Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com
© 2000-2002
|
'Zeezandmonopolisten' hebben schijn tegen
Bouwfraude en ophoogzandTot 16 september lopen de openbare verhoren van de Parlementaire enquêtecommissie Bouwnijverheid. Diepgravend onderzoek moet de structuren van de sector blootleggen, en duidelijk maken of er met onderlinge prijsafspraken of anderszins gefraudeerd wordt rond de aanbesteding van infrastructurele werken door de overheid. Baggeraars, zandhandelaren en binnenvaart zijn actief in de ophoogmarkt, en niet helemaal vrij van verdenking. Het Web ging online op zoek naar de structuur in die deelmarkt.
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 27 augustus 2002)
De Fortput bij IJmuiden lijkt de geschiedenis in te
gaan als vrijstaat van ‘zeezandmonopolisten’. De
Volkskrant nam alvast een voorproefje op de
bouwfraude-enquête, en ‘beschuldigde’ de
winningsbedrijven Ballast Ham Baggeren en Boskalis
ervan onderling de prijzen te regelen in de v.o.f.
Zeezand. Samen hebben ze 75% van de markt. Behalve de
Fortput hebben ze ook Put 1016 bij Rotterdam, de handel
en grote delen van de binnenlandse distributie in
handen.
Webdossiers
Mooie handel
Honderden bedrijven De NVZ, bundelt de bedrijven die onder meer zeezand leveren aan de bouwsector. De zandwinners halen het zand niet zelf van de zeebodem af, maar krijgen het geleverd van de baggerbedrijven. Deze storten het zand in onderwaterdepots zoals bijvoorbeeld Put 1016, bij IJmuiden. Vandaar nemen de zandwinners het over, die het weer naar boven halen en per binnenvaartschip afvoeren. Zeezand vormt ongeveer de helft van het in Nederland gebruikte ophoogzand. De zandwinners halen verder zelf zand naar boven uit winningsputten aan rivieren. Op het web is de Nederlandse Vereniging van Zandwinners (NVZ) te vinden onder de paraplu van Brancheorganisatie voor de Groothandel in Bouwgrondstoffen (BGB). Samen met de Nederlandse Vereniging van Grind- en Zandhandelaren (NVGZ, de organisatie van groothandelaren in Grind- en Industriezand voor de bouw) en de Vereniging van Producenten en Importeurs van Wegen- en Waterbouwmaterialen (VPI, de organisatie van ondernemers die grondstoffen produceren, importeren en verhandelen voor hoofdzakelijk oever- en kustbeschermingen, wegverhardingen en -funderingen en de samenstelling van betonproducten). De website www.bgbsgb.nl vertelt weinig, laat staan over sector in het licht van de lopende parlementaire enquête. Actueler, maar ook zonder enige verwijzing naar de enquête, is de website van de binnenlandse zandwinners Nederzand op www.nederzand.nl. Nederzand, een samenwerkingsverband van zeven zandwinningsbedrijven, kwam eerder in aanvaring met de Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nma) over de onderlinge verdeling van de rechten op zandwinning in Limburg, Gelderland en Noord-Brabant. De hele procedure die toen aangespannen werd tegen een geweigerde ontheffing van de Mededingingswet is terug te vinden op www.nma-org.nl. Op die site ook de analyse die de NMA eerder dit jaar maakte van de concurrentieverhoudingen in de Nederlandse cementmarkt, in verband met de overname van het bedrijf Paes door de ENCI. Die overname werd uiteindelijk goedgekeurd. Zandwinners en -vervoerders zijn als aannemers en nautische dienstverleners online te vinden op www.vbko.nl, bij de Vereniging van Waterbouwers in Bagger-, Kust- en Oeverwerken. Zowel de site van Nederzand als die van de VBKO werden in deze rubriek al eerder uitgebreid besproken. In de parlementaire enquête moet de komende weken duidelijk worden hoe zuiver of hoe fout het is gesteld met de marktverhoudingen in de bouwnijverheid en toeleverende sectoren. De bulkaanvoer van zand en grind is daarbij de niet de minst belangrijke. Hier en daar kloppen de harten sneller van degenen die aan het vervoer per binnenschip een goede boterham overhielden, of dachten over te houden... Helaas zijn dat zelden de varende schippers. |
of bel +31653-596 496
|