kost teveel tijd en is
daarom te duur." De enige nuttige, want zakelijke
toepassing van Internet is volgens het tweetal e-mail,
het elektronisch uitwisselen van berichten. Het
VAART!Forum zal zich daarin de volgende jaren een
sleutelpositie verwerven.
Pieter Eerland (Lekstroom) en Paul van Erven Dorens (nu
Syntens) behoren tot de 'early adaptors', hun discussie
over kranen aan boord van schepen is de eerste in het
VAART!Forum. Van de forumdeelnemers uit de beginjaren
(vóór 2000) zijn er nog zo'n 175 over. Op een gegroeid
totaal van circa 800, waarvan eenderde tot de helft
varenden.
Het VAART!Forum heeft zich ontwikkeld tot de
brede basislijst, waar alles aan bod kan komen wat
binnenvaarders beroepsmatig bezighoudt. Een aantal
kleinere lijsten met deelinteresses is inmiddels van
deze 'grote' lijst afgesplitst. Grootste afsplitsing is
de verzendlijst VAART!Webnieuws, met dagelijks 1150
lezers.
Deelname aan het VAART!Forum is vrij voor iedereen met
belangstelling voor de binnenvaart. Aanmelden kan via
het formulier op www.vaart.nl of per e-mail met een
bericht aan majordomo@vaart.nl, met als tekst:
subscribe VAART-L . Alleen ingeschreven deelnemers
kunnen berichten posten. De actieve, schrijvende kern
wordt gevormd door enkele tientallen deelnemers, de
rest leest ('lurkt') mee. Regelmatig mengen ook
bondsbestuurders en andere 'officials' zich in de discussie,
hoewel de schroom om op deze wijze het publieke debat
aan te gaan nog groot is.
Tien tot vijftien berichten (of meer) per dag zijn op
deze lijst geen uitzondering. Volgens ingewijden moet
je als deelnemer beschikken over een groot digitaal
incasserings- en inlevingsvermogen om het allemaal bij
te benen. Voor wie alles liever in één bericht per dag
ontvangt, is er de verzamellijst vaart-digest. Alle
berichten worden op het web gearchiveerd; niets is dus
geheim, ook niet voor buitenstaanders.
VAART!Familie
Niet alles in het leven aan boord is zakelijk.
Binnenvaarders willen ook wel eens over ditjes &
datjes, over kinderen en internaten, familiezaken of
het alledaagse leven aan boord met elkaar van gedachten
wisselen. Henriette Driesen (mts Alpheus) en Esther
Goudriaan (ms Concordia) namen in de zomer van 2001 het
initiatief voor de lijst VAART!Familie, die inmiddels
35 (actieve) deelnemers telt. Berichten variëren van
eenvoudige vragen tot diepgaande discussies,
bijvoorbeeld over geloofszaken.
Op hoogtijdagen wil het
aantal berichten nog wel eens groter zijn dan in het
VAART!Forum, het lijkt soms op chatten (gezellig
kletsen) per e-mail. Deelnemers hebben een sterke
onderlinge betrokkenheid. Veel berichten zijn nogal
persoonlijk, vandaar dat er op geen enkele wijze wordt
gearchiveerd. Het ideaal van Henriette en Esther was
een krant voor varenden op internet. Die zag het licht
in de vorm van het digitale boordblad SOFA (Sociaal
Familiaal), met eens per veertien dagen een pagina
gezelligheid, uitgaanstips, nieuws uit 'de bladen' en
links naar onderwerpen die meestal weinig met
binnenvaart van doen hebben.
Inschrijven via www.vaart.nl/familie of per e-mail met
een bericht aan majordomo@vaart.nl met als tekst:
subscribe vaart-familie ; voor alleen een (gratis)
abonnement op het boordblad SOFA luidt de tekst:
subscribe vaart-sofa .
VAART!PC
Ze zijn óf fanatiek met pc's bezig (techies), óf
volstrekt onwetend op dat gebied (digibeet). In de
mailinglijst VAART!PC is voor beide categorieën
deelnemers veel op te steken. De lijst telt ruim 50
binnenvaarders, waaronder een aantal dat zich met veel
bevlogenheid heeft gestort op het alternatieve
besturingssysteem Linux. Tegelijk is het ook de plek
waar aansluitproblemen (printers, fax, telefoon) ter
sprake komen. Berichten worden gearchiveerd, zodat ook
de vele oplossingen, tips & trucs voor het varend
nageslacht behouden blijven. Inschrijven via
www.vaart.nl/telematica of met een e-mail aan
majordomo@vaart.nl met als tekst: subscribe vaart-pc .
SpitsenVAART!
Hoever moet je gaan in het opsplitsen van het brede
VAART!Forum in lijsten voor deelinteresses? Dat is een
vraag die sommige forumdeelnemers bezighoudt. Anderen
hebben vanuit hun specifieke betrokkenheid duidelijk
belang bij een eigen platform. De mailinglijst
SpitsenVAART! is daar een goed voorbeeld van, speciaal
voor Frankrijkvaarders. Beperking van de openingstijden
van Franse bruggen en sluizen heeft grote gevolgen voor
de Nederlanders die op Frankrijk varen.
Thijs Hitters
(ms Picaro) en Jos Evens (ms Daevanos) namen op de dag
dat de maatregel inging het initiatief voor de nieuwe
lijst SpitsenVAART! Hun doel was door gerichte
informatie en discussie binnenvaarders te mobiliseren
voor verbetering van de toestand op de Franse
vaarwegen. De lijst telt inmiddels ruim 40 deelnemers,
en de opzet lijkt geslaagd. Aanmelden via
www.vaart.nl/spitsenvaart of per e-mail met een bericht
aan majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe
spitsenvaart
KGNS
Software-ontwikkelaars zijn voor het ontwikkelen van
toepassingen in de binnenvaart sterk afhankelijk van de
ervaringen en wensen van varende pc-gebruikers. Het
Bureau Telematica Binnenvaart heeft daarom een lijst
opgezet als trefpunt voor ontwikkelaars en gebruikers:
Klankbordgroep Nautische Software (KGNS). Discussies
gaan bijvoorbeeld over het gebruik van BICS
(Rijkswaterstaat, verbeteringen, nieuwe versies), maar
ook over beleidsmatige zaken als standaardisatie van
software, boordpc's in het licht van de CCR-regelgeving
(ROSR), Indris, STIS etc. Voor de KGNS-lijst wordt
gebruik gemaakt van de diensten van Yahoo. Aanmelden
met een lege e-mail naar:
KGNS_BN-subscribe@yahoogroups.com
Besloten lijsten
Openbaarheid van informatie en discussies is niet
altijd gewenst. Zo houdt het samenwerkingsverband ELV
de aangesloten binnenvaarders via een lijst op de
hoogte van vrachten en nieuwe transporten. Vraagbaken,
de helpdesk van Dekatel/Autena, test in samenwerking
met KPN, Rijkswaterstaat en een aantal schippers het
gebruik van GPRS (het nieuwe GSM) aan boord. Een aantal
Schuttevaer-afdelingen is bezig uitsluitend voor eigen
leden afdelingslijsten op te zetten om zo de onderlinge
communicatie te verbeteren.
Die lijn doortrekkend mogen
we de komende tijd nog een reeks nieuwe initiatieven
tegemoet zien van organisaties en besturen die het
gemak van e-mail en het groepsgewijs informeren en
discussiëren via mailinglijsten ontdekken.