Door Dirk van der Meulen
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 16 december 2003)
Het is zo kort na de innovatiedag nog te vroeg om op de
website van het Bureau Innovatie Binnenvaart (BIB) al
de presentaties van 8 december te verwachten. (Hoewel, Tussen het schrijven en in druk
verschijnen van dit artikel is alles mogelijk...) De
organisatoren laten het terugblikken vooralsnog aan
anderen over. Het grootste nieuws op de site is de
aankondiging dat staatssecretaris Van Geel (VROM,
milieu) de opening zou doen, en hij wàs er voor wie de
files naar Delft op tijd achter zich wist te laten. Ook
niet onbelangrijk: een voorlichtingsbijeenkomst rondom
het Zesde Kaderprogramma van de Europese Unie, met een
‘Transport Call’ van 150 miljoen euro voor onderzoek
ter verbetering van het vervoer over weg, water en
rail. Geld lijkt de motor achter de meeste innovaties.
In het maritieme deel van KP6 Transport zit de short
sea overigens steviger ingebakken dan de binnenvaart.
Subsidiewijzer
De ‘Innovatie Subsidiewijzer’ van het BIB vertelt
precies uit welke geldpotjes er te putten valt. Van
Geel kreeg op de innovatiedag het eerste gedrukte
exemplaar, maar op de website is de uitleg minstens zo
overzichtelijk. Gekleurde blokjes geven per regeling
aan of die betrekking heeft op milieu, bedrijf,
techniek, logistiek, dan wel financiën. Met een klik op
de gekozen regeling blader je door naar alles wat
daarbij van belang is. En op elke pagina zijn er weer
links voor nog meer informatie. Het ziet er fraai en
handzaam uit, een handig hulpmiddel voor wie geld zoekt
om ideeën op hun haalbaarheid te toetsen of verder tot
ontwikkeling te brengen..
De BIB-site heeft wel alles online staan van de vorige
innovatiedag. Achter de knop ‘Innovatiereader 2002’
zijn de 18 lezingen van toen terug te vinden met
illustraties, sheets en andere relevante informatie.
Van diverse lezingen is bovendien een verslag
toegevoegd, gemaakt door studenten van de Hogeschool
Rotterdam. Ze hebben daar ook de resultaten van eigen
literatuuronderzoek in verwerkt. Het pdf-formaat (te
lezen met Acrobat Reader) is veel gebruikt om tekst en
afbeeldingen op hun plek te houden.
De innovatie-onderwerpen van 2002 hebben aan
actualiteit weinig ingeboet. Een aantal ervan kwam ook
dit jaar weer op de innovatiedag aan de orde. Denk maar
aan CO2- en roetreductie, de ‘Scheldehuid’, de
adviserende Tempomaat en de Z-drive met contraroterende
schroeven.
Van een aantal innovatiethema’s (DEMO-projecten) heeft
het BIB brochures gemaakt die ook in pdf-formaat van de
site zijn te downloaden: Z-drive als voortstuwer, Voor-
en nageschakelde motortechniek, Tempomaat als
reisadviseur en SCR-catalysator in nieuwbouwschip.
‘Deze pagina is de toegang tot de kelders van de
binnenvaartinnovatie’, vertelt het BIB achter de
siteknop ‘Project documentatie’. Via deze pagina kunt U
de innovatietrappen afdalen en inhoudelijk kennis nemen
van vele projecten die op het gebied van innovatie zijn
en worden uitgevoerd.’ De opmerking daarbij dat dit
deel van de website nog in opbouw is, ligt in meer dan
één opzicht voor de hand.
Containerlogistiek
De informatiemix over de innoverende binnenvaart is
zonder moeite door te trekken naar de DLD-site, al komt
die bij het BIB niet voor onder ‘nuttige adressen’ of
‘links’. DLD is in 1999 opgericht door de stichting
Rotterdams Interne Logistiek (RIL), lezen we in de
webintroductie. RIL was eind 1993 opgezet door de
Havenondernemersvereniging en het Gemeentelijk
Havenbedrijf Rotterdam. Henk Blaauw had er vanaf 1995
de leiding.
Doel van de stichting was de
containerlogistiek in de haven en van en naar het
achterland zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Om
naast de havengerelateerde activiteiten verder te
kunnen opereren in de markt en om de stichting van
betere financiële middelen te voorzien werd vanuit RIL
Dutch Logistic Development BV opgericht. Na de fusie
van RIL met haar zusterstichting Port Community
Rotterdam (PCR) kreeg Blaauw de gelegenheid om de BV
DLD over te nemen en voor zich zelf te gaan werken. De
BV is nu vanuit het achterland (Wageningen) onder zijn
leiding actief.
Adviseren, coördineren
Blaauw treedt op als adviseur van Nederland Maritiem
Land (NML) en het Centraal Bureau voor de Rijn- en
Binnenvaart (CBRB), en als coördinator van het Bureau
Innovatie Binnenvaart (BIB) en de Stichting Projecten
Binnenvaart (SPB). De rij lopende projecten op de
DLD-site laat zien hoeveel ballen hij mee-jonglerend en
-innoverend in de lucht houdt. De lijst wordt
aangevoerd door een veelomvattend project als
‘Creating’ (‘Improving the competitive edge of inland
shipping’) waar in Europees verband (KP6 Transport) 28
partijen uit 8 landen aan meewerken. Het initiatief dat
de binnenvaart internationaal naar een hoger plan moet
tillen, werd genomen door het CBRB en de
scheepsbouwersorganisatie VNSI, met financiële steun
van NML.
SPIN (European Strategies to promote Inland Navigation)
lijkt net zoiets. Blaauw / DLD praat mee in de
SPIN-werkgroep voor milieu en veiligheid, mede namens
de European Intermodal Association (EIA), de Vereniging
Het Rijnschepenregister (IVR) en de Adviesdienst
Verkeer en Vervoer (AVV) van Rijkswaterstaat. Van het
‘informeel overlegcircuit’ (ambtenaren,
subsidieverdelers en branchevertegenwoordigers) Milieu
Projecten Binnenvaart (MPB) is Blaauw onafhankelijk
voorzitter.
Meer bijzonderheden zijn te vinden op de DLD-site, die
verder inzage geeft in de stand van zaken rondom het
zonder restricties varen met vergrote duwbakken (vier
Europa 3-bakken in een konvooi van 18.000 ton),
brandstofbesparingen met de A-Tempomaat,
uitstootreducties met een katalysator (SCR Demo),
uitstootbesparingen aan boord van bestaande schepen
door toepassing van voor- en naschakelingstechnieken,
en de ontwikkeling van een geconditioneerd koelschip
voor de binnenvaart (Dole’s bananenboot tussen
Antwerpen en Duisburg). Blaauw’s DLD is overal als
projectcoördinator bij betrokken, als een spin in het
web van de innoverende binnenvaart.