Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com
© 2000-2002
|
Het Web als bron van vernieuwende ideeën
‘Natte’ innovaties laten binnenvaart excellerentMet het meelschip Mercurial Latistar en het eerste Distrivaart-schip River Hopper is de binnenvaart weer helemaal in beeld als innovatieve transportsector. En wie kent de Jowi niet, of de Neokemp-schepen? Toch belangrijke binnenvaartinnovaties! Evenals de tempomaat, de Z-propellor en de lichtgewicht spits. Het Web probeert online sporen van innovatie te vinden, mede ingegeven door de stelling van minister Herman Heinsbroek (Economische Zaken) dat we moeten ‘Excelleren door Innoveren’.
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 8 oktober 2002) "Voor Nederland is het erg belangrijk dat ondernemers nieuwe producten, diensten en technologieën ontwikkelen en in de markt zetten. Dat is innoveren", zei Heinsbroek op Prinsjesdag bij de presentatie van zijn eerste EZ-begroting. "Innovatie is de sleutel tot de kenniseconomie en een hogere arbeidsproductiviteit. Op dit gebied dreigt Nederland echter achterop te raken op het Europese gemiddelde en de aansluiting met de wereldtop te missen. Hierdoor loopt onze ambitie gevaar om in 2010 tot de kopgroep van Europa te behoren."
Handleiding Op de site van de Mercurius Scheepvaart Group is de innovatiedrift nog het best voelbaar. Vooral in de rubriek ‘Nieuws’ krijg je de indruk dat Robert Zimmerman met zijn gedurfd ondernemerschap regelmatig innovatieve ideeën weet om te zetten in concrete vernieuwingen voor de binnenvaart. De koppen spreken voor zich: ‘Meeltanker Mercurial Latistar ingezet in bloemaanvoer Avebe Latenstein’, ‘Bierbrouwers willen op rivier hoppen’ - om maar eens wat op de site overgenomen verhalen aan te halen uit de Binnenvaartkrant. Geplaatst in een ander kader krijgen ze een nieuwe dimensie. De Mercurius-site is ook verder het bezoeken waard, voor informatie over schepen die varen onder de Mercurius-vlag en het werkaanbod via het uitzendbureau Abdemar. Met de Mercurial Latistar, die tijdens de Nijmeegse Haven & Transportdagen ten doop werd gehouden, hebben Mercurius en binnenvaartondernemer Jaap Vooys een grootschalige zelflader en -losser geïntroduceerd in de binnenvaart. Over het doordachte initiatief zei Robert Zimmerman eerder in de Binnenvaartkrant: ‘De binnenvaart moet de handling vaker zelf doen. Er wordt meer in logistieke toepassingen gedacht. We moeten de kansen niet laten liggen, want dan missen we de boot.’ Het nieuwe palletschip River Hopper, dat ‘full truck loads’ bier gaat varen, past in datzelfde streven naar vernieuwing van het vervoer over water.
Distrivaart.nl Het gaat hier dus om meer dan alleen maar ‘slimme’ schepen. NDL werkt in het project samen met TNO-Inro, het ministerie van EZ, verladers als Bavaria, Grolsch, Heineken en Kimberly-Clark, retailers als Albert Heijn, Schuitema en Aldi èn binnenvaartondernemingen. TNO-inro doet denkwerk voor wat men op de site noemt ‘Logistieke Performance Verbetering’, zoals het project Distrivaart. ‘Bij het technische ontwerp of de technische evaluatie van een alternatief (bijvoorbeeld een data warehouse of een vervoermiddel) kunnen we de diensten inschakelen van onze collega’s uit de 13 andere TNO instituten. Samen een veelvoud aan internationaal erkende expertises, van klimaatbeheersing bij de bouw van distributiecentra tot de beveiliging van internetcommunicatie.’
Praktijkdeskundigheid Het BVB noemden we al; daar staat ook een heel Bureau Consultancy Binnenvaart klaar om de ‘modal shift’ van weg naar water te bevorderen. ‘Innoveren is een zaak voor ondernemers’, schrijft minister Heinsbroek in de EZ-begroting 2003, waaruit ook de subsidies van Senter en de innovatie-begeleiding door Syntens worden gefinancierd. ‘De overheid kan dit echter wel stimuleren, met name waar het gaat om het toepassen en verspreiden van kennis uit universiteiten, het beschermen van kennis met octrooien, het ondersteunen van doorbraaktechnologieën en het aantrekken van kennisintensieve bedrijven uit het buitenland. Daarnaast bevordert het kabinet een goede deelname van Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen aan Europese onderzoeks- en innovatieprojecten.’ Een mooie uitdaging voor de Binnenvaart Innovatiedag die het CBRB in december samen met het Bureau Innovatie en de Stichting Projecten Binnenvaart wil gaan houden. |
of bel +31653-596 496
|