Editie 4.1 van 7.1.2003
© 2001-2003 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Dokteren op internet

Duurzaamschip.nl schoolvoorbeeld van projectmatig werken op internet

Web rondom de vakbeurs mist de sprankeling vooraf

Bugbear houdt huis onder de e-mailende binnenvaart

‘Natte’ innovaties laten binnenvaart excelleren

Gefilterde stremmingsberichten voor plekken waar je zelf komt

Bouwfraude en ophoogzand

Schamel schepenaanbod online

STIS, COMRIS en de River Information Services

Overslagcentra op het web zijn wegwijzers naar de binnenvaart

Van VOC en CBRB naar
homepages van rederijen

Online ‘buurten’ bij de natte overheid:
DGG Binnenvaart en IVW Scheepvaart

KOFS.nl: site voor examentijd

PortofRotterdam.com draagt bij aan promotie van binnenvaart

De Amerikaanse 'River Industry'

LOVK-site haalt varende ouders en kleuters de groep binnen

Rijnvaartreglementen pluk je bij CCR van de website

Waterstanden op bestelling

Mailinglijst is een 'hit' in digi-communicatie binnenvaardersM/a>

Bedieningstijden ViN op het web

La Louvière legt het loodje

Scheepsfotografen online

Nieuw mantelpakje
voor 't BVB

Bureau Telematica wil
méér schippers online

Met Google zoeken naar
‘schipperskind’ op het web

Aanbevelingen veilige vaart
bij Raad Transportveiligheid

Europort-standhouders
‘vergeten’ eigen website

'Rijnschepenregister' zonder web-inzage

Sociale zekerheid

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

© 2000-2002
VAART! Info

Goedkopere en snellere internetverbinding hoogste prioriteit

Binnenvaart verlangt naar
een snelweb tegen waltarief

Dé grootste wens van online binnenvaarders voor 2003 is een snelle internet-verbinding tegen tarieven die aan de wal gangbaar zijn. Of de H.H. politici daar vooral ná de verkiezingen maar even rekening mee willen houden. Internet voor varenden is geen liefhebberij, maar van steeds groter belang in de bedrijfsvoering. Eén Telematicadag per jaar is voldoende om de urgentie aan te tonen met behulp van stuwageprogramma’s, digitale vaarkaarten volgens de Inland ECDIS-standaard, ‘Papier-arm varen’ of gewoon het uitwisselen van e-mail berichten met relaties, familie en vrienden. Deze aflevering van Het Web is een pleidooi voor snel(ler) en betaalbaar(der) internet.

    Door Dirk van der Meulen
    (ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 7 januari 2003)

    Websurfen met GSM gáát mits je geduldig van aard bent; veel vaker is het een tenenkrommende bezigheid. E-mailen lukt prima, maar even snel iets opzoeken op internet is er niet bij. GSM-vriendelijke websites zijn er nauwelijks, webpagina’s lopen traag het scherm binnen. De telefoontikker houdt met deze mobiele handicap geen rekening en telt gewoon door. Behalve traag is surfen per GSM dus ook nog eens duur. Met een mobiele provider, die je niet alleen goedkoop onderling laat bellen maar tegen hetzelfde tarief ook internettoegang biedt, heb je dan nog enigszins geluk. Toch blijft het Digitaal Ongemak nummer 1, bleek tijdens een VAART!Peiling op de Telematicadag eind december in Nijmegen. Binnenvaarders mèt internet zijn naarstig op zoek naar een goedkoper alternatief, en voor veel schippers zónder internet is het een reden er nog maar niet aan te beginnen.

    MB’s in plaats van tijd
    Met GPRS gaat surfen al sneller, vergelijkbaar met een vaste telefoonverbinding aan de wal. Je hebt er wel een speciaal toestel of een PC-kaart voor nodig en een extra abonnement. Over de grens werkt GPRS anders, en vraagt dus om een buitenlands abonnement erbij, tenzij je genoegen neemt met (vaak dure) roaming. Tijd telt bij GPRS niet; je kunt de hele dag online zijn (‘allways on’) zonder dat het meteen geld kost. Wat telt zijn de ontvangen en verzonden data-hoeveelheden. Die koop je in aantallen MB’s per bundel.
    Zeker in het begin vliegen de MB’s erdoor, omdat het downloaden van foto’s, muziek en filmpjes zoveel sneller gaat dan bij GSM. Noodgedwongen leer je selectief te zijn. Bij een abonnement neem je maandelijks zo’n bundel MB’s af. Bijkopen kan altijd, maar niet-verbruikte MB’s mogen niet mee naar de volgende maand. Die ben je kwijt. Gewoon afrekenen op basis van verbruik is er voor de netwerkaanbieders (nog) niet bij.

    Zijn er meer alternatieven voor de mobiele internet’er?
    Internet via de satelliet is een mogelijkheid die ook door sommigen in de binnenvaart wordt gebezigd. Razendsnel veel informatie binnenhalen rechtstreeks van de satelliet met een volgschotel (die àl volgend overuren maakt) werkt in combinatie met data verzenden via GSM of - nog beter en zeker goedkoper vanwege dat ‘allways on’ waarbij tijd niet telt - GPRS. De positieve ervaringen van enkelingen hebben nog niet geleid tot navolging op grote schaal..

    Digitale Rijn
    Na eerdere fantastische projectvoorstellen voor een ‘Digitale Rijn’, met breedbandige verbindingen over korte afstanden tussen walantennes en varende schepen, besloot Bureau Telematica Binnenvaart tot een eigen behoefteninventarisatie.
    Naarmate navigatie (automatische updates van kaarten, waterhoogten, scheepvaartberichten) en vervoer (laadlijsten, elektronische documenten, zeehavenplanningen, tracking & tracing) met steeds meer datacommunicatie gepaard gaan, is duidelijk dat af en toe online contact via GSM niet volstaat. De verbinding moet vrijwel permanent zijn, in ieder geval draadloos en bij voorkeur breedbandig. Kenners wijzen dan al snel naar netwerktechnieken als Wireless LAN (local area network) of WiFi, waarmee dorpen en steden van goedkoop en snel internet worden voorzien. Een volledige dekking met dit soort netwerken langs alle Europese vaarwegen vraagt om een woud van antennes. Dat lijkt een utopie. Maar lokaal zijn er wel mogelijkheden.
    Dat het werkt bleek wel uit de proefopstelling tijdens de Telematicadag in Nijmegen: met een webcam op een RWS-vaartuig op de Waal, snel internet op een drietal schepen in de Waalhaven en draadloze communicatie tussen pc’s in het schipperscentrum. De vraag is hoe je op deze manier de behoefte aan breedbandig draadloos internet in de binnenvaart dekt.

    Gratis voor klanten
    ADT Dieseltechniek in Dordrecht stelt als eerste bedrijf langs de waterkant de eigen breedband-internetverbinding open voor draadloos gastgebruik door klanten. ‘We hadden er zelf behoefte aan, en als het dan draait heb je na een kleine investering in WiFi verder geen kosten’, zegt commercieel directeur Ton Aarts. Hij ziet het als een extra reclame en raadt het ook andere watergebonden bedrijven aan.
    ‘Denk maar aan scheepswerven en bunkerstations, waar schippers een tijdje voor de kant liggen, lang genoeg om een update van een virusscanner of andere grote bestanden te downloaden. Tijdens de koffie haal je zo 40 of 50 Mb binnen. Die breedbandverbinding via de kabel of ADSL hebben bedrijven meestal wel. Kleine moeite om je klanten daar gebruik van te laten maken.’

    Meer dan een WiFi-kaart in z’n PC of notebook heeft de schipper volgens Aarts niet nodig. Die wireless netwerkkaarten zijn bij elke computershop al voor rond de 70 euro te koop. Aanmelden bij ADT kan per e-mail naar info@adtbv.nl. Daar wordt met het unieke nummer van de kaart de toegang vrijgemaakt en vervolgens kan de schipper binnen het bereik van de antenne van ADT z’n gang gaan. ‘Dat nummer gebruiken we als beveiliging’, legt Aarts uit. ‘Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat de hele buurt via ons gratis het internet op gaat.’ De ‘wireless’ verbinding is met ca. 40 Kb per seconde tot 40 keer sneller een internetverbinding via GSM.

    ‘Eerlijk gezegd vind ik het dom dat benzinestations of bedrijven waar je een klantenpas van hebt zoiets nog niet doen’, zegt Aarts. ‘McDonalds roept dat ze nu ook internet hebben, met één PC binnen. Leuk voor de kinderen, maar het zou ze veel meer opleveren als ze mensen onderweg draadloos toegang zouden geven om even hun mail op te halen.’
    ADT heeft de afgelopen maanden nog geen aanmeldingen van internet’ende binnenvaarders gehad, maar Aarts is er van overtuigd dat die zullen komen. ‘Het is een kip-en-ei verhaal. Toen de telefoon nog maar pas was uitgevonden, vroeg men zich ook eerst af waarom je zou bellen als je ook een brief kon schrijven...’



Verkiezing VAART!Site van het Jaar 2003

    In juni wordt de nieuwe VAART!Site van het Jaar 2003 gekozen. Met de jaarwisseling werd afscheid genomen van de winnaar van 2002, de binnenvaartrubriek van PortofRotterdam.com. Op www.vaart. nl/sitevanhetjaar staan intussen al 30 geselecteerde (binnenvaart)sites klaar voor de nominatieronde in mei. Daar kunnen nog enkele tientallen op volgen, want op VAART! loopt de selectie voor ‘Site van de Week’ tot eind april door. Voordrachten met motivatie zijn welkom!

    Een voorgedragen website maakt kans op een hele week lang een prominente plaats voorop de drukst bezochte binnenvaart-website en op scheepvaart.pagina.nl, dus veel extra sitebezoek. In mei wordt door bezoekers van VAART! uit die voorselectie een vijftal websites genomineerd voor de prijs ‘VAART!Site van het Jaar 2003’.
    Bezoekers van de 7de VAART!Verjaardag op vrijdag 6 juni 2003 maken als deskundige jury uit die vijf genomineerden hun definitieve keus. De winnaar staat met het nodige eerbetoon in ieder geval tot eind 2003 gelinkt vanaf www.vaart.nl



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index