Binnenvaartorganisaties staan open
voor elektronische marktplaats
voorspelt
revolutie in Rijnvaartmarkt
Wat Teleship, Bivas en Just in Time Bevrachtingen lang hebben
nagestreefd lijkt fröbelwerk vergeleken met de e-markten, de
elektronische marktplaatsen die eraan staan te komen. Petroplus, BP en
Vopak zorgen voor de eerste verrassing met hun gezamenlijke Internet
portal en online handelsbeurs voor de Rijnvaart. Er is méér in aantocht.
Nòg onafhankelijker, nòg transparanter. Na vandaag wordt alles anders,
lijkt het. Breekt de Internet-bevrachting eindelijk door? Het Web als
marktplaats voor schippers en verladers.
LevelSeas.com is een elektronische marktplaats voor de bulkvaart overzee. Ook daarin is BP actief, in dit geval samen met onder meer Shell.
De ambities zijn niet gering: 'Vandaag zijn de plannen bekend gemaakt
voor het opzetten van een nieuwe Internet portal en een online
handelsbeurs die tot een revolutie zullen leiden in het traditionele
vrachtvervoer over de Rijn', laat de nieuwe marktcombinatie in een
persbericht weten. 'Expediteurs, rederijen, onafhankelijke
tussenpersonen en particuliere schippers zullen de mogelijkheid krijgen
om via deze portal online zaken te doen.' Een domeinnaam wordt nog niet
genoemd, maar laten we het initiatief vatten onder RhineFreight.com, de
naam die Petroplus inmiddels liet registreren.
Vooral tankvaart
De oprichtende aandeelhouders zijn het Nederlandse Petroplus
International N.V., BP, Koninklijke Vopak N.V. en Marquard & Bahls AG
(handelend onder de merknamen Mabanaft en Oiltanking). Grote,
kapitaalkrachtige ondernemingen, vooral in de Rijntankvaart bekend als
ladingaanbieders en tankopslagbedrijven. Het project wordt gesteund door
de Duitse organisatie van particuliere binnenvaartondernemers, het
Bundesverband der Selbständigen (BDS), Abteilung Binnenschiffahrt.
Nederlandse organisaties zijn vooralsnog niet in beeld. 'Wij zijn niet
gevraagd', reageert Jan de Vries van Het Kantoor Binnenvaart.
Het BDS was al maanden in gesprek, vertelt dr Kurt Schrömgens, directeur
van de particuliere belangengemeenschap Bonamare en bestuurslid van het
BDS. 'Ze wilden ons mee laten participeren, maar dat ging te ver. Wij
zijn vooral van de droge lading, terwijl we de indruk hebben dat het
initiatief zich met name richt op de tankvaart. Erbij zijn is niet
nadelig voor de binnenvaart, en prettig om een voet tussen de deur te
houden.'
Schrömgens is een warm voorstander van vernieuwing in de
binnenvaartmarkt. 'Zoals de markt er nu uitziet rendeert het niet
genoeg. De markt functioneert niet goed omdat binnenvaartondernemers hun
marktmacht niet goed zichtbaar kunnen maken. Iedere garagehouder voert
z'n marktpolitiek beter. Wij zijn te verdeeld, en als het erop aankomt
niet solidair. Daarbij komt dat degenen die nu de vrachten te vergeven
hebben, eerst denken aan zichzelf, aan hun eigen kostenplaatje en
belangen. De particuliere binnenvaartondernemer komt pas op de tweede
plaats. Dus zie je dat een duurder uitgevallen zeeschip wordt verrekend
met de vrachten in de binnenvaart, waar altijd wel iemand te vinden is
die het voor minder wil doen.'
Transparantie
Wat de binnenvaart volgens dr Schrömgens nodig heeft is transparantie,
beter zicht op de werkelijke marktverhoudingen. 'De binnenvaartsite van
de Europese Commissie al gezien? Dat is een begin. Marktbeobachtung ist
Vergangenheit. Het gaat verder, de markt moet voor iedereen transparant
worden. We leven in een tijd van e-commerce. Dus waarom zou je geen
gebruik maken van die nieuwe vormen en technieken? Iedereen zal zich
daar op in moeten stellen.' In de laatste vergadering van de Europese
Schippers Organisatie (ESO) heeft de BDS-voorman ervaren dat bij meer
mensen de gedachten die kant op gaan. 'Vanuit de BDS pleiten we ervoor
om de restanten van het sloopfonds mede ten goede te laten komen aan een
verbetering van de communicatie. In de ESO was iedereen het daarover
eens... Voor het eerst heb ik ervaren dat de blik naar voren is gericht,
niet altijd maar terugkijkend op de toerbeurten van vroeger...'
Schrömgens verwacht dat de echte effecten pas te zien zijn op het moment
dat de grote jaarcontracten loskomen. 'Dan zal met de nieuwe media
duidelijk worden wat iedereen allang wist, namelijk dat tussenpersonen
bijna allemaal dezelfde schepen aanbieden. Dat drukt de tarieven. Er
zijn er maar heel weinig die eigen schepen onder contract hebben. Om dat
eruit te halen moeten we als binnenvaartondernemers zelf kleine groepen
vormen en markttransparantie bevorderen.' Heeft hij een verklaring
waarom het met eerdere elektronische initiatieven in de markt niet
gelukt is? 'Met Teleship liep het niet, omdat er geen lading in zat.
Schippers waren bang dat met alleen maar het registreren van schepen,
zonder ladingaanbod het marktbeeld negatief zou uitpakken.'
Belangen verschillen
Binnen het Kantoor en de ESO wordt volgens Jan de Vries volop gewerkt
aan een betere marktpositie van binnenvaartondernemers. De dreiging van
een nieuwe overcapaciteit is groot, zeker met wat er vanuit China het
land nog binnenkomt. 'Wat je eraan kunt doen? Als het gaat om een
enigszins redelijke vrachtprijs te bewerkstelligen zul je marktinvloed
moeten opbouwen. Dat moet vanuit de schippers zelf moet komen. Ik steun
elektronische marktinitiatieven graag, maar bekijk het met enige
argwaan. De belangen kunnen op het oog parallel lopen, maar in de marge
van 'tegen de kostprijs' tot 'enige winst' zijn de belangen totaal
verschillend.
'Als iedereen dat nu maar eens begrijpt!', roept De Vries. 'Een
bevrachter is per defnitie geen slechter mens dan een schipper, in geen
geval. Maar het belang om schepen te vinden die net iets goedkoper zijn
dan die van je concurrent-bevrachter is heel groot. Je moet als
binnenvaart voldoende kritische massa vormen wil je daar invloed op
krijgen. Schippers moeten per deelmarkt zoveel tonnage verzamelen dat ze
met een gezamenlijke marktbenadering gehoord worden. Als je verladers en
bevrachters wilt bekeren gebeurt er voorlopig niks. Daarom: een prima
initiatief, van mij krijgen ze het voordeel van de twijfel. Maar
geredeneerd vanuit belangenbehartiging en belangentegenstelling hèb ik
die twijfel zeer zeker. De schipper moet ook eens kijken naar de
mogelijkheden die hij zelf heeft in de markt. Zet een aantal verstandige
mensen bij elkaar en je hebt het lek boven', meent De Vries.
Onafhankelijk en neutraal
Voor de elektronische marktplaats Rhinefreight.com zal volgens de
initiatiefnemers een onafhankelijk bedrijf worden opgezet, dat de
handelsbeurs in eigendom zal hebben en operationeel zal houden. In
eerste instantie zal het aandelenvermogen in handen zijn van de
oprichtingspartners. Een gedeelte van het aandelenvermogen zal
beschikbaar worden gesteld voor een selecte groep andere partners die
reeds hebben aangegeven zeer geïnteresseerd te zijn en die verdere
liquiditeit en services zullen bieden voor de portal. Het nieuwe bedrijf
is gepland in het derde kwartaal van 2000 van start te gaan.
Momenteel worden er besprekingen gevoerd met een aantal toonaangevende
expediteurs op de Rijn en rederijen om toe te treden tot deze
elektronische markt en daardoor de acceptatie binnen de Rijnvaart te
helpen versnellen. In eerste instantie gaat het om een neutrale markt
die zich richt op vrachtvervoer over de Rijn en de bijbehorende
waterwegen. De site zal voor iedereen in de Rijnvrachtsector
toegankelijk en transparant zijn en zorgen voor toegevoegde waarde
middels operationele en marktgerelateerde efficiency en voor vergroting
van de capaciteitsbenutting.
Het aanbod zal snel daarna uitgebreid worden met services op het gebied
van onder andere informatie met betrekking tot het weer en de
waterhoogte, status-updates vóór en ná de contractafspraken,
risicobeheersing zoals vrachtgebonden termijnzaken, bunkeren en
onderhoud, en facturatie. De deelnemers zullen voordeel hebben van de
schaalgrootte op gebieden als verwerving, verzekering, financiering,
onderhoud en verwerking van de transacties door een back office. De site
kan ook worden uitgebreid met de ondersteuning van multi-modale
logistieke services.
Miljardenmarkt
De markt voor het Rijnvrachtvervoer wordt geschat op EUR 0,7 miljard per
jaar, alleen al voor transacties op het gebied van vrachtbemiddeling.
Daarnaast wordt er nog eens EUR 4 miljard uitgegeven aan services die in
verband staan met het vervoer per schip. Deze markt is zeer
gefragmenteerd en er zijn grote verschillen in de vrachtprijzen.
Bovendien is er een grote mate van overcapaciteit in de markt die mede
met behulp van deze site kan worden opgelost door het openleggen van
nieuwe markten voor deze wijze van transport.
De oprichtingspartners zeggen er alles aan te zullen doen hun kennis op
het gebied van markt en technologie optimaal in te zetten voor de
levering van een eenvoudig te gebruiken web-gebaseerde toepassing, die
in stappen zal worden ontwikkeld en in gebruik genomen. In de loop der
tijd zal er steeds meer functionaliteit worden toegevoegd. Andere
faciliteiten die worden aangeboden zijn onder andere een forum voor
rederijen en particuliere schippers door middel van e-mail en
chat-rooms.
'Wij zien het enorme potentieel en de impact die e-commerce zal hebben
op het vervoer per schip over de Rijn. Als Petroplus zijn we
vastbesloten om midden in deze ontwikkeling te staan', aldus directeur
Marcel van Poecke van Petroplus, het concern waar ook de bunkerketen
ReinPlus Van Woerden deel van uitmaakt. 'Wij zien deze handelsmarkt als
een effectieve manier om de efficiency te vergroten en toegevoegde
waarde te bieden aan alle spelers in het vervoer over de Rijn. Samen met
onze in deze industrie toonaangevende partners Marquard & Bahls, BP en
Vopak zullen we deze site vanaf het begin zo krachtig mogelijk maken.'