Editie 4.17 van 28.7.2003
© 2001-2003 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige 10 afleveringen
van Het Web:

Recreatief met veren

Franse batellerie

Sites van het Vasteland

Chats & Forums voor de 'fun'

Webnavigeren van post naar post

Bunkeren als bijproduct

Maritieme evenementen webben hun schaduw vooruit

Online verladerstests brengen wegkilometers naar het water

AIS 'hausse' in de zeevaart

Keuringen in de binnenvaart


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

© 2000-2003
VAART! Info

Werken voor de 130-jarige
Holland Amerika Lijn

Betaald de ijsbergen
van Alaska bekijken

De Holland Amerika Lijn viert 29 juli haar 130ste verjaardag in Rotterdam. Niet alleen het vlaggenschip ms Rotterdam, maar ook de nagelnieuwe ms Oosterdam komt naar de Maasstad. De ms Oosterdam wordt aan de Cruiseterminal gedoopt door HKH Prinses Margriet, en van de feestelijkheden worden vrijwel live foto’s getoond op www.holland-america.nl. Het Web liet zich daar inwijden in de sfeer van warme luxe die hoort bij werken voor de HAL.

    Door Dirk van der Meulen
    (ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 29 juli 2003)

    In het site-menu staat de knop ‘Vacatures’ bovenaan. Dat spreekt vanzelf want de site is eigenlijk één grote personeelsadvertentie, waar alles uit de kast gehaald wordt om je als toekomstig bemanningslid op je plek te laten voelen. De HAL lijkt er zo ongeveer het beste wat je als varende kan overkomen. Ideaal als je - betaald - de ijsbergen van Alaska wilt bekijken, bijvoorbeeld. De tien schepen tellende vloot wordt vòòr 2006 met vijf uitgebreid. Er is dus werk genoeg. De HAL vaart met Nederlandse en Engelse officieren in vrijwel alle leidinggevende functies.

    Vijf havens per week
    Natuurlijk moet je als stuurman op een cruiseschip wel wat andere papieren hebben dan een Rijnpatent, om precies te zijn HBO/MBO Marof en vaarbevoegdheidsbewijs STCW 1995. Aan boord loop je zes uur per dag wacht. De resterende uren van de werkdag worden besteed aan de overige taken binnen de dekdienst zoals: veiligheidstaken, reddings- en brandblusmiddelen, nautische instrumenten, zeekaarten en reisvoorbereiding. Cruiseschepen lopen per week gemiddeld vijf havens aan in wisselende vaargebieden. Als officier werk je in de sfeer van ‘warme luxe’. Partners kunnen meevaren en je kunt één vrije cruise per jaar meemaken als je van varen maar geen genoeg kunt krijgen.

    Een klik op de knop ‘Media’ wakkert het ‘happy met de HAL’-gevoel pas echt aan. Een GSM-verbinding laat het hier prompt afweten, maar met voldoende bandbreedte kijk en luister je naar de herkenningstune, een rondleiding door de machinekamer en over de brug van de ms Amsterdam, en tv-spotjes over Alaska en het Caraïbisch gebied. Verder is er nog ‘HAL, the other side’, een korte impressie van werken bij de HAL, de kant die passagiers niet te zien krijgen.

    Vijfsterren schepen
    ‘Onze schepen’ vertelt in detail de bijzonderheden van de vijfsterren schepen. Van de klassieke en intieme ms Noordam en ms Maasdam en hun zusterschepen ms Veendam, ms Statendam en ms Ryndam; het elegante vlaggenschip ms Rotterdam en haar zusterschip ms Amsterdam; de ms Volendam en haar zusterschip ms Zaandam; en de nieuwste schepen in de vloot, de ms Prinsendam en de beide eerste schepen uit de Vista serie, de ms Zuiderdam en de nieuwe ms Oosterdam. Van elk schip zijn er panoramafoto’s, dekplannen en technische bijzonderheden.

    ‘Het voltallige scheepspersoneel staat onder commando van de Kapitein. Alle personeelsleden zijn verplicht de orders van de kapitein op te volgen’, begint de site-rubriek ‘Leven aan boord’. Met heel de lijst stafdisciplines aan boord, kledingvoorschriften en bemanningsregels. Er is een helder overzicht van de routes die de Holland Amerika Lijn wereldwijd bevaart. Bemanningsleden geven in korte interviews hun visie op werken en varen voor de HAL, zoals eerste stuurman Arjen van der Loo:
    ‘Volgens mij moet iedereen die eventueel zou willen werken voor Holland America Line, zich serieus de vraag stellen of hij of zij echt bereid is om heel veel tijd in gezelschap van andere mensen door te brengen. Kandidaten moeten zich serieus afvragen of ze voldoende sociaal vaardig zijn om een openbare functie aan boord van een schip te vervullen. Het komt er namelijk op neer dat je bij wijze van spreken 24 uur per dag in je uniform rondloopt en dat je ook vrijwel de hele dag beschikbaar bent als aanspreekpunt voor onze passagiers.’

    Andere HAL-sites
    Voor de passagiers heeft de Holland America Line een Engelstalige site op www.hollandamerica.com, maar de rubriek ‘Links’ op de Nederlandse personeelssite geeft ook verwijzingen naar minder officiële sites met speciale aandacht voor de HAL. Bijvoorbeeld ‘The Unofficial Holland America Line Home Page’ van Hans Segboer op www.unofficial.net/hal met veel (Engelstalige) informatie en fotomateriaal over de geschiedenis van de HAL. Over de bouw en tewaterlating van de ss Rotterdam bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij heeft de site een uitgebreide fotocollectie. De ‘Ship Index’ is nog voor een deel ‘under construction’, maar alle eigen HAL-schepen zijn er chronologisch en alfabetisch terug te vinden met foto’s en scheepstechnische bijzonderheden.

    Een link naar het ‘Dossier ss Rotterdam’ van het Rotterdams Dagblad geeft alle artikelen en foto’s die de krant bracht over de terugkeer van het roemruchte stoompassagiersschip. Overigens ontbreekt op de HAL-site een directe link naar www.stoomschiprotterdam.nl, de site van Stichting Behoud Stoomschip Rotterdam, die zich jarenlang heeft ingezet voor de aankoop en een nieuwe bestemming van het schip in Rotterdam. Deze site verhaalt van dag tot dag het verloop van de vrijwel geslaagde reddingsactie. Uitgebreid wordt de historie van het schip beschreven en geïllustreerd, om actievoerders, sponsors, bestuurders en publiek blijvend te motiveren.

    De Lijn
    Wat werken voor de HAL doet in een mensenleven blijkt uit de link naar www.verenigingdelijn.nl van Vereniging De Lijn, voor voormalige en huidige werknemers van de Holland Amerika Lijn en voor belangstellenden. De nieuwsrubriek op de site brengt het laatste nieuws over de (voormalige) rederij , de schepen en de opvolgers van de rederij. Er is een complete vlootlijst vanaf de eerste Rotterdam, een zeil-/stoomschip gebouwd in 1872, een uitvoerige geschiedschrijving, een fotorubriek en een uitgebreide collectie reclame-affiches. Voor leden is er een besloten sectie, maar ook een publiek gastenboek dat gevuld is met tientallen bijdragen en oproepen van oud-HAL’ers en familieleden.

    Aan de Wilhelminakade in Rotterdam is 130 jaar geleden de geschiedenis van de Holland Amerika Lijn begonnen. De gerenoveerde terminal, met capaciteit voor zo’n 3000 passagiers, manifesteert zich op www.cruise.rotterdam.nl als ‘Holland Centre of Cruises’. De site geeft vooral praktische en toeristische informatie aan cruise-passagiers: over de haven van Rotterdam, verbindingen met de luchthaven Schiphol, Nederlandse musea en andere topattracties.

    Op de nieuwe ms Oosterdam is 29 juli ‘s avonds na de doop een groots jubileumfeest voor genodigden met ondermeer een optreden van Lee Towers en een vuurwerk op de Nieuwe Maas dat de Holland Amerika Lijn aanbiedt aan de inwoners van Rotterdam.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index