Sleetse plekken en uitstulpingen op VNSI-site
Scheepsbouwers zoeken via het
web naar internationale markten
Voor scheepsbouw op het web surf je naar www.vnsi.nl, de site van de
bekende branche-organisatie van de Nederlandse scheepsbouwindustrie. En
wat je daar niet vindt, staat op de startpagina-dochter
scheepsbouw.pagina.nl. Voor de eigen profilering kruipen werven steeds
vaker met een eigen site onder de VNSI-paraplu vandaan, op zoek naar
internationale markten.
De VNSI was er al vroeg bij op internet, met een fraai ontworpen site.
Nederlands- en Engelstalig, dynamisch door een minifilmpje van een
tewaterlating voorop, wisselende werkplaatjes, strakblauwe
kleurstelling, en knoppen naar alles wat je maar wilt weten over VNSI,
de leden, opleidingen, vacatures, publicaties, tewaterlatingen,
statistieken, plus functies als info aanvragen, externe links, zoeken en
e-mail versturen naar VNSI.
Maar intussen zijn we een aantal fasen verder en blijkt het ontwerp aan
slijtage en onderhoud onderhevig. Iedereen is nog steeds ‘Welkom bij
VNSI’, maar de toevoeging van SeaQuipment en BMT op het openingsscherm
zorgen voor uitstulpingen die de ontwerper van de site vast niet zo had
bedoeld. Het eens gelanceerde lespakket ‘Scheepsbouw houdt de vaart
erin’ heet in de aankondiging nog even ‘nieuw’ als toen.
Kwalificatie Scheepsbouwer
De Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie (VNSI) is een
samenwerkingsverband van zo'n 95 werven dat de belangen behartigt van de
scheepsbouwers en scheepsreparateurs. Aan die doelstelling verandert
niet veel, afgezien van wat mutaties in het aantal werven. ‘De
scheepsbouw heeft jou nodig!’ roept de rubriek ‘Opleidingen’. VNSI lokt
nieuwe scheepsbouwers met een vergoeding van fl.1.600,- voor het eerste
studiejaar van de vierjarige dagopleiding MBO-scheepsbouw aan het
Scheepvaart en Transport College te Rotterdam.
Onder hetzelfde kopje ook
meer informatie over Project VAKS (Vakopleiding Kwalificatie
Scheepsbouwer), de werknaam voor het project dat is opgestart om de les-
en leermiddelen voor de beroepsopleiding tot scheepsmetaalbewerker te
moderniseren. Onder ‘vacatures’ een lange opsomming, met enkele van een
jaar oud, de persberichten onder ‘Publicaties’ zijn nog ouder, en de
schepen onder ‘Tewaterlatingen’ hebben wellicht al weer een werfbeurt
gehad. ‘De scheepsbouw 1999 in cijfers’ in de rubriek ‘Statistieken’
roept evenmin visioenen van actualiteit op, eerder van achterstallig
onderhoud.
SeaQuipment, ‘de eerste elektronische catalogus voor maritieme
bedrijven’, is een functionele toevoeging binnen de VNSI-site.
Deelnemende toeleveranciers houden er hun eigen productaanbod actueel.
De catalogus telt naar verluidt zo’n 1350 componenten waar je als
scheepsbouwer en -eigenaar op z’n tijd om verlegen kunt zitten.
Overzichtelijk ingedeeld naar systemen, subsystemen, componenten, merken
en bedrijven. Uitsluitend Engelstalig. Geen directe bestelmogelijkheden,
wel uitgebreide leveranciersinformatie inclusief een link naar eigen
website etc. SeaQuipment is mede een intiatiatief van de Stichting BMT
(Branchecentrum Maritieme Technologie), van VNSI samen met HISWA
Vereniging en Vereniging Holland Marine Equipment (HME).
Verschillende tekensystemen
Volgens BMT hebben maritieme toeleveranciers, onderaannemers en
scheepswerven een probleem: ‘Als het gaat om uitwisseling van tekeningen
en andere productinformatie spreken ze verschillende "talen" omdat zij
verschillende tekensystemen gebruiken. Veelal kunnen tekeningen gemaakt
met systeem A niet zonder meer opgenomen worden in systeem B voor
verdere bewerking. Voor elke nieuwe opdracht moeten tekenaars handmatig
de pompen, motoren, appendages, pijpen en andere scheepscomponenten
nogmaals in de CAD-tekeningen invoeren. Door deze Babylonische
spraakverwarring wordt jaarlijks voor honderdduizenden guldens aan
engineeringsuren verspeeld en komen productietekeningen niet op tijd
klaar.’
Op de site wordt het project Martim als een oplossing gepresenteerd. Al
76 bedrijven hebben zich aangemeld voor het Martim gebruikersplatform
dat gebruik van de DXF-standaard propageert. Succesvolle tests zijn
reeds uitgevoerd met programma’s als NUPAS-CADMATIC, AutoCAD en
Microstation. De BMT-site geeft ook een zeer uitgebreid overzicht van
alle wereldwijd bestaande normen op scheepsbouwgebied.
Het strakke VNSI-blauw (voor kenners: #000066) is ook de basiskleur van
Damen Shipyards, de grootste scheepsbouwer in Nederland en wijde
omstreken. Niet om er iets achter te zoeken; marineblauw ligt gewoon
voor de hand. De groepssite van Damen, jaaromzet 680 miljoen Euro,
verraadt webdenken op niveau: de site is sober en snel, maar verbeeldt
het helemaal. Nog steeds aan het hoofd van zijn levenswerk doet
directeur Kommer Damen ‘persoonlijk’ (‘Please be assured that we will do
our utmost to meet all your requirements’) het voorwoord. Een
bedrijfsprofiel binnen één scherm, producten en markten binnen een
ander. Voor het logisch ordenen van de links naar 34 Damen-werven is een
grafische verwijspagina ‘under construction’; de werfsites zelf zijn
even niet ‘clickable’.
Een willekeurige ‘concullega’ als de Volharding Group heeft met minder
werven meer uitleg nodig op de site. De ambitie (hoofdzakelijk
Engelstalig, maar ook persberichten in het Nederlands en Duits) is er
niet minder om. Bij CIG (Central Industry Group, o.a. Tille
Kootstertille) en Conoship (‘the international matchmaker in modern
shipbuilding’) maak je nogal wat extra stappen en wachttijd (‘loading
data’) om aan informatie te komen. Scheepswerf Peters in Kampen
informeert sitebezoekers met foto’s per schip over de stand van
(bouw)zaken, en doet het zelfs af en toe bij tewaterlatingen per webcam.
Onder links groepeert de werf ook de sites van ‘co makers’.
Scheepswerven maken geen producten voor de massa, maar voor specifieke
opdrachtgevers. De vaste klanten zijn bekend en hebben geen website
nodig om de weg naar een werf te vinden. Een werfsite is dus vooral een
(internationaal) uithangbord zoekende passanten. Alle bekende sites van
scheeps-, jacht- en baggerwerven in en buiten Nederland zijn ook te
vinden op scheepsbouw.pagina.nl, samen met links naar actueel
scheepsbouwnieuws, opleidingen en technische achtergrondinformatie.