Door Dirk van der Meulen
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 29 juli 2003)
In het site-menu staat de knop ‘Vacatures’ bovenaan.
Dat spreekt vanzelf want de site is eigenlijk één grote
personeelsadvertentie, waar alles uit de kast gehaald
wordt om je als toekomstig bemanningslid op je plek te
laten voelen. De HAL lijkt er zo ongeveer het beste wat
je als varende kan overkomen. Ideaal als je - betaald -
de ijsbergen van Alaska wilt bekijken, bijvoorbeeld. De
tien schepen tellende vloot wordt vòòr 2006 met vijf
uitgebreid. Er is dus werk genoeg. De HAL vaart met
Nederlandse en Engelse officieren in vrijwel alle
leidinggevende functies.
Vijf havens per week
Natuurlijk moet je als stuurman op een cruiseschip wel
wat andere papieren hebben dan een Rijnpatent, om
precies te zijn HBO/MBO Marof en vaarbevoegdheidsbewijs
STCW 1995. Aan boord loop je zes uur per dag wacht. De
resterende uren van de werkdag worden besteed aan de
overige taken binnen de dekdienst zoals:
veiligheidstaken, reddings- en brandblusmiddelen,
nautische instrumenten, zeekaarten en
reisvoorbereiding. Cruiseschepen lopen per week
gemiddeld vijf havens aan in wisselende vaargebieden.
Als officier werk je in de sfeer van ‘warme luxe’.
Partners kunnen meevaren en je kunt één vrije cruise
per jaar meemaken als je van varen maar geen genoeg
kunt krijgen.
Een klik op de knop ‘Media’ wakkert het ‘happy met de
HAL’-gevoel pas echt aan. Een GSM-verbinding laat het
hier prompt afweten, maar met voldoende bandbreedte
kijk en luister je naar de herkenningstune, een
rondleiding door de machinekamer en over de brug van de
ms Amsterdam, en tv-spotjes over Alaska en het
Caraïbisch gebied. Verder is er nog ‘HAL, the other
side’, een korte impressie van werken bij de HAL, de
kant die passagiers niet te zien krijgen.
Vijfsterren schepen
‘Onze schepen’ vertelt in detail de bijzonderheden van
de vijfsterren schepen. Van de klassieke en intieme ms
Noordam en ms Maasdam en hun zusterschepen ms Veendam,
ms Statendam en ms Ryndam; het elegante vlaggenschip ms
Rotterdam en haar zusterschip ms Amsterdam; de ms
Volendam en haar zusterschip ms Zaandam; en de nieuwste
schepen in de vloot, de ms Prinsendam en de beide
eerste schepen uit de Vista serie, de ms Zuiderdam en
de nieuwe ms Oosterdam. Van elk schip zijn er
panoramafoto’s, dekplannen en technische
bijzonderheden.
‘Het voltallige scheepspersoneel staat onder commando
van de Kapitein. Alle personeelsleden zijn verplicht de
orders van de kapitein op te volgen’, begint de
site-rubriek ‘Leven aan boord’. Met heel de lijst
stafdisciplines aan boord, kledingvoorschriften en
bemanningsregels. Er is een helder overzicht van de
routes die de Holland Amerika Lijn wereldwijd bevaart.
Bemanningsleden geven in korte interviews hun visie op
werken en varen voor de HAL, zoals eerste stuurman
Arjen van der Loo:
‘Volgens mij moet iedereen die
eventueel zou willen werken voor Holland America Line,
zich serieus de vraag stellen of hij of zij echt bereid
is om heel veel tijd in gezelschap van andere mensen
door te brengen. Kandidaten moeten zich serieus
afvragen of ze voldoende sociaal vaardig zijn om een
openbare functie aan boord van een schip te vervullen.
Het komt er namelijk op neer dat je bij wijze van
spreken 24 uur per dag in je uniform rondloopt en dat
je ook vrijwel de hele dag beschikbaar bent als
aanspreekpunt voor onze passagiers.’
Andere HAL-sites
Voor de passagiers heeft de Holland America Line een
Engelstalige site op www.hollandamerica.com, maar de
rubriek ‘Links’ op de Nederlandse personeelssite geeft
ook verwijzingen naar minder officiële sites met
speciale aandacht voor de HAL. Bijvoorbeeld ‘The
Unofficial Holland America Line Home Page’ van Hans
Segboer op www.unofficial.net/hal met veel
(Engelstalige) informatie en fotomateriaal over de
geschiedenis van de HAL. Over de bouw en tewaterlating
van de ss Rotterdam bij de Rotterdamsche Droogdok
Maatschappij heeft de site een uitgebreide
fotocollectie. De ‘Ship Index’ is nog voor een deel
‘under construction’, maar alle eigen HAL-schepen zijn
er chronologisch en alfabetisch terug te vinden met
foto’s en scheepstechnische bijzonderheden.
Een link naar het ‘Dossier ss Rotterdam’ van het
Rotterdams Dagblad geeft alle artikelen en foto’s die
de krant bracht over de terugkeer van het roemruchte
stoompassagiersschip. Overigens ontbreekt op de
HAL-site een directe link naar
www.stoomschiprotterdam.nl, de site van Stichting
Behoud Stoomschip Rotterdam, die zich jarenlang heeft
ingezet voor de aankoop en een nieuwe bestemming van
het schip in Rotterdam. Deze site verhaalt van dag tot
dag het verloop van de vrijwel geslaagde reddingsactie.
Uitgebreid wordt de historie van het schip beschreven
en geïllustreerd, om actievoerders, sponsors,
bestuurders en publiek blijvend te motiveren.
De Lijn
Wat werken voor de HAL doet in een mensenleven blijkt
uit de link naar www.verenigingdelijn.nl van Vereniging
De Lijn, voor voormalige en huidige werknemers van de
Holland Amerika Lijn en voor belangstellenden. De
nieuwsrubriek op de site brengt het laatste nieuws over
de (voormalige) rederij , de schepen en de opvolgers
van de rederij. Er is een complete vlootlijst vanaf de
eerste Rotterdam, een zeil-/stoomschip gebouwd in 1872,
een uitvoerige geschiedschrijving, een fotorubriek en
een uitgebreide collectie reclame-affiches. Voor leden
is er een besloten sectie, maar ook een publiek
gastenboek dat gevuld is met tientallen bijdragen en
oproepen van oud-HAL’ers en familieleden.
Aan de Wilhelminakade in Rotterdam is 130 jaar geleden
de geschiedenis van de Holland Amerika Lijn begonnen.
De gerenoveerde terminal, met capaciteit voor zo’n 3000
passagiers, manifesteert zich op
www.cruise.rotterdam.nl als ‘Holland Centre of
Cruises’. De site geeft vooral praktische en
toeristische informatie aan cruise-passagiers: over de
haven van Rotterdam, verbindingen met de luchthaven
Schiphol, Nederlandse musea en andere topattracties.
Op de nieuwe ms Oosterdam is 29 juli ‘s avonds na de
doop een groots jubileumfeest voor genodigden met
ondermeer een optreden van Lee Towers en een vuurwerk
op de Nieuwe Maas dat de Holland Amerika Lijn aanbiedt
aan de inwoners van Rotterdam.