Editie 3.18 van 27.8.2002
© 2001-2002 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Schamel schepenaanbod online

STIS, COMRIS en de River Information Services

Overslagcentra op het web zijn wegwijzers naar de binnenvaart

Van VOC en CBRB naar
homepages van rederijen

Online ‘buurten’ bij de natte overheid:
DGG Binnenvaart en IVW Scheepvaart

KOFS.nl: site voor examentijd

PortofRotterdam.com draagt bij aan promotie van binnenvaart

De Amerikaanse 'River Industry'

LOVK-site haalt varende ouders en kleuters de groep binnen

Rijnvaartreglementen pluk je bij CCR van de website

Waterstanden op bestelling

Mailinglijst is een 'hit' in digi-communicatie binnenvaardersM/a>

Bedieningstijden ViN op het web

La Louvière legt het loodje

Scheepsfotografen online

Nieuw mantelpakje
voor 't BVB

Bureau Telematica wil
méér schippers online

Met Google zoeken naar
‘schipperskind’ op het web

Aanbevelingen veilige vaart
bij Raad Transportveiligheid

Europort-standhouders
‘vergeten’ eigen website

'Rijnschepenregister' zonder web-inzage

Sociale zekerheid

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2002
VAART! Info

'Zeezandmonopolisten' hebben schijn tegen

Bouwfraude en ophoogzand

Tot 16 september lopen de openbare verhoren van de Parlementaire enquêtecommissie Bouwnijverheid. Diepgravend onderzoek moet de structuren van de sector blootleggen, en duidelijk maken of er met onderlinge prijsafspraken of anderszins gefraudeerd wordt rond de aanbesteding van infrastructurele werken door de overheid. Baggeraars, zandhandelaren en binnenvaart zijn actief in de ophoogmarkt, en niet helemaal vrij van verdenking. Het Web ging online op zoek naar de structuur in die deelmarkt.

    Door Dirk van der Meulen
    (ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 27 augustus 2002)

    De Fortput bij IJmuiden lijkt de geschiedenis in te gaan als vrijstaat van ‘zeezandmonopolisten’. De Volkskrant nam alvast een voorproefje op de bouwfraude-enquête, en ‘beschuldigde’ de winningsbedrijven Ballast Ham Baggeren en Boskalis ervan onderling de prijzen te regelen in de v.o.f. Zeezand. Samen hebben ze 75% van de markt. Behalve de Fortput hebben ze ook Put 1016 bij Rotterdam, de handel en grote delen van de binnenlandse distributie in handen.
    De krant had er geen boodschap aan dat Rijkswaterstaat maar beperkt en onder strikte condities winconcessies uitgeeft aan capabele baggeraars, die dan wel de beschikking moeten hebben over zeegaand baggermaterieel en ontziltingsinstallaties. Dus zorgde het bouwdagblad Cobouw een dag later voor weerwoord, ook online: ‘In het concessiebeleid van de overheid voor de overslagputten moeten gegadigden laten weten voor welke prijs ze zeezand kunnen leveren. Degene die de laagste prijs aanbiedt, krijgt de put. Die is dan wel verplicht aan iedere afnemer die prijs te berekenen.’

    Webdossiers
    Vrijwel elke zichzelf respecterende krant heeft op de website een ‘bouwfraude-dossier’. Bouwfraude.nl zet op een rij wat kranten er op het web over schrijven, het ministerie van Verkeer en Waterstaat publiceert alle met een paar klikken opvraagbare overheidsdocumenten, een onafhankelijk onderzoek naar 394 overheidsaanbestedingen in de afgelopen vijf jaar is van het web te downloaden (pdf, 5,5 mB)... Kortom, surfend op zoek naar ‘bouwfraude’ kun je - naast de (live) uitzendingen op tv - ook op het web de komende weken je lol ruimschoots op.

    Mooie handel
    De zand- en grindwereld heeft al gauw de schijn tegen. Zand is een mooie handel, altijd geweest. Helemaal voor de v.o.f. Zeezand, nu de overheid meer zeezand wil als ophoogzand in infrastructurele werken (bijvoorbeeld voor aanleg nieuwe woonwijken, HSL- en Betuwespoorlijn), en daarmee de winners in de kaart speelt. In het zand en grind bepaalt het vervoer de prijs, maar de eigenhandelsschippers zijn er vrijwel tussenuit. Dus zou het voor het handjevol handelaren - volgens de samenzweringsgedachte in de Volkskrant - lonend zijn om bij IJmuiden met niet meer dan één pompinstallatie de capaciteit te beperken, en particuliere beunschepen net zolang te laten wachten tot ze uit protest (voorjaar 2001) de kleine sluizen in het Noordzeekanaal blokkeren.

    Honderden bedrijven
    Prijsafspraken, list en bedrog? Verhalen dat de zandsector gedomineerd wordt door een paar grote bedrijven? Directeur M. de Pender van zand- en grindhandel Mijnster uit Zwijndrecht, een dochter van baggeronderneming Ballast Ham, is één van degenen die gehoord worden door de Parlementaire enquêtecommissie Bouwnijverheid. Hij doet in de webeditie van dagblad Trouw al die verhalen af als onzin. ‘De ophoogmarkt is er één van felle concurrentie. Er zijn honderden bedrijven die met elkaar om de markt vechten. Als u morgen een schip koopt, kunt u meedoen. Zo laagdrempelig is de markt.' De Pender is tevens voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Zandwinners (NVZ), en is blij dat hij de commissie mag uitleggen hoe de markt van ophoogzand in elkaar zit.

    De NVZ, bundelt de bedrijven die onder meer zeezand leveren aan de bouwsector. De zandwinners halen het zand niet zelf van de zeebodem af, maar krijgen het geleverd van de baggerbedrijven. Deze storten het zand in onderwaterdepots zoals bijvoorbeeld Put 1016, bij IJmuiden. Vandaar nemen de zandwinners het over, die het weer naar boven halen en per binnenvaartschip afvoeren. Zeezand vormt ongeveer de helft van het in Nederland gebruikte ophoogzand. De zandwinners halen verder zelf zand naar boven uit winningsputten aan rivieren.

    Op het web is de Nederlandse Vereniging van Zandwinners (NVZ) te vinden onder de paraplu van Brancheorganisatie voor de Groothandel in Bouwgrondstoffen (BGB). Samen met de Nederlandse Vereniging van Grind- en Zandhandelaren (NVGZ, de organisatie van groothandelaren in Grind- en Industriezand voor de bouw) en de Vereniging van Producenten en Importeurs van Wegen- en Waterbouwmaterialen (VPI, de organisatie van ondernemers die grondstoffen produceren, importeren en verhandelen voor hoofdzakelijk oever- en kustbeschermingen, wegverhardingen en -funderingen en de samenstelling van betonproducten). De website www.bgbsgb.nl vertelt weinig, laat staan over sector in het licht van de lopende parlementaire enquête.

    Actueler, maar ook zonder enige verwijzing naar de enquête, is de website van de binnenlandse zandwinners Nederzand op www.nederzand.nl. Nederzand, een samenwerkingsverband van zeven zandwinningsbedrijven, kwam eerder in aanvaring met de Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nma) over de onderlinge verdeling van de rechten op zandwinning in Limburg, Gelderland en Noord-Brabant. De hele procedure die toen aangespannen werd tegen een geweigerde ontheffing van de Mededingingswet is terug te vinden op www.nma-org.nl. Op die site ook de analyse die de NMA eerder dit jaar maakte van de concurrentieverhoudingen in de Nederlandse cementmarkt, in verband met de overname van het bedrijf Paes door de ENCI. Die overname werd uiteindelijk goedgekeurd.

    Zandwinners en -vervoerders zijn als aannemers en nautische dienstverleners online te vinden op www.vbko.nl, bij de Vereniging van Waterbouwers in Bagger-, Kust- en Oeverwerken. Zowel de site van Nederzand als die van de VBKO werden in deze rubriek al eerder uitgebreid besproken.

    In de parlementaire enquête moet de komende weken duidelijk worden hoe zuiver of hoe fout het is gesteld met de marktverhoudingen in de bouwnijverheid en toeleverende sectoren. De bulkaanvoer van zand en grind is daarbij de niet de minst belangrijke. Hier en daar kloppen de harten sneller van degenen die aan het vervoer per binnenschip een goede boterham overhielden, of dachten over te houden... Helaas zijn dat zelden de varende schippers.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index