‘Rederij’ in Google vooral passagiersvaart
Van VOC en CBRB naar
homepages van rederijen
Reders hadden ooit de mooiste huizen van de stad. Geldt
dat - voorzover ze er nog zijn - ook voor de reders op
het web? We togen langs de digikades op zoek naar
homepages van rederijen, met als vermeende gids de site
van het CBRB. Want daar zitten (of zaten?) de echte
Rijn- en binnenvaartreders. Maar helaas..., en ook een
rondje Google levert weinig op. Eerst een
uitstapje naar het verleden, naar de ‘reders’ van de
VOC, die 400 jaar geleden werd opgericht.
De viering van 400 jaar Verenigde Oostindische
Compagnie is volgens www.voc2002.nl nog volop gaande.
Je komt er niet zomaar door het intikken van
www.voc.nl. Daar huist een training en adviescentrum.
Waarmee maar weer eens is aangetoond dat je er als
reder (in spé) niet vroeg genoeg bij kunt zijn met het
vastleggen van je domeinnaam. Zeker als je groot en oud
wilt worden.
‘Feestsite’
De snelle en toch fraai vormgegeven VOC-‘feestsite’
geeft een overzicht van activiteiten. Veel is alweer
voorbij, zoals de feestelijke herdenking in de
Ridderzaal, festiviteiten in de zes "VOC-steden"
(Amsterdam, Delft, Enkhuizen, Hoorn, Middelburg,
Rotterdam) en op de rede van Texel. Er zijn ook
activiteiten op het gebied van onderwijs, wetenschappen
en cultuur, waaronder een gecombineerde tentoonstelling
in het Nederlands Scheepvaart Museum en het Maritiem
Museum.
Denk niet dat het alleen maar gaat om een
redersactiviteit uit lang vervlogen tijden. ‘De
betekenis van de VOC ligt niet alleen in het verleden,
maar ook in het heden en in de toekomst’, meldt
voc2002.nl. ‘Daarom zal in het kader van de viering
nadrukkelijk aandacht worden besteed aan het belang van
een wereldwijde oriëntatie en van ondernemerschap,
vakmanschap en innovatie voor de toekomst van
Nederland.’
De VOC kreeg van de Staten-Generaal het octrooi op de
scheepvaart naar Azië, nadat handelaren in vijf jaar
tijd met 65 schepen in 15 vloten naar Azië zeilden. Dit
leidde tot grote onderlinge concurrentie. Het was dus
een vorm van capaciteitsregulering waar niet alleen de
handel maar ook de Nederlandse Staat wel bij voer. De
site vertelt het verhaal, maar geeft ook heel veel
links naar informatie elders op het web.
Lichte plaatjes
Op www.cbrb.nl sta je voor de keus:
‘vaste verbinding’ of ‘GSM-verbinding’. Dat laatste
blijft een tikkeltje frustrerend voor wie ondanks GSM
toch mooie pagina’s wil zien. We kiezen voor de vaste
verbinding, die slechts een aantal (lichte) plaatjes
meer heeft dan de GSM-versie, maar qua informatie niets
méér biedt.
Er zit duidelijk systeem in de CBRB-site. Dat houdt de
vormgeving strak en verbindt alle onderdelen van de
site op een logische manier met elkaar. Directeur Ton
Roos omschrijft het Centraal Bureau voor de Rijn- en
binnenvaart in zijn welkomstwoord als ‘werkgevers- en
ondernemersorganisatie voor binnenvaart en logistiek’.
De site heet dan ook: ‘De site van en voor de
ondernemende binnenvaart.’ (Het woord ‘reder’ lijkt met
zorg vermeden.)
De uitnodiging ‘Klik hier voor nieuws’ knippert wel erg
dringend. De goedgevulde nieuwsrubriek geeft de aanhef
van actuele berichten over vluchtwegen, hygiënecode,
reïntegratie, veiligheid (op de radio),
toekomstperspectief containervaart, nog meer
hygiënecode en vluchtwegen, etc. In april waren er zes
berichten, in mei ook zes en in juni twee. Voor de hele
artikelen, soms met een fotootje, klik je door. Nog
meer nieuws: de maandelijkse CBRB Nieuwsbrief is in
pdf-formaat te downloaden. In een nieuwsarchief zijn
alle berichten tot het begin van de site (een jaar
geleden) in een indrukwekkend overzicht terug te
vinden.
Helpdeskformulieren
Uiteraard ontbreken ook de doelstellingen (‘versterking
van de positie van de aangesloten
binnenvaartondernemingen en van de binnenvaart’) en de
samenstelling van bestuur, commissies en werkgroepen
van het CBRB niet. Vergaderdata staan in de agenda,
evenals de aankondiging van een themabijeenkomst op 6
september over het ADNR. De ‘externe agenda’ is leeg.
Diverse CBRB-documenten en ook bijvoorbeeld actuele
loontabellen zijn van de site te downloaden of te
bestellen. De ‘reader emissie-eisen’ lijkt een
groeidocument, waar regelmatig aanvullingen op worden
geplaatst. De helpdeskfunctie is er voor leden; zij
kunnen hun vragen dag en nacht in online-formulieren
kwijt. Formulieren zijn er ook voor het aanmelden als
lid of voor het reageren op de site.
Achter de knop ‘Links’ verschijnt een uitgebreide
verzameling onder de kop ‘Binnenvaart.nl’. Dat webadres
is eveneens gereserveerd door het CBRB, maar alleen met
een wachtwoord toegankelijk. De linkslijst lijkt
overigens regelrecht ontleend aan de
scheepvaart.pagina.nl; wat erin ontbreekt zijn
verwijzingen naar de sites van CBRB-leden. Van de
gidsfunctie langs rederij-sites komt dus weinig
terecht. Daarom gaan we zelf op zoek (binnenkort in
rederijen.pagina.nl !).
Passagiersvaart
‘Rederij’ moet je volgens zoekmachine Google.com vooral
zoeken in de passagiersvaart (dus: cruise.pagina.nl),
en in mindere mate visserij en sleepvaart. Dat is
meestal óók Rijn- en binnenvaart, maar onze
belangstelling gaat toch meer uit naar droge lading en
tankvaart. Na 22 Google-pagina’s is daar de link naar
‘Rederij Twenthe Rijn’, een pagina die oud-kapitein
Wilhelm E. Teuben maakte voor de promotie van zijn boek
‘Op- en ondergang van een rederij’. Zelfs Rederij
Radbraker duikt op, maar die lijkt gelet op de
berichten uit het Nationaal Kamp voor Schipperskinderen
minder representatief.
Bestáán er eigenlijk nog rederijen? In het Burgerlijk
Wetboek komt de benaming ‘rederij’ als volgt voor:
‘Indien een binnenschip blijkens de openbare registers,
bedoeld in afdeling 2 van titel 1 van Boek 3 aan twee
of meer personen gezamenlijk toebehoort, bestaat tussen
hen een rederij. Wanneer de eigenaren van het schip
onder een gemeenschappelijke naam optreden bestaat
slechts een rederij, indien zulks uitdrukkelijk bij
akte is overeengekomen en deze akte in die registers is
ingeschreven.’ Zo gezien lijkt het begrip ‘rederij’ op
grote schaal vervangen door bv’s en v.o.f.’s.
Duw- en tankvaart
Toch is duwvaartrederij Veerhaven (5 duwboten, 1
havenduwboot en 53 duwlichters) met www.veerhaven.com
nadrukkelijk op het web aanwezig. De site geeft op een
heldere manier inzicht in de werking van de rederij, de
kapiteinskamer, de Rijnvaartafdeling, de technische
dienst en de opbouw van de vloot. De meeste pagina’s
laden snel, foto’s zijn klein, zelfs bij de fraai
uitgevoerde virtuele rondgang op de duwboot Veerhaven
VIII. Wie schepen in het groot wil zien kan terecht in
de fotogalerie.
De tankrederij Van der Sluijs (25 binnenvaartschepen)
is verpakt in de site van de Van der Sluijs Groep, en
bestaat hoofdzakelijk uit een lange schepenlijst met
technische specificaties van de vloot.
Rederij Wijgula pakt met grootser uit op het web, in
een Duits- en Nederlandstalige site op www.wijgula.nl.
In het ‘Bedrijfsprofiel’ wordt kort uitgelegd waar de
binnenvaartrederij sinds 1922 voor staat, met in de
tekst links in de huiskleur oranje naar de vloot,
gevaarlijke stoffen, het kwaliteitssysteem (ISO 9002 en
14001) en ‘moeder’ Haniel / Imperial. Pagina’s zijn
prettig compact en laden snel.
De knop ‘Specialiteit’
gaat naar een pagina waarop vooral veiligheid wordt
gedemonstreerd. Wijgula vaart uitsluitend met
dubbelwandige schepen. Hoe veilig dat is, wordt
geïllustreerd aan de hand van een doorsneetekening van
de buitenwand en de scheepsbodem van de tanker
Synthese. Op de vlootlijst is per schip het ADNR-type
aangegeven. Verdere specificaties staan voor elk van de
35 schepen op een aparte pagina met (kleine) foto.