Editie 3.12 van 4.6.2002
© 2001 VAART! Info

Elke 14 dagen in

Het Web is een veertiendaagse rubriek die laat zien hoe de bedrijfstak Rijn- en binnenvaart zich het Web eigenmaakt.

Vorige afleveringen
van Het Web:

PortofRotterdam.com draagt bij aan promotie van binnenvaart

De Amerikaanse 'River Industry'

LOVK-site haalt varende ouders en kleuters de groep binnen

Rijnvaartreglementen pluk je bij CCR van de website

Waterstanden op bestelling

Mailinglijst is een 'hit' in digi-communicatie binnenvaardersM/a>

Bedieningstijden ViN op het web

La Louvière legt het loodje

Scheepsfotografen online

Nieuw mantelpakje
voor 't BVB

Bureau Telematica wil
méér schippers online

Met Google zoeken naar
‘schipperskind’ op het web

Aanbevelingen veilige vaart
bij Raad Transportveiligheid

Europort-standhouders
‘vergeten’ eigen website

'Rijnschepenregister' zonder web-inzage

Sociale zekerheid

Onderlinge verzekeraars missen gemeenschapszin op het Web

Wind, neerslag en zicht

Motorensites zonder digitale proefstand

Scheepsbouwers zoeken via het web naar internationale markten

INE zet binnenvaart
Europees op het web

Chinavaarders online te volgen

Oneindig veel werk op het web

Intranet TMC-water

Zand, grind en bagger

ETA-geheimen achter bargeplanning.nl

Elektronische clubhuizen voor liefhebbers échte binnenvaart

BICS en IVS90
elk op een site

Het Waalproject zoals het had moeten gaan...

'Bargelink.com zal werken en in alles betrouwbaar zijn'

Schipperssites
en VAART!Webnieuws

ITB-info èn PortofRotterdam.com


Veil je eigen handel!
Actueel aanbod


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

© 2000-2002
VAART! Info

Waterscheiding tussen examensite en ’75 Jaar KOF’

KOFS.nl: site voor examentijd

Het KOF(S) - Koninklijk Onderwijsfonds voor de Scheepvaart - is een begrip onder generaties binnenvaarders. Je woonde er in internaten en ging er school als matroos of schipper in opleiding. Dat gaf een sterke betrokkenheid van het instituut met de varende bedrijfstak en omgekeerd. Bijna 75 jaar lang. Het KOFS bestaat nu alleen nog als exameninstituut. Het opleiden wordt door anderen gedaan. Het Web belicht beide kanten van het KOFS online: de formele examensite èn het informele trefpunt vol herinneringen.

Op www.kofs.nl wordt het KOFS-logo opgebouwd: oranje letters in een blauw stuurwiel dat zich spaak voor spaak vult. Daarboven de ‘koninklijke’ kroon, ook oranje. Klikken op het logo helpt niet. De muis moet echt naar ‘start’ voor we kennismaken met de ‘Organisatie’, en alle mogelijkheden van de site in beeld komen. Behalve ontwikkeling en organisatie van examens verzorgt het KOFS de uitgifte van vaarbewijzen en certificaten (‘het hele scala van beroepsvereisten’) in de binnenvaart. In formele zin is het KOFS een Zelfstandig BestuursOrgaan (ZBO) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De V&W-afdeling Binnenvaart houdt toezicht, en mensen uit de binnenvaartpraktijk zitten in het bestuur en de examencommissies.

Kies binnen de rubriek ‘Organisatie’ uit Producten, Historie, Organigram of ISO voor meer detailinformatie. Over de verschillende examens en vaardocumenten, over het KOFS voor en na de inwerkingtreding van de Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB), over de samenhang tussen examenontwikkeling (in Alphen a/d Rijn ondergebracht bij de Vakopleiding Transport en Logistiek) en de uitvoering (in Diemen), en over het gecertificeerde kwaliteitssysteem ISO9001.
Het ziet er allemaal strak en vertrouwenwekkend uit, maar wel met de uitstraling van een folder op het web. Achter de knop ‘Informatie’ kwam eerder een reactie- en vragenformulier te voorschijn, nu alleen nog het e-mailadres: kofs@kofs.nl. Je kunt er persberichten en nieuwsbrieven inkijken, of de tekst van het jaarverslag 2000 (!).

Gedreven vakmensen
In de examencommissies legt het KOFS een link met de praktijk: ‘Leden van de examencommissies hebben een rijke praktijkervaring in de scheepvaart of op het bijzondere vakgebied. Mede op basis van de inzet van de examencommissies kan kandidaten een werkelijk praktijkgericht vakexamen worden aangeboden.’
Omdat ook examinatoren ‘bij’ moeten blijven is er een programma voor deskundigheidsbevordering. Wie zich op die manier toekomstgericht met de binnenvaart bezig wil houden, kan op de site lezen wat de examencommissies zoal doen en wat er van ze gevraagd wordt. Of meteen solliciteren. Er worden examinatoren (‘gedreven vakmensen’) gezocht voor ‘Schipper’ en ‘Radar’.

En hoe gaat het dan met de examens zelf? De site heeft alle informatie op een rij voor binnenvaarders die willen weten hoe het zit met de examens ‘Schipper’, ‘Ondernemer in de binnenvaart’, ‘ADNR’, ‘Radar’ en ‘Marifonie’. Van opleidingseisen en aanvraag tot vrijstellingen en uitslag. Met bijbehorende reglementen en de maanden waarin (niet de exacte data waarop) examens worden afgenomen . Het vele papierwerk dat op aanvraag werd (en wordt) toegezonden, is op de website voor iedereen raadpleegbaar. Dat moet op den duur een hoop telefoontjes en postzendingen schelen. De examenvragen behoren bij het KOFS tot de vertrouwelijk documenten. Ze worden na afloop van de schriftelijke examens weer ingenomen en komen dan ook niet op de site voor, ook niet als oefenvragen.

Vaardocumenten
De weg kwijt in de wirwar van vaardocumenten? Ook daarvan geeft de KOFS-site een helder overzicht met alles over vaarbewijs, Rijnpatent, radarpatent, ADNR-certificaat en zeilbewijs. Vrijwel alle aanvragen lopen via het KOFS. De site is nog niet zover ontwikkeld dat je er de documenten zelf kunt aanvragen, maar via het e-mailadres kofs@kofs.nl wel een aanvraagformulier. Per vaardocument is er een praktische uitleg waar het voor dient, wat er voor nodig is, hoe je er aan komt, de geldigheidsduur en de kosten.

ADNR-opleiders kunnen bij het KOFS terecht voor erkenning van hun opleiding. Alle informatie is op de site te vinden onder de knop ‘Erkenningen’, ook over het traject externe legitimering dat het KOFS verzorgt voor de beroepsopleidingen voor de binnenvaart (NOVA-college en STC), en over de enige erkende Nederlandse radarsimulator voor de binnenvaart (bij het STC in Rotterdam). De KOFS-site is met recht een uitgebreid naslagwerk.

Waterscheiding
Van de formele examensite stappen we over naar de informele webomgeving die oud-KOF-docent Sjirk Dijkstra maakte rondom ’75 jaar KOF’ (zonder S, naar het oorspronkelijk spraakgebruik in de binnenvaart). Er ligt een waterscheiding tussen beide sites. Merkwaardig genoeg is er geen link over en weer, maar via go.to/kofs kom je er ook. De openingspagina brengt meteen een aantal historische opleidingsschepen in beeld, plus de namen en plaatsen van de vroegere KOF-scholen: Prins Hendrik, Prinses Beatrix, Noorderhelling, Mook, Delfzijl, Harlingen, Amsterdam, Prinses Juliana...

Klik naar go.to/kofs

Klik op het (nieuwe) KOFS-logo en je bent binnen, waar Dijkstra vertelt van het waarom: ‘Het idee om een website te maken over het KOF is ontstaan toen mij op een gegeven moment bleek dat veel mensen geïnteresseerd waren in het wel en wee van het "oude" KOF. Tijdens open dagen op de instructieschepen en andere evenementen ontmoet je regelmatig mensen die in het verleden iets met het "K.O.F." te maken hebben gehad. [...] Het is dan ook heel plezierig om te merken dat vanaf het moment dat de site operationeel is, er veel reacties via het gastenboek zijn binnengekomen.’

Foto’s uit de oude doos
Er is een pagina over ‘Hoe het begon’, en op ‘De Binnenvaart’ worden we wegwijs gemaakt in het weekblad dat het KOF ooit uitgaf met artikelen van voornamelijk nautische en technische aard. Een selectie van artikelen kun je op de site teruglezen.
Dijkstra geeft ruim aandacht aan ‘De schepen’, over de bouw en de kapiteins die erop voeren, geïllustreerd met veel foto’s uit de oude doos. En natuurlijk de KOF-scholen, eveneens met foto’s van vroeger. Bij ‘Wie zoekt Wie’ komen oude bekenden elkaar tegen. In ‘Verhalen’ is een groeiend aantal sprekende anecdotes uit de KOF-historie te vinden.
Serieuzer van toon zijn de site-rubrieken ‘Werving’ en ‘Leerlingstelsel’. Het ‘Gastenboek’ biedt veel smakelijke leesstof en is, net als de rest van de site, een prachtige bron voor het weer aanknopen van oude contacten.



Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
+31653-596 496

VAART!Mobiel


index