Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com
© 2000-2001
|
Vernieuwde site verbindt meer dan ‘wetenswaardigheden’ van de binnenvaart
Nieuw mantelpakje voor 't BVBBureau Voorlichting Binnenvaart verschijnt vanaf de eerste dag dit nieuwe jaar in een geheel nieuwe web-outfit. De oude site was mooi bij de lancering een paar jaar geleden, maar niet bepaald meegegroeid met de tijd. Deels door gebrek aan onderhoud. Als het goed is, gaat dat bij de nieuwe site beter. Grafisch ziet die er alvast stukken eigentijdser uit, met een radarbeeld als herkenbaar navigatiescherm, en de kleurcombinatie donkerblauw en zachtgroen. De piep bij elk gescand vast punt is een prima stimulans om de site maar zo snel mogelijk binnen te gaan. Het Web verkent de diepere lagen van de BVB-site.
(ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 8 januari 2002) Naar welk onderdeel je ook doorklikt - het BVB, vaarwegen, modal shift, wetenswaardigheden, innovatie, veiligheid, nieuws, links, milieu, opleidingen of contact - een deel van het radarscherm met steeds weer die vaste punten vult het beeld aan de linkerkant. Handig, want zo hoef je nooit terug om toch overal te komen. Wat is het BVB? Tekst met foto’s van bescheiden formaat geeft uitleg: ‘Het Bureau Voorlichting Binnenvaart is een onafhankelijke organisatie die het vervoer over water wil bevorderen door middel van promotie en voorlichting. Al 12 jaar zet het BVB zich in om de binnenvaart en de voordelen van vervoer over water bij een breed publiek bekend te maken.’ Helder toch? En het aardige van die ’12 jaar’ in de tekst is dat die minstens eens per 12 maanden vernieuwd moet worden... Dat geldt ook voor vermeldenswaardige zaken als de organisaties die in het BVB participeren, de namen van (dagelijks) bestuursleden en de mooie resultaten die volgens grafieken geboekt werden met binnenvaartpromotie.
Onderhoudsgevoelig In het onderdeel ‘Vaarwegen’ wordt de kundigheid van de Koninklijke Schuttevaer zichtbaar, in ‘Milieu’ spreekt de Stichting Scheepsafvalstoffen Binnenvaart (SAB, of toch SSB?), in ‘Innovatie’ ligt een duidelijke link met het Bureau Innovatie Binnenvaart (BIB), en in ‘Telematica’ presenteert zich het Bureau Telematica Binnenvaart (BTB) met trends en ontwikkelingen in de digitale communicatie en automatisering aan boord. ‘Opleidingen’ is er voor de nieuwe werknemers in de binnenvaart, met verwijzingen naar de vakspecifieke opleidingen.
Trendsetter Feitelijk is ‘Model shift’ de site-rubriek waar de verlader zou moeten kiezen voor de binnenvaart. Hij mag natuurlijk een BCB’er inschakelen, maar kan ook de ‘Binnenvaartverladerstest’ doen. Bij de test is het te hopen dat een verlader die niet al te serieus neemt, want hoe win je een potentiële klant terug die zojuist werd afgescheept met de uitkomst: ‘Waarschijnlijk biedt vervoer over water geen mogelijkheden voor deze goederenstroom’? De verladersmonitor geeft wellicht betere kansen op het binnenhalen van nieuwe opdrachtgevers. Beslist indrukwekkend zijn de popup-kaartjes van overslagpunten in Nederland en de container-afvaartlijst (15 pagina’s in pdf-formaat, editie mei 2000). Er kan dus heel veel met de binnenvaart!
Lukraak geplukt Muggenzifterij? Natuurlijk, elke selectie is voor discussie vatbaar. Maar zonder strakke criteria kun je bijvoorbeeld wachten op de sponsors die zich af gaan vragen waarom er één wel wordt genoemd en al die anderen niet. Een speciale sponsor-linkspagina zou op de site sowieso niet misstaan, maar daar wordt vast al aan gewerkt...
Actieve rol Er is lang over de vernieuwing van de site nagedacht, twee jaar bijna. Sinds de lancering van de eerste BVB-site heeft zich een enorme evolutie op web voltrokken. Niet in de laatste plaats doordat sites meer resultaatgericht en functioneel moesten passen binnen het geheel van de organisatie- of bedrijfsvoering. De vernieuwing van de BVB-site volgt vooral de uiterlijke trend. De dame is gestoken in een representatief, nieuw mantelpakje. Niet hevig imponerend, geen sterk opvallende verschijning. Het BVB blijft gewoon het BVB. |
of bel +31653-596 496
|