Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl
© 2000-2003
|
Elwis helpt varende praktijk- meteorologen met ‘Wasserstandsvorhersage’ Wat doet Pegel Kaub overmorgen?Waterstanden zijn, zeker tijdens laagwaterperioden, sterk bepalend voor de beroepsvaart op de Rijn. Wat doet Kaub, hoeveel moet je achterlaten, en hoever gaan verladers met laagwatertoeslagen? Zoekmachine Google geeft 41 treffers op het woord ‘Kleinwasserzuschlag’. Maar wat doet de Pegel Kaub eigenlijk? Het Web ontdekte een waterhoogtevoorspelling tot twee dagen vooruit.
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 12 augustus 2003)
Hoeveel lading schepen precies moeten achterlaten
vanwege het lage water blijft giswerk. In kranten doen
verhalen de ronde over eenderde tot de helft. Uit
meldingen van de meer dan 90 varende deelnemers aan
VAART!Vrachtindicator blijkt een vrij forse afname van
de beladingsgraad: van 87,4% in juni naar 77,7% in
juli. Het gemiddelde ligt onder normale omstandigheden
rond de 90%.
Rijnvrachten In de VAART!Vrachtindex tellen alleen ‘indexeerbare’ reizen mee, van ruim 20 trajecten met vergelijkbare ladingsoorten en het gemiddelde van 2002 als basis (=100), zo valt te lezen op de webpagina van de vrachtindicator. Door via de mailinglijst van VAART!Vrachtindicator anoniem reisgegevens uit te wisselen, informeren varende ondernemers elkaar over de situatie op de binnenvaartmarkt.
Praktijkmeteorologen Elwis, de Duitse website met informatie over vaarwegen en waterstanden op www.elwis.de, gaat sinds kort een stapje verder. Voor een aantal meetpunten langs de Rijn, maar ook langs de Elbe en de Donau, wordt een ‘Wasserstandsvorhersage’ gegeven. Eerder zag je die alleen als steden en dorpen door hoog water onder dreigden te lopen, nu dus ook in situaties waarbij de aflaaddiepte voor schippers kritisch begint te worden. Zonder het web zou de tijdige verspreiding van deze informatie naar de varende gebruikers praktisch onmogelijk zijn. ‘Wasserstandsvorhersagen’ zijn er langs de Rijn voor Oestrich, Kaub, Koblenz, Keulen, Düsseldorf, Ruhrort en Emmerich. De ‘drempel’ bij Kaub is ongetwijfeld de meest kritische. Elwis geeft een ‘Vorhersagewert’ om de twee uur voor de rest van de dag, de volgende dag en tot in de ochtend van de dag daarna. Verder dan ‘overmorgen’ gaat Elwis niet, het blijft een voorspelling zonder garantie, maar wel één met houvast. De schipper die in Rotterdam een reis aanneemt ‘naar boven’ zal desondanks grotendeels op eigen inzicht blijven vertrouwen. En op goede, vooraf gemaakte vervoersafspraken.
Voorwaarden De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) hanteert wel een aantal ‘relevante waterstanden voor de scheepvaart’, waaronder de stand van 140 cm bij Kaub als peil voor de laagwatertoeslag. In de praktijk gaat het om een procentuele toeslag die hoger wordt, naarmate Pegel Kaub lager staat dan 140 cm. De feitelijke toeslag is een zaak van onderhandelen tussen schipper en opdrachtgever.
Infocentrum Rijkswaterstaatdirecties leveren afvoergegevens aan van ca. 120 meetpunten. Aan de hand van deze gegevens wordt door het Infocentrum een overzichtskaart van Nederland gemaakt waarop staat aangegeven hoeveel water er op de meetpunten wordt onttrokken of geloosd. Het Infocentrum verstuurt deze kaart eenmaal per week aan de regionale Rijkswaterstaatdirecties. Zij kunnen op basis van deze gegevens de inlaat van water afstemmen op de waterbehoefte. Het water kan dan zo worden verdeeld dat scheepvaart, landbouw en natuurgebieden zo min mogelijk schade ondervinden.
Eigen site voor Tricolor-bergingSmit Internationale heeft opnieuw een bergingssite online: www.tricolorsalvage.com vol informatie over de berging van het in Het Kanaal bij een aanvaring gekapseisde Noorse autoschip Tricolor. Eerder werd ook de berging van de Russische onderzeeër Koersk met een website (www.koersksalvage.com) ondersteund.
Op 7 augustus is het laatste nieuws dat de bergers een begin hebben gemaakt met het afzagen van de tweede sectie. De eerste staat dan al een paar dagen in Zeebrugge aan land voor complete ontmanteling. In aansprekende animaties wordt verbeeld hoe de aanvaring zich precies voltrok, hoe het zagen gaat (vanaf de bodem naar boven), hoe de secties worden opgehesen en op een pontonschip worden afgevoerd. De berging duurt voort, de site groeit. De website is Engelstalig, maar de illustraties zijn sprekend in alle talen.
|
of bel +31653-596 496
|