Havenwerkers uit heel Europa gingen met duizenden in
Rotterdam de straat op. Zo midden in de stad tref je ze
doorgaans niet meer. Schippers komen ze uiteraard tegen
bij het laden en lossen in alle uithoeken van het
havengebied, èn op www.havenwerker.nl oftewel Richy’s
Haven Pagina. De site geeft havenwerkers stem en een
gezicht, met informatie van een hoog vakbondsgehalte,
een e-maillijst van havenwerkers en een havenforum. Het
Web gaat op zoek naar havenwerkers online.
Door Dirk van der Meulen (ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 7 oktober 2003)
De havenwerker is anoniem, een sjouwer voor één van de
vele, vaak grote overslagbedrijven in verafgelegen
havengebieden, die pure menskracht verruilde voor
vaardigheid in het werken met machines en
computersystemen. Op 29 september, bij de
ééndags-staking tegen de Europese liberalisering van
het havenwerk, liet de havenwerker zich overduidelijk
zien en horen in het centrum van Rotterdam. Op zoek
naar een webbasis kom je als vanzelf terecht op
www.havenwerker.nl. De openingspagina is compact, met
links gegroepeerd naar havens in Nederland en België,
een aantal grote zeerederijen, havenvakbonden, en veel
aandacht voor het Havenforum als belangrijkste
attractie van de site.
Rubriekenaanbod
Het Havenforum - ‘Van, Voor en Door Havenwerkers’ op
www.havenforum.nl - is alleen na registratie
toegankelijk. De buitenkant is kaal en leeg, voor
niet-geregistreerden lijkt het een saaie bedoening.
Maar dat is slechts schijn...
Wie zich aanmeldt en
belooft zich aan de forumregels te houden, krijgt per
directe e-mail een toegangscode, die prompt een
indrukwekkend rubriekenaanbod laat zien. Over havens in
het algemeen (EU-richtlijn, techniek, wereldhavens,
vakbonden, veiligheid en een Engelstalig ‘International
Dockers Forum’), over specifieke havens en bedrijven,
over politiek en economie, en met een forumcafé (‘voor
oeverloos ouwehoeren’).
Dit is de wereld van de
havenwerker online! Liefst 5292 geposte berichten door
373 gebruikers, waarvan er aan het eind van de
stakingsdag 17 tegelijk (een record!) in het forum
rondstruinden.
‘Woedende havenarbeiders eisen hun werk en inkomen
op!’, een oproep van havenwerker William geplaatst op
13 juni, staat bijna vier maanden later nog steeds
bovenaan de lijstjes van ‘Meest actieve topics’ en
‘Meest bekeken topics’. William stoort zich aan de
afbraak van de havenpool SHB en vraagt zich af: ‘Waar
is de actiebereidheid van de eens zo trotse Rotterdamse
havenarbeider?’
Zijn bericht roept 63 reacties op (niet
in de laatste plaats van William zelf) en 1696 lezers.
Zo zijn er ook veelgevoerde en -gelezen discussies over
ondermeer de Irak-crisis en erkenningsregels voor
havenwerkers.
Geslaagd initiatief
De Amsterdamse havenwerker ‘Richard.H’ (Hemminga) nam
het initiatief voor zowel de website Havenwerker als
het Havenforum, en is daarin buitengewoon geslaagd. In
het forum weet hij zich inmiddels actief gesteund door
een groot aantal ‘administrators’ en ‘moderators’,
onder wie ook de Rotterdamse vakbondsbestuurder Kees
Marges. Wie sympathiseert met het Havenforum kan
‘Vriend van het Havenforum’ worden door een bijdrage over
te maken voor het lenigen van de kosten.
Havenarbeiders.be
België heeft ook zoiets, met www.havenarbeiders.be. De
gelijkenis met de Nederlandse havenwerkerssite is
treffend, al verschilt de aanpak. De Belgische site
brengt meer nieuws op de openingspagina, oogt door de
donkere kleurstelling iets stemmiger, maar lijkt het
ook vooral van het forum te moeten hebben. Hier telt
het forum 207 gebruikers en zijn 1681 berichten gepost.
Niet-geregistreerde gebruikers mogen op het Belgische
forum alles lezen, maar moeten zich aanmelden om zelf
mee te schrijven.
BDB gaat solo online
De website www.binnenschiff.de, tot voorkort het
gezamenlijke domein van de Duitse
binnenvaartorganisaties BDB en BDS onder de vlag van
‘die Deutsche Binnenschiffahrt’, biedt nu alleen nog
toegang tot de informatie van het Bundesverband der
Deutschen Binnenschiffahrt.
De site werd enkele jaren geleden opgezet vanuit het
‘100 Miljonen Programm’, dat de organisaties enkele
miljoenen DM overheidsgeld in het vooruitzicht stelde
voor gezamenlijke projecten. Nu de vijfjarige afspraak
afgelopen is, gaat het BDB op eigen gelegenheid verder,
en naar verluidt zal ook de particuliere tegenhanger
BDS binnenkort een eigen website presenteren.
De BDB-site bevat ondermeer de complete ledenlijst,
informatie van de organisatie zelf, achtergronden en
statistieken over de binnenvaart, en een beperkte
selectie links naar andere sites. Het BDB plaatst eigen
nieuws online en geeft in een forum de ruimte voor
reacties.
Toppers voor VAART!Vrachtindex
Deelnemers aan de VAART!Vrachtindicator mailden elkaar
in september de gegevens van 216 reizen. De gevolgen
van het aanhoudend lage water weerspiegelden zich in
een sterke stijgende VAART!Vrachtindex: de index voor
een aantal vaste trajecten steeg met 78,4 punten naar
211,9 en de tonkilometerindex met 60,5 punten naar
171,2.
Let wel: grotendeels veroorzaakt door de
laagwatertoeslagen, ter compensatie van de geringe
beladingsgraad (gemiddeld 55,7% tegen 68,3% in
augustus). Absolute topper was een reis gasolie van
Duisburg naar Düsseldorf waar per ton € 9,25 voor werd
betaald; de 1350 tons tanker was voor minder dan 40%
beladen. Ook vrachten als € 22 per ton voor 287 ton
toonaarde van Rotterdam naar Ludwigshafen
(beladingsgraad 25%) voerden het gemiddelde flink op.
Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site!
Meer weten? Mail VAART! of bel
+31653-596 496