Editie 5.4 van 10.2.2004
© 2001-2004 VAART!Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige 10 afleveringen
van Het Web:

Online marktplaatsen:
het nieuwe adverteren

Op KNRM.nl is
de redding nabij

DLD: spin in het web van de innoverende binnenvaart

Kamerlid Eddy van Hijum

Internaatssites
zonder zorgen

Standhouders
Europort 2003

Agrostromen
over water

Havenforum geeft stem en gezicht aan havenwerkers

Actiebloemen
bloeien op 't web

‘DuisPortal’ activeert bedrijven


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie

© 2000-2004
VAART! Info

BASM en VDSM doen ook mee,
Lekko blijft hangen

Sleepbootpassie op Tugspotters.com

Krachtpatsers zijn het, hun vermogens doen harten sneller kloppen. Met sleep- en duwboten in de buurt is er altijd iets te doen. Het enthousiasme van sleepvaartliefhebbers heeft de nieuwe website www.tugspotters.com snel populair gemaakt. De ‘vak’sites van BASM, Lekko en VDSM bedienen elk hun eigen kring van enthousiastelingen. Talrijk zijn de links naar sleep- en duwboten die vaak om den brode, maar meestal voor de liefhebberij in de vaart worden gehouden. Het Web liet zich meeslepen in de passie.

    Door Dirk van der Meulen
    (ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 10 februari 2004)

    De opkomst van de Nederlandse (zee)sleepvaartsite tugspotters.com is spectaculair. Half november vorig jaar gestart, registreert de Nedstat-teller nu al over de 800 pageviews per dag. De site schrijft het eigen succes toe aan de inzet van fanatieke ‘spotters’ en van sleepvaartbedrijven die er hun nieuws melden. ‘Allemaal zeer positieve reacties van de bezoekers en mede dankzij hun, dus de daadwerkelijke spotters, is het zo'n succes aan het worden’, zegt webmaster Alain Dooms. ‘Ik heb inmiddels al wat taken overgedragen aan kennissen, want het werd bijna een dagtaak.’ Hij voer zelf op slepers van Willem Muller en Multraship voor hij het horecabedrijf van de familie in Terneuzen instapte, waar hij de slepers nog dagelijks voorbij ziet komen. ‘Die contacten verwateren nooit.’

    ‘Inside’ beelden
    Naast laatste nieuwtjes is er op tugspotters.com alle ruimte voor reisverslagen en (foto)reportages door bemanningen. Dat levert boeiende ‘inside’ beelden en verhalen op. Bijvoorbeeld van het ‘bokkenwerk’ tijdens de lossing van de met binnenvaartcasco’s geladen ponton Sainty 1, die eind januari door de Smitwijs Singapore de haven van Rotterdam was binnengesleept. Een stuurman van de sleper leverde zelf een hele serie foto’s van het transport onderweg van China.

    De rubriek ‘Nieuwe Tugs’ lijkt een wedren om de eerste actiebeelden van toevoegingen aan de vloot; de Fairmount Summit en zusterschip Fairmount Sherpa (beide 4 x 4000 BHP) zijn zelfs nog in Singapore in aanbouw voor de Rotterdamse rederij en alleen als artists impression beschikbaar. Zo’n 850 andere slepers zijn met foto’s en technische informatie op alfabet terug te vinden in het ‘Fotoalbum’. Dooms’ maat Johnny van de Velde houdt van alle slepers de gegevens bij, Peter Andriessen verzorgt de stroom aan actuele nieuwsfeiten. Het Forum is goed beklant en regelt zichzelf, maar voor de trouwe sitebezoekers is het nog even wennen. Die overleggen en discussiëren liever via het Gastenboek, dat daardoor een aardig kijkje in de enthousiaste keuken biedt...

    Authentiek
    Op de binnenwateren ijvert de Stichting BASM voor het behoud van authentieke stoomvaartuigen en motorsleepboten. Maandelijks gebeurt dat uitbundig in het tijdschrift ‘Sleep & Duwvaart’ en online op www.sleepduwvaart.nl (in januari 1229 unieke bezoekers). Over de doelgroep lezen we op de site: ‘Niet altijd kon de authentieke vorm of opbouw worden behouden, immers de tand des tijds van deze schepen, die vaak al meer dan vijftig jaar oud zijn, heeft zijn sporen achtergelaten. Toch verdienen alle eigenaren van sleepboten steun en erkenning te krijgen bij hun activiteiten, want met elkaar staan zij garant voor het Behoud van een stukje Technisch Historisch Cultureel Erfgoed van Nederland.’

    De behoudsactiviteit van de BASM komt ondermeer tot uiting in het voordragen van vaartuigen voor opname in het Nationaal Register Varende Monumenten. Op de site zijn foto-overzichten te vinden van fysiek geschouwde varende monumenten, vaartuigen in restauratie, historische casco’s en vaartuigen die nog in behandeling zijn bij de schouwcommissie. Een klik op een kleine foto opent voor elke sleepboot een aparte webpagina met een grotere foto en technische specificaties. Smullen voor de liefhebbers! Zo fungeert de BASM-site voor sleepboten als voorportaal van het echte register, dat wel een site heeft - www.varendmonument.nl/NRVM - maar (nog) geen register online.

    Van de sloophamers gered
    Vereniging De Motorsleepboot geeft op www.motorsleepboot.nl een kort maar krachtig profiel van de ruim 600 leden, die bijna allemaal in het bezit zijn van een sleepboot of opduwer: ‘De sleepbooteigenaren vormen een zeer gemêleerd gezelschap. Een aantal hebben een nautische of scheepstechnische achtergrond van zowel de binnenvaart als de zeevaart, anderen hebben functies in het bedrijfsleven, de vrije sector, zijn gepensioneerd of in de VUT. Alle leden hebben een band met deze oude beroepsschepen die dankzij hun voorliefde veelal van de sloophamers zijn gered. Nergens ter wereld zijn er zoveel sleepboten per km2 aanwezig als in ons land. Je kan dus spreken van een zeer unieke vereniging.’

    De clubgeest is op de site tastbaar, strak geredigeerd door de webmaster. Nieuwe leden worden met een praatje en een plaatje (van hun boot) welkom geheten, zoals ze ook zijn verwelkomd in het VDMS-blad ‘De Beting’. De nieuwsrubriek doet verslag van een bijeenkomst van de 20 (!) ‘evenement-coördinatoren’, de diefstal in Langweer van een model van de Amsterdammer Antje I, en van plannen voor herinrichting van de Piushaven in Tilburg, die volgens de VDMS het uitvoeren niet waard zijn.

    ‘De Vloot’ is een (flinke) verzameling foto’s van opduwers en sleepboten van leden; elke aangeklikte foto levert meer bijzonderheden van de betreffende boot. Wie z’n boot wil verkopen of onderdelen over heeft, kan terecht in de rubriek Te koop (‘Van Kop tot Kont’, gratis voor VDMS-leden). Voor vragen en antwoorden staat de overzichtelijke rubriek ‘? & !’ tot ieders beschikking. De opduwers en sleepboten van het jaar krijgen een eervolle vermelding onder de knop ‘Winnaars’. In de ‘Bibliotheek’ zijn boeken over motortechniek en handleidingen voor motoren en keerkoppelingen voor het uitzoeken. In de rubriek ‘Schippers-info’ wordt praktische informatie gegeven over de teboekstelling van schepen. De evenementen staan keurig geagendeerd en uiteraard zijn er links naar alle sites van leden en andere sleepvaartlokaties op het web.

    Braaf Lekko
    Braver dan alle voorgaande sleepbootsites is de website van Lekko, de internationale organisatie van sleepbootvrienden. De Engelstalige site www.lekko.org is duidelijk op sleeptouw genomen door het blad Lekko, dat zes keer per jaar verschijnt in een internationale en een Nederlandse editie. De webrubrieken geven enige informatie over het tijdschrift, je kunt er kleurenafdrukken van foto’s bestellen en er dwarrelt een enkel nieuwsfeit voorbij. Lekko mist het enthousiasme dat afstraalt van de andere sites, die beter - de één nog beter dan de andere - hebben begrepen hoe je de passie kunt aanwakkeren door sleepbootliefhebbers zelf te betrekken bij de website. De tellers spreken: Lekko kwam sinds 1998 nooit verder dan 118 pageviews per dag, een uitzondering want meestal zijn het er enkele tientallen.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index