Editie 3.1 van 8.1.2002
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Bureau Telematica wil
méér schippers online

Met Google zoeken naar
‘schipperskind’ op het web

Aanbevelingen veilige vaart
bij Raad Transportveiligheid

Europort-standhouders
‘vergeten’ eigen website

'Rijnschepenregister' zonder web-inzage

Sociale zekerheid

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht

Motorensites zonder digitale proefstand

Scheepsbouwers zoeken via het web naar internationale markten

INE zet binnenvaart
Europees op het web

Chinavaarders online te volgen

Oneindig veel werk op het web

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...

'Bargelink.com zal werken en in alles betrouwbaar zijn'

Schipperssites
en VAART!Webnieuws

ITB-info èn PortofRotterdam.com

BintraS wijst Duitse verladers de weg

Toernee langs maritieme kunst

Internet verandert organisatiewerk

De e-Binnenvaart komt eraan

Weinig online-promotie voor stands op Rotterdam Maritime

Het web op voor wat je wilt worden


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2001
VAART! Info

Vernieuwde site verbindt meer dan ‘wetenswaardigheden’ van de binnenvaart

Nieuw mantelpakje voor 't BVB

Bureau Voorlichting Binnenvaart verschijnt vanaf de eerste dag dit nieuwe jaar in een geheel nieuwe web-outfit. De oude site was mooi bij de lancering een paar jaar geleden, maar niet bepaald meegegroeid met de tijd. Deels door gebrek aan onderhoud. Als het goed is, gaat dat bij de nieuwe site beter. Grafisch ziet die er alvast stukken eigentijdser uit, met een radarbeeld als herkenbaar navigatiescherm, en de kleurcombinatie donkerblauw en zachtgroen. De piep bij elk gescand vast punt is een prima stimulans om de site maar zo snel mogelijk binnen te gaan. Het Web verkent de diepere lagen van de BVB-site.

Radarbeeld als navigatiescherm voor de nieuwe BVB-site

Naar welk onderdeel je ook doorklikt - het BVB, vaarwegen, modal shift, wetenswaardigheden, innovatie, veiligheid, nieuws, links, milieu, opleidingen of contact - een deel van het radarscherm met steeds weer die vaste punten vult het beeld aan de linkerkant. Handig, want zo hoef je nooit terug om toch overal te komen. Wat is het BVB? Tekst met foto’s van bescheiden formaat geeft uitleg: ‘Het Bureau Voorlichting Binnenvaart is een onafhankelijke organisatie die het vervoer over water wil bevorderen door middel van promotie en voorlichting. Al 12 jaar zet het BVB zich in om de binnenvaart en de voordelen van vervoer over water bij een breed publiek bekend te maken.’

Helder toch? En het aardige van die ’12 jaar’ in de tekst is dat die minstens eens per 12 maanden vernieuwd moet worden... Dat geldt ook voor vermeldenswaardige zaken als de organisaties die in het BVB participeren, de namen van (dagelijks) bestuursleden en de mooie resultaten die volgens grafieken geboekt werden met binnenvaartpromotie.

Onderhoudsgevoelig
Werk aan de winkel dus voor de BVB-webmaster! Werk is er toch al genoeg, want de rubriek ‘Nieuws’ - altijd een onderhoudsgevoelig onderdeel - is nog leeg: ‘Binnenkort beschikbaar!’ Veel meer dan op de oude site, doet het BVB nu z’n best de binnenvaart breed, in al z’n aspecten in beeld te brengen. Meer dus dan de ‘wetenswaardigheden’ (feiten en cijfers over de vloot, vervoerd tonnage, werkgelegenheid, prognoses ten opzichte van spoor en weg, brandstofverbruik en milieubelasting per modaliteit), die eerder voldoende leken.

In het onderdeel ‘Vaarwegen’ wordt de kundigheid van de Koninklijke Schuttevaer zichtbaar, in ‘Milieu’ spreekt de Stichting Scheepsafvalstoffen Binnenvaart (SAB, of toch SSB?), in ‘Innovatie’ ligt een duidelijke link met het Bureau Innovatie Binnenvaart (BIB), en in ‘Telematica’ presenteert zich het Bureau Telematica Binnenvaart (BTB) met trends en ontwikkelingen in de digitale communicatie en automatisering aan boord. ‘Opleidingen’ is er voor de nieuwe werknemers in de binnenvaart, met verwijzingen naar de vakspecifieke opleidingen.

Trendsetter
Resteert nog de informatie over ‘Veiligheid’ (‘De binnenvaart is trendsetter voor het uitvoeren van veilig transport. De branche streeft continu naar meer uniforme bedrijfsprocessen en optimale veiligheid’) en last but not least ‘Modal shift’, waar de externe specialisten van het Bureau Consultancy Binnenvaart (BCB) in beeld komen.

Feitelijk is ‘Model shift’ de site-rubriek waar de verlader zou moeten kiezen voor de binnenvaart. Hij mag natuurlijk een BCB’er inschakelen, maar kan ook de ‘Binnenvaartverladerstest’ doen.

Bij de test is het te hopen dat een verlader die niet al te serieus neemt, want hoe win je een potentiële klant terug die zojuist werd afgescheept met de uitkomst: ‘Waarschijnlijk biedt vervoer over water geen mogelijkheden voor deze goederenstroom’? De verladersmonitor geeft wellicht betere kansen op het binnenhalen van nieuwe opdrachtgevers. Beslist indrukwekkend zijn de popup-kaartjes van overslagpunten in Nederland en de container-afvaartlijst (15 pagina’s in pdf-formaat, editie mei 2000). Er kan dus heel veel met de binnenvaart!

Lukraak geplukt
De veelzijdigheid van de binnenvaart straalt nog eens extra af van de rubriek ‘Links’, waar de selectie een treffende overeenkomst vertoont met de linksverzameling op scheepvaart.pagina.nl. Die overeenkomst is trouwens op meer vooraanstaande sites van de binnenvaart terug te vinden. Op zich is daar niets mis mee. Wel, als er lukraak wordt geplukt uit het grote aanbod. Dan valt bijvoorbeeld op dat onder ‘scheepvaart vaknieuws’ links naar de sites van de echte Nederlandse binnenvaartmedia zijn vergeten; en onder ‘scheepvaart voorlichting’ die naar Inland Navigation Europe, waar het BVB toch in zekere zin een collectief mee vormt.

Muggenzifterij? Natuurlijk, elke selectie is voor discussie vatbaar. Maar zonder strakke criteria kun je bijvoorbeeld wachten op de sponsors die zich af gaan vragen waarom er één wel wordt genoemd en al die anderen niet. Een speciale sponsor-linkspagina zou op de site sowieso niet misstaan, maar daar wordt vast al aan gewerkt...

Actieve rol
Het Bureau Voorlichting Binnenvaart heeft een duidelijk doel: promotie, lobby voor de binnenvaart. Op de site staat daarover: ‘Het BVB speelt ook een actieve rol bij het bevorderen van de contacten tussen verschillende partijen, zoals vervoerders, verladers en overheden. Daarbij gaat het altijd om de belangen voor de gehele bedrijfstak. Het BVB treedt dus niet op voor individuele ondernemingen.’ De BVB-site is dan ook niets minder dan een branchebreed instrument voor relatiemanagement.

Er is lang over de vernieuwing van de site nagedacht, twee jaar bijna. Sinds de lancering van de eerste BVB-site heeft zich een enorme evolutie op web voltrokken. Niet in de laatste plaats doordat sites meer resultaatgericht en functioneel moesten passen binnen het geheel van de organisatie- of bedrijfsvoering. De vernieuwing van de BVB-site volgt vooral de uiterlijke trend. De dame is gestoken in een representatief, nieuw mantelpakje. Niet hevig imponerend, geen sterk opvallende verschijning. Het BVB blijft gewoon het BVB.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index