Door Dirk van der Meulen
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 5 november 2002)
Na ‘Weinig online promotie voor stands op Rotterdam
Maritime’ (2000) en ‘Europort-standhouders ‘vergeten’
eigen website’ (2001) doet Het Web opnieuw onderzoek
naar de vakbeurs op internet. Wie van 12 tot 16
november ‘ter beurze’ gaat, mag intussen (willen) weten
wat exposanten op Rotterdam Maritime online te bieden
hebben. De beursorganisatie wil het ons gemakkelijk
maken op www.rotterdammaritime.nl, Op de verse
beurssite is heel wat aan de hand, maar ‘missing links’
zorgen ervoor dat je met een gedrukte catalogus
waarschijnlijk toch nog beter uit bent. De online
informatie is vooral beursgericht; de rest mag je zelf
uitzoeken.
The leading trade show
Dat een beurs voor (vooral) de binnenvaart zich
(vooral) van het Engels als voertaal bedient, blijft
onbegrijpelijk. Je kunt wel kiezen voor ‘Dutch’
(Nederlands), maar met Duits - toch de tweede (of
eerste) binnenvaarttaal - kom je op Rotterdam Maritime
niet ver. (Entschuldigung!) ‘All business is
local’
meldt de site van ‘The leading trade show for Rhine and
inland shipping, professional fishery, merchant
shipping and the dredging industry’. Schippers die
weten met welke bedrijven ze zaken doen, zullen af en
toe de wenkbrauwen fronsen bij de Engelstalige product-
en standinformatie van hun toeleveranciers.
Rode en zwarte vlakken voeren de boventoon in het
openingsbeeld van de site. GSM-surfers moeten enig
geduld hebben. Behalve de taalkeus is er op de
openingspagina een knop ‘My Maritime’, een site-ingang
voor standhouders (met wachtwoord). Een klik op ‘Dutch’
geeft nieuwe vlakken in rood en zwart, en een ‘welkom’.
Algemene beursinformatie: 15.500 m2, een schrikbarend
verschil (foutje?!) met de 2000-editie. Die had ‘ruim
30.000 m2 standruimte, 477 stands, 650 exposanten uit
25 landen en 36.823 bezoekers’.
Laten we het op ‘groot’
houden, en ànders: ‘Vroeger hing de wereld van
scheepvaart, visserij en baggerij aan elkaar met
kabels, trossen en netten. Bakens en boeien wezen de
stuurman de weg over het water. Vandaag de dag draait
het allemaal om ketens, knooppunten en
informatienetwerken. Ook op Rotterdam Maritime
overheerst al lang niet meer de geur van geteerd touw;
tegenwoordig eist het gezoem van elektronica en de
digitale bliebgeluiden van computers op hoge toon de
aandacht op.’
Agenda-knop
Eenmaal binnen kun je met een zoekfunctie links onder
op het scherm deelnemers achterhalen. Desgewenst wordt
de hele lijst van standhouders gepresenteerd, met voor
elk een knop naar meer informatie en een agenda om
alvast zelf een afspraak in te vullen. De informatie
van standhouders is ook in ruime mate Engelstalig, en
het ontbreken van contactinformatie is opvallend
storend. Naast adressen en telefoonnummers ontbreken
ook de links naar bedrijven met een eigen website.
Alleen naam en standnummer bieden houvast.
Bij de 485 namen van exposanten uit de officiële
standhouderslijst vonden we uit linksverzamelingen als
scheepvaart.pagina.nl en met speurwerk via Google.com
322 sites. Een veelvoud vergeleken met twee jaar
geleden, en een reden om aan te nemen dat
toeleveranciers in de maritieme sector redelijk
vertrouwd zijn geraakt met het web als medium. De
kwaliteit van de sites - van simpel tot ingenieus, maar
veelal niet actueel - is buiten beschouwing gelaten,
omdat we vooral wilden weten in hoeverre websites
meetellen in de marketing-exposure rondom de vakbeurs
Rotterdam Maritime. Bijvoorbeeld door gebruik van het
beurslogo, een tekstverwijzing naar de beurs of een
ruimere voorbeschouwing op de eigen beurspresentatie.
Dit is wat we tegenkwamen:
Binnenvaartboekhouder en adviseur Stichting Abri meldt
zich tijdens de beurs aanwezig op stand 567,
Scheepswerf Bocxe Delft op stand 201. Het Bureau
Voorlichting Binnenvaart geeft samen met de Koninklijke
Schuttevaer, SAB, CBV, NPRC en VTL op stand 439
allerhande binnenvaartinformatie. Cleton & Meijer heet
u welkom op stand 443, Euroschroef verwijst met een
Rotterdam Maritime-logo naar stand 1206 en HamworthyKSE
naar stand 331. Hogeschool Zeeland is met ‘Duurzaam
Schip’ te gast in het HME-paviljoen (stand 613),
vertelt een ‘pop-up’ op de site. Daar staan ook
Information Display Technology en Johnson Pump. Jooren
Scheepsschroeven is te vinden op stand 414, Lans
Instruments op stand 1607 en Loggers Rubbertechniek op
stand 1609. De site van NewThex, maritiem ontwerpers
uit Assen, is nog vrij leeg, maar er is wel een
verwijzing naar beursstand 1701. Voor Noxon
Stainless is Rotterdam Maritime dit jaar al de vierde beurs,
stand 422. Baggeraar Van Oord ACZ is te vinden op stand
417.
Toegangskaart
Klanten die nog geen toegangskaart hebben, kunnen
behalve bij de voorregistratie online ook terecht op de
site van Autena Marine. Op de speciale pagina over
Rotterdam Maritime is uitgebreide informatie te vinden
over het beursaanbod van deze nautische
automatiseerder, op stand 391. Op de evenementenpagina
van Damen Shipyards Bergum worden sitebezoekers
uitgenodigd langs te komen op Rotterdam Maritime voor
persoonlijk contact. Op standnummer 2408 zijn ook de
Damen-zusterbedrijven te vinden. Logic
Vision
presenteert zich op stand 1516 met twee keer zoveel
ruimte als op de vorige beurs. Bezoekers kunnen er
kennis maken met de zelf ontwikkelde branchegerichte
modules zoals Shipyard module en Rederij module.
Lubrafil brengt het filterprogramma van Boll & Kirch
op stand 1211. De (nieuwe) Maritieme
Vacaturebank
presenteert zich op de eigen site duidelijk als
deelnemer aan Rotterdam Maritime; vacatures op stand
338. De Urker Scheepswerf Metz is te vinden op stand
610. NavMate bestaat 25 jaar en nodigt iedereen uit
voor de verjaardag op stand 218. Er zijn nog
toegangskaarten, meldt de site tussen het knetterend
vuurwerk door.
Projectinrichter Baars & Bloemhoff werkte via Ytama
Scheepsbetimmeringen mee aan de accommodatie op Bonn &
Mees' nieuwe drijvende bok Matador 3. De informatie
over de presentatie op Rotterdam Maritime (stand 663)
laat foto’s zien en vertelt meer over de Duropal Marine
Range. Econosto geeft op de site alvast een vooruitblik
op het ‘sfeervolle maritiem café aan de kade’ (stand
620), waar je kunt bijpraten over appendages,
tankmeetsystemen, hydraulische aandrijvingen,
pakkingen, slangen, warmtewisselaars en
zoetwatermakers.
Echt Hamburgs bier wordt bezoekers van stand 1517 in
het vooruitzicht gesteld op de site van Georg Duncker
Versicherungsmakler. Bij Huchem Special Products (stand
514) mag je volgens een bericht op de site vragen naar
het nieuwe product HC-Stripe-Cleaner, voor het
verwijderen van hardnekkige regenstrepen o.a. onder de
den. Radio Holland kondigt op de site een aantal
‘primeurs’ aan op stand 1310: de Sigma lijn, het nieuwe
Airtime bedrijf en het vernieuwde Ship@Sight
fleetmonitoring systeem via internet. Rafa Scheepsramen
komt samen met Beerens uit Werkendam en Broeckx uit
Antwerpen naar stand 660. De RAI kondigt vooral
zizhzelf aan, in de gedaante van Europort 2003, de
tegenhanger van Rotterdam Maritime in oneven jaren.
Het lijkt of eind oktober de beurs voor veel
standhouders nog ver weg is... Of te onbelangrijk voor
een vermelding in de expo-kalender op de site. Sommige
standhouders proberen er nog iets van te maken (Autena,
Duncker, NavMate), maar voor de meesten lijkt dat
teveel moeite. Ze stoppen al hun aandacht
waarschijnlijk in de echte stand en vergeten de
virtuele expositie op het web. Zelfs het Gemeentelijk
Havenbedrijf Rotterdam zwijgt op de site over Rotterdam
Maritime. BO & AC maakt het helemaal dol, door te
melden dat men met ingang van 1999 ook aanwezig zal
zijn op Maritiem Rotterdam...