Editie 4.26 van 16.12.2003
© 2001-2003 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige 10 afleveringen
van Het Web:

Kamerlid Eddy van Hijum

Internaatssites
zonder zorgen

Standhouders
Europort 2003

Agrostromen
over water

Havenforum geeft stem en gezicht aan havenwerkers

Actiebloemen
bloeien op 't web

‘DuisPortal’ activeert bedrijven

Hoe ‘schön und blau’ is de Donau op het web?

Wat doet Pegel Kaub overmorgen?

Betaald de ijsbergen van Alaska bekijken

Recreatief met veren


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

© 2000-2003
VAART! Info

Bureau Innovatie Binnenvaart>br>ontsluit projecten en subsidies online

DLD: spin in het web van
de innoverende binnenvaart

De tweede Binnenvaart Innovatiedag liet een sterke indruk achter, niet in de laatste plaats door de inbreng van adviseur Henk Blaauw en zijn Dutch Logistic Development. DLD wil de positie van het schip in de logistieke keten versterken. Op www.dld.nl wordt de brede strekking van die missie meteen duidelijk. Blaauw’s lijst van lopende projecten is een gedetailleerde blauwdruk van de innoverende binnenvaart. Ook voor wie deze innovatiedag heeft gemist of nieuwsgierig is naar onderwerpen voor de volgende. Voor nóg meer innovatie online streek het Web neer op www.innovatie.binnenvaart.nl.

    Door Dirk van der Meulen
    (ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 16 december 2003)

    Het is zo kort na de innovatiedag nog te vroeg om op de website van het Bureau Innovatie Binnenvaart (BIB) al de presentaties van 8 december te verwachten. (Hoewel, Tussen het schrijven en in druk verschijnen van dit artikel is alles mogelijk...) De organisatoren laten het terugblikken vooralsnog aan anderen over. Het grootste nieuws op de site is de aankondiging dat staatssecretaris Van Geel (VROM, milieu) de opening zou doen, en hij wàs er voor wie de files naar Delft op tijd achter zich wist te laten. Ook niet onbelangrijk: een voorlichtingsbijeenkomst rondom het Zesde Kaderprogramma van de Europese Unie, met een ‘Transport Call’ van 150 miljoen euro voor onderzoek ter verbetering van het vervoer over weg, water en rail. Geld lijkt de motor achter de meeste innovaties. In het maritieme deel van KP6 Transport zit de short sea overigens steviger ingebakken dan de binnenvaart.

    Subsidiewijzer
    De ‘Innovatie Subsidiewijzer’ van het BIB vertelt precies uit welke geldpotjes er te putten valt. Van Geel kreeg op de innovatiedag het eerste gedrukte exemplaar, maar op de website is de uitleg minstens zo overzichtelijk. Gekleurde blokjes geven per regeling aan of die betrekking heeft op milieu, bedrijf, techniek, logistiek, dan wel financiën. Met een klik op de gekozen regeling blader je door naar alles wat daarbij van belang is. En op elke pagina zijn er weer links voor nog meer informatie. Het ziet er fraai en handzaam uit, een handig hulpmiddel voor wie geld zoekt om ideeën op hun haalbaarheid te toetsen of verder tot ontwikkeling te brengen..

    De BIB-site heeft wel alles online staan van de vorige innovatiedag. Achter de knop ‘Innovatiereader 2002’ zijn de 18 lezingen van toen terug te vinden met illustraties, sheets en andere relevante informatie. Van diverse lezingen is bovendien een verslag toegevoegd, gemaakt door studenten van de Hogeschool Rotterdam. Ze hebben daar ook de resultaten van eigen literatuuronderzoek in verwerkt. Het pdf-formaat (te lezen met Acrobat Reader) is veel gebruikt om tekst en afbeeldingen op hun plek te houden.

    De innovatie-onderwerpen van 2002 hebben aan actualiteit weinig ingeboet. Een aantal ervan kwam ook dit jaar weer op de innovatiedag aan de orde. Denk maar aan CO2- en roetreductie, de ‘Scheldehuid’, de adviserende Tempomaat en de Z-drive met contraroterende schroeven.

    Van een aantal innovatiethema’s (DEMO-projecten) heeft het BIB brochures gemaakt die ook in pdf-formaat van de site zijn te downloaden: Z-drive als voortstuwer, Voor- en nageschakelde motortechniek, Tempomaat als reisadviseur en SCR-catalysator in nieuwbouwschip.

    ‘Deze pagina is de toegang tot de kelders van de binnenvaartinnovatie’, vertelt het BIB achter de siteknop ‘Project documentatie’. Via deze pagina kunt U de innovatietrappen afdalen en inhoudelijk kennis nemen van vele projecten die op het gebied van innovatie zijn en worden uitgevoerd.’ De opmerking daarbij dat dit deel van de website nog in opbouw is, ligt in meer dan één opzicht voor de hand.

    Containerlogistiek
    De informatiemix over de innoverende binnenvaart is zonder moeite door te trekken naar de DLD-site, al komt die bij het BIB niet voor onder ‘nuttige adressen’ of ‘links’. DLD is in 1999 opgericht door de stichting Rotterdams Interne Logistiek (RIL), lezen we in de webintroductie. RIL was eind 1993 opgezet door de Havenondernemersvereniging en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam. Henk Blaauw had er vanaf 1995 de leiding.
    Doel van de stichting was de containerlogistiek in de haven en van en naar het achterland zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Om naast de havengerelateerde activiteiten verder te kunnen opereren in de markt en om de stichting van betere financiële middelen te voorzien werd vanuit RIL Dutch Logistic Development BV opgericht. Na de fusie van RIL met haar zusterstichting Port Community Rotterdam (PCR) kreeg Blaauw de gelegenheid om de BV DLD over te nemen en voor zich zelf te gaan werken. De BV is nu vanuit het achterland (Wageningen) onder zijn leiding actief.

    Adviseren, coördineren
    Blaauw treedt op als adviseur van Nederland Maritiem Land (NML) en het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB), en als coördinator van het Bureau Innovatie Binnenvaart (BIB) en de Stichting Projecten Binnenvaart (SPB). De rij lopende projecten op de DLD-site laat zien hoeveel ballen hij mee-jonglerend en -innoverend in de lucht houdt. De lijst wordt aangevoerd door een veelomvattend project als ‘Creating’ (‘Improving the competitive edge of inland shipping’) waar in Europees verband (KP6 Transport) 28 partijen uit 8 landen aan meewerken. Het initiatief dat de binnenvaart internationaal naar een hoger plan moet tillen, werd genomen door het CBRB en de scheepsbouwersorganisatie VNSI, met financiële steun van NML.

    SPIN (European Strategies to promote Inland Navigation) lijkt net zoiets. Blaauw / DLD praat mee in de SPIN-werkgroep voor milieu en veiligheid, mede namens de European Intermodal Association (EIA), de Vereniging Het Rijnschepenregister (IVR) en de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van Rijkswaterstaat. Van het ‘informeel overlegcircuit’ (ambtenaren, subsidieverdelers en branchevertegenwoordigers) Milieu Projecten Binnenvaart (MPB) is Blaauw onafhankelijk voorzitter.

    Meer bijzonderheden zijn te vinden op de DLD-site, die verder inzage geeft in de stand van zaken rondom het zonder restricties varen met vergrote duwbakken (vier Europa 3-bakken in een konvooi van 18.000 ton), brandstofbesparingen met de A-Tempomaat, uitstootreducties met een katalysator (SCR Demo), uitstootbesparingen aan boord van bestaande schepen door toepassing van voor- en naschakelingstechnieken, en de ontwikkeling van een geconditioneerd koelschip voor de binnenvaart (Dole’s bananenboot tussen Antwerpen en Duisburg). Blaauw’s DLD is overal als projectcoördinator bij betrokken, als een spin in het web van de innoverende binnenvaart.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index