Editie 4.22 van 7.10.2003
© 2001-2003 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige 10 afleveringen
van Het Web:

Actiebloemen
bloeien op 't web

‘DuisPortal’ activeert bedrijven

Hoe ‘schön und blau’ is de Donau op het web?

Wat doet Pegel Kaub overmorgen?

Betaald de ijsbergen van Alaska bekijken

Recreatief met veren

Franse batellerie

Sites van het Vasteland

Chats & Forums voor de 'fun'

Webnavigeren van post naar post


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

© 2000-2003
VAART! Info

Havenwerker.nl en Havenarbeiders.be

Havenforum geeft stem en
gezicht aan havenwerkers

Havenwerkers uit heel Europa gingen met duizenden in Rotterdam de straat op. Zo midden in de stad tref je ze doorgaans niet meer. Schippers komen ze uiteraard tegen bij het laden en lossen in alle uithoeken van het havengebied, èn op www.havenwerker.nl oftewel Richy’s Haven Pagina. De site geeft havenwerkers stem en een gezicht, met informatie van een hoog vakbondsgehalte, een e-maillijst van havenwerkers en een havenforum. Het Web gaat op zoek naar havenwerkers online.

    Door Dirk van der Meulen
    (ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 7 oktober 2003)

    De havenwerker is anoniem, een sjouwer voor één van de vele, vaak grote overslagbedrijven in verafgelegen havengebieden, die pure menskracht verruilde voor vaardigheid in het werken met machines en computersystemen. Op 29 september, bij de ééndags-staking tegen de Europese liberalisering van het havenwerk, liet de havenwerker zich overduidelijk zien en horen in het centrum van Rotterdam. Op zoek naar een webbasis kom je als vanzelf terecht op www.havenwerker.nl. De openingspagina is compact, met links gegroepeerd naar havens in Nederland en België, een aantal grote zeerederijen, havenvakbonden, en veel aandacht voor het Havenforum als belangrijkste attractie van de site.

    Rubriekenaanbod
    Het Havenforum - ‘Van, Voor en Door Havenwerkers’ op www.havenforum.nl - is alleen na registratie toegankelijk. De buitenkant is kaal en leeg, voor niet-geregistreerden lijkt het een saaie bedoening. Maar dat is slechts schijn...
    Wie zich aanmeldt en belooft zich aan de forumregels te houden, krijgt per directe e-mail een toegangscode, die prompt een indrukwekkend rubriekenaanbod laat zien. Over havens in het algemeen (EU-richtlijn, techniek, wereldhavens, vakbonden, veiligheid en een Engelstalig ‘International Dockers Forum’), over specifieke havens en bedrijven, over politiek en economie, en met een forumcafé (‘voor oeverloos ouwehoeren’).
    Dit is de wereld van de havenwerker online! Liefst 5292 geposte berichten door 373 gebruikers, waarvan er aan het eind van de stakingsdag 17 tegelijk (een record!) in het forum rondstruinden.

    ‘Woedende havenarbeiders eisen hun werk en inkomen op!’, een oproep van havenwerker William geplaatst op 13 juni, staat bijna vier maanden later nog steeds bovenaan de lijstjes van ‘Meest actieve topics’ en ‘Meest bekeken topics’. William stoort zich aan de afbraak van de havenpool SHB en vraagt zich af: ‘Waar is de actiebereidheid van de eens zo trotse Rotterdamse havenarbeider?’
    Zijn bericht roept 63 reacties op (niet in de laatste plaats van William zelf) en 1696 lezers. Zo zijn er ook veelgevoerde en -gelezen discussies over ondermeer de Irak-crisis en erkenningsregels voor havenwerkers.

    Geslaagd initiatief
    De Amsterdamse havenwerker ‘Richard.H’ (Hemminga) nam het initiatief voor zowel de website Havenwerker als het Havenforum, en is daarin buitengewoon geslaagd. In het forum weet hij zich inmiddels actief gesteund door een groot aantal ‘administrators’ en ‘moderators’, onder wie ook de Rotterdamse vakbondsbestuurder Kees Marges. Wie sympathiseert met het Havenforum kan ‘Vriend van het Havenforum’ worden door een bijdrage over te maken voor het lenigen van de kosten.

    Havenarbeiders.be
    België heeft ook zoiets, met www.havenarbeiders.be. De gelijkenis met de Nederlandse havenwerkerssite is treffend, al verschilt de aanpak. De Belgische site brengt meer nieuws op de openingspagina, oogt door de donkere kleurstelling iets stemmiger, maar lijkt het ook vooral van het forum te moeten hebben. Hier telt het forum 207 gebruikers en zijn 1681 berichten gepost. Niet-geregistreerde gebruikers mogen op het Belgische forum alles lezen, maar moeten zich aanmelden om zelf mee te schrijven.



BDB gaat solo online

De website www.binnenschiff.de, tot voorkort het gezamenlijke domein van de Duitse binnenvaartorganisaties BDB en BDS onder de vlag van ‘die Deutsche Binnenschiffahrt’, biedt nu alleen nog toegang tot de informatie van het Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt.
    De site werd enkele jaren geleden opgezet vanuit het ‘100 Miljonen Programm’, dat de organisaties enkele miljoenen DM overheidsgeld in het vooruitzicht stelde voor gezamenlijke projecten. Nu de vijfjarige afspraak afgelopen is, gaat het BDB op eigen gelegenheid verder, en naar verluidt zal ook de particuliere tegenhanger BDS binnenkort een eigen website presenteren.

    De BDB-site bevat ondermeer de complete ledenlijst, informatie van de organisatie zelf, achtergronden en statistieken over de binnenvaart, en een beperkte selectie links naar andere sites. Het BDB plaatst eigen nieuws online en geeft in een forum de ruimte voor reacties.



Toppers voor VAART!Vrachtindex

Deelnemers aan de VAART!Vrachtindicator mailden elkaar in september de gegevens van 216 reizen. De gevolgen van het aanhoudend lage water weerspiegelden zich in een sterke stijgende VAART!Vrachtindex: de index voor een aantal vaste trajecten steeg met 78,4 punten naar 211,9 en de tonkilometerindex met 60,5 punten naar 171,2.
    Let wel: grotendeels veroorzaakt door de laagwatertoeslagen, ter compensatie van de geringe beladingsgraad (gemiddeld 55,7% tegen 68,3% in augustus). Absolute topper was een reis gasolie van Duisburg naar Düsseldorf waar per ton € 9,25 voor werd betaald; de 1350 tons tanker was voor minder dan 40% beladen. Ook vrachten als € 22 per ton voor 287 ton toonaarde van Rotterdam naar Ludwigshafen (beladingsgraad 25%) voerden het gemiddelde flink op.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index