Editie 3.23 van 5.11.2002
© 2001-2002 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Bugbear houdt huis onder de e-mailende binnenvaart

‘Natte’ innovaties laten binnenvaart excelleren

Gefilterde stremmingsberichten voor plekken waar je zelf komt

Bouwfraude en ophoogzand

Schamel schepenaanbod online

STIS, COMRIS en de River Information Services

Overslagcentra op het web zijn wegwijzers naar de binnenvaart

Van VOC en CBRB naar
homepages van rederijen

Online ‘buurten’ bij de natte overheid:
DGG Binnenvaart en IVW Scheepvaart

KOFS.nl: site voor examentijd

PortofRotterdam.com draagt bij aan promotie van binnenvaart

De Amerikaanse 'River Industry'

LOVK-site haalt varende ouders en kleuters de groep binnen

Rijnvaartreglementen pluk je bij CCR van de website

Waterstanden op bestelling

Mailinglijst is een 'hit' in digi-communicatie binnenvaardersM/a>

Bedieningstijden ViN op het web

La Louvière legt het loodje

Scheepsfotografen online

Nieuw mantelpakje
voor 't BVB

Bureau Telematica wil
méér schippers online

Met Google zoeken naar
‘schipperskind’ op het web

Aanbevelingen veilige vaart
bij Raad Transportveiligheid

Europort-standhouders
‘vergeten’ eigen website

'Rijnschepenregister' zonder web-inzage

Sociale zekerheid

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2002
VAART! Info

Exposantensites van simpel tot ingenieus, maar veelal niet actueel

Web rondom de vakbeurs
mist de sprankeling vooraf

Ruim de helft - meer nog: 322 - van de 485 exposanten op Rotterdam Maritime heeft een eigen website, maar voor het promoten van de (vaak dure) eigen beurspresentatie wordt die nauwelijks gebruikt. Op een enkele uitzondering na. De conclusie uit het jaarlijks onderzoek van Het Web rondom dé maritieme vakbeurs van het jaar is wederom teleurstellend. Steeds meer toeleveranciers hebben de beschikking over een website, maar doen er (te) weinig mee. Zelfs de beursorganisatie - nu ook zelfstandig op het web - laat flinke steken vallen.

    Door Dirk van der Meulen
    (ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 5 november 2002)

    Na ‘Weinig online promotie voor stands op Rotterdam Maritime’ (2000) en ‘Europort-standhouders ‘vergeten’ eigen website’ (2001) doet Het Web opnieuw onderzoek naar de vakbeurs op internet. Wie van 12 tot 16 november ‘ter beurze’ gaat, mag intussen (willen) weten wat exposanten op Rotterdam Maritime online te bieden hebben. De beursorganisatie wil het ons gemakkelijk maken op www.rotterdammaritime.nl, Op de verse beurssite is heel wat aan de hand, maar ‘missing links’ zorgen ervoor dat je met een gedrukte catalogus waarschijnlijk toch nog beter uit bent. De online informatie is vooral beursgericht; de rest mag je zelf uitzoeken.

    The leading trade show
    Dat een beurs voor (vooral) de binnenvaart zich (vooral) van het Engels als voertaal bedient, blijft onbegrijpelijk. Je kunt wel kiezen voor ‘Dutch’ (Nederlands), maar met Duits - toch de tweede (of eerste) binnenvaarttaal - kom je op Rotterdam Maritime niet ver. (Entschuldigung!) ‘All business is local’ meldt de site van ‘The leading trade show for Rhine and inland shipping, professional fishery, merchant shipping and the dredging industry’. Schippers die weten met welke bedrijven ze zaken doen, zullen af en toe de wenkbrauwen fronsen bij de Engelstalige product- en standinformatie van hun toeleveranciers.

    Rode en zwarte vlakken voeren de boventoon in het openingsbeeld van de site. GSM-surfers moeten enig geduld hebben. Behalve de taalkeus is er op de openingspagina een knop ‘My Maritime’, een site-ingang voor standhouders (met wachtwoord). Een klik op ‘Dutch’ geeft nieuwe vlakken in rood en zwart, en een ‘welkom’. Algemene beursinformatie: 15.500 m2, een schrikbarend verschil (foutje?!) met de 2000-editie. Die had ‘ruim 30.000 m2 standruimte, 477 stands, 650 exposanten uit 25 landen en 36.823 bezoekers’.
    Laten we het op ‘groot’ houden, en ànders: ‘Vroeger hing de wereld van scheepvaart, visserij en baggerij aan elkaar met kabels, trossen en netten. Bakens en boeien wezen de stuurman de weg over het water. Vandaag de dag draait het allemaal om ketens, knooppunten en informatienetwerken. Ook op Rotterdam Maritime overheerst al lang niet meer de geur van geteerd touw; tegenwoordig eist het gezoem van elektronica en de digitale bliebgeluiden van computers op hoge toon de aandacht op.’

    Agenda-knop
    Eenmaal binnen kun je met een zoekfunctie links onder op het scherm deelnemers achterhalen. Desgewenst wordt de hele lijst van standhouders gepresenteerd, met voor elk een knop naar meer informatie en een agenda om alvast zelf een afspraak in te vullen. De informatie van standhouders is ook in ruime mate Engelstalig, en het ontbreken van contactinformatie is opvallend storend. Naast adressen en telefoonnummers ontbreken ook de links naar bedrijven met een eigen website. Alleen naam en standnummer bieden houvast.

    Bij de 485 namen van exposanten uit de officiële standhouderslijst vonden we uit linksverzamelingen als scheepvaart.pagina.nl en met speurwerk via Google.com 322 sites. Een veelvoud vergeleken met twee jaar geleden, en een reden om aan te nemen dat toeleveranciers in de maritieme sector redelijk vertrouwd zijn geraakt met het web als medium. De kwaliteit van de sites - van simpel tot ingenieus, maar veelal niet actueel - is buiten beschouwing gelaten, omdat we vooral wilden weten in hoeverre websites meetellen in de marketing-exposure rondom de vakbeurs Rotterdam Maritime. Bijvoorbeeld door gebruik van het beurslogo, een tekstverwijzing naar de beurs of een ruimere voorbeschouwing op de eigen beurspresentatie.

    Dit is wat we tegenkwamen:
    Binnenvaartboekhouder en adviseur Stichting Abri meldt zich tijdens de beurs aanwezig op stand 567, Scheepswerf Bocxe Delft op stand 201. Het Bureau Voorlichting Binnenvaart geeft samen met de Koninklijke Schuttevaer, SAB, CBV, NPRC en VTL op stand 439 allerhande binnenvaartinformatie. Cleton & Meijer heet u welkom op stand 443, Euroschroef verwijst met een Rotterdam Maritime-logo naar stand 1206 en HamworthyKSE naar stand 331. Hogeschool Zeeland is met ‘Duurzaam Schip’ te gast in het HME-paviljoen (stand 613), vertelt een ‘pop-up’ op de site. Daar staan ook Information Display Technology en Johnson Pump. Jooren Scheepsschroeven is te vinden op stand 414, Lans Instruments op stand 1607 en Loggers Rubbertechniek op stand 1609. De site van NewThex, maritiem ontwerpers uit Assen, is nog vrij leeg, maar er is wel een verwijzing naar beursstand 1701. Voor Noxon Stainless is Rotterdam Maritime dit jaar al de vierde beurs, stand 422. Baggeraar Van Oord ACZ is te vinden op stand 417.

    Toegangskaart
    Klanten die nog geen toegangskaart hebben, kunnen behalve bij de voorregistratie online ook terecht op de site van Autena Marine. Op de speciale pagina over Rotterdam Maritime is uitgebreide informatie te vinden over het beursaanbod van deze nautische automatiseerder, op stand 391. Op de evenementenpagina van Damen Shipyards Bergum worden sitebezoekers uitgenodigd langs te komen op Rotterdam Maritime voor persoonlijk contact. Op standnummer 2408 zijn ook de Damen-zusterbedrijven te vinden. Logic Vision presenteert zich op stand 1516 met twee keer zoveel ruimte als op de vorige beurs. Bezoekers kunnen er kennis maken met de zelf ontwikkelde branchegerichte modules zoals Shipyard module en Rederij module. Lubrafil brengt het filterprogramma van Boll & Kirch op stand 1211. De (nieuwe) Maritieme Vacaturebank presenteert zich op de eigen site duidelijk als deelnemer aan Rotterdam Maritime; vacatures op stand 338. De Urker Scheepswerf Metz is te vinden op stand 610. NavMate bestaat 25 jaar en nodigt iedereen uit voor de verjaardag op stand 218. Er zijn nog toegangskaarten, meldt de site tussen het knetterend vuurwerk door.

    Projectinrichter Baars & Bloemhoff werkte via Ytama Scheepsbetimmeringen mee aan de accommodatie op Bonn & Mees' nieuwe drijvende bok Matador 3. De informatie over de presentatie op Rotterdam Maritime (stand 663) laat foto’s zien en vertelt meer over de Duropal Marine Range. Econosto geeft op de site alvast een vooruitblik op het ‘sfeervolle maritiem café aan de kade’ (stand 620), waar je kunt bijpraten over appendages, tankmeetsystemen, hydraulische aandrijvingen, pakkingen, slangen, warmtewisselaars en zoetwatermakers.

    Echt Hamburgs bier wordt bezoekers van stand 1517 in het vooruitzicht gesteld op de site van Georg Duncker Versicherungsmakler. Bij Huchem Special Products (stand 514) mag je volgens een bericht op de site vragen naar het nieuwe product HC-Stripe-Cleaner, voor het verwijderen van hardnekkige regenstrepen o.a. onder de den. Radio Holland kondigt op de site een aantal ‘primeurs’ aan op stand 1310: de Sigma lijn, het nieuwe Airtime bedrijf en het vernieuwde Ship@Sight fleetmonitoring systeem via internet. Rafa Scheepsramen komt samen met Beerens uit Werkendam en Broeckx uit Antwerpen naar stand 660. De RAI kondigt vooral zizhzelf aan, in de gedaante van Europort 2003, de tegenhanger van Rotterdam Maritime in oneven jaren.

    Het lijkt of eind oktober de beurs voor veel standhouders nog ver weg is... Of te onbelangrijk voor een vermelding in de expo-kalender op de site. Sommige standhouders proberen er nog iets van te maken (Autena, Duncker, NavMate), maar voor de meesten lijkt dat teveel moeite. Ze stoppen al hun aandacht waarschijnlijk in de echte stand en vergeten de virtuele expositie op het web. Zelfs het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam zwijgt op de site over Rotterdam Maritime. BO & AC maakt het helemaal dol, door te melden dat men met ingang van 1999 ook aanwezig zal zijn op Maritiem Rotterdam...



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index