Editie 4.2 van 14.1.2003
© 2001-2003 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Binnenvaart verlangt naar een snelweb tegen waltarief

Dokteren op internet

Duurzaamschip.nl schoolvoorbeeld van projectmatig werken op internet

Web rondom de vakbeurs mist de sprankeling vooraf

Bugbear houdt huis onder de e-mailende binnenvaart

‘Natte’ innovaties laten binnenvaart excelleren

Gefilterde stremmingsberichten voor plekken waar je zelf komt

Bouwfraude en ophoogzand

Schamel schepenaanbod online

STIS, COMRIS en de River Information Services

Overslagcentra op het web zijn wegwijzers naar de binnenvaart

Van VOC en CBRB naar
homepages van rederijen

Online ‘buurten’ bij de natte overheid:
DGG Binnenvaart en IVW Scheepvaart

KOFS.nl: site voor examentijd

PortofRotterdam.com draagt bij aan promotie van binnenvaart

De Amerikaanse 'River Industry'

LOVK-site haalt varende ouders en kleuters de groep binnen

Rijnvaartreglementen pluk je bij CCR van de website

Waterstanden op bestelling

Mailinglijst is een 'hit' in digi-communicatie binnenvaardersM/a>

Bedieningstijden ViN op het web

La Louvière legt het loodje

Scheepsfotografen online

Nieuw mantelpakje
voor 't BVB

Bureau Telematica wil
méér schippers online

Met Google zoeken naar
‘schipperskind’ op het web

Aanbevelingen veilige vaart
bij Raad Transportveiligheid

Europort-standhouders
‘vergeten’ eigen website

'Rijnschepenregister' zonder web-inzage

Sociale zekerheid

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

© 2000-2002
VAART! Info

‘Officiële waterstandensite’ loopt vast door enorme belangstelling

Sprekende Pegels, natte voeten,
en verbouwing NOS Teletekst

Als de radionieuwslezer ‘Borgharen en Itteren’ in de mond neemt, is het voor de binnenvaart op de Maas al een bekeken zaak. Op slag heeft iedere Nederlander verstand van ‘waterbeheer’. Limburg is ondanks alle beloftes van ‘Den Haag’ nog lang niet waterproof. De stuwen liggen eruit en de vaart ook, want een beetje golfslag kan voor een kwetsbare kademuur al teveel zijn. Hevige regenval stremt niet alleen de Maas, maar ook de Rijn boven Emmerich. Schippers rest geen andere keus dan een veilige ligplaats te zoeken, en het waterstandverloop te blijven volgen. Waterstanden zijn ook op internet te vinden, zolang je weet wáár. Het Web ging op zoek.

N.B. Dit artikel werd geschreven ruim voordat de berichtgeving van het Infocentrum Binnenwateren op 12 januari stagneerde door de grote brand in het RWS-kantorencomplex in Lelystad.

    Door Dirk van der Meulen
    (ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 14 januari 2003)

    Maandag 6 januari bereikt de Rijn bij Lobith met 15,70 meter boven NAP het hoogste punt. Een dag eerder verspreidt het ANP het volgende bericht: "De officiële website van de waterstanden is door de enorme belangstelling voor het hoge water van Maas en Rijn moeilijk bereikbaar. Dat meldt het Infocentrum Binnenwateren sinds zondagmorgen op de homepage van de site www.waterland.net. De website is van groot belang voor onder andere binnenschippers en verladers. De meeste schippers hebben tegenwoordig een computer aan boord waarmee zij voortdurend informatie over vaarwegen en stremmingen ontvangen. Nu veel belangstellenden de actuele waterstanden willen weten raakt de site overbelast. Schippers zijn daardoor flink gedupeerd."

    Niet echt vlot
    Dat klinkt stoer en dramatisch, maar vraagt om verduidelijking en nuancering. De ‘officiële site’ is ook zonder hoogwater en zelfs met een redelijk snelle vaste telefoonverbinding al niet echt vlot bereikbaar; een varende schipper met GSM zal het dus wel laten daar surfend op zoek te gaan naar informatie die ook al op Teletekst staat. Of in z’n mailbox zit, want varende BICS-gebruikers krijgen de waterstanden (en scheepvaartberichten) ook via de BOS berichtenservice per e-mail. Is er geen TV met teletekst voorhanden, kan er - ook voor tussentijdse veranderingen in de waterstanden - gebeld worden met de Nederlandse peilspreker op 070-3123300 of de diverse Pegels in Duitsland. Op internet staan de Teletekst-pagina’s ook, en de oosterburen hebben de Elwis-site voor de echt kritische Rijnwaterstanden.

    Op de hoogwaterpagina van het Infocentrum Binnenwateren - http://hwg.waterland.net/hoogwater1/ - kies je met een muisklik op de kaart van Nederland tussen het stroomgebied van de Rijn of van de Maas. Simpele keus waarvoor een kaart van bijna 60 kB overbodig lijkt. Daarna verschijnt voor het Rijnstroomgebied (alleen binnen Nederland) nóg een kaart, ruim 72 kB. De keuzes zijn ook in tekst aan te klikken, maar met al die kaartjes zou elke internetserver oververmoeid raken. Voor Deventer (de Ijssel hoort bij het stroomgebied van de Rijn).laat de grafiek zien dat woensdag 8 januari met 653 de top werd bereikt. Een recente voorspelling - het blijft nog een paar dagen spannend - is die dag niet aanwezig.

    Wat maakt Waterland.net tot de ‘officiële website van de waterstanden’, behalve dat die van de overheid is? Zoeken in de algemene index op trefwoord levert allesbehalve waterstanden. Die vind je wel via de link naar ‘Infocentrum Binnenwateren’ onder ‘Dagelijkse berichtgeving’, actueel voor de lopende dag vanaf ongeveer half 9 ‘s ochtends met alle Rijn- en Maaswaterstanden van 5 of 6 uur, maar zonder een meerdaags overzicht dat het verloop weergeeft.

    NOS Teletekst verbouwd
    Dezelfde informatie van het Infocentrum Binnenwateren staat ook op Teletekst, en dus ook op de webpagina’s van Teletekst. Bij die internetversie was het mogelijk, tot de dag dat de Rijn bij Lobith z’n hoogste stand bereikte, rechtstreeks door te linken naar een bepaalde (vervolg)pagina in de 720-reeks, of de hele reeks als één pagina binnen te halen.

    Maar NOS Teletekst heeft die dag in alle wijsheid besloten de indeling van de website maar eens radicaal te veranderen. Directe links vanaf vertrouwde binnenvaartsites en in de favorieten op boord-PC’s eindigden plotseling allemaal op de openingspagina van de Teletekst-site. Na enig zoeken blijken de waterstanden nog steeds op pagina 720 te staan, maar wel op een heel ander webadres. Overschakelen van grafisch naar tekstformaat is ook nog steeds mogelijk, maar de 720-reeks in één pagina opvragen niet meer.

    Het zal nog even duren voor de waterstanden-links op alle binnenvaartsites zijn aangepast, maar door de ingreep van de NOS lijkt de online dienst voor varenden ineens een stuk minder aantrekkelijk.

    Marktinitiatief
    Speelt de ‘markt’ nog een rol in dit verband? De overheidsinformatie over waterstanden is in principe voor iedereen vrij beschikbaar en als zodanig niet een verkoopbaar product. Vandaar wellicht dat marktpartijen niet staan te trappelen het ‘product waterstanden’ in een beter hanteerbare vorm aan te bieden. Opmerkelijk is daarom het initiatief van de Delftse internet-ondernemer Chefren Hagens, die op www.iidesk.com/water de gegevens van het Infocentrum Binnenwateren in een eigen vorm presenteert, zowel de scheepvaartberichten als de waterstanden.

    De site is gebouwd op snelheid en GSM-vriendelijkheid, maar gebruikt - voor de binnenvaart minder gebruikelijk - het Engels als standaardtaal. Niet storend overigens, want de informatie zelf is in onvertaald Nederlands. Informatie is per plaats (‘search location’) of op trefwoord (‘search news’) in beeld te brengen, en dat gaat voor alle selecties echt heel snel.

    Op een aparte pagina zijn alle waterstanden gerangschikt, de laatste stand direct zichtbaar. Met een klik op een plaatsnaam zie je prompt de stand van de laatste tien dagen en een grafische voorstelling van de laatste twee maanden. Hagens weet vanuit zijn actieve betrokkenheid bij de mailinglijst VAART!Forum langzamerhand wat binnenvaarders hindert bij het gebruik van internet als informatiemedium en speelt daar met eigen, vooralsnog gratis webapplicaties op in. Nu Teletekst op internet minder aantrekkelijk is geworden voor varenden, heeft de website VAART! ervoor gekozen de links naar waterstanden en scheepvaartberichten te vervangen door links naar iidesk.com.

    Hochwasser Vorhersage
    Voor waterstanden is het om het even of je naar een Nederlandse of een Duitse site gaat. Op het Duitse web is www.elwis.de een goede informatiebron, opgezet door de vaarwegbeheerders. De site is goed navigeerbaar en ook met GSM goed te gebruiken. Maar ook weer niet voor voorspellingen, die komen van de diverse Hochwasser Vorhersage Zentralen, die alleen hun werk doen als burgers natte voeten dreigen te krijgen: Baden-Württemberg, Rheinland-Pfalz en Rheinland-Pfalz en Bayern. Als je de waarden voor Marke I en II kent, is daar gemakkelijk in te schatten wanneer de vaart weer wordt vrijgegeven.

    Het wachten op lager water mag dan soms lang duren, de ellende is te overzien, relativeert een schipper in de mailinglijst SpitsenVAART!: "Mensen wat een ellende om ons heen. Wij gaan gelukkig met het water op en neer, niet leuk als je hele nachten wacht moet houden om niet met je spits op de kade te belanden maar een huis gaat niet naar boven en de spullen die daar in staan zijn wel naar de filistijnen."



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index