Editie 3.14 van 2.7.2002
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Online ‘buurten’ bij de natte overheid:
DGG Binnenvaart en IVW Scheepvaart

KOFS.nl: site voor examentijd

PortofRotterdam.com draagt bij aan promotie van binnenvaart

De Amerikaanse 'River Industry'

LOVK-site haalt varende ouders en kleuters de groep binnen

Rijnvaartreglementen pluk je bij CCR van de website

Waterstanden op bestelling

Mailinglijst is een 'hit' in digi-communicatie binnenvaardersM/a>

Bedieningstijden ViN op het web

La Louvière legt het loodje

Scheepsfotografen online

Nieuw mantelpakje
voor 't BVB

Bureau Telematica wil
méér schippers online

Met Google zoeken naar
‘schipperskind’ op het web

Aanbevelingen veilige vaart
bij Raad Transportveiligheid

Europort-standhouders
‘vergeten’ eigen website

'Rijnschepenregister' zonder web-inzage

Sociale zekerheid

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht

Motorensites zonder digitale proefstand

Scheepsbouwers zoeken via het web naar internationale markten

INE zet binnenvaart
Europees op het web

Chinavaarders online te volgen

Oneindig veel werk op het web

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

© 2000-2002
VAART! Info

‘Rederij’ in Google vooral passagiersvaart

Van VOC en CBRB naar
homepages van rederijen

Reders hadden ooit de mooiste huizen van de stad. Geldt dat - voorzover ze er nog zijn - ook voor de reders op het web? We togen langs de digikades op zoek naar homepages van rederijen, met als vermeende gids de site van het CBRB. Want daar zitten (of zaten?) de echte Rijn- en binnenvaartreders. Maar helaas..., en ook een rondje Google levert weinig op. Eerst een uitstapje naar het verleden, naar de ‘reders’ van de VOC, die 400 jaar geleden werd opgericht.

VOC

De viering van 400 jaar Verenigde Oostindische Compagnie is volgens www.voc2002.nl nog volop gaande. Je komt er niet zomaar door het intikken van www.voc.nl. Daar huist een training en adviescentrum. Waarmee maar weer eens is aangetoond dat je er als reder (in spé) niet vroeg genoeg bij kunt zijn met het vastleggen van je domeinnaam. Zeker als je groot en oud wilt worden.

‘Feestsite’
De snelle en toch fraai vormgegeven VOC-‘feestsite’ geeft een overzicht van activiteiten. Veel is alweer voorbij, zoals de feestelijke herdenking in de Ridderzaal, festiviteiten in de zes "VOC-steden" (Amsterdam, Delft, Enkhuizen, Hoorn, Middelburg, Rotterdam) en op de rede van Texel. Er zijn ook activiteiten op het gebied van onderwijs, wetenschappen en cultuur, waaronder een gecombineerde tentoonstelling in het Nederlands Scheepvaart Museum en het Maritiem Museum.
Denk niet dat het alleen maar gaat om een redersactiviteit uit lang vervlogen tijden. ‘De betekenis van de VOC ligt niet alleen in het verleden, maar ook in het heden en in de toekomst’, meldt voc2002.nl. ‘Daarom zal in het kader van de viering nadrukkelijk aandacht worden besteed aan het belang van een wereldwijde oriëntatie en van ondernemerschap, vakmanschap en innovatie voor de toekomst van Nederland.’

De VOC kreeg van de Staten-Generaal het octrooi op de scheepvaart naar Azië, nadat handelaren in vijf jaar tijd met 65 schepen in 15 vloten naar Azië zeilden. Dit leidde tot grote onderlinge concurrentie. Het was dus een vorm van capaciteitsregulering waar niet alleen de handel maar ook de Nederlandse Staat wel bij voer. De site vertelt het verhaal, maar geeft ook heel veel links naar informatie elders op het web.

Lichte plaatjes
Op www.cbrb.nl sta je voor de keus: ‘vaste verbinding’ of ‘GSM-verbinding’. Dat laatste blijft een tikkeltje frustrerend voor wie ondanks GSM toch mooie pagina’s wil zien. We kiezen voor de vaste verbinding, die slechts een aantal (lichte) plaatjes meer heeft dan de GSM-versie, maar qua informatie niets méér biedt.

CBRB Nieuws

Er zit duidelijk systeem in de CBRB-site. Dat houdt de vormgeving strak en verbindt alle onderdelen van de site op een logische manier met elkaar. Directeur Ton Roos omschrijft het Centraal Bureau voor de Rijn- en binnenvaart in zijn welkomstwoord als ‘werkgevers- en ondernemersorganisatie voor binnenvaart en logistiek’. De site heet dan ook: ‘De site van en voor de ondernemende binnenvaart.’ (Het woord ‘reder’ lijkt met zorg vermeden.)

De uitnodiging ‘Klik hier voor nieuws’ knippert wel erg dringend. De goedgevulde nieuwsrubriek geeft de aanhef van actuele berichten over vluchtwegen, hygiënecode, reïntegratie, veiligheid (op de radio), toekomstperspectief containervaart, nog meer hygiënecode en vluchtwegen, etc. In april waren er zes berichten, in mei ook zes en in juni twee. Voor de hele artikelen, soms met een fotootje, klik je door. Nog meer nieuws: de maandelijkse CBRB Nieuwsbrief is in pdf-formaat te downloaden. In een nieuwsarchief zijn alle berichten tot het begin van de site (een jaar geleden) in een indrukwekkend overzicht terug te vinden.

Helpdeskformulieren
Uiteraard ontbreken ook de doelstellingen (‘versterking van de positie van de aangesloten binnenvaartondernemingen en van de binnenvaart’) en de samenstelling van bestuur, commissies en werkgroepen van het CBRB niet. Vergaderdata staan in de agenda, evenals de aankondiging van een themabijeenkomst op 6 september over het ADNR. De ‘externe agenda’ is leeg.
Diverse CBRB-documenten en ook bijvoorbeeld actuele loontabellen zijn van de site te downloaden of te bestellen. De ‘reader emissie-eisen’ lijkt een groeidocument, waar regelmatig aanvullingen op worden geplaatst. De helpdeskfunctie is er voor leden; zij kunnen hun vragen dag en nacht in online-formulieren kwijt. Formulieren zijn er ook voor het aanmelden als lid of voor het reageren op de site.

Achter de knop ‘Links’ verschijnt een uitgebreide verzameling onder de kop ‘Binnenvaart.nl’. Dat webadres is eveneens gereserveerd door het CBRB, maar alleen met een wachtwoord toegankelijk. De linkslijst lijkt overigens regelrecht ontleend aan de scheepvaart.pagina.nl; wat erin ontbreekt zijn verwijzingen naar de sites van CBRB-leden. Van de gidsfunctie langs rederij-sites komt dus weinig terecht. Daarom gaan we zelf op zoek (binnenkort in rederijen.pagina.nl !).

Passagiersvaart
‘Rederij’ moet je volgens zoekmachine Google.com vooral zoeken in de passagiersvaart (dus: cruise.pagina.nl), en in mindere mate visserij en sleepvaart. Dat is meestal óók Rijn- en binnenvaart, maar onze belangstelling gaat toch meer uit naar droge lading en tankvaart. Na 22 Google-pagina’s is daar de link naar ‘Rederij Twenthe Rijn’, een pagina die oud-kapitein Wilhelm E. Teuben maakte voor de promotie van zijn boek ‘Op- en ondergang van een rederij’. Zelfs Rederij Radbraker duikt op, maar die lijkt gelet op de berichten uit het Nationaal Kamp voor Schipperskinderen minder representatief.

Bestáán er eigenlijk nog rederijen? In het Burgerlijk Wetboek komt de benaming ‘rederij’ als volgt voor: ‘Indien een binnenschip blijkens de openbare registers, bedoeld in afdeling 2 van titel 1 van Boek 3 aan twee of meer personen gezamenlijk toebehoort, bestaat tussen hen een rederij. Wanneer de eigenaren van het schip onder een gemeenschappelijke naam optreden bestaat slechts een rederij, indien zulks uitdrukkelijk bij akte is overeengekomen en deze akte in die registers is ingeschreven.’ Zo gezien lijkt het begrip ‘rederij’ op grote schaal vervangen door bv’s en v.o.f.’s.

Duw- en tankvaart
Toch is duwvaartrederij Veerhaven (5 duwboten, 1 havenduwboot en 53 duwlichters) met www.veerhaven.com nadrukkelijk op het web aanwezig. De site geeft op een heldere manier inzicht in de werking van de rederij, de kapiteinskamer, de Rijnvaartafdeling, de technische dienst en de opbouw van de vloot. De meeste pagina’s laden snel, foto’s zijn klein, zelfs bij de fraai uitgevoerde virtuele rondgang op de duwboot Veerhaven VIII. Wie schepen in het groot wil zien kan terecht in de fotogalerie.

De tankrederij Van der Sluijs (25 binnenvaartschepen) is verpakt in de site van de Van der Sluijs Groep, en bestaat hoofdzakelijk uit een lange schepenlijst met technische specificaties van de vloot.

VOC

Rederij Wijgula pakt met grootser uit op het web, in een Duits- en Nederlandstalige site op www.wijgula.nl. In het ‘Bedrijfsprofiel’ wordt kort uitgelegd waar de binnenvaartrederij sinds 1922 voor staat, met in de tekst links in de huiskleur oranje naar de vloot, gevaarlijke stoffen, het kwaliteitssysteem (ISO 9002 en 14001) en ‘moeder’ Haniel / Imperial. Pagina’s zijn prettig compact en laden snel.
De knop ‘Specialiteit’ gaat naar een pagina waarop vooral veiligheid wordt gedemonstreerd. Wijgula vaart uitsluitend met dubbelwandige schepen. Hoe veilig dat is, wordt geïllustreerd aan de hand van een doorsneetekening van de buitenwand en de scheepsbodem van de tanker Synthese. Op de vlootlijst is per schip het ADNR-type aangegeven. Verdere specificaties staan voor elk van de 35 schepen op een aparte pagina met (kleine) foto.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index