Het Web maakt een promotietoer
INE zet binnenvaart
Europees op het web
De webpuzzle van de binnenvaart is al weer een stuk rijker. INE, Inland
Navigation Europe, zet als nieuwe promotiekoepel de binnenvaart Europees
op het web. Een sterke zet. Het gaat niet zozeer om te site zelf als wel
om de symboliek daarachter. Nationale initiatieven voor de promotie van
de binnenvaart (BVB, PBV, OPVN, VNF en Via Donau) vormen nu een sluitend
verband, zo ook hun websites. Het Web maakt een promotietoer.
Ooit klonk de kritiek dat 'de binnenvaart' geen adres had, anders dan
'het wegvervoer' en 'de spoorwegen'. Het Bureau Voorlichting Binnenvaart
(BVB) zorgde er voor dat Nederlandse verladers zich niet langer achter
die smoes konden verschuilen. INE geeft de binnenvaart zelfs een
Europees adres. De site is nog 'under construction' en veel is 'coming
soon', maar het adres is inmiddels bekend, bereikbaar en van
basisinformatie voorzien: www.inlandnavigation.org. Europeser kan het
niet...
‘The most European’
'Compared to all land modes of transport, water transportation is
indisputably the most European', meldt INE - Inland Navigation Europe op
haar nieuwe site. Van alle vervoersmodi is de binnenvaart
ontegenzeggelijk de meest Europese. Niets nieuws voor schippers, maar
een dynamische aftrap voor de Europese varende bedrijfstak. De -
Engelstalige - site is er al eerder dan Karin de Schepper, die pas op 1
september als secretaris-generaal van INE in Brussel aan de slag gaat.
Die voortvarendheid tekent het belang dat de INE-partners het web
toebedelen. Voor de Europese binnenvaartlobby is er dan ook nauwelijks
een beter instrument denkbaar. Beleidsbepalers, politici moeten er snel
kunnen vinden wat de binnenvaart vindt van het Witboek van de Europese
Commissie, of van het Trans-Europese Netwerk (TEN), de staatshulp voor
het wegvervoer, het spoor en de binnenvaart - om maar enkele actuele
‘Brusselse’ zaken te noemen. Verladers moeten er hun logistieke keten
beter sluitend kunnen maken.
Gevoel voor actualiteit
Of dat gaat lukken hangt voor een groot deel af van het sitebeheer, hoe
dat is opgezet, en hoe sterk daarin het gevoel voor actualiteit zal
meespelen. Dat het bij het Bureau Voorlichting Binnenvaart niet echt
werkt, ziet een doorsnee websurfer meteen. Geen nieuws, geen prikkels.
Leuke info, maar daarmee heb je het wel gehad. Het BVB heeft dat zelf
ook al langer ingezien. De vernieuwde site is ruim een jaar geleden
aangekondigd, maar nog steeds niet online. Interactief worden met je
doelgroep, het folderniveau ontstijgen, dat blijkt in de praktijk zo
eenvoudig nog niet. Een sterke Europese aanpak kan de nationale
promotie-organen en hun websites alleen maar stimuleren.
,P>
INE kent een vijftal ‘founding members’ (leden, oprichters), maar er is
ruimte voor meer ‘full members’, en ook voor ‘supporting members’ en
‘corresponding members’. Afhankelijk van het soort lidmaatschap van INE
kunnen organisaties deelnemen aan de activiteiten van INE, met hun
lidmatschap een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van binnenvaart in
Europa , of gebruik maken van het INE-informatienetwerk in het
Brusselse. Daar zitten bedragen aan vast van resp. 25.000, 10.000, en
2000 euro per jaar.
Koers bepaald
De koers is bepaald. Door Engelstalig te gaan, zegt INE meteen waar ze
voor staat: ‘An outstanding "European" mode of transport’, ‘A 20 000 km
network; a 10 million tonne fleet’, ‘The force of Northern ports’,
‘Looking forward to inter-basin connections’ en ‘Intrinsic
benefits’. Engels mag dan niet de schipperstaal zijn, Europees is er geen
taal die beter wordt verstaan. Diplomaten, politici en verladers weten
er wel raad mee, en de schipper kan op z’n vingers natellen wat er wordt
bedoeld: dat de binnenvaart bij uitstek een Europese vervoersvorm is,
dat er een netwerk van 20.000 km vaarweg beschikbaar is, een vloot van
10 miljoen ton, dat er wordt ingespeeld op de kracht van de noordelijke
havens, dat er nu maar eens voortgemaakt moet worden met de verbinding
tussen vaargebieden (van Rijn en Donau bijvoorbeeld, maar ook van de
Rhone), en dat dat alles bij elkaar zal leiden tot onmiskenbare
voordelen.
Sites van ‘founding members’
Het promotieverhaal is niet nieuw. De ‘founding members’ van INE
vertellen het al veel langer op hun eigen sites. De site van het
Nederlandse Bureau Voorlichting Binnenvaart (‘De snelste manier om de
veelzijdigheid en veelbelovende mogelijkheden van vervoer over water te
ontdekken’) richt zich vooral op ‘zakelijke informatie voor verladers’.
Aan ‘nieuws’ brengt de BVB-site een ‘Overzicht Nederlandse Inland
Terminals en Regionale Overslagcentra (ROC's)’, en aardige berichtjes
als ‘Miniatuurvloot op de werf’ en een oproep voor schippers die willen
assisteren bij rondvaarten in Schiedam. Een nieuwe BVB-site is al
geruime tijd in de maak, naar verluidt zal die ‘binnenkort’ verladers
(nog) beter wegwijs zal maken als het gaat om vervoer over water.
Vergelijk dat eens met de actualiteit van de PBV-site (‘de binnenvaart
zorgt dat je ‘wel’ vaart’). Die bericht, naast een persmededeling over
‘Varend erfgoed in Vlaanderen, Nederland en Europa’, in juli ook over
het eerste werkjaar van Short Sea Shipping Vlaanderen, over nieuwe
oproepen van PBV aan de Vlaamse regering met betrekking tot de
programma’s voor kaaimuren en baggerwerken en over de belangrijkste
realisaties in de binnenvaart in het jaar 2000 (trafiekcijfers, studie
vaartrechten etc.). Verder informeert PBV op de site uitvoerig over
waterwegen en havens. Dat doet ook de Waalse tegenhanger, Office de
Promotion des Voies Navigables (OPVN). Deze site is er voor alle
vaarweggebruikers, zowel beroeps- als pleziervaart, en informeert
verladers over de voordelen van vervoer over water en overheidssubsidies
om dat te bevorderen. De site geeft een overzicht van belangrijke
adressen en publicaties, maar ‘nieuws’ is er niet te vinden. De site van
Voies navigables de France (VNF) geeft een vergelijkbaar beeld.
Telematicatender
Interessant op de site ‘via donau’ van het Oostenrijkse Donau Transport
Entwicklungsgesellschaft mbH is het enthousiasme waarmee geprobeerd
wordt deze vaarweg naar de Zwarte Zee op te peppen. Ook hier spelen
achtergrondinformatie over de mogelijkheden van de binnenvaart en
adressen van vaarwegbeheerders en aanbieders van vervoer een belangrijke
rol. Onder het nieuws treffen we berichten over de tender voor een
Danube River Information System (telematicasysteem, vervolg op het
Europese Indris-programma) langs de Oostenrijkse Donau, verder de start
van een nieuwe containerlijndienst tussen Zuid-Duitsland,
Boven-Oostenrijk en Hongarije. De dienst wordt uitgevoerd door de nieuwe
onderneming Danube Combined Services Transport GmbH (DCS). Goed nieuws
op ‘via donau’ is verder dat de Europese Commissie geen bezwaar heeft
tegen het toekennen van milieupremies voor nieuwe binnenvaartdiensten op
de Donau.
Op de nieuwe INE-site is de rubriek ‘links’ nog niet echt ingevuld, maar
die lijkt ook bij uitstek de plek om met gevoel voor actualiteit te
verwijzen naar het goede nieuws voor de binnenvaart op ‘membersites’.
Dat soort meerwaarde is nodig om de site tot leven te wekken.