Editie 2.16 van 31.7.2001
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

Chinavaarders online te volgen

Oneindig veel werk op het web

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...

'Bargelink.com zal werken en in alles betrouwbaar zijn'

Schipperssites
en VAART!Webnieuws

ITB-info èn PortofRotterdam.com

BintraS wijst Duitse verladers de weg

Toernee langs maritieme kunst

Internet verandert organisatiewerk

De e-Binnenvaart komt eraan

Weinig online-promotie voor stands op Rotterdam Maritime

Het web op voor wat je wilt worden

Intern@ten online

Waterland.net: vrijgevochten ‘vogelperspectief’ van RWS

Van Elwis tot Copit

RhineFreight.com voorspelt revolutie in Rijnvaartmarkt

Varende gastvrijheid op cruise.pagina.nl

Bunkeren op het web met dynamische prijsvorming

Ontluikende initiatieven voor tele-pastoraat en digiwelzijn

Inzicht in de markt via Brussels ‘Observatorium’

Scheepspraet als open dagboek voor iedereen

In heel Europa rivierinformatie volgens INDRIS-standaard

‘Nog leuker dan kijken naar sites is zelf een site maken’

Doorklikken in de ring van binnenvaartsites

‘Wat wij doen op de post? Kijk maar op mijn site’

‘Het Web is een visitekaartje voor de binnenvaart’


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2001
VAART! Info

Het Web maakt een promotietoer

INE zet binnenvaart
Europees op het web

De webpuzzle van de binnenvaart is al weer een stuk rijker. INE, Inland Navigation Europe, zet als nieuwe promotiekoepel de binnenvaart Europees op het web. Een sterke zet. Het gaat niet zozeer om te site zelf als wel om de symboliek daarachter. Nationale initiatieven voor de promotie van de binnenvaart (BVB, PBV, OPVN, VNF en Via Donau) vormen nu een sluitend verband, zo ook hun websites. Het Web maakt een promotietoer.

Ooit klonk de kritiek dat 'de binnenvaart' geen adres had, anders dan 'het wegvervoer' en 'de spoorwegen'. Het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) zorgde er voor dat Nederlandse verladers zich niet langer achter die smoes konden verschuilen. INE geeft de binnenvaart zelfs een Europees adres. De site is nog 'under construction' en veel is 'coming soon', maar het adres is inmiddels bekend, bereikbaar en van basisinformatie voorzien: www.inlandnavigation.org. Europeser kan het niet...

‘The most European’
'Compared to all land modes of transport, water transportation is indisputably the most European', meldt INE - Inland Navigation Europe op haar nieuwe site. Van alle vervoersmodi is de binnenvaart ontegenzeggelijk de meest Europese. Niets nieuws voor schippers, maar een dynamische aftrap voor de Europese varende bedrijfstak. De - Engelstalige - site is er al eerder dan Karin de Schepper, die pas op 1 september als secretaris-generaal van INE in Brussel aan de slag gaat.

Die voortvarendheid tekent het belang dat de INE-partners het web toebedelen. Voor de Europese binnenvaartlobby is er dan ook nauwelijks een beter instrument denkbaar. Beleidsbepalers, politici moeten er snel kunnen vinden wat de binnenvaart vindt van het Witboek van de Europese Commissie, of van het Trans-Europese Netwerk (TEN), de staatshulp voor het wegvervoer, het spoor en de binnenvaart - om maar enkele actuele ‘Brusselse’ zaken te noemen. Verladers moeten er hun logistieke keten beter sluitend kunnen maken.

Gevoel voor actualiteit
Of dat gaat lukken hangt voor een groot deel af van het sitebeheer, hoe dat is opgezet, en hoe sterk daarin het gevoel voor actualiteit zal meespelen. Dat het bij het Bureau Voorlichting Binnenvaart niet echt werkt, ziet een doorsnee websurfer meteen. Geen nieuws, geen prikkels. Leuke info, maar daarmee heb je het wel gehad. Het BVB heeft dat zelf ook al langer ingezien. De vernieuwde site is ruim een jaar geleden aangekondigd, maar nog steeds niet online. Interactief worden met je doelgroep, het folderniveau ontstijgen, dat blijkt in de praktijk zo eenvoudig nog niet. Een sterke Europese aanpak kan de nationale promotie-organen en hun websites alleen maar stimuleren. ,P> INE kent een vijftal ‘founding members’ (leden, oprichters), maar er is ruimte voor meer ‘full members’, en ook voor ‘supporting members’ en ‘corresponding members’. Afhankelijk van het soort lidmaatschap van INE kunnen organisaties deelnemen aan de activiteiten van INE, met hun lidmatschap een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van binnenvaart in Europa , of gebruik maken van het INE-informatienetwerk in het Brusselse. Daar zitten bedragen aan vast van resp. 25.000, 10.000, en 2000 euro per jaar.

Koers bepaald
De koers is bepaald. Door Engelstalig te gaan, zegt INE meteen waar ze voor staat: ‘An outstanding "European" mode of transport’, ‘A 20 000 km network; a 10 million tonne fleet’, ‘The force of Northern ports’, ‘Looking forward to inter-basin connections’ en ‘Intrinsic benefits’. Engels mag dan niet de schipperstaal zijn, Europees is er geen taal die beter wordt verstaan. Diplomaten, politici en verladers weten er wel raad mee, en de schipper kan op z’n vingers natellen wat er wordt bedoeld: dat de binnenvaart bij uitstek een Europese vervoersvorm is, dat er een netwerk van 20.000 km vaarweg beschikbaar is, een vloot van 10 miljoen ton, dat er wordt ingespeeld op de kracht van de noordelijke havens, dat er nu maar eens voortgemaakt moet worden met de verbinding tussen vaargebieden (van Rijn en Donau bijvoorbeeld, maar ook van de Rhone), en dat dat alles bij elkaar zal leiden tot onmiskenbare voordelen.

Sites van ‘founding members’
Het promotieverhaal is niet nieuw. De ‘founding members’ van INE vertellen het al veel langer op hun eigen sites. De site van het Nederlandse Bureau Voorlichting Binnenvaart (‘De snelste manier om de veelzijdigheid en veelbelovende mogelijkheden van vervoer over water te ontdekken’) richt zich vooral op ‘zakelijke informatie voor verladers’. Aan ‘nieuws’ brengt de BVB-site een ‘Overzicht Nederlandse Inland Terminals en Regionale Overslagcentra (ROC's)’, en aardige berichtjes als ‘Miniatuurvloot op de werf’ en een oproep voor schippers die willen assisteren bij rondvaarten in Schiedam. Een nieuwe BVB-site is al geruime tijd in de maak, naar verluidt zal die ‘binnenkort’ verladers (nog) beter wegwijs zal maken als het gaat om vervoer over water.

Vergelijk dat eens met de actualiteit van de PBV-site (‘de binnenvaart zorgt dat je ‘wel’ vaart’). Die bericht, naast een persmededeling over ‘Varend erfgoed in Vlaanderen, Nederland en Europa’, in juli ook over het eerste werkjaar van Short Sea Shipping Vlaanderen, over nieuwe oproepen van PBV aan de Vlaamse regering met betrekking tot de programma’s voor kaaimuren en baggerwerken en over de belangrijkste realisaties in de binnenvaart in het jaar 2000 (trafiekcijfers, studie vaartrechten etc.). Verder informeert PBV op de site uitvoerig over waterwegen en havens. Dat doet ook de Waalse tegenhanger, Office de Promotion des Voies Navigables (OPVN). Deze site is er voor alle vaarweggebruikers, zowel beroeps- als pleziervaart, en informeert verladers over de voordelen van vervoer over water en overheidssubsidies om dat te bevorderen. De site geeft een overzicht van belangrijke adressen en publicaties, maar ‘nieuws’ is er niet te vinden. De site van Voies navigables de France (VNF) geeft een vergelijkbaar beeld.

Telematicatender
Interessant op de site ‘via donau’ van het Oostenrijkse Donau Transport Entwicklungsgesellschaft mbH is het enthousiasme waarmee geprobeerd wordt deze vaarweg naar de Zwarte Zee op te peppen. Ook hier spelen achtergrondinformatie over de mogelijkheden van de binnenvaart en adressen van vaarwegbeheerders en aanbieders van vervoer een belangrijke rol. Onder het nieuws treffen we berichten over de tender voor een Danube River Information System (telematicasysteem, vervolg op het Europese Indris-programma) langs de Oostenrijkse Donau, verder de start van een nieuwe containerlijndienst tussen Zuid-Duitsland, Boven-Oostenrijk en Hongarije. De dienst wordt uitgevoerd door de nieuwe onderneming Danube Combined Services Transport GmbH (DCS). Goed nieuws op ‘via donau’ is verder dat de Europese Commissie geen bezwaar heeft tegen het toekennen van milieupremies voor nieuwe binnenvaartdiensten op de Donau.

Op de nieuwe INE-site is de rubriek ‘links’ nog niet echt ingevuld, maar die lijkt ook bij uitstek de plek om met gevoel voor actualiteit te verwijzen naar het goede nieuws voor de binnenvaart op ‘membersites’. Dat soort meerwaarde is nodig om de site tot leven te wekken.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

VAART!Mobiel



index