Editie 2.7 van 6.4.2001
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...

'Bargelink.com zal werken en in alles betrouwbaar zijn'

Schipperssites
en VAART!Webnieuws

ITB-info èn PortofRotterdam.com

BintraS wijst Duitse verladers de weg

Toernee langs maritieme kunst

Internet verandert organisatiewerk

De e-Binnenvaart komt eraan

Weinig online-promotie voor stands op Rotterdam Maritime

Het web op voor wat je wilt worden

Intern@ten online

Waterland.net: vrijgevochten ‘vogelperspectief’ van RWS

Van Elwis tot Copit

RhineFreight.com voorspelt revolutie in Rijnvaartmarkt

Varende gastvrijheid op cruise.pagina.nl

Bunkeren op het web met dynamische prijsvorming

Ontluikende initiatieven voor tele-pastoraat en digiwelzijn

Inzicht in de markt via Brussels ‘Observatorium’

Scheepspraet als open dagboek voor iedereen

In heel Europa rivierinformatie volgens INDRIS-standaard

‘Nog leuker dan kijken naar sites is zelf een site maken’

Doorklikken in de ring van binnenvaartsites

‘Wat wij doen op de post? Kijk maar op mijn site’

‘Het Web is een visitekaartje voor de binnenvaart’


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 2000-2001
VAART! Info

De Binnenvaart, FONV, LVBHB en BASM:

Elektronische clubhuizen voor
liefhebbers échte binnenvaart

Liefhebbers van de ‘echte binnenvaart’ vinden op het web ‘voor elck wat wils’. De website als een elektronisch clubhuis. Kom je verlekkeren en proef de sfeer online bij Vereniging De Binnenvaart, Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen, Landelijke Vereniging tot Behoud van het Zeilend Bedrijfsvaartuig en Stichting tot Behoud van Authentieke Stoomvaartuigen en Motorsleepboten.



Vereniging De Binnenvaart had zelfs al een website voordat 17 maart jl. achter de Dordtse Merwehal de ‘J.G. Schuitemakerzaal’ werd geopend. De ruimte is vooral bedoeld om het groeiend binnenvaartarchief een passend onderdak te verschaffen. Met meer dan 2350 leden is Vereniging De Binnenvaart veruit de grootste organisatie van binnenvaartliefhebbers. De site, te vinden op www.vaart.nl/binnenvaart, vermeldt als doelstelling: "Het stimuleren van de interesse in de nationale en internationale binnenvaart op niet-politieke, -commerciële of -ideologische grondslag." Simpel vertaald streeft de vereniging ernaar de historie van rederijen en particuliere vaart te behouden. Met de toevoeging dat ook heden en toekomst van de Rijn- en binnenvaart niet worden vergeten.

De site van ‘De Binnenvaart’ geeft ondermeer een foto-impressie van de nieuwe archiefruimte. Uiteraard lees je er ook over ‘gewone’ verenigingszaken, zoals een opsomming van bestuursleden en activiteiten, en is aanmelding vanaf de site direct mogelijk. Het populaire verenigingstijdschrift ‘Binnenvaart’ staat enkel met een plaatje van het laatste nummer online. Wel helemaal uitgewerkt op de site is de ‘maritieme studiereis’, die in de zomer met vier groepen van elk 40 leden wordt gemaakt naar de rivier de Yangtze in China.

Vreeswijkse Sluizendagen
In de agenda van Vereniging De Binnenvaart staan voor 15, 16 en 17 juni de Vreeswijkse Sluizendagen, in samenwerking met de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB). Een bijzondere ontmoeting van motor- en zeilschippers, van moderne binnenschepen en historische zeilvaartuigen. Daarmee maken we in deze webselectie meteen de overstap naar de echte behoudsorganisaties voor historische vaartuigen. De LVBHB maakt deel uit van de Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen (FONV), een koepelorganisatie met op www.fonv.nl (‘uw ingang naar het varend erfgoed’) voor elke ‘richting’ een eigen clubruimte.

De FONV behartigt de algemene belangen van veertien behoudsorganisaties voor stoomvaartuigen, motorsleepboten, historische motorjachten en bedrijfsvaartuigen, zeilwherries, hoogaars, zeilkotters, ronde- en platbodemjachten, botters, zalmschouwen, nog meer motorsleepboten en klassieke scherpe jachten. Behoudsorganisaties die minimaal tien authentieke schepen vertegenwoordigen kunnen zich aansluiten bij de FONV. Dankzij de FONV-website is er van al die organisaties samen één grote en actueel gehouden evenementenlijst met data tot in 2003; ze hoeven ook niet meer ieder voor zich een lijst met links compleet te houden.

Eén klik verder zit je op www.fonv.nl/lvbhb, de site van de LVBHB. 'Het Historisch Bedrijfsvaartuig' heeft als doel ‘het behoud van historische bedrijfsvaartuigen, waarmee oorspronkelijk op de Nederlandse wateren enig bedrijf is uitgeoefend en waarvan het karakter overwegend bewaard is gebleven, alsmede het in stand houden van ambachten die bij de zeilvaart betrokken zijn geweest’. Van die vaartuigen zijn er binnen de vereniging zo’n 800 bekend. De ‘schepengalerij’ is met vijf schepen dus nog lang niet gevuld. Van het verenigingsblad ‘De Bokkepoot’ staat maandelijks de inhoudsopgave op de site. Tussen de links ontdekken we naast sites van schepen van ‘de landelijke’ nog een tweede LVBHB-site, waar ook enkele artikelen uit ‘De Bokkepoot’ zijn bewaard.

Stoomvaartuigen
Een andere FONV-organisatie is de Stichting Behoud Authentieke Stoomvaartuigen en Motorsleepboten (BASM). De eigenaren van deze stoomvaartuigen en motorsleepboten worden door de stichting vertegenwoordigd in bijvoorbeeld de sectie Varende Monumenten van de FONV. en bij overleg op Europees niveau over de stoomvaart in de European Steamboat Federation. Overigens is op de BASM-site onder de FONV-paraplu slechts het hoogstnodige over de stichting te vinden. Volg de button naar de eigen BASM-site op www.sleepduwvaart.nl en er gaat nog een geheel andere wereld voor je open.

De knoppenrij links loopt al gauw van het scherm, zoveel onderdelen zijn er op de site te vinden: informatie over de stichting, het tijdschrift Sleep- en Duwvaart, varende activiteiten, BASM-merchandise, de inhoud van Sleep- en Duwvaart, agenda, adverteerders, duw- en slepertjes (kleine advertenties), laatste nieuws en sleep- en duwlinks.

Samensteller Martin de Boer, verantwoordelijk voor de inhoud van zowel de site als het altijd met veel foto’s geïllustreerde tijdschrift, verblijdde zijn trouwe lezers onlangs per e-mail met de boodschap dat de fotoserie ‘Ijsbreker in wording’ echt te veel was voor het blad, vandaar de verwijzing naar de publicatie op de website. Eigenaar B.J. Damstra schoot maar liefst 48 foto’s van het transport van de ijsbreker Zeemeeuw. Die ging in delen van de bouwwerf Made naar de afbouwhal in de Moerdijk. In het elektronisch clubhuis is voor dergelijke hoogstandjes altijd plaats.



 Meer links voor liefhebbers van de èchte binnenvaart

Beurtveer & Strontrace
Spiegel der Zeilvaart
BBZ - Beroepschartervaart
Behoudssite FONV
Klassieke schepen
Classic Boat Holland
Tall Ships Homepages
Mark Rosenstein's Sailing Pg
Hollands Glorie
Dordt in Stoom
Botterevenementen
BASM - authentieke schepen
Vereniging Stoomvaart
Register Varende Monumenten
Stichting Behoud Hoogaars
LVBHB - bedrijfsvaartuigen
Behoud kraak Dirk
Historische Zeilvaart Harlingen
Scheepszaken
Skûtsjesilen in Friesland
Skûtsjesilen SKS
Slag in de Rondte
Zeilnieuws
VDMS - sleepboten
Wadvaarders
Watersport met de motorboot
Meer bruine vloot



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

VAART!Mobiel



index