Het Web op met Herman van Dijk,
verkeersleider Post Wijk bij Duurstede
‘Wat wij doen op de Post?
Kijk maar op m'n site’
Bij Rijkswaterstaat kwam er geen werkgroep aan te pas. Dat de
Verkeersbegeleiding Amsterdam-Tiel zich zo uitgebreid op het web
presenteert, is het particulier initiatief van één van de
verkeersleiders, Herman van Dijk (36). ‘Alles wat erop staat is openbare
informatie’, legt hij uit. Daarom had geen van zijn bazen bezwaar.
Sterker nog, Van Dijk mag inmiddels een beperkt aantal werkuren besteden
aan het onderhoud van zijn website, omdat de RWS-directie Utrecht er het
communicatieve nut wel van inziet. Van
Van Dijk's privé-webadres is de site verhuisd naar
het eigen domein van de RWS-directie.
Door Dirk van der Meulen
(oorspronkelijk ook te lezen in de Binnenvaartkrant van 11 april 2000)
De radar draait rond op de foto van de verkeerspost, en het zwart-gele
RWS-patrouillevaartuig vaart zonder onderbreking van stuurboord naar
bakboord over het scherm, telkens opnieuw. Herman van Dijk is vooral
geïnteresseerd in techniek. Hij wil weten hoe iets kan en hoe het werkt.
Kwam in 1994 bij Rijkswaterstaat, na dertien jaar varen op een kleine
hopperzuiger als manusje van alles. ‘Er was veel techniek aan boord,
maar geen computers. Die zag ik voor het eerst bij Rijkswaterstaat.’ Hij
begon op de Irenesluis en de Beatrixsluis, en als vervanger in Tiel;
kwam in 1996 op de verkeerspost Wijk bij Duurstede.
Niemand had nog enig benul
Bij de zelf aangeschafte computer, nam hij in 1995 een proefabonnement
op Compuserve, toen nog één van de weinige Internet-providers. In het
begin vooral e-mail, het Web kwam later pas. ‘Die interesse voor
Internet was er al vroeg, toen niemand nog enig benul had waar het
naartoe zou gaan. Nu lijkt het allemaal vanzelfsprekend en kijk je, voor
je een vakantiebestemming kiest, eerst even op Internet. Je kunt het zo
gek niet verzinnen of het is er te vinden’, zegt Herman van Dijk nu,
enthousiast als hij is over het nieuwe medium. Eind ’98 begon hij,
inmiddels overgestapt naar een goedkopere provider, aan zijn eigen
homepage. ‘Ik moest nog twee weken verlof opnemen. Mijn vrouw had
bedacht dat ik in die tijd mooi thuis een rommelkamertje kon opruimen.
Ik kwam er een folder tegen van mijn provider WorldAccess over het
opzetten van een site, kocht een boekje over html, de taal waarin
webpagina’s worden geschreven, en ben maar gewoon begonnen. Later
experimenteer je wat met frames, en voor je het weet ben je tot drie uur
‘s nachts bezig.’
Iets nuttigs
Voor hem stond vast dat het iets nuttigs moest zijn. ‘Zoveel mensen zijn
er niet geïnteresseerd in jouw speciale hobby of je familie... Wel krijg
je in je kennissenkring met regelmaat de vraag: wat doen jullie daar op
de post? Dàt was het! Ik heb een folder van de scheepvaartdienst gepakt
en de informatie naar het Web vertaald. Toen kwam natuurlijk de vraag
hoe Rijkswaterstaat daar tegenover stond. Ik heb het mijn chef
voorgelegd, en die had geen bezwaar zolang ik me zou beperken tot
openbare informatie. Van de mensen van HITT, die hier het radarsysteem
kwamen aanleggen, kreeg ik een paar screenprints, en zo ben ik aan mijn
onderwerp gekomen.’
Naast een uitleg over functie en doelstelling van de centrale
scheepvaart-verkeerspost Wijk bij Duurstede - met antwoord op de vraag
‘Wat mag u als schipper van het VBS verwachten?’ - biedt de site
radarbeelden als voornaamste attractie. Beelden, zoals de verkeersleider
die op zijn scherm krijgt, van de kruising Amsterdam-Rijnkanaal / Waal,
de vaarweggedeelten rond Gravenbol, Utrecht en Maarssen. Op de site zijn
ze gedateerd (december 1998) en puur bedoeld als illustratie, legt Van
Dijk uit. ‘Ik zou wel graag regelmatig nieuwe radarbeelden laten zien,
maar die zijn nu nog moeilijk uit de computer te halen en bovendien is
de informatie privacygevoelig. Je ziet aan de labels welke schepen er op
dat moment in het gebied varen.’
Risico-inschatting
Vanaf zijn hoge post kan de verkeersleider de vaarweg beter overzien dan
de varende gebruikers. Daar zorgt de walradar voor. Op de
computerschermen worden situaties snel duidelijk, inclusief de
risico-inschatting op passeerpunten en bochtige gedeelten van de
vaarweg. ‘Niet iedereen meldt zich’, is de klacht van Herman van Dijk en
zijn collega’s op de post. Niet iedereen hoeft dat ook, met uitzondering
van de zogenaamde doelgroepschepen (onder meer bij vervoer van
gevaarlijke stoffen), maar voor het overzicht zou het goed zijn. De
verkeersleider kan de scheepsgegevens uit IVS90 koppelen aan het schip
op zijn scherm en zonodig een nautisch advies geven.
‘Bij mist meldt wèl
iedereen zich aan de post, wat dat betreft mocht het van ons altijd
mistig zijn’, lacht Herman van Dijk. Nu er op Europees niveau
geëxperimenteerd wordt met transponders voor de nauwkeurige
positiebepaling van binnenschepen, zijn ideeën om live walradarbeelden
naar schepen te sturen voorlopig in de ijskast gezet. De huidige
communictiesnelheden via GSM zijn daar ook niet op berekend, weet Van
Dijk. Om die reden zullen er ook niet zo heel veel schippers zijn die
regelmatig zijn site bezoeken.
Webcam Beatrixsluis
‘Reacties die je krijgt komen vaak van schippers of bemanningsleden die
hun vrije dagen thuis doorbrengen, of een gelegenheid aan de wal zoeken
om te Internetten. Van boord af is dat nauwelijks te doen.’ Een
toevoeging die Herman van Dijk binnenkort in samenwerking met de
Internet-site Waterland op zijn eigen site zet, zal dan ook niet meteen
door varende schippers bekeken worden. ‘Bij Waterland hadden ze nog een
webcam liggen, die we op de Beatrixsluis gaan neerzetten. Iedereen kan
dan via mijn site op het Internet zien wat er in de sluis aan de hand
is’, meldt Van Dijk met trots. In het buitenland zijn er al sluizen met
webcam’s, maar in Nederland zal de Beatrixsluis de eerste zijn.
De webcam zal ongetwijfeld meer bezoekers naar de site trekken, verwacht
Van Dijk. Hij hoopt het, want het aantal websurfers dat nu dagelijks de
‘Verkeersbegeleiding Amsterdam-Tiel’ bezoekt, is vaak op de vingers van
twee handen te tellen. Een enkele uitschieter daargelaten. Hij wijt dat
voor een deel aan het moeilijk te onthouden webadres:
http://home-2.worldonline.nl/~vdijkh/. ‘Zelf onthoud ik dat nog wel, maar
collega’s die het adres doorgeven hoor ik er regelmatig de tong over
breken. Ik heb vanalles geprobeerd, maar voor een eigen domeinnaam heb
je een inschrijving bij de Kamer van Koophandel nodig en bij Verkeer en
Waterstaat is domeinregistratie ook nog een onontgonnen terrein.’
Hij
vestigt zijn hoop daarom op het onderbrengen van zijn site op het domein
van de RWS-directie Utrecht. Voorlopig is de site ook snel te bereiken
via http://vaart.nl/cps. Een deel van zijn sitebezoekers krijgt Van Dijk
doorgelinkt vanaf de VAART!Webring. ‘Dat zijn sites die vanuit eenzelfde
interesse voor de binnenvaart naar elkaar verwijzen. Zelf kijk ik ook
wel eens naar de lijst van zestig sites in de webring. Daar zitten nog
wel eens aardige verrassingen tussen.’
Creativiteit en zelfwerkzaamheid van vakmensen die de lol van Internet
inzien kom je niet alleen in het bedrijfsleven, maar dus ook bij
Rijkswaterstaat volop tegen. ‘Het nut ervan begint door te dringen’,
stelt Herman van Dijk vast. ‘Ze vroegen of ik het niet helemaal wilde
gaan doen, maar ik zou niet graag de hele dag achter het scherm zitten.
Daar vind ik mijn werk bij de scheepvaartdienst toch te leuk voor. We
zijn het eens geworden over een paar uur per week en ik ben er zeker van
dat het werkt. Kijk maar naar zo’n folder, die is al weer vier jaar oud
met achterhaalde telefoonnummers. Op de site zijn die nummers up to
date. Dat geldt ook voor de bedieningstijden; als er eens iets
verandert, kun je die op Internet snel veranderen.’